2024-09-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har spanat in hundratals med strimmande flygplan och samtliga av dessa har varit helt vanliga passagerarplan som flyger helt vanliga rutter.

Jag har verkligen försökt få syn på dina "specialplan" men de är ta mig fan helt omöjliga att få syn på. Och tänk på alla planespotters som finns - ingen har någonsin lyckats få syn på dessa mystiska flygplan. Det verkar nästan som om dessa plan bara existerar i din fantasi.

det ska alltså vara ombyggda jetflygplan såsom exempelvis Boeing KC-135 och - 707. ombyggda för att anpassa deras inre för spray-operationer, medan deras yttre rimligtvis inte ska gå att skilja från vanliga.
Citera
2024-09-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det ska alltså vara ombyggda jetflygplan såsom exempelvis Boeing KC-135 och - 707. ombyggda för att anpassa deras inre för spray-operationer, medan deras yttre rimligtvis inte ska gå att skilja från vanliga.

Det märks att du inte har någon som helst koll på flygplan. Jag är helt övertygad om att världens samlade planespotters hade blivit extremt exalterade om det flög omkring en massa uråldriga B707.

Och som sagt, flygplanen som strimmar är fullt synliga på FR24. Och det handlar om helt vanliga passagerarplan från SAS, Norwegian, Emirates och till och med Aeroflot. Och det handlar om de vanliga typerna som B737, A321, A350, B777...

Jag blir alltid lika paff över hur låg kunskap den typiske folihatten har. Ni verkar liksom gilla att tro utan att ens fundera på att veta...ett tips: Det går ju faktiskt att kolla upp flygplanen som strimmar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-09-28 kl. 19:04.
Citera
2024-09-28, 18:55
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
vad jag förstår så är den stora flottan av 'chemtrails-plan' ombyggda jetflyg som är helt dedikerade till att spraya, samt är fjärrstyrda. att det skulle vara inblandat i bränslet på kommersiella plan är alltså inte vad det handlar om i första hand.

Fast i ärlighetens namn... så är det just helt vanliga passagerarplan som vanligen figurerar i dokumentärer (japp jag har sett dom och gett teorierna en chans), filmklipp på Youtube, bilder på diverse chemtrailsanhängares siter.
Såvida nu inte Flightradar24 och liknande sidor på näten är med i konspirationen... Och ja... Alla passagerare som påstås var på dessa flyg... Dom får väl mutas till tystnad och ta tåget istället.
Det blir ju bara ännu mer absurt!

Fjärrstyrda jetflyg finns inte! Vore inte lätt att bygga om en t ex 737 till fjärrstyrning och bibehålla någon form av rimlig säkerhet!
Fjärrstyrning används bara militärt (vad jag vet) Och då spelar det ju inte så stor roll om flygande ting drösar ner i backen då och då!
Citera
2024-09-28, 19:07
Medlem
Citat:
Det märks att du inte har någon som helst koll på flygplan. Jag är helt övertygad om att världens samlade planespotters hade blivit extremt exalterade om det flög omkring en massa uråldriga B707.

Och som sagt, flygplanen som strimmar är fullt synliga på FR24. Och det handlar om helt vanliga passagerarplan från SAS, Norwegian, Emirates och till och med Aeroflot. Och det handlar om de vanliga typerna som B737, A321, A350, B777...

Jag blir alltid lika paff över hur låg kunskap den typiske folihatten har. Ni verkar liksom gilla att tro utan att ens fundera på att veta...

nä jag har ingen koll på olika flygplansmodeller, det ska jag villigt erkänna. poängen var att det är ombyggda flygplan som står för den stora mängden av besprutning, enligt Peter Kirbys tes. FR24 är inte heller något jag ägnat mig åt.
Citera
2024-09-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Fast i ärlighetens namn... så är det just helt vanliga passagerarplan som vanligen figurerar i dokumentärer (japp jag har sett dom och gett teorierna en chans), filmklipp på Youtube, bilder på diverse chemtrailsanhängares siter.
Såvida nu inte Flightradar24 och liknande sidor på näten är med i konspirationen... Och ja... Alla passagerare som påstås var på dessa flyg... Dom får väl mutas till tystnad och ta tåget istället.
Det blir ju bara ännu mer absurt!

Fjärrstyrda jetflyg finns inte! Vore inte lätt att bygga om en t ex 737 till fjärrstyrning och bibehålla någon form av rimlig säkerhet!
Fjärrstyrning används bara militärt (vad jag vet) Och då spelar det ju inte så stor roll om flygande ting drösar ner i backen då och då!

som sagt, att den eventuella flottan som ägnar sig åt besprutning inte går att skilja utseendemässigt från vanliga kommersiella flygplan är väl en rimlig gissning om det faktiskt pågår ett stort hemligt projekt att bespruta i princip hela planeten.

du menar att hemsidan FL24 är någonting som skulle tillåtas finnas kvar om den på något sätt skulle avslöja ett enormt hemligt militärt projekt? det är väl rimligare att anta att om det nu pågår ett besprutningsprojekt så får FL24 fint spela med på noterna, eller försvinna. alternativt är det ju fullt möjligt att hela sidan är en ren CIA front, en fasad som används i informationskriget för att ge legitimitet åt de som förnekar projektet. det krävs en del efterforskning för att dra några slutsatser om detta, och jag har som sagt inte ägnat mig något åt FL24. det ska visst ha startats av två svenska 'aviation geeks'. på deras blog hittar jag:

"Ian Petchenik’s love of aviation began at an early age growing up next to Chicago’s O’Hare Airport. As Flightradar24’s director of communications and co-host of the AvTalk podcast Ian now gets to share that passion for aviation with millions of Flightradar24 users and listeners around the world."

hmm, det börjar ju låta suspekt redan nu tycker jag.

man kan visst söka jobb hos dom också på https://careers.flightradar24.com/

wow, det låter ju väldigt framgångsrikt för två svenska nördar.
Citera
2024-09-28, 19:33
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:

Jag blir alltid lika paff över hur låg kunskap den typiske folihatten har. Ni verkar liksom gilla att tro utan att ens fundera på att veta...ett tips: Det går ju faktiskt att kolla upp flygplanen som strimmar.

Inte ens en ombyggd 727 hade klarat många turer om ens någon innan planespotters hade undrat:
Va tusan är på gång!?

Tro utan att fundera... Jo alltihop påminner mer om religion faktiskt och där spelar ju kunskap, rimlighet, och fakta mindre roll
Citera
2024-09-28, 19:44
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
som sagt, att den eventuella flottan som ägnar sig åt besprutning inte går att skilja utseendemässigt från vanliga kommersiella flygplan är väl en rimlig gissning om det faktiskt pågår ett stort hemligt projekt att bespruta i princip hela planeten.

du menar att hemsidan FL24 är någonting som skulle tillåtas finnas kvar om den på något sätt skulle avslöja ett enormt hemligt militärt projekt? det är väl rimligare att anta att om det nu pågår ett besprutningsprojekt så får FL24 fint spela med på noterna, eller försvinna. alternativt är det ju fullt möjligt att hela sidan är en ren CIA front, en fasad som används i informationskriget för att ge legitimitet åt de som förnekar projektet. det krävs en del efterforskning för att dra några slutsatser om detta, och jag har som sagt inte ägnat mig något åt FL24. det ska visst ha startats av två svenska 'aviation geeks'. på deras blog hittar jag:

"Ian Petchenik’s love of aviation began at an early age growing up next to Chicago’s O’Hare Airport. As Flightradar24’s director of communications and co-host of the AvTalk podcast Ian now gets to share that passion for aviation with millions of Flightradar24 users and listeners around the world."

Du är en dum konspiratör som tror att FR24 är den enda siten i världen som för databas över flygplan ADS-B och OGN/FLARM signaler. Skulle alla andra enskilda planespotters också vara med på din inbillade konspiration då menar du?

Det skulle vara rätt uppenbart om FR24 skulle bullshitta med tanke på alla andra siter som samlar in data. Att skicka falska ADS-B signaler skulle direkt orsaka en utredning då det skulle vara direkt farligt.

Men för skojs skull, förklara nu hur ämnet väger absolut 0g, detta måste det ju göra om man nu byggt om flygplan till att istället rymma en okänd kemikalie. Att slänga på kraftigare motorer skulle öka vikten ännu mer och så vidare.
Hur får de in kemikalie på flygfälten som är så extremt bevakade, det är högre bevakning ute på fältet än att bara gå igenom säkerhetskontrollen.

Bara ett par av extremt många frågor du kommer behöva svara på.
Citera
2024-09-28, 19:45
Medlem
Citat:
nä jag har ingen koll på olika flygplansmodeller, det ska jag villigt erkänna. poängen var att det är ombyggda flygplan som står för den stora mängden av besprutning, enligt Peter Kirbys tes. FR24 är inte heller något jag ägnat mig åt.

Så trots att du inte har koll så för du fram tesen att världen är full av gamla B707 som dessutom körs utan piloter. Blir du samtidigt förvånad över att ingen tar dig på allvar?
Citera
2024-09-28, 19:46
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:

Dra nu inte igång någon ny konspirationsteori om just Flightradar24.com! Jösses!
Det finns massor av liknande siter.
Det finns massor av andra sätt att identifiera de plan som av chemtrailsanhängare utpekas som sprayplan till helt vanliga passagerarplan. En klar dag... som det ofta är när det bildas contrails... så kan man följa dom med ögat! Ta sig till flygplatsen och kolla om det dräller passagerare från Mallorca ur planet eller några få "men in black".
Planspotting vore en passande hobby åt Chemtrailanhängare faktiskt!
Citera
2024-09-28, 19:51
Medlem
Citat:
.. du menar att hemsidan FL24 är någonting som skulle tillåtas finnas kvar om den på något sätt skulle avslöja ett enormt hemligt militärt projekt? det är väl rimligare att anta att om det nu pågår ett besprutningsprojekt så får FL24 fint spela med på noterna ....

Du har inte heller koll på FR24 märker jag.

Deras lösning bygger på att kreti och pleti tar emot flygplanens ADS-B signaler. Du kan med andra ord själv validera hur tillförlitliga deras data är.

Citat:

Nä... de strimmande flygplanen är typiskt en A350 från Finnair
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-09-28 kl. 20:46.
Citera
2024-09-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Dra nu inte igång någon ny konspirationsteori om just Flightradar24.com! Jösses!
Det finns massor av liknande siter.
Det finns massor av andra sätt att identifiera de plan som av chemtrailsanhängare utpekas som sprayplan till helt vanliga passagerarplan. En klar dag... som det ofta är när det bildas contrails... så kan man följa dom med ögat! Ta sig till flygplatsen och kolla om det dräller passagerare från Mallorca ur planet eller några få "men in black".
Planspotting vore en passande hobby åt Chemtrailanhängare faktiskt!

jag har försökt hitta namnen på dessa två svenska nördar, men det är inte så lätt. kanske du kan hjälpa? enda namnet hittills är som sagt en Ian Petchenik, enligt utsago från Chicago och utbildad på DePaul University. vet inte vad han läste där. men framförallt är jag nyfiken på de två svenska nördarna. vem kan hitta information om dessa?
Citera
2024-09-28, 19:57
Medlem
Citat:
Du har inte heller koll på FR24 märker jag.

Deras lösning bygger på att kreti och pleti tar emot flygplanens ADS-B signaler. Du kan med andra ord själv validera hur tillförlitliga deras data är.

så varför är det så svårt att få tag i de två svenska grundarna? lite bakgrundsinformation på dom vore intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in