2024-09-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
man skapar ju moln, innehållandes partiklar med speciella egenskaper...

Gör man? Hur vet du det?
Citera
2024-09-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
De som skriver mest är de som arbetar för att gaslighta godtroget folk så de inte skall tro sina egna ögon utan lita på andras uppgifter som lättledda får.

De som skriver mest är de som inte begriper fjantiga uttryck som " tro sina egna ögon".

Kan du ens utveckla vad som menas med att tro sina egna ögon? Hur menar du att jag inte tror mina egna ögon när jag ser strimmor?

Citat:
... arbetar för att gaslighta godtroget folk ...

Du är snabb på att dra på dig offerkoftan och skylla på att de som inte håller med dig är betalda shills avlönade av "dem"

Och det är ju inte ett vidare sakligt argument utan får dig snarast att framstå som en gnällig idiot som saknar argument.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-09-26 kl. 21:10.
Citera
2024-09-26, 21:39
Medlem
Citat:
De som skriver mest är de som arbetar för att gaslighta godtroget folk ...

Jag är ganska övertygad om de som tror på chemtrails har samma bakomliggande drivkrafter som de som tror på andra knasiga konspirationsteorir som t.ex fejk-apollo, dödsvaccin och Flat Earth. Det handlar om försöka skylla sina egna tillkortakommanden på någon mystisk yttre fiende som är dum och elak.

Varför vill du så gärna tro på "chemtrails" trots att det inte finns någon som helst rationell anledning att tro på skiten? Det är ju knappast logiska resonemang som ligger bakom din villfarelse utan det måste vara känslomässigt betingat. Mår du bättre av att tro på en mystisk yttre fiende som manifesterar sig genom streck i skyn? Upplever du att strecken är någon slags bekräftelse på att det inte är ditt fel utan steckens fel? Att allt hade varit så mycket bättre om det inte funnits elaka människor som sprutar streck?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-09-26 kl. 21:49.
Citera
2024-09-27, 11:15
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag är ganska övertygad om de som tror på chemtrails har samma bakomliggande drivkrafter som de som tror på andra knasiga konspirationsteorir som t.ex fejk-apollo, dödsvaccin och Flat Earth. Det handlar om försöka skylla sina egna tillkortakommanden på någon mystisk yttre fiende som är dum och elak.

Varför vill du så gärna tro på "chemtrails" trots att det inte finns någon som helst rationell anledning att tro på skiten? Det är ju knappast logiska resonemang som ligger bakom din villfarelse utan det måste vara känslomässigt betingat. Mår du bättre av att tro på en mystisk yttre fiende som manifesterar sig genom streck i skyn? Upplever du att strecken är någon slags bekräftelse på att det inte är ditt fel utan steckens fel? Att allt hade varit så mycket bättre om det inte funnits elaka människor som sprutar streck?

Psykologiska faktorer som bekräftelsebias gör att människor tenderar att söka information som stöder deras redan existerande uppfattningar och ignorera motsägande bevis. Dessutom kan kognitiva biaser som mönsterigenkänning leda till att man ser samband där inga finns.

Du vet det här med att ligga långt upp till vänster i den berömda skalan.
Citera
2024-09-28, 13:04
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Över 1200 sidor... wow!
Är det någon som följt ämnet under lång tid och läst ett större antal sidor?
Vilka skriver mest... dom som tror att chemtrails existerar eller dom som tror att det är vattendimma?
Är det fler som tror på det idag än för typ 10 år sedan eller tvärt om?

Citat:
De som skriver mest är de som arbetar för att gaslighta godtroget folk så de inte skall tro sina egna ögon utan lita på andras uppgifter som lättledda får.

Som synes i inlägget av Konspirationsjagaren, som är helt oftopic men gärna vill försöka sjukförklara sanningssägare som vittnar om vad som pågår ...

Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Psykologiska faktorer som bekräftelsebias gör att människor tenderar att söka information som stöder deras redan existerande uppfattningar och ignorera motsägande bevis. Dessutom kan kognitiva biaser som mönsterigenkänning leda till att man ser samband där inga finns.

Du vet det här med att ligga långt upp till vänster i den berömda skalan.

... det skall sjukförklaras på bred front och kommer väl snart diagnosmanual från European Psychiatry.

"Chemtrails: An Overview of The Phenomenon Published online by Cambridge University Press"
https://www.cambridge.org/core/journals/european-psychiatry/article/chemtrails-an-overview-of-the-phenomenon/F683039E9E233F623C233BA48C856B05
Citera
2024-09-28, 13:14
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Som synes i inlägget av Konspirationsjagaren, som är helt oftopic men gärna vill försöka sjukförklara sanningssägare som vittnar om vad som pågår ...

... det skall sjukförklaras på bred front och kommer väl snart diagnosmanual från European Psychiatry.

"Chemtrails: An Overview of The Phenomenon Published online by Cambridge University Press"
https://www.cambridge.org/core/journals/european-psychiatry/article/chemtrails-an-overview-of-the-phenomenon/F683039E9E233F623C233BA48C856B05

Bra att du hittat den artikeln som förklarar varför det som du med flera tror på saknar all grund i ett sunt vetenskapligt samhälle.
Vad ville du ha fram av ditt inlägg i övrigt lille vän?
Strimmorna är otvetydligt kondens från avgaser och inget annat.
Vill du påstå annat får du förklara ett par saker.

Hur mycket väger dessa magiska kemikalier?
Hur lyckas man få in detta på en flygplats och tanka det i vanliga flygplan, du vet kanske om säkerheten på flygfält?
Hur döljer man den extra vikten så att flygplanets egenskaper motsvarar den vikt som piloten tror sig flyga med?

Bara några av tusentals frågor jag har till dig.
Citera
2024-09-28, 13:57
Medlem
Citat:

Vad tror du själv? Varför tror du på en 25 år gammal konspirationsteori som det helt saknas bevis för och där varenda argument är debunkat om och om igen?

Ta bara en sådan sak som att du fortfarande tror att kvarliggande strimmor är ett nytt fenomen när vittnen, filmer, fotografier och böcker bevisar motsatsen. Varför vägrar du inse fakta?
Citera
2024-09-28, 15:46
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Hur mycket väger dessa magiska kemikalier?
Hur lyckas man få in detta på en flygplats och tanka det i vanliga flygplan, du vet kanske om säkerheten på flygfält?
Hur döljer man den extra vikten så att flygplanets egenskaper motsvarar den vikt som piloten tror sig flyga med?

Där har du en av de 2 starkaste anledningarna till att Chemtrails är omöjligt.

Den andra är relaterad: Det finns ca 40000 flygplatser i världen. Kanske en fjärdedel har jetflyg och därmed hantering av chemblandat flygbränsle... Eller?
Hur lågt man än räknar så blir det snarare miljoner människor än hundratusentals... Som alla måste hålla tyst om hemligheten. Ytterst osannolikt!
Citera
2024-09-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Där har du en av de 2 starkaste anledningarna till att Chemtrails är omöjligt.

Den andra är relaterad: Det finns ca 40000 flygplatser i världen. Kanske en fjärdedel har jetflyg och därmed hantering av chemblandat flygbränsle... Eller?
Hur lågt man än räknar så blir det snarare miljoner människor än hundratusentals... Som alla måste hålla tyst om hemligheten. Ytterst osannolikt!

vad jag förstår så är den stora flottan av 'chemtrails-plan' ombyggda jetflyg som är helt dedikerade till att spraya, samt är fjärrstyrda. att det skulle vara inblandat i bränslet på kommersiella plan är alltså inte vad det handlar om i första hand.
Citera
2024-09-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gör man? Hur vet du det?

att moln bildas av spår som breder ut sig efter planen? mina ögon.
Citera
2024-09-28, 16:39
Medlem
Citat:
att moln bildas av spår som breder ut sig efter planen? mina ögon.

Det är nog ingen som förnekar att det ibland bildas strimmor efter flygplan. Frågan var väl senast hur du ser att strimmorna innehåller något annat än is.
Citera
2024-09-28, 16:44
Medlem
Citat:
vad jag förstår så är den stora flottan av 'chemtrails-plan' ombyggda jetflyg som är helt dedikerade till att spraya, samt är fjärrstyrda. att det skulle vara inblandat i bränslet på kommersiella plan är alltså inte vad det handlar om i första hand.

Jag har spanat in hundratals med strimmande flygplan och samtliga av dessa har varit helt vanliga passagerarplan som flyger helt vanliga rutter.

Jag har verkligen försökt få syn på dina "specialplan" men de är ta mig fan helt omöjliga att få syn på. Och tänk på alla planespotters som finns - ingen har någonsin lyckats få syn på dessa mystiska flygplan. Det verkar nästan som om dessa plan bara existerar i din fantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in