2024-10-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
cirrus homogenitus är en nytt namn, som infördes för bara några år sedan (2017). hur vet du att det består av bara iskristaller? mätningar som gjorts av regnvatten och från luftfilter visar att dessa moln verkar innehålla en mängd olika ämnen som inte borde vara där, såsom aluminium och barium. ämnen som i sin komposition stämmer väl överens med vad som bildas när kolflygaska (restprodukt från kolkraftverk) urlakats i vatten.

begreppet 'cirrus homogenitus' är tämligen nytt.

Fenomenet med contrails som sprider ut sig är gammalt.
Citera
2024-10-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En 777 har två motorer, en äldre 747 har fyra motorer.

Det moderna planet har en lägre total bränsleförbrukning men högre per motor.

ja då tycker jag att det rimligtvis borde bildas mindre spår efter ett flygplan som ger ifrån sig mindre mängd vatten.
Citera
2024-10-20, 14:29
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
men du kan ju inte klippa bort hälften av mitt inlägg, och svara på det du lämnar kvar. du missade den här biten:

" ’cirrus homogenitus’ är ett nytt begrepp som inte heller fanns tidigare. (det låter väl lite rumsrenare än chemtrails)."

man har alltså infört en ny typ av beteckning för moln som orsakas av dessa flygplansutsöndringar. varför fanns inte denna beteckning tidigare?

Jag förstår att det kan kännas förvirrande med nya termer som “cirrus homogenitus”, speciellt i ditt fall med låg utbildning. “Chemtrails” är en konspirationsteori som hävdar att flygplan medvetet sprider kemikalier i atmosfären för hemliga syften, men det finns ingen vetenskaplig grund för det påståendet.

“Cirrus homogenitus” är istället en vetenskaplig term som meteorologer använder för att beskriva cirrusmoln som bildas direkt från mänsklig aktivitet, som exempelvis flygplanens kondensstrimmor. Genom att använda denna terminologi kan man tydligt skilja mellan faktiska, observerbara fenomen och ogrundade teorier.

Anledningen till att termen inte fanns tidigare är att behovet av att klassificera moln skapade av mänsklig aktivitet inte var lika stort förr. Men med den ökande flygtrafiken och bättre förståelse för hur vi påverkar atmosfären har det blivit nödvändigt att uppdatera molnklassifikationerna för att inkludera dessa nya typer av moln.

Lite olika cirrusmoln

Cirrus
Cirrus fibratus
Cirrus uncinus
Cirrus spissatus
Cirrus castellanus
Cirrus floccus
Cirrostratus
Cirrocumulus
Cirrus homogenitus
Citera
2024-10-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Jag förstår att det kan kännas förvirrande med nya termer som “cirrus homogenitus”, speciellt i ditt fall med låg utbildning. “Chemtrails” är en konspirationsteori som hävdar att flygplan medvetet sprider kemikalier i atmosfären för hemliga syften, men det finns ingen vetenskaplig grund för det påståendet.

“Cirrus homogenitus” är istället en vetenskaplig term som meteorologer använder för att beskriva cirrusmoln som bildas direkt från mänsklig aktivitet, som exempelvis flygplanens kondensstrimmor. Genom att använda denna terminologi kan man tydligt skilja mellan faktiska, observerbara fenomen och ogrundade teorier.

Anledningen till att termen inte fanns tidigare är att behovet av att klassificera moln skapade av mänsklig aktivitet inte var lika stort förr. Men med den ökande flygtrafiken och bättre förståelse för hur vi påverkar atmosfären har det blivit nödvändigt att uppdatera molnklassifikationerna för att inkludera dessa nya typer av moln.

Lite olika cirrusmoln

Cirrus
Cirrus fibratus
Cirrus uncinus
Cirrus spissatus
Cirrus castellanus
Cirrus floccus
Cirrostratus
Cirrocumulus
Cirrus homogenitus

Och gemensamt för de olika typerna är att de består av iskristaller.
Citera
2024-10-20, 14:34
Medlem
Citat:
ja då tycker jag att det rimligtvis borde bildas mindre spår efter ett flygplan som ger ifrån sig mindre mängd vatten.

Nja... du verkar vilja påstå att kvardröjande strimmor inte fanns för 30 år sedan. Det var i alla fall inget du lyckades få syn på.
Citera
2024-10-20, 14:50
Medlem
Citat:
Så nu har "chemtrails" helt plötsligt blivit iskristaller?

Ja det är ju det vi försökt säga hela tiden.

chemtrails betyder väl snarast moln/spår innehållandes kemikalier.

Citat:
Chemtrails förklaras lättast som en ohyggligt dum konspirationensteori som bara idioter tror på.

chemtrails är som sagt ett begrepp som först användes av den amerikanska militären för att beskriva de spår som bildades efter flygplan i samband med olika vädermanipulationsprojekt.
Citera
2024-10-20, 14:53
Medlem
Citat:
Fenomenet med contrails som sprider ut sig är gammalt.

men varför har man först nyligen behövt införa begreppet 'cirrus homogenitus' för att beskriva moln bildade av flygplan?
Citera
2024-10-20, 14:55
Medlem
Citat:
Nja... du verkar vilja påstå att kvardröjande strimmor inte fanns för 30 år sedan. Det var i alla fall inget du lyckades få syn på.

det var ingenting man brukade se, nej.
Citera
2024-10-20, 14:58
Medlem
Citat:

Du kan inte dra till med "man". Du såg inte kvardröjande strimmor, jag och många med mig såg dem.
Citera
2024-10-20, 14:59
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Jo det var det, enda skillnaden är ökad flygtrafik fram till idag!
Citera
2024-10-20, 15:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jag såg dem också. Faktum är att jag såg dem redan för 50 år sen
Citera
2024-10-20, 16:03
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
chemtrails betyder väl snarast moln/spår innehållandes kemikalier.

chemtrails är som sagt ett begrepp som först användes av den amerikanska militären för att beskriva de spår som bildades efter flygplan i samband med olika vädermanipulationsprojekt.

Jasså har amerikanska militären använt begreppet, och det hra du en källa på?

Eller blandar du ihop med en vad som beskrevs i en rapport från USAF 1996 se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chemtrail_conspiracy_theory#History
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in