2024-10-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Nej, du hade inte rätt. Du hade fel. Att hitta på vad du menade i efterhand räddar dig inte. Vad du skrev är väldokumenterat.

Studier ska tolkas till punkt och pricka. Det är den enda acceptabla ribban. Om den ribban är för hög för dig så säger det mer om dig än om den som kräver korrekta tolkningar .

Tror du det är så experter gör när de tolkar saker? Tror du de tänker: ''Nämen, vi gör här en slarvig och felaktig tolkning för det är ett symtom på något att fokusera på detaljer så låt oss undvika det''.

Ärliga personer gör korrekta tolkningar. Att du är oärlig, det har redan framkommit med önskvärd tydlighet.

Du kan hitta på att du tänkte rätt men det gjorde du inte. Du tänkte väldigt, väldigt fel.

Uppenbarligen hade jag rätt. Du glömmer att vi sitter på ett diskussionsforum och inte på ett dagcenter för folk med spetskompetens men ingen social kompetens. Jag är fullt medveten om att du vill att allt ska tolkas till punkt och pricka. Det är... typiskt. Men nu är inte trådens ämne statistisk analys utan abort. Poängen är och förblir sann. Det finns gott om förbättringsutrymme när det gäller preventivmedel och det korrekta användandet av dessa.
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2024-10-19 kl. 19:16.
Citera
2024-10-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Uppenbarligen hade jag rätt. Du glömmer att vi sitter på ett diskussionsforum och inte på ett dagcenter för folk med spetskompetens men ingen social social kompetens. Jag är fullt medveten om att du vill att allt ska tolkas till punkt och pricka. Det är... typiskt. Men nu är inte trådens ämne statistisk analys utan abort. Poängen är och förblir sann. Det finns gott om förbättringsutrymme när det gäller preventivmedel och det korrekta användandet av dessa.

Saker och ting ska tolkas korrekt. Har du problem med korrekt tolkning av saker så kan du absolut sänka din standard och kräva mindre av dig själv. Det är helt upp till dig.
Citera
2024-10-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja du har till exempel tolkat hela poängen med Nils påstående att om 64% av de som gjorde abort använt preventivmedel så visar det att det behövs bättre preventivmedel helt fel. Det spelar liksom ingen roll vilken uträkning i din statistikbok du bläddrar efter. Hade preventivmedlen fungerat som de ska hade färre aborter behövt ske. (Förlåt Nils om jag tar dig som exempel.)

Citat:
Om 64% har använt preventivmedel vid befruktningstillfället så betyder det ju att dessa inte är tillräckligt säkra och att folk inte använder de korrekt..

Jag har visat att detta är ett felaktigt resonemang.

Det går inte att köra med efterkonstruktioner kring vad man menade efter man har blivit rättad. Det fungerar inte så...

Jag förstår inte hur man kan vara så oärlig. Det går inte att misstolka det som skrevs. Det är en tydlig kommentar som bygger på ett felaktigt resonemang.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-19 kl. 19:25.
Citera
2024-10-19, 19:30
Citat:
Jag har visat att detta är ett felaktigt resonemang.

Det går inte att köra med efterkonstruktioner kring vad man menade efter man har blivit rättad. Det fungerar inte så...
Det finns inget felaktigt i resonemanget.

Men ok, nu låtsas vi att du har lite vetenskaplig skolning och med utgångspunkt i att i 64% av abortfallen har kvinnan blivit gravid trots användning preventivmedel, skulle du se någon poäng i att förbättra preventivmedlen eller underlätta användningen av dem för att minska antalet aborter?

Eller ser du det som totalt överflödigt för att det inte står nåt om det i din statistikbok?
Citera
2024-10-19, 19:39
Citat:
100% samma för de som är rädda för att bli farsor och tvingas betala underhåll. Valsalgel eller liknande samt en bättre kondom om det kan göras skulle göra underverk.
Ja absolut. Ta lite eget ansvar.
Citera
2024-10-19, 19:44
Medlem
Citat:
Det finns inget felaktigt i resonemanget.

Men ok, nu låtsas vi att du har lite vetenskaplig skolning och med utgångspunkt i att i 64% av abortfallen har kvinnan blivit gravid trots användning preventivmedel, skulle du se någon poäng i att förbättra preventivmedlen eller underlätta användningen av dem för att minska antalet aborter?

Eller ser du det som totalt överflödigt för att det inte står nåt om det i din statistikbok?

Jag har redan demonstrerat varför resonemanget är felaktigt. Du kan förneka detta om du vill och fortsätta provocera men du kommer inte få något svar.

Enbart om du har konkret, saklig kritik så kommer jag replikera. Är det personangrepp och annat trams så kommer jag inte ens svara.

Ipsi - en gammal ful tant som provocerar online som inte ens kan bemöta saker och ting på ett sakligt sätt. Det enda du gör i olika trådar är att tjafsa. Du diskuterar inte ens eller bryr dig om sanningen .
Citera
2024-10-19, 19:48
Citat:
Jag har redan demonstrerat varför resonemanget är felaktigt. Du kan förneka detta om du vill och fortsätta provocera men du kommer inte få något svar.

Enbart om du har konkret, saklig kritik så kommer jag replikera. Är det personangrepp och annat trams så kommer jag inte ens svara.

Ipsi - en gammal ful tant som provocerar online som inte ens kan bemöta saker och ting på ett sakligt sätt. Det enda du gör i olika trådar är att tjafsa. Du diskuterar inte ens eller bryr dig om sanningen .
Så du tror inte att man skulle kunna minska abortfallen genom att förbättra preventivmedlen eller användningen av dem, trots att i så många som 64% av abortfallen har kvinnan använt preventivmedel?

Inte ens om du försöker att tänka vetenskapligt?
Citera
2024-10-19, 20:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Att lämpa över alla medicinska kostnader på den enskilda medborgaren leder till ekonomisk misär för många.

Om inte medborgaren hade haft behov av att konsumera vård så hade ingen kostnad funnits. Det är alltså med nuvarande system som kostnaden lämpas över från konsumenten till alla andra medborgare, inte tvärtom.
Citera
2024-10-19, 20:18
Medlem
Citat:
Så du tror inte att man skulle kunna minska abortfallen genom att förbättra preventivmedlen eller användningen av dem, trots att i så många som 64% av abortfallen har kvinnan använt preventivmedel?

Inte ens om du försöker att tänka vetenskapligt?

Det här är det sista svaret du någonsin får av mig på forumet (nu menar jag allvar). Jag orkar inte med dina konstiga psykologiska knep och påhittade framställningar av vad jag har sagt.

64 % siffran är irrelevant för att förstå säkerhet och effektivitet av P-medel. Du kan ha en siffra på 100 % istället för 64 % i ett givet scenario och ha enorm effektivitet av ett visst P-medel vilket jag har illustrerat tidigare. Det motsatta gäller även också, du kan även ha en siffra närmre 0 % och ha skitlåg effektivitet av ett P-medel.

Vad detta innebär är då givetvis att P-medel kan förbättras oavsett om siffran på 64 % egentligen i en given situation hade varit 100 % eller 10 %. Detta eftersom 64 % siffran har nada att göra med effektivitet av P-medel. Jag har redan förklarat detta ditt pucko. Läs det hypotetiska scenariot.

Siffran på 64 % vägleder INTE oss när det gäller P-medel och säkerhet (effektivitet).

Det är just av denna anledning som Nils resonerade fel när han sa följande:

Citat:
Om 64% har använt preventivmedel vid befruktningstillfället så betyder det ju att dessa inte är tillräckligt säkra och att folk inte använder de korrekt.

Du är en provokativ person, Ipsi. Du får aldrig mer svar ifrån mig på det här forumet. Lycka till! Denna gång menar jag det. Jag tänker inte ge min dyrbara tid till troll.

Jag kommer inte ens läsa ditt svar. Hejdå! Trolla bort hela ditt liv vetja.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-19 kl. 20:28.
Citera
2024-10-19, 20:30
Citat:
Det här är det sista svaret du någonsin får av mig på forumet (nu menar jag allvar). Jag orkar inte med dina konstiga psykologiska knep och påhittade framställningar av vad jag har sagt.

64 % siffran är irrelevant för att förstå säkerhet och effektivitet av P-medel. Du kan ha en siffra på 100 % istället för 64 % i ett givet scenario och ha enorm effektivitet av ett visst P-medel vilket jag har illustrerat tidigare. Det motsatta gäller även också, du kan även ha en siffra närmre 0 % och ha skitlåg effektivitet av ett P-medel.

Vad detta innebär är då givetvis att P-medel kan förbättras oavsett om siffran på 64 % egentligen i en given situation hade varit 100 % eller 10 %. Detta eftersom 64 % siffran har nada att göra med effektivitet av P-medel. Jag har redan förklarat detta ditt pucko. Läs det hypotetiska scenariot.

Siffran på 64 % vägleder INTE oss när det gäller P-medel och säkerhet (effektivitet).

Det är just av denna anledning som Nils resonerar fel när han sa följande:

Du är en provokativ person, Ipsi. Du får aldrig mer svar ifrån mig på det här forumet. Lycka till! Denna gång menar jag det. Jag tänker inte ge min dyrbara tid till troll.

Jag kommer inte ens läsa ditt svar. Hejdå! Trolla bort hela ditt liv vetja.
Ok, så du förstår inte att så länge det finns kvinnor som blir gravida TROTS att de använder preventivmedel och då gör abort så kan en effektiv metod för att få ner abortfallen vara att förbättra preventivmedlen och användningen av dem?

Du förstår alltså inte att de här 64%-en av abortfallen där kvinnorna blivit gravida trots preventivmedel hade kunnat undvikas helt och hållet om inte preventivmedlen hade fallerat?

Nä, ok. Jag trodde egentligen inte det heller. Det står inget om det i din statistikbok.
Citera
2024-10-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Om inte medborgaren hade haft behov av att konsumera vård så hade ingen kostnad funnits. Det är alltså med nuvarande system som kostnaden lämpas över från konsumenten till alla andra medborgare, inte tvärtom.

Jag förstår nog inte riktigt. Kan du utveckla vad du menar? I vilket system skulle folk inte behöva någon vård?
Citera
2024-10-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ok, så du förstår inte att så länge det finns kvinnor som blir gravida TROTS att de använder preventivmedel och då gör abort så kan en effektiv metod för att få ner abortfallen vara att förbättra preventivmedlen och användningen av dem?

Du resonerar fel. Du drar inte logiska slutsatser ifrån det jag skriver. Du fabulerar. Om 64 % siffran inte är ett mått på säkerhet/effektivitet, vad innebär det? Jo, givetvis att det kan finnas utrymme för förbättring av preventivmedel för att få ner aborttalen. Det säger ju sig självt? Men det kan även betyda att det inte finns utrymme för att i praktiken kunna åstadkomma en faktiskt terapeutisk höjning av effektiviteten av p-medlena. Som sagt, siffran på 64 % ger oss inte information om detta.

Det är klart du kan får ner aborttalen om du lyckas krympa den totala poolen av kvinnor som blir gravida genom att förbättra P-medlenas effektivitet (om det går) för då kommer aborttalen gå ner i en situation där allt annat är lika.

Jag har redan nämnt att användningen av P-medel på ett korrekt sätt är oerhört viktigt.

Citat:
Med antagandet att vissa av fynden i Tomatkungens studie fortfarande stämmer så är det uppenbart att några av de vanligaste skälen var rejält egoistiska. Vi vet även att folk slarvar med att följa bruksanvisningen, glömmer att skydda sig samt att vissa kvinnors inkompetens försätter dem i en risksituation att bli gravida. Dessa saker måste förbättras.

Citat:
Du förstår alltså inte att de här 64%-en av abortfallen där kvinnorna blivit gravida trots preventivmedel hade kunnat undvikas helt och hållet om inte preventivmedlen hade fallerat?

Det är du som resonerar fel. Hur ska du få preventivmedel att inte fallera? Berätta. Du har en utopisk vision som inte håller logiskt. Förväntar du dig ett 100 %-igt skydd menar du? Det är du som inte förstår att 64 % siffran kan inte användas som ett argument i ett vakuum för att säga att vi behöver förbättra P-medlenas effektivitet. Det är inte ett godtagbart argument eftersom det inte säger något om effektiviteten av p-medel och siffran på 64 % påverkas av hur MÅNGA i populationen som är exponerade (använder p-medel).

Om du läser mitt hypotetiska exempel tidigare i tråden så kommer du se att vi kan ha ett P-medel med ett overkligt bra skydd på 99,99 % och trots detta så kan vi ha en situation där 100 % av alla som begår abort på sjukhus har tagit P-medel.

Hade du i detta läge sagt: ''Dessa fall hade kunnat undvikits helt och hållet''?

Det är du som inte fattar att preventivmedlena skulle kunna i teorin vara maxade rejält och omöjliga att höja ytterligare trots det får du siffror på 64 % pga. exponeringsgraden i populationen. Att du inte förstår detta beror på ett klassiskt statistiskt tankefel som kallas för base rate fallacy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Base_rate_fallacy

Det är inget argument att åberopa 64 % siffran som ett skäl att höja effektiviteten av P-medel. Det följer inte logiskt. Ditt pucko. Du kan inte dra några slutsatser om att det är en lämplig åtgärd att höja P-medlenas effektivitet utifrån 64 % siffran. Det är det som är poängen. Du kan ha ett nått ett maxtak för P-medlenas effektivitet i teorin, trots att du har siffror på 64 %. Men detta verkar du inte fatta?

64 % siffran bekräftar inte vad du tror. Den ger oss inte information om huruvida det är rimligt att tänka sig att man kan höja P-medlenas effektivitet. Alltså är det en värdelös och onödig siffra att nämna.

Vad tror du är rimligt? Ett skydd på 100 % ?

Det är du som inte fattar. En av oss förstår statistik och logik, den andra gör inte det.

Ska jag behöva rita upp för dig så att du förstår?

Slutligen: Ja, givetvis kan det vara som så att P-medlena kan förbättras men 64 % siffran ger inte ett uns av stöd för att det är en rimlig slutsats att P-medlena kan rimligen höjas. Tyvärr. Detta förstår inte du.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-19 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in