2024-10-19, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nämen är det nog så obehagligt? Stackars stackars, här ta mina pengar låt mig betala för hennes bristande konsekvenstänk.

Om det var slumpvis vem som blev gravid: man eller kvinna. Ingen kunde veta. Så hade nog tom. du förstått vad jag åsyftar och haft lite mer ödmjuk förståelse för kvinnorna som genomlider abort (du har nämligen visat på svårigheter att ta in andra människors perspektiv, du hade förmodligen behövt ligga i riskzonen själv för att vara lite mer ödmjuk). Du hade själv kanske rentav gjort en svår, smärtsam abort. Och ville aldrig uppleva det helvetet igen. Då först hade du förstått vad jag åsyftar.

Många kvinnor som gör medicinsk abort (den absolut vanligaste abortformen, 96% av alla kvinnor väljer medicinsk abort) uppger att det gör för jävligt ont. Vissa jämför det med att föda barn i de värkar de får. Och de blöder ut graviditeten och inte sällan får de se det lilla lilla lilla lilla extremt outvecklade fostret komma ut. Vissa blöder massivt. Och även de som gör kirurgisk abort kan prata om en "tomhet" efteråt. Båda metoderna har sina nackdelar. Ingen kvinna som gör abort lämnas oberörd och fri från det.

Så vill du att hon ska straffas och känna på konsekvenserna av sin abort (vilket ju faktiskt är vad du vill) så kommer hon få göra det. Av själva aborten och efterverkningarna av aborten. Var så säker. Och då har jag inte ens nämnt vad kvinnan känslomässigt och mentalt kan uppleva innan, under och efter en abort. Abort är inget lätt ingrepp.

Men i Sverige ska vi vara glada att kvinnor kan göra lagliga, säkra och reglerade aborter.

Läste om ett fall där en polsk kvinna fått en medicin och läkaren hade inte talat om för henne att medicinen gjorde hennes p-piller verkningslösa. Så hon blev gravid. Och gjorde en illegal abort... Utan smärtlindring.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...lade-av-smarta
Citera
2024-10-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Äsch då, Bokstavskombinationen skrev i nåt annat inlägg att jag ”t o m är dummare än TomatKungen” och det har jag inget problem att erkänna då du är en uppenbart smart person och är det nån som verkligen är dummare så är det Bokstavskombinationen själv, men det fattar han nog inte.

I abortfrågan så är min ståndpunkt samma som den alltid har varit att den gravida kvinnan bestämmer själv över sin kropp, vilka livmodersamnandragande medel hon vill äta eller vilka misshandelsframkallande aktiviteter hon vill utföra och om hon vill fortsätta graviditeten eller inte och så länge det inte skapar större problem i vården än det löser bör vården vara kvinnan behjälplig i att avbryta.

Tack Ipsi! Jag upplever dig som väldigt smart och klurig, det är en konst att ställa retoriska frågor på det sätt du gör.

Japp, jag håller verkligen med. Oh när vi har lagliga aborter, så kan vi ha dem både säkre och reglerade också. Vilket är mycket bra. Att de är säkra räddar kvinnoliv och gör att kvinnor inte skadas i kropp och hälsa. Att de är reglerade, gör att kvinnor inte får göra hur sena aborter som helst.
Citera
2024-10-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ok, så det är ok att döda barn så länge det är barnets egna föräldrar som beställer dödandet. Got it.

Nej, det är inte ok att döda barn.

6-9 veckor extremt outvecklade foster är inte barn.

Och det är oftast 6-9 veckor extremt outvecklade foster, som aborteras. Och det har givetvis kvinnan/paret rätt att få göra. Om det inte var lagligt, så finns det ändå saker som kvinnan kan ta som gör att graviditeten avstannar och stöts ut. Ett abortförbud gör inte så att aborter slutar existera. Det enda som sker är att aborter blir farligare för kvinnans liv och hälsa. Och att vi skattebetalare får betala ut mer i sjukhuskostnader för de konsekvenser en olaglig abort kan ge.

Numera behöver kvinnor som gör medicinsk abort inte ens göra denna på sjukhus, utan kan göra aborten hemma.
Citera
2024-10-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och ända har 43% av de som gör abort redan gjort en abort tidigare.

Inte i den studie jag länkat till. Där vet vi inte hur många som gjort mer än en abort. 91% av de i studien planerade iaf. att använda säkrare p-medel efter sina aborter.

Ja, men det är väl ändå bra att det är 43% som gjort upprepade aborter? Det borde iaf. ni abortmotståndare tycka! För om det varje år var helt nya kvinnor som gjorde aborter, så skulle det knappt finnas en enda kvinna som inte gjort en abort under hela sitt fertila liv. Eftersom det är cirka 35000 kvinnor/år som gör abort. Bra då att cirka 15000 av dessa gjort abort tidigare.
Citera
2024-10-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läs om, läs rätt och sluta tramsa.

Peka ut hur den logiska slutledningen är felaktig nedanför.

Joaquin skrev att uppemot vart fjärde graviditet slutar i abort. Du skrev att detta är fel. Då följer det logiskt att studien har fel också eftersom informationen som Joaquin hämtade kommer ifrån studien.

Om det är två olika räknesätt vi har att göra med där missfall räknas in i den ena uträkningen (din) men inte i den som Joaquin nämner så kan du inte hävda att han har fel för då räknar ni bara på olika sätt.

Det går inte att misstolka detta (se nedanför):

Citat:
Då uppemot en fjärdedel av graviditeter avslutas genom abort

Citat:
Var tionde graviditet slutar med abort, inte en fjärdedel.

Utdrag ifrån studien: ''More than 30000 induced abortions are performed in Sweden every year, resulting in approximately every fourth pregnancy being terminated''.

Citat:
Beror på hur man räknar. De i studien räknar graviditeter som slutar i födsel eller abort. Då blir det en fjärdedel av graviditeter som slutar med abort. Men Jag räknar även med graviditeter som leder till missfall. och då slutar var 10 onde graviditet i abort

''Pregnancy termination'' syftar inte på födsel , så ta inte ens upp det. Det är glasklart vad som åsyftas. Syftar på abort:

''More than 30000 induced abortions are performed in Sweden every year, resulting in approximately every fourth pregnancy being terminated''.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-19 kl. 13:31.
Citera
2024-10-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är klart man kan göra något åt det men är det en bra ide? Dra igång en permanent utbildningskampanj med sexualrådgivare som åker landet runt och föreläser för generade högstadieelever om hur man använder kondom på rätt sätt. Det kan säkert göra en skillnad på marginalen men är det värt det?

Ok att du inte köper att folk skulle bli försiktigare om de får betala själva, det är inte helt omöjligt att det är så. Människor är inte rationella, speciellt inte när det gäller sex och relationer. Men är det moraliskt rätt att du och jag ska betala för dessa puckons misstag om och om igen?

Kan du specificera din kritik mot det amerikanska systemet? Vad menar du att deras medborgare får utstå pga deras system?

Jag tycker absolut att bra och utförlig sexualundervisning är värt det av en mängd anledningar utöver att förhindra oönskade graviditeter. Men jag menar bara på att det finns ett väldigt glapp mellan optimalt- och typiskt användande och att det garanterat går att minska det glappet. Det finns också nya generationer av preventivmedel på g. Om folk nappar på de när de släpps så skulle även det hjälpa en bra bit på traven.

Nej, vad jag kan se så har både Finland, Norge, Danmark och Island färre aborter per capita än USA så jag har svårt att se att det skulle kunna stämma. Att lämpa över alla medicinska kostnader på den enskilda medborgaren leder till ekonomisk misär för många. Dels är inte alla sjukförsäkrade, dels får folk betala olika hög premie baserat på genetik (sjukdomar i släkten), sjukdomshistorik och riskbeteenden, dels har försäkringsbolag en tendens att vilja maximera sin vinst och försöka betala ut så lite som möjligt genom att bland annat klassa vissa behandlingar som experimentiella eller att inte täcka vissa sjukdomstillstånd. Dels får många problem med försäkringsbolagen vid svårare sjukdomsfall som tex cancerdiagnoser. En betydande andel av befolkningen i USA är medicinskt skuldsatta och det är den vanligaste orsaken till personlig konkurs. Amerikaner som behöver käka medicin regelbundet tvingas betala orimligt mycket för det.

Att behöva ta en ekonomisk smäll för att få vård leder till att folk söker vård i ett senare skede när sjukdomar har hunnit fortskrida och blivit mer svårbehandlade. Det leder till onödigt lidande för patienten, onödigt arbete för personalen och sämre folkhälsa över lag. Vi ser liknande fenomen i Sverige när det gäller tandvård och hur folk drar sig för att gå till tandläkaren för att de vet att det kommer att stå de dyrt. Samhället har ett egenintresse i att ha en frisk befolkning. Försäkringsbolag har ett egenintresse i att maximera sina vinster.

Med det sagt så är det mer än moraliskt försvarbart att betala för folks misstag och att få sina egna misstag betalda för. Det är ett överlägset system både ur ett personligt- och samhällsperspektiv.
Citera
2024-10-19, 13:04
Medlem
Citat:
Det är lustigt här hur ni anser att en kvinna skulle bli ekonomiskt ruinerad för att hon skulle behöva betala sin abort själv medans ni inte ser några som helst problem för en man att behöva betala underhåll på ett par tusen i månaden under 18 år.

Inte nödvändigtvis av en abortkostnad i sig utan om folk var tvungna att betala den medicinska kostnaden för sådant som skulle kunna undvikas.

Om ett barn är fött så behöver bägge föräldrar se till att barnet har kläder, mat och liknande. Det är då det födda barnets rättighet. Samhället står redan för ganska mycket på den fronten i form av barnbidrag, utbildning, sjukvård, skolmat osv och sen får barnets föräldrar stå för övriga kostnader.
Citera
2024-10-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Det har jag insett. Jag frågade henne en ja/nej fråga utifrån hennes ställning i frågan men hon började skriva långa texter som saknar relevans. Tillslut gav man upp. Hon dansar runt kritiken men alla kan se att hon kör med fulspel och hur ofta hon har fel.

De svaren var fullt relevanta. Ja/nej-svar är bara användbara ifall det man besvarar är svart/vitt. Moraliska ställningstaganden är sällan det.

Om du då hela tiden hävdar att du inte fått din fråga besvarad så är det klart att svaret blir längre nästa gång.
Citera
2024-10-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
De svaren var fullt relevanta. Ja/nej-svar är bara användbara ifall det man besvarar är svart/vitt. Moraliska ställningstaganden är sällan det.

Om du då hela tiden hävdar att du inte fått din fråga besvarad så är det klart att svaret blir längre nästa gång.

Nej, att ge ett längre svar och ge mig information som saknar relevans för den frågeställning jag ställde henne är inte att svara. Nu har jag inte läst ett av hennes senaste svar för en del av det i svaret var irrelevant och då slutade jag läsa.

Du har blivit rättad rejält här i tråden, ok? Det har även Tomatkungen blivit. Kanske dags att bli lite mer ödmjuk?

Att hon skrev en massa text var en medveten strategi för att trötta ut mig. Hennes långa texter som delvis saknar relevans illustrerar att hon faktiskt inte kunde svara på frågan. Men nu har jag inte läst hennes senaste svar, där kanske hon ger ett uppriktigt svar.

Hon kanske har svarat mig nu korrekt. Det vet inte jag. Här är bevis dock för att hon inte kunde svara väldigt, väldigt länge:

Citat:
OK! Då ska vi gå igenom det här tillsammans och systematiskt, Nils. När genomgången är slutförd så kommer det bli uppenbart att idioterna är du och Tomatkungen.

I inlägget nedanför så frågade jag henne följande: Låt oss säga att ett foster är önskat och passerar nionde veckan och det kommer bli en tidig födsel vid vecka 21 men i detta skede vid vecka 21 strax innan den tidiga födseln har föräldrarna ändrat sig så att det kommer födas oönskat och oälskat. Hade du då varit för att döda det ofödda barnet?

Länk till inlägget --->:

Tomatkungen svarar följande:

För det första har hon fel i sak. Jag länkade till ett exempel på en kille som föddes i vecka 21 och han har klarat sig utanför kvinnans kropp. Alltså har Tomatkungen fel att det aldrig går. Därmed blir det också högst relevant att svara på min fråga. Hon säger sedan att frågan är märklig trots att den speglar hennes egna logik: Det ofödda barnet är oönskat, oälskat och vi befinner oss innan vecka 22.

Sedan frågar Tomatkungen mig om jag har hört talas om någon som vill ha barn men sedan ändrar sig och säger att om föräldrarna ändrar sig så behöver de samtalsbehandling.

Ja, det är väl bra om de kan få samtalsterapi, om de ens hinner det. Men i det hypotetiska scenariot så har föräldrarna ändrat sig permanent (detta är underförstått eftersom det är ett hypotetiskt, logiskt scenario som testar Tomatkungens värdegrund) och därmed blir det relevant att testa om Tomatkungen fortfarande står vid sina ord - om det ofödda barnet är oönskat, oälskat och föräldrarna inte vill ha det, är det då rätt att döda den ofödda ungen?

Tomatkungen svarade alltså inte på frågan som testar om hon är konsekvent.

Jag upprepar frågan och hon blir motbevisad, se inlägg:

Sedan hittar Tomatkungen på att hon har svarat på min hypotetiska fråga. Det har hon ju inte eftersom jag inte fick ett ja/nej som svar:

Jag svarar då:

Tomatkungen svarar därmed:

Hennes svar ovanför här (för punkt 1) är helt orelaterat till min fråga. Hon börjar babbla om när aborter som regel sker och om saker som hon tycker är OK men detta svarar inte på min ja/nej fråga.

Inget svar på min fråga heller. Min hypotetiska fråga förutsätter inga konstigheter förutom att det ofödda barnet är oönskat, oälskat och föds innan vecka 22. Detta är underförstått eftersom det handlar om logisk konsekvens.

Tomatkungen ovan visar att hon inte förstår den hypotetiska frågan. Hon förstår inte att villkoren är satta eftersom de speglar hennes position. I det hypotetiska scenariot har föräldrarna bestämt sig permanent - det ofödda barnet är oönskat och oälskat och kommer att födas innan vecka 21. Att föräldrarna har bestämt sig permanent är uppenbart för alla som förstår sig på logisk konsekvens.

Varför har de bestämt sig permanent för? Jo, givetvis för att då kan jag testa Tomatkungens åsikter och se om hon verkligen tror på det hon säger... det är det som är hela poängen - att testa för konsekvens.

Mitt svar:

Nils med lågt IQ tror inte jag förstår orden som Tomatkungen och tolkar det som att jag inte kan läsa. I själva verket förstår jag allt och illustrerar varför Tomatkungens svar är irrelevant - för det ger mig inget svar på den hypotetiska frågan som testar hennes logik.

Eftersom Tomatkungen vägrar att svara på frågan så har hon en bräcklig värdegrund till abort.

Tomatkungen har därmed ''flytt'' min fråga återigen.

Precis som hon flydde min fråga när jag körde omvänd logik för att försöka förstå varför det är troligare att alla dessa 440 män ville ha abort än att en del av dessa 440 män inte ville göra abort. Hon hade inget svar. Helt tafatt:

Och vips, så kan alla se att dumhuvudet är du här, Nils. Att du inte förstår min poäng, innebär inte att någon annan är korkad. Det är snarare en indikation om att dumskallen är du. Folk som förstår skrattar åt dig och Tomatkungen. Ni är trådens åtlöjen.

Om du anser att jag har fått svar på min fråga så är det nog dags att de sätter igång en utredning för då är det du som har klen logisk slutledningsförmåga.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-19 kl. 13:42.
Citera
2024-10-19, 13:52
Medlem
Citat:
Nej, att ge ett längre svar och ge mig information som saknar relevans för den frågeställning jag ställde henne är inte att svara. Nu har jag inte läst ett av hennes senaste svar för en del av det i svaret var irrelevant och då slutade jag läsa.

Du har blivit rättad rejält här i tråden, ok? Det har även Tomatkungen blivit. Kanske dags att bli lite mer ödmjuk?

Att hon skrev en massa text var en medveten strategi för att trötta ut mig. Hennes långa texter som delvis saknar relevans illustrerar att hon faktiskt inte kunde svara på frågan. Men nu har jag inte läst hennes senaste svar, där kanske hon ger ett uppriktigt svar.

Hon kanske har svarat mig nu korrekt. Det vet inte jag. Här är bevis dock för att hon inte kunde svara väldigt, väldigt länge:

Folk är inte här för att vara dig till lags. Ställer du en fråga så kommer folk att svara så som de behagar. TomatKungen brukar ge långa och genomtänkta svar oavsett ämne så givetvis kommer hen inte ställa sig i givakt och ändra sig för att du känner dig berättigad till ett svartvitt, kort och koncist svar. Att du tar det hela som en personlig attack (medveten strategi för att trötta ut dig) får dig bara att framstå som en självupptagen 5-åring.
Citera
2024-10-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Folk är inte här för att vara dig till lags. Ställer du en fråga så kommer folk att svara så som de behagar. TomatKungen brukar ge långa och genomtänkta svar oavsett ämne så givetvis kommer hen inte ställa sig i givakt och ändra sig för att du känner dig berättigad till ett svartvitt, kort och koncist svar. Att du tar det hela som en personlig attack (medveten strategi för att trötta ut dig) får dig bara att framstå som en självupptagen 5-åring.

Så då behöver jag aldrig mer svara direkt på dina frågor här på forumet då eftersom folk kan svara så som de behagar? Fråga mig aldrig något igen på det här forumet i sådana fall.

Du förstår inte ens grundläggande debattetik. Folk som har bevisbörda är skyldiga enligt god debattsed att försvara sina påståenden. Förstår du inte detta? Om då någon dansar runt frågorna och inte vill svara så finns det ingen anledning att diskutera med den personen vidare eller svara på den personens frågor.

Om man struntar i sin bevisbörda så omöjliggörs produktiv dialog. Då kan jag hävda vad som helst utan att behöva belägga det jag säger.

Det är klart som fan det är tröttsamt att läsa igenom flera tusentals ord när ett enkelt ja/nej som innehåller en massa irrelevant dravel när ett ja/nej svar hade räckt. Det måste du väl förstå själv.

Jag kommer bara rätta er numera och presentera hur ni har tänkt fel. Om ni inte är villiga att försvara era påståenden så kommer jag säga att ni undviker er bevisbörda.

Folk på forumet kommer då se vilka typer ni är och ni kommer minska er trovärdighet och inte bli tagna på allvar.

Lycka till! Jag kommer enbart sakligt kritisera det du säger numera och undvika personlig, trevlig dialog.
Citera
2024-10-19, 14:26
Medlem
Citat:
Så då behöver jag aldrig mer svara direkt på dina frågor här på forumet då eftersom folk kan svara så som de behagar? Fråga mig aldrig något igen på det här forumet i sådana fall.

Du förstår inte ens grundläggande debattetik. Folk som har bevisbörda är skyldiga enligt god debattsed att försvara sina påståenden. Förstår du inte detta? Om då någon dansar runt frågorna och inte vill svara så finns det ingen anledning att diskutera med den personen vidare eller svara på den personens frågor.

Om man struntar i sin bevisbörda så omöjliggörs produktiv dialog. Då kan jag hävda vad som helst utan att behöva belägga det jag säger.

Det är klart som fan det är tröttsamt att läsa igenom flera tusentals ord när ett enkelt ja/nej som innehåller en massa irrelevant dravel när ett ja/nej svar hade räckt. Det måste du väl förstå själv.

Jag kommer bara rätta er numera och presentera hur ni har tänkt fel. Om ni inte är villiga att försvara era påståenden så kommer jag säga att ni undviker er bevisbörda.

Folk på forumet kommer då se vilka typer ni är och ni kommer minska er trovärdighet och inte bli tagna på allvar.

Lycka till! Jag kommer enbart sakligt kritisera det du säger numera och undvika personlig, trevlig dialog.

Ställer man en fråga till någon så kan man inte diktera svaret, nej. Du själv vägrade ju svara på någon fråga öht fram tills du till slut gav ett kort svar om att du inte hade tagit ställning i frågan.

Du snackar om bevisbörda som om det fanns nåt att bevisa när det gäller moraliska ställningstaganden. Vad är det som ska bevisas? Att man tycker det man tycker?

Ja givetvis kommer du fortsatt bara att stå vid sidan och leta detaljer att haka upp dig på. Har du inget eget ställningstagande i frågan som diskuteras så är det inte mycket mer du kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in