Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Varför ska man män ta ett lika stort ansvar om män har begränsad makt? Hör du inte hur skevt det låter?

Men anser du att kvinnan bör vara det kön som tar ett assymetriskt (större) ansvar än män för om de blir gravida som regel? Blir det tydligare nu? Jag vill bara höra ett ja/nej på denna fråga.

Din studie som du har länkat till visar att många kvinnor är okunniga och slarviga.

Begränsad makt? Att ta en effektiv p-gel med acceptabla biverkningar ger män makt över reproduktionen. Då kan även män styra bort oönskade graviditeter. Det ger mer jämställd makt till män.
Citera
2024-10-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Leder frågan någon vart? Annars är den meningslös.

Man är två om sex så båda tar ansvar för sin del av reproduktionen. Om du absolut inte vill att en graviditet ska uppstå men den du ligger med kan tänka sig skaffa barn så ligger ansvaret i princip helt hos dig själv. Är situationen omvänd så är ansvaret omvänt. Om ingen vill att en graviditet ska uppstå så är ansvaret delat.

Att gnälla på att kvinnor tar större ansvar när det är kvinnans uppgift att ta ett större ansvar finner jag väldigt löjligt.

Ansvar utan makt är slaveri.
Citera
2024-10-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Begränsad makt? Att ta en effektiv p-gel med acceptabla biverkningar ger män makt över reproduktionen. Då kan även män styra bort oönskade graviditeter. Det ger mer jämställd makt till män.

Du får det att låta som att män våldtar kvinnor och därmed blir kvinnor gravida. Detta är unika undantag.

Det är kvinnors kroppar, kvinnor har makten, därmed faller HUVUDANSVARET på dem att skydda sig för att inte bli gravida.

Kvinnor ska ta det större ansvaret.
Citera
2024-10-20, 19:33
Medlem
Citat:
Vilka oacceptabla biverkningar har vasektomi eller kondom? Alltså som är värre än att under merparten av ens fertila liv tillföra hormoner och/eller främmande objekt till ens kropp?
Citera
2024-10-20, 19:36
Medlem
Citat:
Att gnälla på att kvinnor tar större ansvar när det är kvinnans uppgift att ta ett större ansvar finner jag väldigt löjligt.

Ansvar utan makt är slaveri.

Du har lite offerkomplex va? Makten du har är makten att förhindra en oönskad graviditet. Vill du inte ha barn så är ju det en rätt bra makt att ha.
Citera
2024-10-20, 19:48
Medlem
Citat:
Jag har förklarat varför den har uppkommit. Men jag kan ha en annan åsikt, trots att jag förstår logiken i hur lagen uppkommit. Certifikat är en bra sak, det skyddar både de män/kvinnor som mår bra av att sälja sex. Och det skyddar de män/kvinnor som inte mår bra av att sälja sex eller som rentav tvingas till det. Sexköpslagen drar alla prostituerade över samma kant, det gör även en legalisering av sexköp. Ett certifikat skyddar samtliga. Tänk på det några varv.

Och de som inte kan få ett certifikat då? För att de inte uppfyller kraven. De kommer ju sälja sex ändå, men endast reduceras till en andra klassens sexsäljare med färre privilegier och mer otrygghet än de certifierade. Det är som om jag skulle säga att abort ska vara lagligt men endast med certifikat. Vad kommer då hända med alla som inte uppfyller kraven för att få certifikat men som "känner sig nödgade" att göra abort? Kommer de föda barnet då? Nyss sa du ju att alla kvinnor som "känner sig nödgade" kommer göra abort oavsett.

Tänk på det några varv.

Citat:
Om din 18-åriga dotter använder sexsälj som självskada. Vill du nog gärna se köparna straffade, hon mår inte bra av att sälja och köparna utnyttjar detta faktum till att begå förnedrande sexköp mot henne.. Och du kommer då vara för sexköpslagen. Om din 14-åriga dotter kommer hem och är oönskat gravid, vill du nog att hon ska få göra en laglig, säker och reglerad abort. Så nej: det är ingen motsättning att vara för sexköpslagen och även för laglig, säker och reglerad abort. Båda sakerna kan skydda ens döttrar. På olika vis.

Sexköpslagen skyddar inga kvinnor. Tvärtom, det enda den åstadkommer är att skada kvinnor som finns i sexbranschen. Det är därför alla människorättsorganisationer är motståndare till lagen. Och de är också motståndare till certifikat pga anledningarna jag nämnde ovan. Och nej, jag vill inte se någon straffad för att de köper tjänster som en myndig människa har erbjudit dem att köpa.

Och jo, argumenterar man för att abort ska vara lagligt pga annars sker det lika frekvent ändå men bara i otrygga miljöer, så kan man inte samtidigt vara för sexköpslagen. Gör man det är man en hycklare.

Citat:
Ett certifikat skulle skydda samtliga prostituerade. Både de som gillar yrket och de som mår skit av det av olika orsaker.

Nej det skulle det inte. Se ovan.

Citat:
Laglig, säker och reglerad abort, skyddar samtliga kvinnor/par som känner sig nödgade till abort.

Men du offrar ett påbörjat människoliv. Så det är ju den lilla detaljen. Och jag ifrågasätter även starkt ditt tidigare påstående att SAMTLIGA som gjort laglig abort skulle gjort abort även om det var olagligt, otillgängligt och osäkert.
Citera
2024-10-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vilka oacceptabla biverkningar har vasektomi eller kondom? Alltså som är värre än att under merparten av ens fertila liv tillföra hormoner och/eller främmande objekt till ens kropp?

Jag tänker på de biverkningar som hormonella p-medel för kvinnor har. Dessa biverkningar är oacceptabla.

Skulle p-medel för kvinnor inte ha dessa oacceptabla biverkningar, är jag säker på att kvinnor skulle använda dessa i större utsträckning. Och skulle det finnas effektiva hormonella p-medel med acceptabla biverkningar, för män. Så skulle det vara bra att få ut dessa p-medel för män på marknaden. Detta skulle givetvis sänka abortantalen radikalt.
Citera
2024-10-20, 19:53
Medlem
Citat:
Du får det att låta som att män våldtar kvinnor och därmed blir kvinnor gravida. Detta är unika undantag.

Det är kvinnors kroppar, kvinnor har makten, därmed faller HUVUDANSVARET på dem att skydda sig för att inte bli gravida.

Kvinnor ska ta det större ansvaret.

Frågan rör hur man kan minska antalet aborter. och det gör man lättaste och effektivast genom att även män använder hormonella effektiva p-medel med acceptabla biverkningar.
Citera
2024-10-20, 19:55
Medlem
Citat:
Jag tänker på de biverkningar som hormonella p-medel för kvinnor har. Dessa biverkningar är oacceptabla.

Skulle p-medel för kvinnor inte ha dessa oacceptabla biverkningar, är jag säker på att kvinnor skulle använda dessa i större utsträckning. Och skulle det finnas effektiva hormonella p-medel med acceptabla biverkningar, för män. Så skulle det vara bra att få ut dessa p-medel för män på marknaden. Detta skulle givetvis sänka abortantalen radikalt.
Tror det är tveksamt. Färre kvinnor skulle lita på en man som säger att han tar hormonella p-medel än vice versa. Eftersom kvinnorna tar smällen om han ljuger eller har slarvat på ett sätt män aldrig behöver göra vid motsatt situation. Tyvärr.
Citera
2024-10-20, 19:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Men män har ju begränsad makt över kvinnor? Om kvinnor bär det största ansvaret över sina kroppar, så borde väl det största ansvaret falla på dem, eller?

Naturligtvis är kvinnor lika autonoma som män är - vi bor ändå i Sverige och inte i SaudiArabien eller Gaza.

Det fetade har jag redan svarat på: Män borde ta mycket större ansvar för att minska antalet aborter. 50/50 kommer det aldrig kunna bli men det är dithän 'vi' borde sträva.
Citera
2024-10-20, 20:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror det är tveksamt. Färre kvinnor skulle lita på en man som säger att han tar hormonella p-medel än vice versa. Eftersom kvinnorna tar smällen om han ljuger eller har slarvat på ett sätt män aldrig behöver göra vid motsatt situation. Tyvärr.

Ja tyvärr, om en man har chans att ligga kommer han att ljuga och skita totalt i om han gör en kvinna gravid eller inte.
Citera
2024-10-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja tyvärr, om en man har chans att ligga kommer han att ljuga och skita totalt i om han gör en kvinna gravid eller inte.
Jupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in