Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Jag har förklarat varför den har uppkommit. Men jag kan ha en annan åsikt, trots att jag förstår logiken i hur lagen uppkommit. Certifikat är en bra sak, det skyddar både de män/kvinnor som mår bra av att sälja sex. Och det skyddar de män/kvinnor som inte mår bra av att sälja sex eller som rentav tvingas till det. Sexköpslagen drar alla prostituerade över samma kant, det gör även en legalisering av sexköp. Ett certifikat skyddar samtliga. Tänk på det några varv.
Och de som inte kan få ett certifikat då? För att de inte uppfyller kraven. De kommer ju sälja sex ändå, men endast reduceras till en andra klassens sexsäljare med färre privilegier och mer otrygghet än de certifierade. Det är som om jag skulle säga att abort ska vara lagligt men endast med certifikat. Vad kommer då hända med alla som inte uppfyller kraven för att få certifikat men som "känner sig nödgade" att göra abort? Kommer de föda barnet då? Nyss sa du ju att alla kvinnor som "känner sig nödgade" kommer göra abort oavsett.
Tänk på det några varv.
Citat:
Om din 18-åriga dotter använder sexsälj som självskada. Vill du nog gärna se köparna straffade, hon mår inte bra av att sälja och köparna utnyttjar detta faktum till att begå förnedrande sexköp mot henne.. Och du kommer då vara för sexköpslagen. Om din 14-åriga dotter kommer hem och är oönskat gravid, vill du nog att hon ska få göra en laglig, säker och reglerad abort. Så nej: det är ingen motsättning att vara för sexköpslagen och även för laglig, säker och reglerad abort. Båda sakerna kan skydda ens döttrar. På olika vis.
Sexköpslagen skyddar inga kvinnor. Tvärtom, det enda den åstadkommer är att skada kvinnor som finns i sexbranschen. Det är därför alla människorättsorganisationer är motståndare till lagen. Och de är också motståndare till certifikat pga anledningarna jag nämnde ovan. Och nej, jag vill inte se någon straffad för att de köper tjänster som en myndig människa har erbjudit dem att köpa.
Och jo, argumenterar man för att abort ska vara lagligt pga annars sker det lika frekvent ändå men bara i otrygga miljöer, så kan man inte samtidigt vara för sexköpslagen. Gör man det är man en hycklare.
Citat:
Ett certifikat skulle skydda samtliga prostituerade. Både de som gillar yrket och de som mår skit av det av olika orsaker.
Nej det skulle det inte. Se ovan.
Citat:
Laglig, säker och reglerad abort, skyddar samtliga kvinnor/par som känner sig nödgade till abort.
Men du offrar ett påbörjat människoliv. Så det är ju den lilla detaljen. Och jag ifrågasätter även starkt ditt tidigare påstående att SAMTLIGA som gjort laglig abort skulle gjort abort även om det var olagligt, otillgängligt och osäkert.