2024-10-19, 18:09
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Att jag inte godtar de svar som hon gav tidigare (innan jag slutade läsa vissa av hennes kommentarer) är för att hon helt enkelt inte angrep frågan.

Fast ditt felaktiga resonemang är ingen liten detalj. Det är en rejäl logisk (statistisk) blunder.

Så vi ska inte eftersträva korrekt tolkning av studier i tråden? Jahopp, är vi på den nivån?

Nej, hon kunde ha gett mig en symmetribrytare också men det fick jag inte. Vi kom inte så mycket längre för hon tröttade ut mitt engagemang med sin oärlighet.

Stark comeback hörru...

Om jag har en master i autism så har Tomatkungen det också enligt din logik eftersom hon också hakar upp sig på små detaljer.
TomatKungen har givit ett stort bidrag i tråden med sina kloka och alltigenom genomtänkta åsikter åsikter. Texterna kan ibland bli långa men är alltid lättlästa och välformulerade. TomatKungen har en god helhetssyn och är uppenbart vetenskapligt skolad. (Medan du lutar dig på någon bok om logik och statistik som du pluggat in på egen hand men i brist på förståelse för vetenskaplig teori och metod ändå inte förstår hur du ska tillämpa.)

Jag håller inte med TomatKungen i exakt allt men framförallt det TomatKungen skriver till exempel om att barnafaderns inflytande på om det fattas ett abortbeslut eller inte tycker jag är oerhört värt att ta till sig om man nu är en man som ogillar abort. Naturligtvis har det ett värde precis som TomatKungen skriver att barnet föds önskat och älskat. Är det väldigt viktigt för en så behövs det nog inte alltför mycket stöd för att få kvinnan att önska och älska barnet. Det är även viktigt som TomatKungen skriver att kvinnor måste få tillgång till lagliga, säkra och reglerade aborter. Alltför många kvinnor dör runtom i världen i illegala aborter och lämnar barn föräldralösa.

Så du borde läsa vad TomatKungen faktiskt skriver istället för att tjata runt för att det är någon med vilken vecka och dag TomatKungen avser som du inte fattar.

Orkar du bara läsa korta stycken i taget så kanske du kan dela upp dem.
Citera
2024-10-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ganska konstig fråga.
Är det vanligt att folk ändrar sig från önskat till oönskad?

Själv anser jag det tveeggat att rädda mycket för tidigt födda barn då det ofta innebär stora handikapp.
Jag anser våra abortregler är helt okej.

Om hon tidigare har gett uttryck för att vara för abort av skäl X och Y. Vad har det då för relevans hur ofta unika omständigheter sker? Hon har satt ribban - X och Y.

Om jag är emot slaveri, så spelar det väl ingen roll om vi inte har slaveri i dagens samhälle? Det är ju inte relevant för jag är emot slaveri av helt andra anledningar.

Vad man tycker är rätt/fel har väl ingen koppling till hur vanligt/ovanligt något är? Både du och jag är förmodligen emot att döda oskyldiga människor oprovocerat oavsett om det är vanligt förekommande eller inte.
Citera
2024-10-19, 18:15
Medlem
Citat:
Att jag inte godtar de svar som hon gav tidigare (innan jag slutade läsa vissa av hennes kommentarer) är för att hon helt enkelt inte angrep frågan.

Fast ditt felaktiga resonemang är ingen liten detalj. Det är en rejäl logisk (statistisk) blunder.

Så vi ska inte eftersträva korrekt tolkning av studier i tråden? Jahopp, är vi på den nivån?

Nej, hon kunde ha gett mig en symmetribrytare också men det fick jag inte. Vi kom inte så mycket längre för hon tröttade ut mitt engagemang med sin oärlighet.

Stark comeback hörru...

Om jag har en master i autism så har Tomatkungen det också enligt din logik eftersom hon också hakar upp sig på små detaljer.

Tack

Och ändå visade det sig att jag hade rätt. Nästan så man kunde tro att det inte var ett hypotetiskt scenario fritt från andra faktorer och förkunskaper utan ett som utspelade sig i verkligheten med allt vad det innebär. Nästan som att det fanns en annan poäng i det hela än hur man på bästa sätt gör en optimal statistiskt analys.

Kanske var poängen att folk blir gravida trots preventivmedel (i en tråd där det snackas mycket om egenansvar) och att just preventivmedel borde vara ett stort fokusområde ifall man vill minska antalet aborter.

Visst bör man eftersträva korrekta tolkningar men att hyperfokusera på smådetaljer till den grad att man inte klarar av att uppfatta poängen som görs är inte intelligent. Det är ett symptom.
Citera
2024-10-19, 18:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om hon tidigare har gett uttryck för att vara för abort av skäl X och Y. Vad har det då för relevans hur ofta unika omständigheter sker? Hon har satt ribban - X och Y.

Om jag är emot slaveri, så spelar det väl ingen roll om vi inte har slaveri i dagens samhälle? Det är ju inte relevant för jag är emot slaveri av helt andra anledningar.

Vad man tycker är rätt/fel har väl ingen koppling till hur vanligt/ovanligt något är? Både du och jag är förmodligen emot att döda oskyldiga människor oprovocerat oavsett om det är vanligt förekommande eller inte.
Våra legala aborttider hanterar det där.
Efter 18 veckor brukar behövas en motivering om jag inte minns fel. Å socialstyrelsen godkänna.
Citera
2024-10-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
TomatKungen har givit ett stort bidrag i tråden med sina kloka och alltigenom genomtänkta åsikter åsikter. Texterna kan ibland bli långa men är alltid lättlästa och välformulerade. TomatKungen har en god helhetssyn och är uppenbart vetenskapligt skolad. (Medan du lutar dig på någon bok om logik och statistik som du pluggat in på egen hand men i brist på förståelse för vetenskaplig teori och metod ändå inte förstår hur du ska tillämpa.

Fast, det där är ju bara något som du skriver för att du gillar att provocera. Det finns ingen trovärdighet bakom dina ord för du skrev på ett liknande sätt i denna tråd trots att alla kan se vem som hade rätt (det var inte feministerna): https://www.flashback.org/p88309496

Den personen som gör korrekta tolkningar är den som inte kan något alltså?

Merapi har jag även rättat nyligen i en annan tråd:
https://www.flashback.org/p89820189#p89820189

Du kan väl inte påstå att den som gör korrekta tolkningar är den som kan minst? Det går ju inte ihop.

Jag har inga svårigheter att läsa men jag tänker inte sitta och läsa igenom långa inlägg när de gång på gång inte angriper min frågeställning. Det är att slösa min tid.

Du får bara en varning: Fortsätter du tjafsa, provocera istället för att sakligt diskutera så får du inget mer svar ifrån mig.

Du kan hitta på saker hur mycket du vill. Alla kan se vem som har tänkt rätt.

Du tyckte Tomatkungen var smartare än dig. Så din nivå ligger alltså under en person som gör en massa feltolkningar och logiska vurpor. Det kommer nog inte som någon nyhet för de flesta här på forumet.
Citera
2024-10-19, 18:28
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Tack

Och ändå visade det sig att jag hade rätt. Nästan så man kunde tro att det inte var ett hypotetiskt scenario fritt från andra faktorer och förkunskaper utan ett som utspelade sig i verkligheten med allt vad det innebär. Nästan som att det fanns en annan poäng i det hela än hur man på bästa sätt gör en optimal statistiskt analys.

Kanske var poängen att folk blir gravida trots preventivmedel (i en tråd där det snackas mycket om egenansvar) och att just preventivmedel borde vara ett stort fokusområde ifall man vill minska antalet aborter.

Visst bör man eftersträva korrekta tolkningar men att hyperfokusera på smådetaljer till den grad att man inte klarar av att uppfatta poängen som görs är inte intelligent. Det är ett symptom.
Framförallt preventivmedel för män borde vara ett huvudfokusområde för alla dessa män som vill minska antalet aborter. (Istället för att fokusera på att kvinnor borde bli bättre på att hantera preventivmedlen.)
Citera
2024-10-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Våra legala aborttider hanterar det där.
Efter 18 veckor brukar behövas en motivering om jag inte minns fel. Å socialstyrelsen godkänna.

Som sagt, det där är inte relevant dock men jag orkar inte förklara mer. Jag orkar inte älta mer.

Jag frågar inte om hur det går till i verkligheten, jag frågade om hennes uppfattningar kring frågan, vad hon anser är rätt/fel. Det var andemeningen som underbyggde min frågeställning.

Men jag bryter här. Detta ger mig inget.
Citera
2024-10-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Tack

Nej, du hade inte rätt. Du hade fel. Att hitta på vad du menade i efterhand räddar dig inte. Vad du skrev är väldokumenterat.

Studier ska tolkas till punkt och pricka. Det är den enda acceptabla ribban. Om den ribban är för hög för dig så säger det mer om dig än om den som kräver korrekta tolkningar .

Tror du det är så experter gör när de tolkar saker? Tror du de tänker: ''Nämen, vi gör här en slarvig och felaktig tolkning för det är ett symtom på något att fokusera på detaljer så låt oss undvika det''.

Ärliga personer gör korrekta tolkningar. Att du är oärlig, det har redan framkommit med önskvärd tydlighet.

Du kan hitta på att du tänkte rätt men det gjorde du inte. Du tänkte väldigt, väldigt fel.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-19 kl. 18:39.
Citera
2024-10-19, 18:40
Citat:
Fast, det där är ju bara något som du skriver för att du gillar att provocera. Det finns ingen trovärdighet bakom dina ord för du skrev på ett liknande sätt i denna tråd trots att alla kan se vem som hade rätt (det var inte feministerna): https://www.flashback.org/p88309496

Den personen som gör korrekta tolkningar är den som inte kan något alltså?

Merapi har jag även rättat nyligen i en annan tråd:
https://www.flashback.org/p89820189#p89820189

Du kan väl inte påstå att den som gör korrekta tolkningar är den som kan minst? Det går ju inte ihop.

Jag har inga svårigheter att läsa men jag tänker inte sitta och läsa igenom långa inlägg när de gång på gång inte angriper min frågeställning. Det är att slösa min tid.

Du får bara en varning: Fortsätter du tjafsa, provocera istället för att sakligt diskutera så får du inget mer svar ifrån mig.

Du kan hitta på saker hur mycket du vill. Alla kan se vem som har tänkt rätt.

Du tyckte Tomatkungen var smartare än dig. Så din nivå ligger alltså under en person som gör en massa feltolkningar och logiska vurpor. Det kommer nog inte som någon nyhet för de flesta här på forumet.
Jo det är nog den tolfte varningen jag får från dig att du inte ska besvara mina inlägg.

Men vill du diskutera abort som är trådens ämne så har t ex TomatKungen skrivit många tänkvärda och lättlästa inlägg som du skulle kunna delge dina åsikter om? (Och då menar jag alltså inte en massa tjat för att du inte fattar vilken dag och vecka som avses utan dina åsikter i själva ämnet.)
Citera
2024-10-19, 18:47
Medlem
Citat:
Jo det är nog den tolfte varningen jag får från dig att du inte ska besvara mina inlägg.

Men vill du diskutera abort som är trådens ämne så har t ex TomatKungen skrivit många tänkvärda och lättlästa inlägg som du skulle kunna delge dina åsikter om? (Och då menar jag alltså inte en massa tjat för att du inte fattar vilken dag och vecka som avses utan dina åsikter i själva ämnet.)

Att du har fått flera varningar är inget som får mig att se dålig ut om du tror det. Det visar snarare att jag är storsint eftersom du har fått flera chanser. Men du verkar gilla att provocera och skriva en massa goja på det här forumet så jag kanske ska sluta ge dig chanser? Det är nog bäst.

Om du anser att jag har tolkat något fel så peka gärna ut det så kan vi diskutera det. Annars behöver du inte replikera.
Citera
2024-10-19, 19:01
Medlem
Citat:
Framförallt preventivmedel för män borde vara ett huvudfokusområde för alla dessa män som vill minska antalet aborter. (Istället för att fokusera på att kvinnor borde bli bättre på att hantera preventivmedlen.)

100% samma för de som är rädda för att bli farsor och tvingas betala underhåll. Valsalgel eller liknande samt en bättre kondom om det kan göras skulle göra underverk.
Citera
2024-10-19, 19:06
Citat:
Att du har fått flera varningar är inget som får mig att se dålig ut om du tror det. Det visar snarare att jag är storsint eftersom du har fått flera chanser. Men du verkar gilla att provocera och skriva en massa goja på det här forumet så jag kanske ska sluta ge dig chanser? Det är nog bäst.

Om du anser att jag har tolkat något fel så peka gärna ut det så kan vi diskutera det. Annars behöver du inte replikera.
Ja du har till exempel tolkat hela poängen med Nils påstående att om 64% av de som gjorde abort använt preventivmedel så visar det att det behövs bättre preventivmedel helt fel. Det spelar liksom ingen roll vilken uträkning i din statistikbok du bläddrar efter. Hade preventivmedlen fungerat som de ska hade färre aborter behövt ske. (Förlåt Nils om jag tar dig som exempel.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in