Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-18, 17:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nedskrivna lappar och det kom en skidresa emellan på en vecka..

Vilken tur då att RB erbjöd Engström att meddela 23:19 till polisen..!
RB verkar varit tydlig med att han sa 23.19 till herr Engström men varför det inte dög till vederbörande kan vi bara spekulera över.

Den stora bilden är att han klev ut på Sveavägen någon minut före mordet och återvände till Skandia cirka tjugo minuter senare i ett medtaget tillstånd. Under dessa 20 minuter finns enligt då- och nuvarande PU ingen som kan bekräfta Engström på platsen, detta påpekade utredaren Nils Linder smått upprört i januari 1987. Han trodde det var Engström som sprang "däruppe", jag är benägen att hålla med honom.
Citera
2024-10-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
RB verkar varit tydlig med att han sa 23.19 till herr Engström men varför det inte dög till vederbörande kan vi bara spekulera över.

Den stora bilden är att han klev ut på Sveavägen någon minut före mordet och återvände till Skandia cirka tjugo minuter senare i ett medtaget tillstånd. Under dessa 20 minuter finns enligt då- och nuvarande PU ingen som kan bekräfta Engström på platsen, detta påpekade utredaren Nils Linder smått upprört i januari 1987. Han trodde det var Engström som sprang "däruppe", jag är benägen att hålla med honom.

Knattarna menar på att Engström misstar sig ...Men det är en gissning

Det bästa är att alltid utgå från att inget misstag är gjord och att Engström vet att det är 23:19 som gäller...Samt att han tackade nej till RB erbjudande att lämna ut tiden.

Att använda sig av misstag som dessutom bara är gissningar är märkligt men ännu märkligare är att använda det som nästan fakta !!
Citera
2024-10-18, 17:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Det bästa är att alltid utgå från att inget misstag är gjord och att Engström vet att det är 23:19 som gäller...Samt att han tackade nej till RB erbjudande att lämna ut tiden.

Att använda sig av misstag som dessutom bara är gissningar är märkligt men ännu märkligare är att använda det som nästan fakta !!
Jo det där att Engström "misstagit" sig känner jag igen. Bland annat det där med att Supervittnet" nämnt stålbågade glasögon skulle bero på han blandat ihop saker. Jag föredrar ett annat ord, han hittar på.

Han drog sig inte för att förneka att han sett och läst artikeln om och med LJ i SvD , där LJ även var med på bild.

F: Jag antar att du har läst artikeln med Lars Jeppsson?
E: Jag har inte sett den.

Och sedan tecknade han i princip av LJ med bilden i tidningen som mall.
Citera
2024-10-18, 17:56
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Jag har ej behandlat det som fakta, jag skrev att jag väljer att tro på det.

Och det personliga övervägandet gör jag eftersom alternativet blir helt orimligt. Ingen har kunnat presentera en sammanhållande förklaring på varför GM-SE kollar upp tiden för att sedan hitta på en egen tid som ändå inte ger alibi och som innebär att han kommer ut på gatan före LOP om han skippat väktarsamtalet som han säger.

Vad jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så jag väljer att tro på att efterspelsvittnet helt enkelt missuppfattade Roland. Det finns visserligen inga bevis, men eftersom SE redogör för Rolands tidskorrigering i förhör måste Roland ha nämnt både 23:19 och 23:20 för SE. Då finns det risk för missförstånd.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-18 kl. 18:06.
Citera
2024-10-18, 18:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo det där att Engström "misstagit" sig känner jag igen. Bland annat det där med att Supervittnet" nämnt stålbågade glasögon skulle bero på han blandat ihop saker. Jag föredrar ett annat ord, han hittar på.

Han drog sig inte för att förneka att han sett och läst artikeln om och med LJ i SvD , där LJ även var med på bild.

E: Jag har icke sett den.

Mycket tyder på att LJ är någon slags placeholder för ett antal vittnesmål och olika vittnen och att det är han som är Supervittnet. Det framgick av tidningsartiklarna att LJ inte varit på platsen då skotten small och att han blivit förd till mordplatsen och blivit förhörd där.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-18 kl. 18:50.
Citera
2024-10-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har ej behandlat det som fakta, jag skrev att jag väljer att tro på det.

Och det personliga övervägandet gör jag eftersom alternativet blir helt orimligt. Ingen har kunnat presentera en sammanhållande förklaring på varför GM-SE kollar upp tiden för att sedan hitta på en egen tid som ändå inte ger alibi och som innebär att han kommer ut på gatan före LOP om han skippat väktarsamtalet som han säger.

Nej du köper inte en förklaring som man gett...

Jag påstår att som GM så är iallafall 23:20 bättre än 23:19 det kan vi slå fast..

Sen kan vi också slå fast att det är bättre att tacka nej till erbjudandet från RB att lämna tiden än tacka Ja..

På dessa punkter håller du nog med om..
Citera
2024-10-18, 18:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nej. Fauzzi möter LOP vid Sveavägen 56 (Bonniers). Skandias huvudentré var Sveavägen 44.

Den var ny!

NF får syn på LOP innan han passerar La Carterie. När han passerat dem reagerar han på mannen i fönstret. Detta är en väldigt unik detalj som visar sig stämma med butiksinnehavarens berättelse, vilken befann sig i fönstret just då.

Således måste SE ha gått norrut och vänt om. Förslagsvis vid Sari, eftersom OP dröjde där.
Citera
2024-10-18, 18:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

E: Jag har inte sett den.

Hur vet du att SE sett LJ i SvD? Har du källor på att SE gjort det?

SE fick väl först peka ut LJ på bild och efter förhöret ritade han en skiss.
Kan det inte vara så enkelt att SE ritade av bilden som polisen visade på förhöret ur minnet?
Citera
2024-10-18, 19:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den var ny!

NF får syn på LOP innan han passerar La Carterie. När han passerat dem reagerar han på mannen i fönstret. Detta är en väldigt unik detalj som visar sig stämma med butiksinnehavarens berättelse, vilken befann sig i fönstret just då.

Således måste SE ha gått norrut och vänt om. Förslagsvis vid Sari, eftersom OP dröjde där.

Är det någon som vet vad Lennart på La Carterie heter i efternamn? Lennart verkar vara en blyg viol.
Citera
2024-10-18, 19:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Vi kan också lita på vittnet HO så blir den stora bilden den att efterspelsvittnet SE klev ut på Sveavägen någon minut efter mordet och återvände till Skandia cirka tjugo minuter senare i ett medtaget tillstånd.

Vittnen såg också efterspelsvittnet SE bete sig chockat inne på Bohemia strax efter mordet.
Citera
2024-10-18, 19:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nedskrivna lappar och det kom en skidresa emellan på en vecka..

Vilken tur då att RB erbjöd Engström att meddela 23:19 till polisen..!

Hypotetisk dialog:
RB: Hej, är det polisen? Jag heter RB och jobbar på Skandia på Sveavägen. Vi har en anställd här som stämplade ut 23.19 på mordnatten!
Kommissarie Tröttén: Jaha. var sitter stämpelklockan?
RB: Den sitter innanför de inre dörrarna innanför en reception med två väktare. Det är bara 60 meter från mordplatsen vet du!
Kommissarie Tröttén: Jaha. Jag tar och skriver ned det här på en lapp. 23.19 sa du? 60 meter bort innanför två dörrar med två Securitasvakter emellan?
RB:Ja just det. Tack så mycket.
Kommissarie Tröttén: Alltid till er tjänst. Tack! ***Klick!***
RB [Högt för sig själv]: Det var minsann en trött en!
Märkligt samtal tycker jag.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-18 kl. 19:22.
Citera
2024-10-18, 19:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur vet du att SE sett LJ i SvD? Har du källor på att SE gjort det?

SE fick väl först peka ut LJ på bild och efter förhöret ritade han en skiss.
Kan det inte vara så enkelt att SE ritade av bilden som polisen visade på förhöret ur minnet?
Nä det är så enkelt att när han kom hem från Idre så läste han naturligtvis igenom den gånga veckans tidningssjöörd, oavsett om han var GM eller något slags vittne.

Han ljög alltså på förhörsledarens fråga, på samma sätt som han ljög på frågan om han varit ute tidigare under kvällen.

Jo jag vet att ni kan hitta på diverse anledningar, att han missförstått frågor och allt vad det nu kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in