Citat:
Ursprungligen postat av
quggel
Nej. Fauzzi möter LOP vid Sveavägen 56 (Bonniers). Skandias huvudentré var Sveavägen 44.
Det där har du fått om bakfoten, men nu fattar jag i alla fall var skon klämmer för din del. Det är den där röran med adresserna i de tidiga förhören med Fauzzi, innan man vallade honom. Saken är ju, att man inledningsvis blandade ihop Bonnierhuset och Skandiahuset, det var så det hände sig att fel adress hamnade i förhörsprotokollet. Det är ju också något som är väldigt lätt hänt. Senare vid vallningen pekade Fauzzi ut "mötesplatsen" där han mötte paret Palme, och den låg mellan Skandias huvudentré (44:an) och butiken La Carterie direkt norr om huvudentrén. Vi talar om fem meter norr om 44:an. Att mötesplatsen är rätt utpekad är absolut säkert, för direkt efter mötet såg Fauzzi personalen ute i skyltfönstret på La Carterie, som jobbade sent med att dekorera om där den kvällen.
Även gatorna rörde han ihop ända tills vallningen. Man måste komma ihåg att Fauzzi jobbade som hotellkock nere i Skärholmen och fick lov att ta tunnelbanan upp till stan (T-centralen eller Östermalmstorg) och sedan knata bort till Odenplan för att ta nattbussen hem. Så han har gått sträckan varje kväll efter jobbet och då känner han naturligtvis igen miljön men behöver inte nödvändigtvis ha lagt gatunamnen på minnet. Jag tänkte på det bara för en stund sedan när jag själv var ute och handlade på ICA. Om någon skulle fråga mig om tvärgatorna på vägen till ICA så skulle jag troligtvis inte pricka alla rätt, och då har jag bott här och handlat där i ett antal år nu. Så det är inget konstigt alls att han blandar ihop Kammakargatan med Adolf Fredriks Kyrkogata, som ju båda ligger vid kyrkogårdskvarteret.
Gamla Bonnierhuset (56:an) ligger nästan uppe vid Kammakargatan, och det var där som Fauzzi hörde skotten enligt eget utpekande vid vallningen. Det är lite finlir med just Bonnierhuset som är nästan 50 meter långt och har tre ingångar med varsin adress: Sveavägen 54-58. Huvudingången är 56:an men det är inte helt säkert att det var precis utanför den som han hörde skotten utan troligtvis var det uppe vid 58:an som ligger närmast Kammakargatan. Det gör ingen stor skillnad men påverkar i viss mån beräkningarna av gånghastigheten, då gångsträckan till 58:an diffar omkring 10% mot 56:an.
När du korrigerar mötespunkten så blir det naturligtvis inget rum kvar för Engström att "smita ut" i mellanrummet, och då ser du också att inget förlopp finns som fungerar för "GM-SE". Vittnes-SE är en annan femma, för då kommer han ju för sent till "partyt" på mordplatsen i vilket fall. Själv säger han att han var där bara sekunder efter mordet, men det stämmer inte utan han kom dit först bortåt en och en halv minut efter skotten. Han går att tajma ganska bra, men då måste man gå igenom ett massa bråte för att påvisa det. Just nu tycker jag att vi nöjer oss med att "GM-SE" inte funkar. Det är ju ett ganska bra dagsverke i sig, och då förtjänar vi att ta helg.