Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Undrar varför den var riktad till just bara kvinnorna. Det skulle ju ha varit intressant att höra ifall männen angav samma skäl till abort som kvinnorna.
Jag ska läsa när jag får tid.
Förmodligen av samma anledning som ni här i tråden skriver som vill minska aborter. Man ville väl kolla hur kvinnornas p-medelanvändning såg ut. Och vilka orsaker de hade till sina aborter. Man anser väl att det är den viktigaste information för att kunna förstå varför det sker aborter och vad man eventuellt skulle kunna göra för att minska dessa. Och
givetvis ser man kvinnorna som de man ska fråga.
Precis som ni här i tråden också ser aborter som ett "kvinnligt problem/kvinnligt ansvar".
Så varför är du förvånad ens? Du är ju inte själv snabb på bollen kring att aborter faktiskt är en angelägenhet för
båda man och kvinna som legat sig fram den oönskade graviditeten och att
båda som legat sig fram till en oönskad graviditet bär ansvar för att det blir abort. Du är ju också inriktad på just: kvinnorna.
Själv ser jag att männen har en
avgörande betydelse för om det blir abort eller inte. Vill inte mannen ha barn/vill han inte ha kvinnan/är relationen dem emellan dålig eller för ny, så är sannolikheten större att kvinnan gör abort, om hon själv är ambivalent.
Är kvinnan i en trygg relation som hon mår bra i med en ansvarsfull man som gärna vill ha barn med henne och som älskar henne och vill vara med henne. Så är sannolikheten större att hon behåller graviditeten (även om den var oplanerad och initial oönskad av henne pga. tex. dålig ekonomi eller för ung etc.).
Mannens vilja till abort, blir kvinnans vilja till abort, när hon är ambivalent.
Mannens och kvinnans dåliga relation, blir till kvinnans vilja till abort, när hon är ambivalent.
En man som verkligen vill ha barn och som verkligen vill ha kvinnan och som hon mår bra i relationen med. Kommer få henne att vilja ha avkomman. Om hon inte är fysiskt sjuk på ett sätt som gör henne osäker/fostret är svårt missbildat eller liknande.