2024-10-01, 15:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TP
– Det mest graverande för Christer A är att han inte lämnar in sin Magnum när polisen ber om det. Men sett ur Christer A:s synvinkel är det ganska rationellt. Han förklarade själv i Aftonbladet en gång att han inte hade något förtroende för myndigheten efter hur de hade hanterat Christer Pettersson. Han ansåg att polisen var på jakt efter en syndabock … och det hade han nog lite rätt i på den tiden.

Den här enkla saken har förvånansvärt många, och däribland TP tydligen, stora svårigheter att analysera på ett rimligt sätt.

I den situation CA befinner sig 1999 och åren däromkring är det kanske rimligt att befara viss risk för att kunna "sättas dit" (bli syndabock) om man har den läggningen och det vill sig illa. Och då kunde det i CA:s sits vara i någon mening "rationellt" att förfara med vapnet som han gjorde.

Men det är inte 1999 han får kallelser. Dessa får han 1989-90 och förmodligen även 1986. Som en av hundratals eller tusentals kallade innehavare utan misstanke. Att han sitter i den sits han gör 1999 - att kunna sättas dit - gör han på grund av sitt agerande flera år tidigare då inget av det som finns i CA-uppslaget var aktuellt.

Rundgången är alldeles uppenbar.

Av rädsla för att sättas dit, agerar han på ett sätt så att han skulle kunna sättas dit - han serverar PU ett GM-beteende på silverbricka. Han agerar så irrationellt han någonsin kan göra givet den påstådda misstron.

Att som en av hundratals kallade tro att PU ska manipulera just hans provskjutning i akt och mening att sätta dit just honom och få just honom oskyldigt dömd för mord och av det skälet välja att presentera ett GM-beteende istället för att lämna in vapnet förutsätter givetvis mycket allvarliga störningar i verklighetskontakten. Jag har ej noterat tecken på allvarlig psykossjukdom hos Christer A.
Citera
2024-10-01, 15:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Här är själva "beefdelen" i VI-tidningens artikel: (Artikeln är betydligt längre än så här så jag hoppas citatet inte bryter mot någon regel.)
Alla instämmer inte i det. Särskilt inte Thomas Pettersson. Däremot ser han att boken har sina poänger:

– Christer A-spåret är inte nytt men Jordås berättar om det på ett direkt och slipat sätt och jag tycker att det är bra att det här spåret får sin plats i sammanhanget. Jag har respekt för att han tyckte att den här historien skulle berättas. Sedan tycker jag förstås inte att resultatet når hela vägen fram, säger Thomas Pettersson.

Invändningarna mot Christer A som gärningsman är flera. En är att han, enligt Petterson, är ”lite för lång, lite för stor och lite för ung” för att stämma överens med exempelvis vittnesmål och de beräkningar som gjordes baserade på skottvinkel vid brottsplatsen. Men mer avgörande är att indicierna som Jordås framför inte riktigt håller, menar Thomas Pettersson.

– Det mest graverande för Christer A är att han inte lämnar in sin Magnum när polisen ber om det. Men sett ur Christer A:s synvinkel är det ganska rationellt. Han förklarade själv i Aftonbladet en gång att han inte hade något förtroende för myndigheten efter hur de hade hanterat Christer Pettersson. Han ansåg att polisen var på jakt efter en syndabock … och det hade han nog lite rätt i på den tiden.

I Jon Jordås bok berättas också att Christer A 2008 får besök av polisen efter att släktingar har oroat sig för hans mentala hälsa. Utanför dörren hör poliserna ”en duns” och när de bryter sig in i lägenheten påträffas Christer A död på golvet ”skjuten med sitt eget vapen”. Enligt Jon Jordås eventuellt stressad över att polisen nu vill hämta in honom ”i en gryningsräd”.

– Jag har aldrig sett uppgifter om att det skulle ha varit så att Christer A sköt sig i den stunden, säger Thomas Pettersson. Att höra en duns är skillnad mot att höra ett skott. Förmodligen hade han legat död ett längre tag för annars hade han väl kommit till sjukhus? Jordås låter historien stanna där men jag hade gärna sett att den hade utvecklats, genom att luta sig mot en polisrapport eller ett rättsmedicinskt protokoll. Det materialet antar jag att Jordås inte har.

Men det har Jon Jordås. Polisrapporten berättar att poliserna på plats hörde ”rörelse inne i lägenheten” strax före ”en kraftig duns”. Ambulans och läkare tillkallades.

– Att Thomas Pettersson sedan ”antar” att jag har inte har polisrapporten trots att den står upptagen i källförteckningen får stå för honom, säger Jon Jordås.

Käbbel Palmemordsintresserade emellan är inget nytt. Thomas Pettersson säger att ”tonen ofta är tuff, ibland rent obehaglig”, och han menar därför att det i Jon Jordås bok finns något för honom ”och många andra som skriver om mordet att lära sig”.
Att TP är slarvig med fakta var ingen kioskvältare direkt. Att TP använder ordet "käbbel" tyder väl på i vems ledband han gick i juni 2020?
Har för mig att Löfven har använt ordet "käbbel" i något sammanhang, du menar att det är hans ledband TP gick i?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-hyllas-palme

"Statsminister Stefan Löfven tror att Christer Pettersson mördade Olof Palme. Det säger han i en intervju med Dagens nyheter."
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-01 kl. 15:39.
Citera
2024-10-01, 15:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Har för mig att Löfven har använt ordet "käbbel" i något sammanhang, du menar att det är hans ledband TP gick i?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-hyllas-palme

"Statsminister Stefan Löfven tror att Christer Pettersson mördade Olof Palme. Det säger han i en intervju med Dagens nyheter."
https://www.youtube.com/watch?v=S-hxYRD8bb4
Citera
2024-10-01, 15:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=S-hxYRD8bb4
Ja då mindes jag rätt angående "käbblet, verkar alltså som TP inte gick på "husses" linje i MOP-frågan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-01 kl. 15:53.
Citera
2024-10-01, 15:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Den här enkla saken har förvånansvärt många, och däribland TP tydligen, stora svårigheter att analysera på ett rimligt sätt.

I den situation CA befinner sig 1999 och åren däromkring är det kanske rimligt att befara viss risk för att kunna "sättas dit" (bli syndabock) om man har den läggningen och det vill sig illa. Och då kunde det i CA:s sits vara i någon mening "rationellt" att förfara med vapnet som han gjorde.

Men det är inte 1999 han får kallelser. Dessa får han 1989-90 och förmodligen även 1986. Som en av hundratals eller tusentals kallade innehavare utan misstanke. Att han sitter i den sits han gör 1999 - att kunna sättas dit - gör han på grund av sitt agerande flera år tidigare då inget av det som finns i CA-uppslaget var aktuellt.

Rundgången är alldeles uppenbar.

Av rädsla för att sättas dit, agerar han på ett sätt så att han skulle kunna sättas dit - han serverar PU ett GM-beteende på silverbricka. Han agerar så irrationellt han någonsin kan göra givet den påstådda misstron.

Att som en av hundratals kallade tro att PU ska manipulera just hans provskjutning i akt och mening att sätta dit just honom och få just honom oskyldigt dömd för mord och av det skälet välja att presentera ett GM-beteende istället för att lämna in vapnet förutsätter givetvis mycket allvarliga störningar i verklighetskontakten. Jag har ej noterat tecken på allvarlig psykossjukdom hos Christer A.

Kan inte TP utgå från den grundhypotes som genomgående varit vägledande för hans "moderna forskning" om MOP; CA kanske ville bli förväxlad med mördaren för att få stå i centrum och därigenom få ett alibi för mordet?

"Förväxlingstaktiken" som TP själv har hittat på gick att applicera på efterspelsvittnet SE för att sedan smula sönder det påhittade alibit som det gav enligt TP.

Exakt hur TP tänker här är osannolikt svårt att sätta sig in i.

Jag får instämma i det du skriver:
"Den här enkla saken har förvånansvärt många, och däribland TP tydligen, stora svårigheter att analysera på ett rimligt sätt."

Att TP inte har det lätt för sig när han tänker tycker jag har framskymtat ganska många gånger om man följt TPs framfart i media.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 16:05.
Citera
2024-10-01, 16:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja då mindes jag rätt angående "käbblet, verkar alltså som TP inte gick på "husses" linje i MOP-frågan.

Nej det är sant. För Stefan L gällde allt gamla goa CP som alltid ställde upp nät TV3 kallade och viftade med sedelbuntarna.

TP verkar vara lite av en motvallskärring. Gav han inte upp en ganska lovande karriär i skogsbruket för en fix idé någon gång i tiden?
Citera
2024-10-01, 16:36
Medlem
Knattarnas avatar
Att behålla vapnet i sitt vapenskåp som Palmes mördare är minst lika ”ologiskt” som att göra sig av med det om man inte är det. Ressler är väl inne på att en GM i teorin kan behålla vapnet som någon slags pervers amulett av rent sentimentala skäl, men det blir ju föga logiskt. Så då kan man ju helt förkasta det alternativet eftersom man tydligen måste utgå från att CA agerar strikt rationellt.

Det nämndes i tråden att SE var närsynt. Vet vi vilken styrka?

Då finns det två alternativ för den hypotetiska GM-SE:

1. Han hade på sig glasögonen vid mordet utan att det noterades av ett enda vittne. Även om det inte var så många som fick en perfekt passfotobild av GM:s ansikte var det många som såg ansiktet på håll eller ur halvtaskiga vinklar. Att inte ett enda av dessa vittnen skulle uppge glasögon kan ju var och en bedöma sannolikheten i.

2. Han hade inte på sig glasögonen, men lyckades ändå göra en ganska träffsäker observation av LJ från trappan vilket motsvarar ungefär en halv fotbollsplan.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-01 kl. 16:38.
Citera
2024-10-01, 17:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Innan 1978 låg mörkerrummet i den norra delen av byggnaden. Vägg i vägg med flickskolan och företaget som låg där.

Förövrigt där PH hade sitt kontor 1986.

Mörkerummet flyttades i anslutning där SE sedan satt.

1. Det vi är två rum. Mörkerrum och SE-rum.

2. Inre väggar behöver inte bygglov om dom inte är bärande. Det går inte att utesluta att man byggde fler rum.

3. Man kan också dela av rum.

Man kan också dela rum, vilket SE verkar ha gjort tidsvis.

Men verkat delat med en maskin på slutet. En stor dyr reprokamera.

Förhören ger att SE rum låg ovanför L25 eller L19.

Ritningarna säger mig att det troligas låg ovanför L25 och låg då tvärs över ingången till den delen av Skandiakomplexet som kallades "kulturhuset". Inte mitt emot skylten som det står Luntmakargatan 14 på.

Hade jag fått detta bekräftat av nån som jobbade där då, hade jag om någon blivit mycket glad.
TP skriver i sin bok om en person som jobbat på Skandia på 1980-talet och som fastnat för Engström efter att ha läst LL:s bok 2016. Han hade kontaktat media och rättsväsendet för att försöka rulla bollen igång men inget hade hänt. Personen har/hade enligt TP "viktiga kunskaper om förhållandena i Skandiahuset" och varit aktiv på sociala medier med frågeställningar som utmanade och stärkte SE-hypotesen.
Citera
2024-10-01, 17:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Att behålla vapnet i sitt vapenskåp som Palmes mördare är minst lika ”ologiskt” som att göra sig av med det om man inte är det. Ressler är väl inne på att en GM i teorin kan behålla vapnet som någon slags pervers amulett av rent sentimentala skäl, men det blir ju föga logiskt. Så då kan man ju helt förkasta det alternativet eftersom man tydligen måste utgå från att CA agerar strikt rationellt.

Nej.

Det handlar oavsett CA, SE eller någon annan om att försöka hålla sig till en rimligt sammanhållen person.

Och handlar det om typ av GM bör man ha samma ambition gällande sådan i relation till omständigheterna vid genomförandet osv.

Föreslår man att någon agerar vanvettigt i ett visst avseende bör man kunna förena det med personen. Det handlar i CA:s fall inte om att agera lite småknäppt när han slänger kallelserna för att han tror att han kommer bli oskyldigt dömd för mord annars.

Föreslår man att CA agerar udda med sin revolver av sentimentala skäl, så är även det svårt att förena med hur hans person framstår. Här finns dock ett analogt beteende, den vana att frekventera området omkring mordplatsen han med tiden etablerar.

Citat:
Det nämndes i tråden att SE var närsynt. Vet vi vilken styrka?

Det tror jag inte. Han verkar inte haft nedsatt syn i någon svårare grad och verkar inte använt glasögon särskilt ofta alls. Frun minns knappt att han burit glasögon och själv menar han att han bar dem endast när han körde bil eller ville känna igen folk på längre avstånd, inte när han läste eller arbetade. Man kan fråga sig varför han bar glasögon när han skulle till tunnelbanan.

Kanske är det så att hans observation av LJ (från något håll) krävde glasögon.

Citat:
Då finns det två alternativ för den hypotetiska GM-SE:

1. Han hade på sig glasögonen vid mordet utan att det noterades av ett enda vittne. Även om det inte var så många som fick en perfekt passfotobild av GM:s ansikte var det många som såg ansiktet på håll eller ur halvtaskiga vinklar. Att inte ett enda av dessa vittnen skulle uppge glasögon kan ju var och en bedöma sannolikheten i.

Jag vet inte hur sannolikt det är, men man kan i SE:s fall notera att hans glasögon var oinfattade, det vill säga mindre tydliga än många andra varianter. Antar jag.

Citat:
2. Han hade inte på sig glasögonen, men lyckades ändå göra en ganska träffsäker observation av LJ från trappan vilket motsvarar ungefär en halv fotbollsplan.
Citera
2024-10-01, 19:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
TP skriver i sin bok om en person som jobbat på Skandia på 1980-talet och som fastnat för Engström efter att ha läst LL:s bok 2016. Han hade kontaktat media och rättsväsendet för att försöka rulla bollen igång men inget hade hänt. Personen har/hade enligt TP "viktiga kunskaper om förhållandena i Skandiahuset" och varit aktiv på sociala medier med frågeställningar som utmanade och stärkte SE-hypotesen.

"Utmanade och stärkte SE-hypotesen" låter lite som en inbyggd motsättning.

Borde inte "personen" blivit högvilt och plockats av slaskpressen direkt från sociala media efter pressträffen?

Finns det några uppslagsnummer i PU som där "personen" är uppgiftslämnaren?

Kort och gott: Vem är "Superskandianen" som TP beskriver i sin bok? Finns han på riktigt eller är han bara ett hopplock av olika personer som TP själv gjort?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 19:09.
Citera
2024-10-01, 19:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"Utmanade och stärkte SE-hypotesen" låter lite som en inbyggd motsättning.

Borde inte "personen" blivit högvilt och plockats av slaskpressen direkt från sociala media efter pressträffen?

Finns det några uppslagsnummer i PU som där "personen" är uppgiftslämnaren?

Kort och gott: Vem är "Superskandianen" som TP beskriver i sin bok? Finns han på riktigt eller är han bara ett hopplock av olika personer som TP själv gjort?
Tror inte det är ett hopplock, systemutvecklare till yrket.

Här ger TP generöst ytterligare ett erkännande till Lars Larsson och dennes bok Nationens fiende.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-01 kl. 19:51.
Citera
2024-10-01, 20:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tror inte det är ett hopplock, systemutvecklare till yrket.

Här ger TP generöst ytterligare ett erkännande till Lars Larsson och dennes bok Nationens fiende.

Skandia hade källaren full med de vassaste IBM-datorerna som bara fick köpas in med CIAs medgivande.

Känner vi till om "Systemutvecklaren" var medlem i SB?

Systemutvecklare och stora "mainframe-datorer" är som ler och långhalm och var ska sleven vara om inte i grytan?

För att vara petig torde en systemutvecklare spendera mer tid i datorhallarna och inte så mycket tid uppe på "sales and promotion" där SE jobbade?

Vad avslöjas för matnyttigt om denne i boken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in