Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Du har säkert sett den här bilden:
https://wpu.nu/wiki/Thulehuset#/media/Fil:Thulehuset_interi%C3%B6r.png
Jämför man med den röda markering du gjort i ritningen har du bara ringat in dessa "avdelningar" med 5 fönster, vilket är betydligt större än ett tjänsterum för en person.
Det finns någon passus i något förhör med en väktare där förhörsledaren frågar om SE har ett mörkrum och får till svar att han har ljuslådor där som går att använda för att titta på bilder.
Brukade reprokameror stå inne i mörkrum? Varför i hela fridens namn då?
Kanske SE inte alls hade något mörkrum med rinnande vatten. Rätta mig om jag har fel, men de flesta mindre mörkrum på 80-talet var väl bara för svartvit film. Färgfilm lämnades in på riktiga laboratorium med dyr utrustning för färgjustering som till exempel Pressbyrån anlitade.
"Mörkrummet" hade kanske fått namnet på grund av utrustning som förknippades med fotografering och att rummet saknade fönster. Väktaren som fic frågan om det fanns någon ljussignal utanför dörren avfärdar det och börjar att prata om att man såg om det lyste under dörren. Att det lyser under dörren i ett riktigt mörkrum är knappast troligt.
Om vi släpper kravet på rinnande vatten till "mörkrummet" du haft när du ritat din röda rektangel i ritningen och korsar det med uppgiften att huset byggdes om 1966 (väggarna som syns i den gamla bilden revs 1966.) Då kanske ritningen är mer korrekt än vi någonsin vågat gissa?
Då borde SEs rum vara något av de rummen direkt till vänster om din röda rektangel i ritningen. De har 1-2 fönster och är betydligt smalare in mot huset. De har den storlek rummet på SEs bild verkar ha.
Är det helt galet att ifrågasätta din slutsats att SEs "mörkrum" utan lampa och ljusinsläpp under dörren måste vara inkopplat på vattennätet?
Innan 1978 låg mörkerrummet i den norra delen av byggnaden. Vägg i vägg med flickskolan och företaget som låg där.
Förövrigt där PH hade sitt kontor 1986.
Mörkerummet flyttades i anslutning där SE sedan satt.
1. Det vi är två rum. Mörkerrum och SE-rum.
2. Inre väggar behöver inte bygglov om dom inte är bärande. Det går inte att utesluta att man byggde fler rum.
3. Man kan också dela av rum.
Man kan också dela rum, vilket SE verkar ha gjort tidsvis.
Men verkat delat med en maskin på slutet. En stor dyr reprokamera.
Förhören ger att SE rum låg ovanför L25 eller L19.
Ritningarna säger mig att det troligas låg ovanför L25 och låg då tvärs över
ingången till den delen av Skandiakomplexet som kallades "kulturhuset". Inte mitt emot skylten som det står Luntmakargatan 14 på.
Hade jag fått detta bekräftat av nån som jobbade där då, hade jag om någon blivit mycket glad.