Man kan ju inte utesluta nånting i denna röra, men att han skulle ha fått en fix idé och beslutat sig för att greja ett vapen ser jag som väldigt långsökt eftersom han då haft ett par timmar på sig att fundera på om det verkligen är en bra idé. Och så stollig var han inte.
Du glömmer aktieskatten!
Det var kanske strået som knäckte kamelens rygg för SE?
SE som träffat CA på Svea Konditori pinnade över till Hälsingegatan och lånade mordvapnet av CA som låg nedbäddad med förkylning i sängen på mordkvällen.
Du menar att ALG och SE hade en Miss Moneypenny / James Bond-relation?
Om de tider som mätts upp är korrekta är det svårt för SE att vara "Grandmannen".
Men inte omöjligt? Folk från samma föreställning som LOP tycks vara vid Bohemia 4-5 minuter innan något händer.
För egen del har jag dock svårt att få ihop det. Tror mer på "SE vänder vid Sari"-scenariot ...
Och att "Grandmannen" är en oskyldig random.
Det är väl etablerat att en del knarkare som handlade från SC faktiskt använde telefonkiosken utanför Grand för att ringa Sigge. De stirriga typerna var kanske inte urtypen för de mönstermedborgare som kontaktade polisen och lämnade namn och nummer?
Jag kan faktiskt köpa att Grandmannen kan vara en random oskyldig som inte har med mordet att göra.
Jämför gärna med att någon skulle sett "en stor mystisk grå Opel" utanför Grand och att flygledaren sedan inte hört av sig. Då skulle den bilen säkert bli föremål för viss mytbildning också.
Man kan ju inte utesluta nånting i denna röra, men att han skulle ha fått en fix idé och beslutat sig för att greja ett vapen ser jag som väldigt långsökt eftersom han då haft ett par timmar på sig att fundera på om det verkligen är en bra idé. Och så stollig var han inte.
Nej , men om man skulle utesluta människor på det sättet så missar man ju några...
Detta kanske är en unikt mord som inte blivit löst pga att det inte var uppenbart
Har vi inte journalerna som du påpekar så kan vi faktiskt inte veta. Det vore ju lite snöpligt om SE inte kunde vrida huvudet och titta bakåt efter skadan.
Mannen som springer i trappen kunde i så fall inte vara SE. Men det får vi inte veta utan journal.
De torde vara hemligstämplade i 70 år, eller snarare i 46 år till eftersom han dog år 2000.
Så år 2070 har vi svaret på huruvida SE var GM?
6-7 år efter skadan torde nacken fungera normalt?
Däremot är det inte bra att slå i huvudet. Människor kan förändras av sådant.
Jönssonligan har ett arbete att utföra i arkiven, känner jag.
"Skandiamannen-stöten på Sjukhusarkivet."
Det vore sjukt om det var JÅS. Kanske där för sin rekonstruktion ...
Man ser hur inflammerade och svullna reumatikerknogar SE har på vänster hand i bilden och att fingrarna i högerhanden spretar tyder på nervskador. Inte lätt att hantera magnumrevolvrar med de händerna inte.
Edit: Man ser tydligt i bilden att SE har ordentliga vinterskor på vintern. Skor med stadiga sulor.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-23 kl. 00:03.