2024-09-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du kan gå ner i vikt och fortfarande ha en relativt hög fettprocent, även kallad smalfet.
Smal men slapp kropp som inte heller är speciellt hälsosamt.
Lite muskler helt enkelt.

Får du en lägre fettprocent så kommer du mer tonad och fastare i kroppen även om du så väger 10 kg mer än där du var smal fet.

Det är huvudsakligen fettprocenten som avgör om kroppen är vacker och attraktiv inte vikten.
Ja såklart vill man inte vara muskellös. Såklart är det kroppsfettprocent man vill minska. Det trodde jag alla ville.
Citera
2024-09-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Ja såklart vill man inte vara muskellös. Såklart är det kroppsfettprocent man vill minska. Det trodde jag alla ville.
Därav är bevarade av muskler eller tillväxt prioritet om man vill uppnå en låg fettprocent.
Citera
2024-09-18, 23:33
Medlem
Citat:
Därav är bevarade av muskler eller tillväxt prioritet om man vill uppnå en låg fettprocent.
Bevarande av muskler och tillväxt muskler är inte prioritet. Prioritet är att bränna fett.

Visst ska man styrketräna men så rädd behöver man inte vara att mista muskler. Om man har en kropp med 5-10 övervikt i kg mot vad man vill ha, befinner sig på normal motionärnivå och äter bra och tränar allsidigt kommer med tiden i stort sett musklerna vara kvar och denna övervikt försvinna. Nu pratar vi normal motionärnivå och inte någon förfinad kroppsbyggare/fitnesstävlande o dyl.

Det finns inte någon särskild anledning att vara rädd för att ens muskler inte ska bevaras.
Citera
2024-09-19, 08:18
Medlem
Citat:
Bevarande av muskler och tillväxt muskler är inte prioritet. Prioritet är att bränna fett.

Visst ska man styrketräna men så rädd behöver man inte vara att mista muskler. Om man har en kropp med 5-10 övervikt i kg mot vad man vill ha, befinner sig på normal motionärnivå och äter bra och tränar allsidigt kommer med tiden i stort sett musklerna vara kvar och denna övervikt försvinna. Nu pratar vi normal motionärnivå och inte någon förfinad kroppsbyggare/fitnesstävlande o dyl.

Det finns inte någon särskild anledning att vara rädd för att ens muskler inte ska bevaras.
Du fattar inte hur det hänger ihop va?

Man kommer tappa muskler om de inte får tillräcklig stimulans vid nedgång av fett/vikt..

Vilket innebär att man måste gå ner mer i vikt för att nå en viss fettprocent.
Ofta leder det till just att folk blir smalfeta och inte uppnår det de ville ha som en mer tonad och funktionell kropp.
Ja går man ner 50 kg så kommer man förstås bli mer funktionell oavsett.

Sedan vad som är motionär nivå eller inte är relativt.
Citera
2024-09-19, 10:14
Medlem
Citat:
Du fattar inte hur det hänger ihop va?

Man kommer tappa muskler om de inte får tillräcklig stimulans vid nedgång av fett/vikt..

Vilket innebär att man måste gå ner mer i vikt för att nå en viss fettprocent.
Ofta leder det till just att folk blir smalfeta och inte uppnår det de ville ha som en mer tonad och funktionell kropp.
Ja går man ner 50 kg så kommer man förstås bli mer funktionell oavsett.

Sedan vad som är motionär nivå eller inte är relativt.
Du verkar prata om irrelevanta saker. Vet inte riktigt varför.
Som jag sa, om du väger 5-10 kg för mycket pga för mycket skräpmat och dryck, suttit still för mycket och inte tränat. Om du då börjar äta hälsosamt, tränar så gott som dagligen och rör dig mycket med promenader 1tim + varje dag också.. vad händer då tror du? jo du går ner dessa 5-10 kr övervikt eller i alla fall det mesta av det.

Och du hävdar att det är många i den sitsen som skulle behöva tänka på att spara på musklerna och fokusera muskeltilltväxt?
Om du tar 10 pers i denna situation som lägger om livsstilen som ovan är det ett stort problem att de blir "smalfeta", tappar muskler m.m. som du säger ? Har du varit med om många som råkat ut för det och ångrat sig att de inte lyssnade på dig?
Nej ingen va?
Citera
2024-09-19, 21:13
Medlem
Citat:
Du verkar prata om irrelevanta saker. Vet inte riktigt varför.
Som jag sa, om du väger 5-10 kg för mycket pga för mycket skräpmat och dryck, suttit still för mycket och inte tränat. Om du då börjar äta hälsosamt, tränar så gott som dagligen och rör dig mycket med promenader 1tim + varje dag också.. vad händer då tror du? jo du går ner dessa 5-10 kr övervikt eller i alla fall det mesta av det.

Och du hävdar att det är många i den sitsen som skulle behöva tänka på att spara på musklerna och fokusera muskeltilltväxt?
Om du tar 10 pers i denna situation som lägger om livsstilen som ovan är det ett stort problem att de blir "smalfeta", tappar muskler m.m. som du säger ? Har du varit med om många som råkat ut för det och ångrat sig att de inte lyssnade på dig?
Nej ingen va?
Problemet är om man är inaktiv och övervikt och går ner utan att bygga upp muskler eller bibehåller är att det kommer se ut som skit ändå och man blir smalfet istället.

Det är väldigt vanligt med smalfeta i dagens läge.
För att man inte tränar eller har en livsstil som gör att man ens når en hyffsad lägsta nivå.

Därav snackar vi estetiskt och vad som är hälsosamt så är det fettprocent som är viktigt inte huruvida att man tappar x antal kilon.

Om fokuset blir för stort att man ska bränna fett så missar man lätt vad som faktiskt är viktigt.
Citera
2024-09-19, 22:28
Medlem
Citat:
Problemet är om man är inaktiv och övervikt och går ner utan att bygga upp muskler eller bibehåller är att det kommer se ut som skit ändå och man blir smalfet istället.

Det är väldigt vanligt med smalfeta i dagens läge.
För att man inte tränar eller har en livsstil som gör att man ens når en hyffsad lägsta nivå.

Därav snackar vi estetiskt och vad som är hälsosamt så är det fettprocent som är viktigt inte huruvida att man tappar x antal kilon.

Om fokuset blir för stort att man ska bränna fett så missar man lätt vad som faktiskt är viktigt.
ok. tur jag vet vad som funkar för mig och alla jag hört talas om och känner.
Och det är inte att fokusera på muskeltillväxt för att gå ner några överkilon
Citera
2024-09-19, 23:23
Medlem
Citat:
Återigen hur mycket ska en otränad gå ner för att få en bra fettprocent?
Många blir underviktiga eftersom de har så lite muskler på kroppen innan de får en bra fettprocent.
Citera
2024-09-20, 07:36
Medlem
Citat:

Citat:
Återigen hur mycket ska en otränad gå ner för att få en bra fettprocent?
Många blir underviktiga eftersom de har så lite muskler på kroppen innan de får en bra fettprocent.

Ni har båda rätt tycker jag då bägge råden kan tillämpas ofta. Men ni trasslar in er tycker jag då ni diskuterar generellt. Man får helt enkelt kolla på individnivå och se vad som fungerar bäst för en person.
Citera
2024-09-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ni har båda rätt tycker jag då bägge råden kan tillämpas ofta. Men ni trasslar in er tycker jag då ni diskuterar generellt. Man får helt enkelt kolla på individnivå och se vad som fungerar bäst för en person.
Kanske det..
Citera
2024-09-22, 22:23
Medlem
Pungsvings avatar
Det är enklare att gå ner i vikt om man inväntar hungerskänslor innan man äter. Man kan förebygga med att äta mindre målet innan så man blir hungrig till kvällsmaten. Jag ser en stabil om än långsam viktnedgång nu. Väldigt nöjd. Man vänjer sig vid att bli hungrig varje dag, inget farligt.
Citera
2024-09-29, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det är enklare att gå ner i vikt om man inväntar hungerskänslor innan man äter. Man kan förebygga med att äta mindre målet innan så man blir hungrig till kvällsmaten. Jag ser en stabil om än långsam viktnedgång nu. Väldigt nöjd. Man vänjer sig vid att bli hungrig varje dag, inget farligt.
Exakt!
Jag har tränat/dietat i snart 2 år och gått från 120kg till strax under 90 och en av sakerna jag lärde mig tidigt var att man behöver inte äta så fort man börjar bli hungrig.
En av problemen med att leva i ett modernt samhälle är att man har enkel tillgång till något att äta i stort sätt när som hellst.
Därför kände iallafall jag innan att blir man hungrig så måste man äta.
Men man dör inte av att dra ned på hur mycket och hur ofta man äter mat på en dag.
Istället för att äta lunch och middag + 10 småsaker genom dagen för att hålla borta hungerkänslan så är det bättre att hålla sig till frukost, lunch och middag, och skita i alla småsaker man stoppar i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in