2025-08-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Om jag lyfter vikter, spelar det någon roll om jag lyfter 3-5 eller 8-12 ifall jag ändå deffar och inte vill ha större muskler just nu? Större muskler tänker jag att jag kör till nästa bulk.

Ja, absolut är det av vikt hur du tränar för resultaten. Speciellt i långsiktigt perspektiv. Är du nöjd och vill underhållsträna så kan du lära dig hur du ska träna för just det.
Citera
2025-08-20, 14:02
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja, absolut är det av vikt hur du tränar för resultaten. Speciellt i långsiktigt perspektiv. Är du nöjd och vill underhållsträna så kan du lära dig hur du ska träna för just det.
Hur ska jag träna då?
Citera
2025-08-20, 14:45
Medlem
Citat:
Hur ska jag träna då?
Det är ingen skillnad mellan träning på över och underskott av kalorier. Ev lite lägre volym vid underskott.
Citera
2025-08-20, 15:13
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikepts
Det är ingen skillnad mellan träning på över och underskott av kalorier. Ev lite lägre volym vid underskott.
Tack.
Citera
2025-08-22, 08:53
Medlem
Citat:
Hur ska jag träna då?

Träna med ett träningsprogram som speglar dina mål och kapacitet. Med kapacitet så menar jag vilken nivå du vill satsa på och hur du får ihop träningen och kosten det med övriga livet. Jag skulle tro att det är det du skulle behöva lägga din tid på. Ta hjälp av någon kunnig person som kan sådant.
Citera
2025-08-29, 16:59
Medlem
Har ätit i kaloriunderskott i några dagar nu. Gissar att jag hamnar på ca 700 kalorier i underskott varje dag. Rör på mig en del också. Är det rimligt att vågen visar 1 kg mindre på 1 dag? Asså typ från 85 till 84 på en dag?. Väger mig alltid på morgonen innan frukost. Känns som min våg är konstigt, vad tror ni?
Citera
2025-08-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stalinboobs
Har ätit i kaloriunderskott i några dagar nu. Gissar att jag hamnar på ca 700 kalorier i underskott varje dag. Rör på mig en del också. Är det rimligt att vågen visar 1 kg mindre på 1 dag? Asså typ från 85 till 84 på en dag?. Väger mig alltid på morgonen innan frukost. Känns som min våg är konstigt, vad tror ni?

Förmodligen bara vätska och tarminnehållet. Kan diffa så, det kan fortsätta sjunka mer ytterligare, stå stilla ett tag eller eventuellt gå upp lite.

Vikten från dag till dag säger egentligen inte alls så mycket. Jag brukar räkna snittet från en vecka, sedan jämföra veckorna över tid för att kunna få en tydligare bild. Att mäta brukar säga mer men kan också variera beroende på vätska, svullen mage, osv. Men hur kläderna sitter brukar säga en del och sen får man kolla sig i spegeln, eventuellt ta bilder för att jämföra över tid om man verkligen vill ha stenkoll.

Hur noga man vill vara är individuellt. Om det känns jobbigt att väga, mäta, ta bilder så kan man hoppa det och kanske börja mer med det när det börjar stagnera. Viktigare att lära sig att äta bra, röra på sig och träna så det fundamentala är på plats.
Citera
2025-09-11, 19:29
Medlem
Någon som har förslag på något enkelt att ha hemma och "småäta" om man försöker gå ner i vikt?
Torkade bananer hade jag först men det var ju galet med kalorier i när man läste på.
Nu har jag torkade aprikoser men kanske finns något bättre?

Frukt överlag är väl bra. Men om man skulle missa eller orka att åka handla.
Citera
2025-09-11, 19:50
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Någon som har förslag på något enkelt att ha hemma och "småäta" om man försöker gå ner i vikt?
Torkade bananer hade jag först men det var ju galet med kalorier i när man läste på.

Gör morotsstavar! Väldigt billigt, och enkelt att preparera!
Citera
2025-09-11, 21:57
Medlem
Citat:

Vad är det du vill äta? Sött, salt?

Torkad frukt och smaksatta dadlar kan funka men det är kaloritätt så funkar bäst om man nöjer sig med 2-3 bitar.

För salt är smaksatta majskakor en hit. Eller knäckesticks.
Citera
2025-09-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Vad är det du vill äta? Sött, salt?

Torkad frukt och smaksatta dadlar kan funka men det är kaloritätt så funkar bäst om man nöjer sig med 2-3 bitar.

För salt är smaksatta majskakor en hit. Eller knäckesticks.

Salt är jag inget fan av.
Men det är lätt att sitta vid datorn/tvn och efter man ätit för 1-2-3 timmar sedan och bli lite småsugen på något.
Citera
2025-09-11, 22:57
Medlem
Citat:
Salt är jag inget fan av.
Men det är lätt att sitta vid datorn/tvn och efter man ätit för 1-2-3 timmar sedan och bli lite småsugen på något.

Ja men om du nöjer dig med något litet funkar torkad frukt bra, tror du att du kommer hämta aprikos efter aprikos så blir det inte så få kalorier tillslut.

Andra tips är Corny 0%, helt ok smakmässigt, innehåller 68 kcal/st.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in