2024-01-21, 20:49
Medlem
Ska ändra upplägg nu fyra att vikten stått stilla väldigt länge tyvärr. Gick ner från 130 till 98 från december 2022-augusti 2023. Men sen dess har de knappt rört sig. Tränar 4-5 ggr i veckan.

Har kört olika upplägg, men vad tycker ni om följande:

Frukost: Kvarg eller lätt yoghurt med en käcke macka med kyckling.

Lunch och middag: Kyckling och ris med grönsaker.

Vitaminer:
2st omega-3, en Ledins komplett och D3 vitamin.

Målet är att gå ner iaf en 15kg till, vet att kaloriunderskott är det enda som funkar osv.
Men kan detta funka? Är envis så inga problem köra samma var dag. Gillar när de är strikt och rutiner.
Citera
2024-01-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theghostewriter
Ska ändra upplägg nu fyra att vikten stått stilla väldigt länge tyvärr. Gick ner från 130 till 98 från december 2022-augusti 2023. Men sen dess har de knappt rört sig. Tränar 4-5 ggr i veckan.

Har kört olika upplägg, men vad tycker ni om följande:

Frukost: Kvarg eller lätt yoghurt med en käcke macka med kyckling.

Lunch och middag: Kyckling och ris med grönsaker.

Vitaminer:
2st omega-3, en Ledins komplett och D3 vitamin.

Målet är att gå ner iaf en 15kg till, vet att kaloriunderskott är det enda som funkar osv.
Men kan detta funka? Är envis så inga problem köra samma var dag. Gillar när de är strikt och rutiner.

Lätt yogurt är skräp (allt light är det). Kör på keso/kvarg eller bättre: många ägg.
Skippa riset. Det är bara kalorier och ingen näring. Grönsaker istället.
Du bör äta ägg. I stort sett det bästa livsmedlet som finns oavsett om du tränar eller inte. Galet med näringsämnen. Fetter och protein av en kvalité som är utmärkt.
Du borde hoppa vitaminerna. Skräp.
Citera
2024-02-03, 10:28
Medlem
Kalorier per dag för viktnedgång

Hej,

Jag har de senaste åren gått upp lite för mycket i vikt. Från att träna 5 dagar i veckan till senaste åren bara sitta i soffan så har jag ökat med nästan 20 kg. Vill ni gå ner dom, men vet inte riktigt hur mycket jag ska äta för att få ner i rimlig takt.

Är just nu 33 år man, 194 cm och väger 105 kg. Vill gå ner till runt 93 kg för att det ska kännas okej.
Jag tränar inget speciellt, men ser till att gå 8-10k steg om dagen iaf

Enligt olika kalkylatorer så ska jag äta runt 2300 kcal för att gå ner till 93 kg i ett rimligt tempo och sedan hålla den vikten.
Stämmer detta eller ska jag äta mer/mindre?
Citera
2024-02-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Hej,

Jag har de senaste åren gått upp lite för mycket i vikt. Från att träna 5 dagar i veckan till senaste åren bara sitta i soffan så har jag ökat med nästan 20 kg. Vill ni gå ner dom, men vet inte riktigt hur mycket jag ska äta för att få ner i rimlig takt.

Är just nu 33 år man, 194 cm och väger 105 kg. Vill gå ner till runt 93 kg för att det ska kännas okej.

Enligt olika kalkylatorer så ska jag äta runt 2300 kcal för att gå ner till 93 kg i ett rimligt tempo och sedan hålla den vikten.
Ät din vanliga mat men i mindre och färre portioner. Ta en promenad om du bor i ett område där du inte behöver vara beväpnad till tänderna för att våga dig ut. Jag har gått ner 25 kg under lite drygt två år efter den modellen. Ha inte bråttom. Det finns inga genvägar. Sist men inte minst - lycka till.
Citera
2024-02-03, 10:55
Medlem
Vill du gå ner 12 eller 20 kilo, du skriver både ock.

Som alltid, ge det tid, ät hälsosamt, varierat och nyttigt och byt ut sin soffatid mot i vart fall en timmes promenad om dagen.

8-10' steg om dagen är inte särskilt mycket
Citera
2024-02-03, 11:00
Medlem
Vad jobbar du med? Stillasittande?
Citera
2024-02-03, 11:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Beror helt och hållet på vad du håller på med och vilken typ av mat du äter. En kalori kolhydrat är inte en kalori fett är inte en kalori protein.

Enkelt uträknat ska du bara äta kolhydrater för energi som du ska spendera den dagen du äter kolhydraterna, du ska aldrig ha överskott kolhydrater när dagen är slut. En stillasittande dag drar du ner på allt kaloriintag men kolhydrater i synnerhet.
Citera
2024-02-03, 11:18
Medlem
Citat:
Hej,

Dra ner lite till tycker jag.
Under 2000 kommer du nog.
Jag hade testat 1800 oxå för att få en snabbare effekt. Fyll på med grönsaker i mängder då att du inte äter mindre.
Citera
2024-02-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ät din vanliga mat men i mindre och färre portioner. Ta en promenad om du bor i ett område där du inte behöver vara beväpnad till tänderna för att våga dig ut. Jag har gått ner 25 kg under lite drygt två år efter den modellen. Ha inte bråttom. Det finns inga genvägar. Sist men inte minst - lycka till.

Tack, är det jag tror har varit problemet.
Äter som en häst, gick bra när jag tränade 5 dagar i veckan, inte så mycket längre.
Citera
2024-02-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vill du gå ner 12 eller 20 kilo, du skriver både ock.

Som alltid, ge det tid, ät hälsosamt, varierat och nyttigt och byt ut sin soffatid mot i vart fall en timmes promenad om dagen.

8-10' steg om dagen är inte särskilt mycket

Vägde 85 kg när jag tränade som mest, så gått upp 20 kg senaste 4 åren.
Vill gå ner till runt 90-93 kg för att jag ska känna mig ok med mig själv.
Vill inte stressa ner i vikt, har tänkt att gå ner det på en 8-12 mån period.
Citera
2024-02-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaskonJaskon
Vad jobbar du med? Stillasittande?

Kontorsjobb med 50% hemmaarbete.
Citera
2024-02-03, 11:25
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har de senaste åren gått upp lite för mycket i vikt. Från att träna 5 dagar i veckan till senaste åren bara sitta i soffan så har jag ökat med nästan 20 kg. Vill gå ner dom, men vet inte riktigt hur mycket jag ska äta för att få ner i rimlig takt.

sluta ät allt som inte är mat, typ kakor, glass, snabbmat, godis, chips... och ät mat, kött, kyckling, ris, potatis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in