Citat:
Ursprungligen postat av
Kaellkritik
När man jämför efterförbränningen efter kardiovaskulär träning och styrketräning, så kan man i de flesta fall kunna se att styrketräning inte bara är större utan också mer långvariga. Den når sin topp kort efter träning men kan registreras i upp till 24 timmar efter avslutad träning.
”När jag skriver ’’de flesta fall’’ beror det på att det naturligtvis är skillnad på olika typer av kardiovaskulär träning. Om vi pratar om konditionsträning av mycket hög intensitet d.v.s. intervallöpning och liknande så är skillnaden något mindre.
Pratar man däremot om vanlig konditionsträning, som håller sig på nivån låg till medium intensitet, så har styrketräning utan tvekan den bästa effekten på efterförbränningen.”
Källa:
https://www.bodylab.se/shop/styrketraning-och-viktnedgaang-709c1.html
Kan stämma bra det. Jag är fortfarande lite osäker dock på om styrketräning kan ge så pass mycket fettförbränning. Jag har aldrig haft så lite fettprocent som när jag körde:
TRÄNING:
Löpning varannan kväll 21:10-22:00 tempo 10km på 60-65 min.
Styrketräning 2 (ibland 3) ggr/vecka hela kroppen lite hobby / motionärnivå.
Gick till jobbet och hem och gick till lunchrestaurang som gav totalt 65-70 min rask promenad /vardag.
KOST:
Riktiga råvaror mat och mindre av potatis,pasta,ris,sås och mer av sallad och grönsaker. Fokus på proteinet 30g+ varje gång jag satte mig vid bordet, helst även mellanmål så mkt ägg, keso m.m.
Ingen alkohol mer än ett par öl en av kvällarna varannan helg. ibland flera helger i rad.
Såklart inga kakor, glass och godis alls. Eller rättare sagt ibland tog jag en kaka på jobbet när det serverades och det var inga problem.
Och sen sömn 23:45-07:45 som regel och ett lugnt avstressat liv med mycket offline, avstängt internet och telefoner med en del TV-tittande.
Nu kan jag inte köra exakt det programmet pga ålder och allt sliter men löpningen kan omvandlas till gåband powerwalk med lutning, crosstrainer, lite löpning, motionscykel, långa powerwalks ute.
Styrketräningen funkar bra att göra.
Jag tror, särskilt med ökande ålder viktigt att variera mycket. Även med programmet ovan fick jag till slut ont i höfterna av all löpning men då kunde jag ändå inte gå ner nåt nämnvärt mer i fett. Nu pratar jag normal motionär nivå.