Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-17, 21:10
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den indiska krogen har föreslagits som ett alternativ i den norra hypotesen. Att den skulle vara SEs stamlokus är dok inte helt bekräftat i min "forskning".

SE var moderat så lite skitsnack om OP och smutsiga vapenaffärer är väl inte helt uteslutet?

Jag tror märkligt nog inte att VG frekventerade Oxen, han har en "pseudointellektuell" drogrestriktiv livsstil som helt enkelt inte frekventerar illegala spelklubbar.

Har SE dragit någon bandit i armen på Oxen så är det CP det handlar om, men min magkänsla tycker inte SE passar in på Oxen heller.

När det kommer till EAP så är det väl bara VG i den aktuella trojkan som skrev in sig på någon namnlista vid EAPs bokbord. Om han var speciellt aktiv vet vi inte riktigt då hela hans liv rimligen skulle vara en bokstavsdiagnos idag. VG flängde runt för mycket för att engagera sig i EAP enligt min amatördiagnos.

Var SE religiös och gick i frikyrkan så kan han stött på VG där. På något sätt känns det inte som om SE och CP kände varandra förutom via LJ som hade "en hemlig relation med SE" enligt HH.

Jag säger som snömosmannen MG: "Enklast är det väl ändå om gubbjäveln [SE] sköt OP?"

Själv är jag lite skeptisk till enkla lösningar.

Om den indiska syltan var SE:s främsta stammishak vet jag inte. Jag vet inte ens om den låg norrut. Men den lär inte ha legat mer än ett par tre fyra (kanske fem) stenkast ifrån Skandia, har jag förstått. Möjligen låg den på en tvärgata. Har för mig att Henrik i tråden (eller om det var en annan stammis) som hade bra koll på den indiska syltan.

Nä, SE passar inte in på Oxen, om han inte hade en hemlig passion för spel och dobbel. Han verkar ju ha varit slösaktig och levt över sina tillgångar. Somliga av dessa är ju även risktagande speltorskar.

Vad berodde det på att PU frågade exfrun om SE kände CP? Har för mig att de även ställde någon ytterligare fråga om CP i andetagen efter. Begriper inte varför. För de kan väl inte ha trott att det omaka paret gjorde det tillsammans? Eller tänker de kring vapenfrågan, att CP fixade det åt SE? Hur skulle de ha träffats i så fall, de rörde ju sig inte i samma kretsar (vad vi vet). Om de nu inte drog i spakarna tillsammans.

Jag vet inte hur ofta SE besökte Nybro i vuxen ålder, men det fanns ju ett par kusiner (väl?) som han ibland besökte på somrarna? Tänker du att han mötte VG någonstans där? Han kom väl ifrån Blekinge, minns inte den exakta orten - även om polisen Kaj Hahne under livets eftermiddag tjatade hål i huvudet på folk i Palme-Rummet typ 2021 om den exakta orten/hålan. Sorgligt att ta del av, någon form av demens eller alkoholrelaterad sjukdom gissar jag, han dog väl inte så långt efter.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-17 kl. 21:13.
Citera
2024-09-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja i TR ja och ytterligare ett antal år senare kunde hans (fd?) polare till och med tala om färgen på handledsväskan innan hans man sprang in i gränden. JA däremot såg inte kepsmannen rivstarta in mot gränden, han ska ju ha samtalat med den bastante herrn strax innan polisen kom, "det var innan polisen kom, det hade gått säkerligen tre minuter" säger JA men nämnde inte något om att kepsmannen drog iväg efter polisen in mot gränden, efter att han först visat dem "åt vilket håll" GM sprungit.
(Engström ska ju ha startat sin rush efter cirka tre minuter om man ska tro honom, men det ska man nog inte)

https://www.youtube.com/watch?v=CIvRG6-Kfv8
(JA i TR)

Stämmer hyfsat dåligt med Engströms beskrivning av skeendet, han hade ju fullt upp med att snacka med LP och de livräddande åtgärderna, innan polisen kom. Det är nåt som inte riktigt stämmer här.

Nej det är nog som enough var inne på redan i mars 2020.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Engström ljög och förstorade sin roll. Han ruschade i TV-Rapport eftersom han blev förgrymmad över att han inte fick vara med på rekonstruktionen. Han var en fjant som snabbt blev synad av erfarna snutar.

Det är inget fel att intala sig att han var mördaren, utan vapen och med bergfast alibi, om man är privatspanare och gillar Cluedo.

Krister Peterssons sjuka utpekande är mer problematiskt.

Var han mutad av Filter/Netflix?

Har någon granskat Krister Peterssons ekonomi?
Citera
2024-09-17, 21:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
Engström ljög och förstorade sin roll. Han ruschade i TV-Rapport eftersom han blev förgrymmad över att han inte fick vara med på rekonstruktionen. Han var en fjant som snabbt blev synad av erfarna snutar.

Det är inget fel att intala sig att han var mördaren, utan vapen och med bergfast alibi, om man är privatspanare och gillar Cluedo.

Krister Peterssons sjuka utpekande är mer problematiskt.

Var han mutad av Filter/Netflix?

Har någon granskat Krister Peterssons ekonomi?
Om du anser att han har bergfast alibi så förstår jag att du inte tror att han är mördaren. De erfarna snutarna gjorde bort sig på den biten redan för 38 år sedan.

Även om han saknar alibi så är det inte helt säkert att han är mördaren men absolut den starkaste kandidaten för närvarande.
Citera
2024-09-17, 21:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Om den indiska syltan var SE:s främsta stammishak vet jag inte. Jag vet inte ens om den låg norrut. Men den lär inte ha legat mer än ett par tre fyra (kanske fem) stenkast ifrån Skandia, har jag förstått. Möjligen låg den på en tvärgata. Har för mig att Henrik i tråden (eller om det var en annan stammis) som hade bra koll på den indiska syltan.

Nä, SE passar inte in på Oxen, om han inte hade en hemlig passion för spel och dobbel. Han verkar ju ha varit slösaktig och levt över sina tillgångar. Somliga av dessa är ju även risktagande speltorskar.

Vad berodde det på att PU frågade exfrun om SE kände CP? Har för mig att de även ställde någon ytterligare fråga om CP i andetagen efter. Begriper inte varför. För de kan väl inte ha trott att det omaka paret gjorde det tillsammans? Eller tänker de kring vapenfrågan, att CP fixade det åt SE? Hur skulle de ha träffats i så fall, de rörde ju sig inte i samma kretsar (vad vi vet). Om de nu inte drog i spakarna tillsammans.

Jag vet inte hur ofta SE besökte Nybro i vuxen ålder, men det fanns ju ett par kusiner (väl?) som han ibland besökte på somrarna? Tänker du att han mötte VG någonstans där? Han kom väl ifrån Blekinge, minns inte den exakta orten - även om polisen Kaj Hahne under livets eftermiddag tjatade hål i huvudet på folk i Palme-Rummet typ 2021 om den exakta orten/hålan. Sorgligt att ta del av, någon form av demens eller alkoholrelaterad sjukdom gissar jag, han dog väl inte så långt efter.

SE kan ha hämtat mordvapnet i korsningen utanför Grand och då transporterade CP vapnet från under SCs diskbänk till under SEs rock i korsningen Sveavägen Tegnérgatan. SE kan ha gett CP några kortisontabletter som betalning. SE som skulle ha revolvern som personligt skydd i fjällen kan ha fått syn på OP utanför grand när vapnet överlämnades.

SE kan sedan övertalat CP att klä ut sig till SE enligt pusselbitens tipsbrev. Antingen gick CP med på det och mordet skedde enligt pusselbitens tipsbrev eller så snäste CP av SE som blev så arg att han senare mördade OP efter bion eftersom SE kände sig avsnäst.

Jag är inte säker på att Nybro och Blekinge är nära ens enligt Filter, men VG reste mycket så att SE och VG kan ha träffats är inte uteslutet. Ett tag bodde VG ihop med en Svensktoppsartist som var mest känd för låten "Är det konstigt att man längtar bort nån gång". Hon kan säkert påverkat VG att resa ännu mer.

En helt annan koppling som finns mellan SE och CA är Harplinge som hade en mycket aktiv Bridgeklubb enligt wikipedia så SE kan ha stött på CA i något Bridgesammanhang i Harplinge också.

Det är synd att VG, CP, CA och SE alla är döda idag så vi kommer inte att kunna reda ut detta.

Jag trodde den Indiska restaurangen låg på Sveavägen längre upp mot Odengatan, jämna nummer, men jag har haft fel förr i tråden och då kommer hela Morden i Midsomer och plattar till mig, så osvuret är bäst.
Citera
2024-09-17, 21:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag frågade helt enkelt chatgpt om det är vanligt och fick ett svar i stil med att det förekommer. Sen kam man ju tro vad man vill om det men det låter inte helt osannolikt. Om polisen bara har utseende att gå på så ligger det ju nära till hands att GM säger att det var någon annan som liknade GM. Hur ska GM annars bemöta ev. vittnens beskrivningar av GM? Det finns ju bara ett sätt: någon annan som såg ungefär likadan ut.

SE var väl inte så snabb att börja med den senaste tekniken? Chatgpt var väl ganska okänt 1986?

Det finns väl inget vittne som prickar in mer än två "egenskaper" som SE rent objektivt har?
Citera
2024-09-17, 21:40
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Det finns väl överhuvudtaget inget som pekar på att SE var "galen"?
En del "klibbiga etikettsexperter" vill få det till att SE var en gränslös psykopat, men rent objektivt finns inget stöd ens för det.

Vi får nöja oss med att ett vittne sett en smal blåklädd man (knappast SE) på isen på Långtjärn utanför Hedemora veckan efter mordet och att SE faktiskt påstås ha pratat om en avbruten tandläkarborr långt före mordet. (Den blåklädda mannen kan vara SEs tandläkare och inblandad i mordkomplotten?)

Rent objektivt om man skalar bort fantasier och önsketänkande så är SE helt osannolik som mördare.

Men det var ju hela poängen med mitt inlägg, som du uppenbart missade!

Vi har väldigt begränsad information om Skandiamannens psyke eftersom han aldrig togs om hand och genomgick utförliga psykologiska tester och utvärderingar. Så vi har lika lite information om vad som rörde sig i Skandiamannens hjärnkontoret som vilken annan medelsvensson som helst.

Innan Breivik begick sitt massmord hade ingen någon som helst koll på hans psykologiska status...

Min poäng är att man aldrig kan känna någon fult ut, och ingen vet vad som rör sig i hjärnkontoret på en annan människa...
Citera
2024-09-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om du anser att han har bergfast alibi så förstår jag att du inte tror att han är mördaren. De erfarna snutarna gjorde bort sig på den biten redan för 38 år sedan.

Även om han saknar alibi så är det inte helt säkert att han är mördaren men absolut den starkaste kandidaten för närvarande.

Engström är ingen kandidat och det syntes tydligt på Krister Petersson att detta även är hans åsikt.

Polisen Melander vaknade bara till en enda gång under presskonferensen och det var när han på ett tourettssliknande sätt hasplade ur sig att Sydafrika var intressant.

Sydafrika sprängde ANC-kontoret i Stockholm 1986 (!) och regimen hatade Palme.

Ingenting tyder på att Enström var Palmehatare, än mindre beväpnad och allraminst utan ett bergfast alibi.

Hepp.
Citera
2024-09-17, 21:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Men det var ju hela poängen med mitt inlägg, som du uppenbart missade!

Vi har väldigt begränsad information om Skandiamannens psyke eftersom han aldrig togs om hand och genomgick utförliga psykologiska tester och utvärderingar. Så vi har lika lite information om vad som rörde sig i Skandiamannens hjärnkontoret som vilken annan medelsvensson som helst.

Innan Breivik begick sitt massmord hade ingen någon som helst koll på hans psykologiska status...

Min poäng är att man aldrig kan känna någon fult ut, och ingen vet vad som rör sig i hjärnkontoret på en annan människa...

Ansatsen att resonera som du gör och leta efter de som verkar mest normala och sedan säga att de måste vara skyldiga "eftersom alla är kapabla till vad som helst" låter inte som den mest framkomliga vägen.

Oftast har omgivningen märkt att de som begår grova brott är avvikande.

Att påstå att SE är mördare för att ingen sett honom mörda OP, inte går att koppla till något mordvapen och att han verkar normal låter intuitivt otroligt osannolikt och kontraproduktivt.

Men visst. konstigare saker har hänt.
Citera
2024-09-17, 21:53
Medlem
Det är en sak jag inte fattar. Varför fick inte SE vara med på rekonstruktionen?

Jag förstår att han kanske blev uppfattad som en clown av vissa poliser, men endå.. är inte det jävligt konstigt?

En liten demo, med båda två närvarande, av hur han och Anna Hage försökte rädda livet på OP hadde varit otroligt intressant att beskåda.
Citera
2024-09-17, 21:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Engström är ingen kandidat och det syntes tydligt på Krister Petersson att detta även är hans åsikt.

Polisen Melander vaknade bara till en enda gång under presskonferensen och det var när han på ett tourettssliknande sätt hasplade ur sig att Sydafrika var intressant.

Ingenting tyder på att Engström var Palmehatare, än mindre beväpnad och allraminst utan ett bergfast alibi.

Hepp.

Har påven en lustig hatt?

Du skrämmer bort skribenter om du avslöjar sanningen i tråden.

Här fantiserar vi om hur SE skulle kunna vara mördaren ändå trots det du just skrev i ditt inlägg.

Tänk dig en osynlig grafiker, hög på kortison, nyavsnäst och obeväpnad som skjuter OP utan motiv och försvinner in i gränden utan att någon känner igen honom.

Håll med om att det är en lockande tanke?

Inga bevis, ingen logik, men ändå en osannolik mördare: SE!

Hepp!
Citera
2024-09-17, 22:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ingenting tyder på att Enström var Palmehatare, än mindre beväpnad och allraminst utan ett bergfast alibi.

Hepp.
Om KP och Melander inte hade varit övertygade om att Engström var skyldig så hade de bara lagt ned utredningen i tysthet men med samma motivering som nu. Melander var mycket tydlig med att han delade åklagarens uppfattning. Att han nämnde Sydafrika som "intressant" var mest för att klargöra att man även tittat på andra spå varav några var mer intressanta än andra.
Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-17 kl. 22:05.
Citera
2024-09-17, 22:14
Medlem
Citat:
Har påven en lustig hatt?

Du skrämmer bort skribenter om du avslöjar sanningen i tråden.

Här fantiserar vi om hur SE skulle kunna vara mördaren ändå trots det du just skrev i ditt inlägg.

Tänk dig en osynlig grafiker, hög på kortison, nyavsnäst och obeväpnad som skjuter OP utan motiv och försvinner in i gränden utan att någon känner igen honom.

Håll med om att det är en lockande tanke?

Inga bevis, ingen logik, men ändå en osannolik mördare: SE
!

Hepp!

Ungefär som när Mijailović knivade Anna Lindh säg! Med det samma han fick syn på AL attackerade han henne. Och försvann.

Helt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in