2024-09-16, 22:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
När det gäller Engström så är det signalement och att han stämplar ut 23:19

Personer som träffar signalement och som befinner sig på Sveavägens trottoar är såklart misstänkt ...

Vidare så får man ju såklart hitta fler bevis mot Engström men det borde göras 1986

SE stämplar ut innanför de inre dörrarna i hisshallen på Skandia 23.19. Sedan går han ut i receptionen och talar några minuter med väktarna där.

Mördaren hade väl mörk stickad mössa och någon blåaktig täckjacka? Det passar väl inget vidare med SEs signalement?

SE känns direkt osannolik som mördare i min bok.
Citera
2024-09-16, 22:22
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Skillnaden här är att när det gäller SE som GM gäller någon bakvänd logik där han är mördaren om ingen sett honom på mordplatsen. Att ingen sett SE mörda OP är därför ett "argument" för att han är mördaren. (Efterspelsvittnet SE stod och pratade med väktarna inne på Skandia när skotten föll om vi får tro väktarna.)

Vad det gäller dina två exempel fanns inga problem att redovisa hur de kommit över sina mordvapen eller att placera dem på mordplatserna. När det gäller SE finns inte ett enda vittne som pekat ut honom som mördaren och något mordvapen går inte att knyta till SE.

MM hade dessutom en lång historia med psykisk ohälsa i bagaget vilket översatt till SE skulle bestå i ett påhittat Kortisnmissbruk och en tillika helt påhittad "avsnäsning". Bara fantasier alltså.

BB planerade sitt dåd under en längre tid vilket han själv dokumenterade och polisen med lätthet kunde styrka vilket översatt till SE skulle motsvara att SE var moderat. SE verkar ha varit moderat, men gör det honom verkligen till mördare?

När det kommer till SE som GM bygger allt bara på gissningar och hittepå. Det finns inget konkret.

Edit: Det normala är att misstankar utreds och då blir bekräftade. Innan åtal brukar både vittnesmål och teknisk bevisning tala mot den anklagade.
När det gäller SE har inte ett "pillekvitt" framkommit som pekar mot att han är skyldig förutom nebulösa fantasier.

Njä, när det gäller Mijailo Mijailović och Bering Breivik så fick ju faktiskt polisen fast dem och grep dem, så då hade de ju möjlighet att detaljstudera allt de gjort och sagt under hela sina vuxna liv. Skandiamannen blev aldrig gripen, så vi har bara smulor att gå på gällande vad som pågick i hans hjärnkontor. Vem vet vad man hade kunnat hitta i hans dator, bara någon hade letat i hans dator...

Alltså; när galningen väl är gripen och man kan finkamma galningens lägenhet, dator, telefon och dagbok, ja, då är det ju helt uppenbart att galningen är galen!

Men när galningen går runt i samhället och beter sig helt normalt, och bara skriver ner sina galenskaper i sin privata dagbok, ja då är det väldigt svårt att hitta galningen...
Citera
2024-09-16, 22:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Njä, när det gäller Mijailo Mijailović och Bering Breivik så fick ju faktiskt polisen fast dem och grep dem, så då hade de ju möjlighet att detaljstudera allt de gjort och sagt under hela sina vuxna liv. Skandiamannen blev aldrig gripen, så vi har bara smulor att gå på gällande vad som pågick i hans hjärnkontor. Vem vet vad man hade kunnat hitta i hans dator, bara någon hade letat i hans dator...

Alltså; när galningen väl är gripen och man kan finkamma galningens lägenhet, dator, telefon och dagbok, ja, då är det ju helt uppenbart att galningen är galen!

Men när galningen går runt i samhället och beter sig helt normalt, och bara skriver ner sina galenskaper i sin privata dagbok, ja då är det väldigt svårt att hitta galningen...

Det finns väl överhuvudtaget inget som pekar på att SE var "galen"?
En del "klibbiga etikettsexperter" vill få det till att SE var en gränslös psykopat, men rent objektivt finns inget stöd ens för det.

Vi får nöja oss med att ett vittne sett en smal blåklädd man (knappast SE) på isen på Långtjärn utanför Hedemora veckan efter mordet och att SE faktiskt påstås ha pratat om en avbruten tandläkarborr långt före mordet. (Den blåklädda mannen kan vara SEs tandläkare och inblandad i mordkomplotten?)

Rent objektivt om man skalar bort fantasier och önsketänkande så är SE helt osannolik som mördare.
Citera
2024-09-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
(Min fetning) Men bygger inte alla utpekanden av presumtiva gärningsmän på långa krångliga tankekedjor? Om man hade haft hårda konkreta fakta så hade ju gärningsmannen varit slagen i lås för länge sen...

Sen blir det lite dumt att spekulera i hur en statsministermördare borde bete sig logiskt sett (det finns ju inte så jättemånga att dra lärdom av till att börja med...), och hur osannolikt ett scenario är.

Mijailo Mijailović var ju tillexempel en tämligen timid kille, innan han helt slumpmässigt fick syn på Anna Lind ute på stan, sprang iväg och stal en kniv på Claes Ohlsson, och sen lyckades hittade Anna inne på NK och knivmördade henne. Om man tänker efter så är det ju ett fullkomligt osannolikt scenario. Men ändå hände det.

Bering Breivik var ju heller inte känd för våldsamma tendenser innan han genomförde Norsk historias värsta massmord...

Så jag tycker att man alltid bör vara väldigt försiktig med att dra tvärsäkra slutsatser om vad "timida" individer kan tänkas göra...

Jo, men nu har ju Aron Lund, mellanösternexpert och kulturskribent sagt att sånt händer inte i verkligheten så nu glömmer vi det här. Verkligheten spelar ingen roll, ingen dör om inte det står en mystisk sydafrikansk polisgrupp från Säpo bakom ogärningen.

Det här VET vi!

*good ole ironivarning på den här
Citera
2024-09-17, 01:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Aron Lund levererar äntligen tunga bevis till din lista?

https://www.expressen.se/kultur/palme-utredningen-fick--ga-at-helvete-i-34-ar/

Anklagelsen mot Engström, kallad Skandiamannen, var länge bara en av otaliga privatspanarteorier. Den lanserades av författaren Lars Larsson 2016 och igen av Thomas Pettersson 2018, men var alltid rent spekulativ.
Som bevis, frejdiga gissningar. Om vi antar att denne beskedlige grafiker bar vapen på jobbet, och om han dessutom hatade Palme och klev ut på Sveavägen i rätt ögonblick och på något sätt visste att Palme skulle passera, då kunde han kanske… och sen kunde han låtsas vara vittne… och så vidare.
Händer sådant? Ja, sådant händer i detektivromaner, och Hercule Poirot stryker sin mustasch, men det händer inte i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men nu har ju Aron Lund, mellanösternexpert och kulturskribent sagt att sånt händer inte i verkligheten så nu glömmer vi det här. Verkligheten spelar ingen roll, ingen dör om inte det står en mystisk sydafrikansk polisgrupp från Säpo bakom ogärningen.

Det här VET vi!

*good ole ironivarning på den här

Jag förstår inte hur du landar i att: "så nu glömmer vi det här. Verkligheten spelar ingen roll, ingen dör om inte det står en mystisk sydafrikansk polisgrupp från Säpo bakom ogärningen."

Om du bemödar dig att läsa Aron Lunds artikel så upptäcker du att han inte skriver något om Sydafrika, polisgrupper eller Säpo. Säg inte att du gått i Dalulvens läsförståelseskola och därför tappat det, du också?
Citera
2024-09-17, 04:40
Medlem
Har insett att Engström kan ha gjort ett självmål som polisen inte insåg..

Engström samlar ihop dom starkaste signalementen som Keps, stålbågade glasögon, rock, handledsväska och sen använder detta till sin överhöring !

Han säger bla : Men så ser ju jag ut men jag står ju här !!

Men stopp här ett ögonblick...

Om polisen snabbt gjort en koll om Engström verkligen är förväxlad och kommit fram att någon förväxling inte är möjligt.....Vad är det då Engström just eg sagt ??

Påstår Engström att han kommer ut från Skandia iklädd exakt samma signalement som GM ca 15m bakom GM !!

Hur klarade Engström av att klä på sig alla signalement och dessutom påstå att han går bakom LOP på Sveavägen utan att bli mer misstänkt ..!?

Polisen borde ju inse att förväxlingen bara var ett panik drag av Engström för han trodde att det var i princip kört väldigt snart...

Det blir väldigt sjukt när jag tänker att 1986 så letar alltså polisen efter en GM med dessa signalement och någon som befunnit sig på Sveavägen...

Men herrejisses !!

Det är ju exakt det Engström säger att han gör och ser ut !!! Men att han kan ha blivit förväxlad !

What ??
Senast redigerad av Problem2020 2024-09-17 kl. 04:52.
Citera
2024-09-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag förstår inte hur du landar i att: "så nu glömmer vi det här. Verkligheten spelar ingen roll, ingen dör om inte det står en mystisk sydafrikansk polisgrupp från Säpo bakom ogärningen."

Om du bemödar dig att läsa Aron Lunds artikel så upptäcker du att han inte skriver något om Sydafrika, polisgrupper eller Säpo. Säg inte att du gått i Dalulvens läsförståelseskola och därför tappat det, du också?

Jag har läst artikeln, kommentaren handlar om det mystisktkonspiratoriska* (*nytt ord?) spåret där det alltid pekas på något som inte finns eller är mycket långt borta, och var en pik till alla som.. ja håller på med sånt.

Lund konkluderade bara med att «sånt här händer inte», när det faktiskt bevisligen gör det. Så.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-09-17 kl. 06:17.
Citera
2024-09-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har insett att Engström kan ha gjort ett självmål som polisen inte insåg..

Engström samlar ihop dom starkaste signalementen som Keps, stålbågade glasögon, rock, handledsväska och sen använder detta till sin överhöring !

Han säger bla : Men så ser ju jag ut men jag står ju här !!

Men stopp här ett ögonblick...

Om polisen snabbt gjort en koll om Engström verkligen är förväxlad och kommit fram att någon förväxling inte är möjligt.....Vad är det då Engström just eg sagt ??

Påstår Engström att han kommer ut från Skandia iklädd exakt samma signalement som GM ca 15m bakom GM !!

Hur klarade Engström av att klä på sig alla signalement och dessutom påstå att han går bakom LOP på Sveavägen utan att bli mer misstänkt ..!?

Polisen borde ju inse att förväxlingen bara var ett panik drag av Engström för han trodde att det var i princip kört väldigt snart...

Det blir väldigt sjukt när jag tänker att 1986 så letar alltså polisen efter en GM med dessa signalement och någon som befunnit sig på Sveavägen...

Men herrejisses !!

Det är ju exakt det Engström säger att han gör och ser ut !!! Men att han kan ha blivit förväxlad !

What ??

Ser du inte vilket cirkelresonemang du håller på med?

Vi är flera som har hävdat att det var självmål att ge sig tillkänna på det sättet om SE varit GM. Då har ni SE-anhängare menat att det var ett genidrag. Nu är det alltså ett panikdrag och självmål. Tjena...
Citera
2024-09-17, 07:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
JA säger att han hade pratat med kepsmannen "innan polisen kom, det hade säkerligen gått tre minuter". Engström har hållit på med LP och OP under den här tiden. Det finns absolut inget som tyder på att det var Engström han pratade med, kan ha varit någon annan bastant herre. Var Engström ens bastant förresten?

Om man lyssnar på JA i tingsrätten hör man hur svårt han har har ett minnas. I TR säger han om JÅS, "... som försvann efter ett tag" men vid förhör i mars 1986 säger han "han var kvar hela tiden".
https://www.youtube.com/watch?v=CIvRG6-Kfv8
(JA i tingsrätten)

Helt klart minnesproblem eller "minnesfel" som du själv var inne på tidigare och påverkats av annat.

Som sagt, min poäng var i första hand att visa på att JA inte endast talat om och med JÅS. Vilket är något som ofta påstås.
Här blir det uppenbart att han talar om en helt annan person.

Sedan kan man börja tala om möjligheten för att det skulle kunna vara vittnet SE.
Och återigen så anser jag inte att du kan dra de slutsatser du gör. Varken du eller jag vet exakt vad vittnet SE gjorde under de 3 första minuterna. Annat än det han själv då påstått sig göra men som på inget sätt behöver täcka alla sekunder under denna tid.

Om SE var bastant eller inte är en uppfattning för JA att svara på. Du lär väl knappast tillstå detta, men min uppfattning är att han med sitt stora runda ansikte mycket väl skulle kunna uppfattas som bastant. (inte bara av mig)
Han var ju vidare också kepsprydd och 52 år gammal.
Citera
2024-09-17, 07:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det här kan ha varit vem som hellst av Stockholms tusentals kepsprydde äldre härrar på den tiden.

Nja, inte riktigt va?

Men självfallet skulle detta kunna vara en helt annan person, men vem isf.?
Bengt Palm? Han var 40 år och vi vet varken om han hade keps eller såg "bastant" ut.

Man kanske här även bör lägga till uppgiften att JA "reagerade på ett foto" av SE.
Citera
2024-09-17, 08:38
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ser du inte vilket cirkelresonemang du håller på med?

Vi är flera som har hävdat att det var självmål att ge sig tillkänna på det sättet om SE varit GM. Då har ni SE-anhängare menat att det var ett genidrag. Nu är det alltså ett panikdrag och självmål. Tjena...

Men... .man kan också se det som att SE har panik, inser att han ligger risigt till och behöver ett alibi och det enda han kommer på är en förväxlingsteori.

Dessutom bör man ha i åtanke att det inte är helt ovanligt att en gärningsman hävdar förväxling. Det har hänt förr, mer än en gång.

Jag är ändå tveksam till att hålla SE som GM. Vapnet och ammunitionen samt tidpunkten, efter ett långt arbetspass på övertid före semestern, passar inte in.

Men vem vet... konstiga saker sker ibland.
Citera
2024-09-17, 08:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men... .man kan också se det som att SE har panik, inser att han ligger risigt till och behöver ett alibi och det enda han kommer på är en förväxlingsteori.

Dessutom bör man ha i åtanke att det inte är helt ovanligt att en gärningsman hävdar förväxling. Det har hänt förr, mer än en gång.

Jag är ändå tveksam till att hålla SE som GM. Vapnet och ammunitionen samt tidpunkten, efter ett långt arbetspass på övertid före semestern, passar inte in.

Men vem vet... konstiga saker sker ibland.

Jag instämmer. Det bör vara ett panikdrag och något han känner sig tvingad till. Möjligen utifrån att han av någon okänd anledning valde att som GM återvända till Skandia.

Men däremot håller jag inte med om att "det enda han kommer på är en förväxlingsteori".
Det är mer än så han kommer med. Det är lögner i överflöd. Samtal med Lisbeth, språngmarschen o.s.v.

Gällande att gärningsmän hävdar förväxling så får du gärna återkomma med källor som styrker ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in