Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,67%
568 röster
Nej
14,33%
95 röster
2024-09-13, 12:42
Medlem
Hoppas skiten kraschar. Bostäder är alldeles för övervärderade i Boden och Luleå pga sån här hype.
Citera
2024-09-13, 12:46
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hej igen!

Jag tackar och bockar! Givetvis har du rätt i detta. Snart 50 år sedan jag senast var in på dåvarande NJA i Luleå och minnet börjar svika. Har inte heller haft något större intresse av just stålbranschen i sig. Billets produceras således inte i Luleå längre? Balk valsas väl inte fram längre över huvud taget i Sverige kan jag tänka mig? Vill minnas att räl köps från ett stålverk i Österrike.

På den tiden tillverkades mycket riktigt långa produkter i Luleå (minns Ovako/Inexa...) 🙂

Det finns tillverkare av långa produkter i Sverige (Ovako Hofors/Hällefors/Smedjebacken) och Alleima i Sandviken men det är ju bara special och rostfritt. 😐

Rälen från Österrike kommer från Donawitz, D:et i LD-konvertern som slog ut Borlänges metallurgi med Kaldo. 🧐
Citera
2024-09-13, 13:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
H2GS skrev bindande kontrakt med stora delar av Europas bilindustri. Det kommer säkerligen att kosta stora summor för oss skattebetalare att lösa ut dem.

Nej det är inga bindande avtal. Det är ömsesidiga intresseförklaringar. H2GS ligger ju redan efter den ursprungliga tidsplanen och de kommer inte att använda vätgas som de utfäst sig för att göra och det är ju det som är det »gröna« som skapat intresset.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Henriksson är väl certifierad lögnare vid det här laget eller?

Jag utgår ifrån att allt han säger är spinn och noga valda ord för att nå gränsen för vad man kan påstå, typ såhär:

Ja själva avtalet är bindande (som alla avtal...). ;-)

INNEHÅLLET i avtalet är däremot så klart en affärshemlighet och där kan det så klart finnas olika klausuler och friskrivningar.

Jag funderade ett tag vad bilföretagen egentligen kunde få ut av detta - men jag tror det gäller deras marknadsföring.

För H2:s del handlar det ju om att fejka en affärsplan så att man får ut lånegarantierna av Östros och Riksgälden.

Incitamenten för noggrant dressade lögner kan beräknas till 70 miljarder och Henrikson har därför anställt en hel stab av PR- folk och spinnfolk som vrider och vänder och analyserar varje uttalande och narrativ.

Jag bygger denna analys på de absurda saker han faktiskt sagt.

Om det är något område där H2 faktiskt har en ENORM KOMPETENS så är det PR. Ser man det ur den synvinkeln är det faktiskt ett imponerande företag.

Till det fetmarkerade kan fogas att det dessa företag är ute efter är att slippa köpa utsläppsrätter för koldioxid Om de skulle köpa ett helt »grönt« stål så slipper de detta. Det är H2GS egentliga affärsidé att kunna sälja sitt stål med ett premium som ger dem en vinstmarginal samtidigt som det blir billigare för kunden än kostnaden för utsläppsrätterna.

När det gäller PR och marknadsföring så handlar det ju mest om att de får ljuga fritt. De har ju ett frikort att slingra sig hur mycket som helst eftersom medierna hyllar allt som andas minskade koldioxidutsläpp. De ställer inga kritiska frågor och tillåter H2GS att slippa vara med i debatter med konstruktiva kritiker som Magnus Henreksson. H2GS snackar dessutom skit och försöker kompromettera alla belackare. Ett riktigt vidrigt anhang som jag önskar all olycka.
Citera
2024-09-13, 13:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är inga bindande avtal. Det är ömsesidiga intresseförklaringar. H2GS ligger ju redan efter den ursprungliga tidsplanen och de kommer inte att använda vätgas som de utfäst sig för att göra och det är ju det som är det »gröna« som skapat intresset.
Tidningarna har mycket tydligt skrivit att H2GS skrivit bindande avtal att börja leverera vätgasstål 2026. När de inte klarar det kommer det att stå oss dyrt.

(FB) H2 Green Steel
Citera
2024-09-13, 16:56
Medlem
Citat:

Till det fetmarkerade kan fogas att det dessa företag är ute efter är att slippa köpa utsläppsrätter för koldioxid Om de skulle köpa ett helt »grönt« stål så slipper de detta. Det är H2GS egentliga affärsidé att kunna sälja sitt stål med ett premium som ger dem en vinstmarginal samtidigt som det blir billigare för kunden än kostnaden för utsläppsrätterna.

När det gäller PR och marknadsföring så handlar det ju mest om att de får ljuga fritt. De har ju ett frikort att slingra sig hur mycket som helst eftersom medierna hyllar allt som andas minskade koldioxidutsläpp. De ställer inga kritiska frågor och tillåter H2GS att slippa vara med i debatter med konstruktiva kritiker som Magnus Henreksson. H2GS snackar dessutom skit och försöker kompromettera alla belackare. Ett riktigt vidrigt anhang som jag önskar all olycka.

Insiktsfullt inlägg!

Jag funderar lite över Henrik Henrikssons tidigare karriär. Han kommer från marknadsföringssidan av Scania och saknar ingenjörsutbildning vad jag kan se.

Jag är kanske naiv men jag tänker som dig. Men samtidigt tvekar man huruvida en individ som honom faktiskt är genuint ondskefull - eller är han bara dum och vilseförd genom groupthink.

Graden av absurda lögner antyder dock att det handlar om genuin ondska - som till exempel medborgarna i Bodens och Luleås kommuner kommer att bli direkt lidande av genom de galna investeringarna.

Så man skulle vilja veta om Henriksson någonsin åstadkommit någonting överhuvudtaget - eller om han var en vidrig karriärparasit på Scania också. Om han rentav var inblandad i försäljningen till MAN?
Citera
2024-09-13, 18:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tidningarna har mycket tydligt skrivit att H2GS skrivit bindande avtal att börja leverera vätgasstål 2026. När de inte klarar det kommer det att stå oss dyrt.

(FB) H2 Green Steel

»Tidningarna« , men skärp dig nu. Inte fan plockar du väl fakta från vad tidningarna och deras kompetensbefriade journalister skriver?
Citera
2024-09-13, 19:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Insiktsfullt inlägg!

Jag funderar lite över Henrik Henrikssons tidigare karriär. Han kommer från marknadsföringssidan av Scania och saknar ingenjörsutbildning vad jag kan se.

Jag är kanske naiv men jag tänker som dig. Men samtidigt tvekar man huruvida en individ som honom faktiskt är genuint ondskefull - eller är han bara dum och vilseförd genom groupthink.

Graden av absurda lögner antyder dock att det handlar om genuin ondska - som till exempel medborgarna i Bodens och Luleås kommuner kommer att bli direkt lidande av genom de galna investeringarna.

Så man skulle vilja veta om Henriksson någonsin åstadkommit någonting överhuvudtaget - eller om han var en vidrig karriärparasit på Scania också. Om han rentav var inblandad i försäljningen till MAN?

Henriksson är en bondfångare som använder känslouttryck för att få uppmärksamhet och vinna gillande, men han även rätt otrevlig mot sådana som inte stämmer in i hans kör.
Citera
2024-09-13, 19:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ok en mobbare? Men hur vet du att han är otrevlig? Är det en retorik han kört i media eller vet du mer?

Till att börja med visade han sitt rätta ansikte i den fasansfulla dokumentären Den gröna kapplöpningen där SVT lägger undan allt som heter demokrati och allsidighet. I detta program, där bara klicken som är för och tjänar på den gröna omställningen fick medverka, framkom exempelvis följande:
När Kvartoft påtalar att det framförts viss kritik mot projekten väljer Henrik Henriksson att uttrycka sig hånfullt och hänvisa till professorerna från olika folkhögskolor, vilket lockar den nationella samordnaren Svante Axelsson och publiken till skratt.

https://www.altinget.se/miljo/artikel/svts-osakliga-dokumentar-om-gront-staal-borde-inte-ha-visats-i-riksdagen
Det fetmarkerade är så avslöjande och obehagligt att man kräks.

Hur ska detta stoppas? Svaret är att det måste stoppa sig själv och det är på väg åt det hållet. Jag är övertygad om att H2GS kommer att stöta på olika slags problem när de ska börja producera och att marknaden kommer att straffa dem.
Citera
2024-09-13, 19:51
Medlem
Citat:

(FB) H2 Green Steel

Jag beundrar ditt arbete här WWR och det har med tiden visat sig att du har varit väldigt nära sanningen med dina antaganden att Northvolt i princip aldrig producerat några batterier.

Men som jag förklarat tidigare så har du två lager av lögnare bakom dessa påståenden om att kontrakten är bindande. Först har du lögnarna på H2 som gör sitt spinn på verkligheten. Sedan har du lögnarna och korkskallarna på medierna ifråga.

Så bara för att det står i tidningen att dessa kontrakt är "bindande" så betyder det inte nödvändigtvis vad hederliga personer som oss uppfattar med ett bindande kontrakt.

Hur vet jag det?

Det är enkelt: Den första linjens kretiner i denna story är journalisterna. Tror du på allvar att de har fått läsa kontrakten. Självklart inte. Kontrakten är företagshemligheter. Så journalisterna går helt och hållet på vad H2 sagt till dem. Och det vi vet är att de har sagt att kontrakten är "bindande". Men som sagt ALLA kontrakt är bindande. Sedan är frågan vad de innehåller. Har de något vite för utebliven leverans till exempel? Sannolikt inte - alternativt är klausulerna så elastiska att de inte betyder särskilt mycket.

Tyvärr innebär det att H2 mycket väl kan fortsätta med sin parasitiska verksamhet även efter 2026 när dessa kontrakt löper ut.
Citera
2024-09-13, 19:54
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
På den tiden tillverkades mycket riktigt långa produkter i Luleå (minns Ovako/Inexa...) 🙂

Det finns tillverkare av långa produkter i Sverige (Ovako Hofors/Hällefors/Smedjebacken) och Alleima i Sandviken men det är ju bara special och rostfritt. 😐

Rälen från Österrike kommer från Donawitz, D:et i LD-konvertern som slog ut Borlänges metallurgi med Kaldo. 🧐

Parantetiskt kan nämnas att elektrostål ingalunda är en nyhet för NJA (såsom det framställs i den nya gröna given).

Den första hårdvaran på plats var elektiska tackjärnsugnar och ett elektrostålverk som använde grön el från Luleälven. Möjligtvis använde man träkol för reduktion, i vilket fall processen var minst lika grön som i framtiden. 🧐
Citera
2024-09-13, 19:55
Medlem
Citat:
Till att börja med visade han sitt rätta ansikte i den fasansfulla dokumentären Den gröna kapplöpningen där SVT lägger undan allt som heter demokrati och allsidighet. I detta program, där bara klicken som är för och tjänar på den gröna omställningen fick medverka, framkom exempelvis följande:
När Kvartoft påtalar att det framförts viss kritik mot projekten väljer Henrik Henriksson att uttrycka sig hånfullt och hänvisa till professorerna från olika folkhögskolor, vilket lockar den nationella samordnaren Svante Axelsson och publiken till skratt.

https://www.altinget.se/miljo/artikel/svts-osakliga-dokumentar-om-gront-staal-borde-inte-ha-visats-i-riksdagen
Det fetmarkerade är så avslöjande och obehagligt att man kräks.

Hur ska detta stoppas? Svaret är att det måste stoppa sig själv och det är på väg åt det hållet. Jag är övertygad om att H2GS kommer att stöta på olika slags problem när de ska börja producera och att marknaden kommer att straffa dem.

Ja ok han red på det i och för sig välförtjänta akademikerföraktet. Lite lustigt när professorn i nationalekonomi Henrekson ändå är en av de mer dugliga akademikerna i vårt land. Där det faktiskt finns tusentals totala bluffprofessorer i just "klimatvetenskap" och "genusvetenskap" bland annat.

Tyvärr tror jag att det tar för lång tid för dessa projekt att stoppa sig själva. Northland, SBB och Oscar Properties visar att de punkterade luftslotten ofta är en åratal lång följetong och under den tiden hinner parasiterna mjölka ur samhällsekonomin ytterligare med falska hot och löften.
Citera
2024-09-13, 22:12
Medlem
Citat:
Nej, de är inte frikopplade från marknaden eftersom de ska verka på marknaden. Northvolt är ett tydligt exempel på att det inte går att pumpa in miljarder i något som inte flyger själv. Pengarna de fått är slut och för att fortsätta måste de få kunder på marknaden.

Om två år måste antingen Northvolt ha fått ordning på sin affär eller så är de i konkurs. En företagsrekonstruktion med samma besättning tror jag inte på. Alternativet är då försäljning till ett fraktionsvärde, men vem vill driva Northvolt?

H2GS kommer att ställas inför samma situation när de ska ut på marknaden. De måste kunna leverera och de måste ha en produktion som håller måttet. Om inte uteblir kunderna och staten kommer inte att pumpa in pengar i en färdig verksamhet som inte klarar sitt affärsuppdrag. De pengar som pumpats in har handlat om uppbyggnad för att kunna producera.

Man kan ju alltid hoppas. Men att Northvolt ska kunna fortsätta att härja med Skellefteås medborgare i ytterligare två år är skrämmande nog i sig. Och vem vet hur länge H2 lyckas hålla sig flytande - för de fick lånegarantier på 70 miljarder. Oscar Properties har inte gått i konkurs ännu. Batljan är nu fastighetskung i Norge.

Jag är inte negativ till marknadens kraft - men det är väldigt mycket resurser som går till spillo under den tidsperiod som det tar för marknadskrafterna att fälla sitt utlåtande.

Och jag är rädd att om sozzarna kommer till makten så kommer det att ta ännu längre.

Vindkraft är ännu ett exempel på detta. Liksom fantasier om 17 mil långa vätgasledningar.

Det finns en anledning till att H2 dömt om sig till Stegra. Ekonomer kallar det för "skalfördelar". Drömmen är nu att rampa upp galenskaperna i ännu större skala så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in