Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,67%
568 röster
Nej
14,33%
95 röster
2024-09-12, 23:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Menade inte så, utan att det är ungefär samma ägare och är samma typ av scam.

Ja, men tidsaspekten är olika. Northvolt har hållit på med sitt prospekt sedan 2016 och H2GS sedan 2020 så de senare har lite tid på sig innan verkligheten hinner ifatt på samma sätt. Namnbytet är som jag ser det en del i ett försök att skapa intresse för mer kapital.
Citera
2024-09-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, men tidsaspekten är olika. Northvolt har hållit på med sitt prospekt sedan 2016 och H2GS sedan 2020 så de senare har lite tid på sig innan verkligheten hinner ifatt på samma sätt. Namnbytet är som jag ser det en del i ett försök att skapa intresse för mer kapital.

Jo men du tror inte att folk blir mer skeptiska nu?
Citera
2024-09-13, 00:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo men du tror inte att folk blir mer skeptiska nu?

Jag tror absolut att fler börjar fundera, men det är ju inte folk som avgör ödet. Northvolt har försökt gå i produktion och visat sig inte hålla måttet. H2GS bygger fortfarande upp så det finns ännu inga kunder som blivit besvikna.
Citera
2024-09-13, 00:37
Medlem
Elvis avatar
Så H2 Green Steel byter namn till Stegra, stegrande kostnader innan konkursen är ett faktum? 😁
Citera
2024-09-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Så H2 Green Steel byter namn till Stegra, stegrande kostnader innan konkursen är ett faktum? 😁

Hahaha!

Jag tror även att de insett att det blir svårt att heta något med H2 om man inte har någon vätgas att använda.

De hade missat den biten tidigare. Så man satsar väl på att smälta skrot med el nu helt enkelt om jag förstått det rätt.
Citera
2024-09-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tja, det finns två vägar att gå för SSAB i Luleå. Antingen fortsätta med masugnar och helt säkert dö rent ekonomiskt om säg 10-15 år eller att göra denna investering. Jag förstår att du hävdar att fortsatt masugnsdrift är att föredra. Det gör inte ledningen för SSAB som har tolkat alla signaler som sänds från EU. Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig att det skulle fungera i annat fall?

Det du missat din totala pajas är att SSAB lever på att tillverka specialstål för nischade tillämpningar - som dessutom hänger intimt samman med kvaliteten på LKAB:s malm.
Citera
2024-09-13, 00:45
Medlem
Citat:
Ja de inser att det gungar under fötterna och att de formulerat en affärsidé som de inte kommer att kunna genomföra (stål via vätgas). Henrik Henriksson som ska »rädda världen« kommer då på en fiffig idé, Vi tar bort H2 (vätgas) och grönt (green) ur namnet och låter S bli en klatschig floskel i stället, Stegra. Den mannen är ett stort skämt.

Vem vill köpa stål från dem och varför? De har ingen tidigare erfarenhet och de har ingen unik faktor. När man går tillbaka ett år och läser följande måste man ju fundera på om världen är upp och ner:

– Det finns efterfrågan på grönt stål här och nu, och man är villig att betala premien för det. Konsumenter vill ha produkter som har tillverkats fossilfritt och betalar för det.

https://www.svd.se/a/jlnQBz/ny-stororder-till-h2-green-steel-i-boden

Den kritiska frågan bemöts på följande sätt

TT: Kommer ni att klara av att börja leverera som ni nu lovar i kontrakten?

– Ja, jag tycker att man ska vända på det. Vi har fått miljötillstånd väldigt snabbt, vi har sålt mer än 40 procent av vår totala produktion på långa kontrakt. Vi känner oss trygga med att kunna strata [sic!] 2025, säger Henrik Henriksson.
Den verkliga frågan är om stålskrotssmältning är »grönt stål«?

Idioten kom från marknadsavdelningen på Scania...
Citera
2024-09-13, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Det du missat din totala pajas är att SSAB lever på att tillverka specialstål för nischade tillämpningar - som dessutom hänger intimt samman med kvaliteten på LKAB:s malm.

Jag diskuterar gärna med dig men du skulle vinna ganska mycket på att inte i nästan varje inlägg kalla folk för pajas eller idiot etc.

Vilka specialstål tänker du produceras på SSAB:s enhet i Luleå för det är väl den enheten vi diskuterar? Det är dit lejonparten av LKAB:s svenska malmförsäljning går.
Citera
2024-09-13, 00:51
Medlem
Citat:
Menade inte så, utan att det är ungefär samma ägare och är samma typ av scam.

Ja det är samma scam - men H2GS har 70 miljarder att sätta sprått på som de fått av EU-fonder och riksgälden. Så det ska väl räcka ett tag ändå.

Dock så namnbytet antyder ju att de ser skriften på väggen och vill fladdra iväg och expandera med nya fantasiprojekt istället för att åstadkomma något konkret i Boden.

Det främsta målet för alla dessa scam artists är ju börsintroduktion. Så de kan dumpa sitt innehav på småsparare och dra vidare.
Citera
2024-09-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag diskuterar gärna med dig men du skulle vinna ganska mycket på att inte i nästan varje inlägg kalla folk för pajas eller idiot etc.

Vilka specialstål tänker du produceras på SSAB:s enhet i Luleå för det är väl den enheten vi diskuterar? Det är dit lejonparten av LKAB:s svenska malmförsäljning går.

Det är SSAB själva som poängterar att de är konkurrenskraftiga just för att de tillverkar nischat kvalitetsstål och inte vanligt blötjärn / bonnstål.

Om du vill ifrågasätta det så får du nog debattera med eller syna SSAB. De har dock gjort ganska bra vinst på sin verksamhet i öppen konkurrens med världsmarknaden.

Antagligen svårt för en sozze att begripa hur det skulle gå till...
Citera
2024-09-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Det är SSAB själva som poängterar att de är konkurrenskraftiga just för att de tillverkar nischat kvalitetsstål och inte vanligt blötjärn / bonnstål.

Om du vill ifrågasätta det så får du nog debattera med eller syna SSAB. De har dock gjort ganska bra vinst på sin verksamhet i öppen konkurrens med världsmarknaden.

Antagligen svårt för en sozze att begripa hur det skulle gå till...

Det är inte så att du blandar ihop produktionen på enheten i Oxelösund med produktionen på enheten i Luleå? Vad jag vet så säljer inte Luleå stål ut på världsmarknaden utan stålpendeln fraktar slabs och billets till Borlänge.

Kan vara att jag är dåligt uppdaterad men jag vill minnas att det var så.
Citera
2024-09-13, 02:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag tror absolut att fler börjar fundera, men det är ju inte folk som avgör ödet. Northvolt har försökt gå i produktion och visat sig inte hålla måttet. H2GS bygger fortfarande upp så det finns ännu inga kunder som blivit besvikna.
H2GS skrev bindande kontrakt med stora delar av Europas bilindustri. Det kommer säkerligen att kosta stora summor för oss skattebetalare att lösa ut dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in