2024-09-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Varför ska du flytta in i en hyresrätt när du sålt? Det rimliga vore väl att köpa ett hus om det nu är en så bra investering?

Kanske för att man inte har behov av att bo så stort, eller omprioriterat intressen i livet, och hellre bor mer centralt och enkelt för man tröttnat på renoveringar och trädgårdsskötsel, etc. Finns massor med anledningar att man skiftar boende form genom livet

Eller för det jag precis skrev, att få loss 3 miljoner in på kontot. Är man 65 är det kanske inte lika intressant med långtida investeringar längre, oavsett i vilken form.

Och som sagt, jag ser inte bostaden som en investering, men det fråntar inte det faktum att man kan (inte samma sak som garanterat) få loss gott om flis den dagen man säljer.
Citera
2024-09-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck200Inte 0
Att du nu blir otrevlig gör mig bara mer övertygad om att du inte vet vad du snackar om. Tog argumenten slut?
Jag hävdar att äga sin bostad inte är en investering utan en kostnad och ännu har ingen inkl du lyckat visa på motsatsen.
Inte veta vad jag pratar om??? Jag har ägt bostad sedan 1986, så jag har lite koll!
Antar att du är en bitter hyrestorsk!
Citera
2024-09-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du har en hemförsäkring, korrekt. Du kan även ha en försäkring på börsen, den kallas för: diversifiering.
diversifiering är ingen försäkring! Du torskar varje krona vid en konkurs oavsett!
Citera
2024-09-08, 00:37
Avslutad
Självklart är bostad en bra investering förutsatt att du inte köper i en kommun där det är svårt att få bostäder sålda. Alternativet är ju att man hyr och betalar in en avgift till en hyresvärd vilket kan vara billigare än en boendeform där du äger ditt boende om hyran är under marknadsvärdet. Vilket många hyror faktiskt är.

Om du äger din bostad finns det en risk att du säljer den till förlust ja! men oftast är så inte fallet. dessutom så är bostadslån ett bra sätt att få loss lite pengar till bra ränta plus att du får tillbaka mycket genom ränteavdraget.
Citera
2024-09-08, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart kan man gå in i fel datum vad gäller bostäder, hela 1900-talet var fel läge.
Absolut inte. 1985 kunde du köpa en nybyggd trea för tjugotusen. I dag kostar samma lägenhet en dryg miljon.

Under tiden har man haft betydligt lägre månadskostnad än för en motsvarande hyresrätt i samma område.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-08 kl. 02:00.
Citera
2024-09-08, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Inte veta vad jag pratar om??? Jag har ägt bostad sedan 1986, så jag har lite koll!
Antar att du är en bitter hyrestorsk!
Att du antar saker som du inte har en aning om är bara ett bevis på att du inte vet vad du pratar om. Har du provat att lyssna på fakta istället för att agera som en liten känslostyrd bitch?
Citera
2024-09-08, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Självklart är bostad en bra investering förutsatt att du inte köper i en kommun där det är svårt att få bostäder sålda. Alternativet är ju att man hyr och betalar in en avgift till en hyresvärd vilket kan vara billigare än en boendeform där du äger ditt boende om hyran är under marknadsvärdet. Vilket många hyror faktiskt är.

Om du äger din bostad finns det en risk att du säljer den till förlust ja! men oftast är så inte fallet. dessutom så är bostadslån ett bra sätt att få loss lite pengar till bra ränta plus att du får tillbaka mycket genom ränteavdraget.
Ditt resonemang haltar. Du hävdar att bostad är en bra investering och alternativet är att hyra? Det stämmer inte alls, alternativet måste vara en an annan investering. Läs trådstarten "feltänket bostad som investering" Det är som att säga att aktier är en bättre investering än att hyra videofilmer.

Är logiskt tänkande verkligen så svårt?
Citera
2024-09-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Att du antar saker som du inte har en aning om är bara ett bevis på att du inte vet vad du pratar om. Har du provat att lyssna på fakta istället för att agera som en liten känslostyrd bitch?
Fakta är att de allra flesta som lever i dag och som köpt bostad under sin livstid har gjort en väldigt bra affär. Inte endast genom värdeökning, utan även genom att kunna bo betydligt billigare än de i motsvarande hyresrätt.

Om du sedan inte vill kalla det investering är en annan sak.

Min känsla är att hyrestorskarna i tråden försöker försvara sin strategi genom att hitta argument för hyresrätter som inte är det minsta hållbara.

Jag vill inte outa mig för mycket, men min bostad kostar per månad hälften av vad närmast motsvarande hyresrätt kostar. Bara där har jag "sparat" in nästan en miljon. Och ja, räntor är medräknade. Knappa tjugo år. Har lagd kanske femtontusen på reparationer.

Dessutom är värdet i dag en dryg miljon mer än vad jag betalade.

Hade jag satt pengarna jag köpte för på börsen så hade det varit två miljoner i dag (7% plus per år).

Den jämförelsen haltar dock eftersom man måste bo någonstans.

Jämför man med en hyresrätt så har en egen bostad varit en extremt god affär. Hur framtiden ser ut kan ingen veta.

Och jag är inte främmande för att en dag sälja, realisera vinsten, och flytta in i en hyresrätt. Har stått i bostadskö så pass länge nu att jag kan välja något med riktigt bra läge och acceptabel hyra, vilket jag inte hade kunnat göra för tjugo år sedan.

Mitt sparande under tiden jag bott här har mestadels hamnat på börsen. Hade jag bott i hyresrätt hade jag inte kunnat spara lika mycket.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-08 kl. 09:35.
Citera
2024-09-08, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fakta är att de allra flesta som lever i dag och som köpt bostad under sin livstid har gjort en väldigt bra affär. Inte endast genom värdeökning, utan även genom att kunna bo betydligt billigare än de i motsvarande hyresrätt.

Om du sedan inte vill kalla det investering är en annan sak.
Det finns många fördelar att äga sitt boende men det är inte en investering. Att köpa en bostad är en kostnad och så länge man inte inser det kommer man inte att förstå investeringar och hur man bygger förmögenheter.
Citera
2024-09-08, 09:27
Medlem
Citat:
Det finns många fördelar att äga sitt boende men det är inte en investering. Att köpa en bostad är en kostnad och så länge man inte inser det kommer man inte att förstå investeringar och hur man bygger förmögenheter.
Du får kalla det vad du vill. Läs inlägget jag skrev innan ditt.

För mig har det definitivt varit en investering.
Citera
2024-09-08, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du får kalla det vad du vill. Läs inlägget jag skrev innan ditt.

För mig har det definitivt varit en investering.
Bra för dig, hur mycket avkastning för du från din investering varje år då?
Citera
2024-09-08, 09:43
Medlem
Citat:
Bra för dig, hur mycket avkastning för du från din investering varje år då?
Läste du ens vad jag skrev?

Till en början så gick nästan allt av det jag sparade med lägre boendekostnader till konsumtion. Sedan var räntan betydligt högre då. De senaste tio åren har det jag får över tack vare låga boendekostnader hamnat på börsen, och jag ligger väl ungefär vid snittet.

När jag köpte betalade jag mer än hälften i boendekostnad än motsvarande hyresrätt, i dag klart mindre, trots att vi har service som "fritt" Internet med mera. Ränta inräknat.

Köper man min bostad i dag så hamnar man på ungefär samma kostnad som för motsvarande hyresrätt. Dock med sämre service och i sunkigare del av området.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-08 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in