Citat:
Jag håller inte med dig. Den som är 65 år gammal och har lyckats betala av sitt lån på sin 100-miljonersvilla kan sällan realisera vinsten. Antingen eftersom denna person vill bo kvar i bostaden eller för att motsvarande bostäder i samma område också är värda 100 miljoner kr. Personen i fråga har således levt hela sitt liv och amorterat pengar och betalat ränta, vilket naturligtvis försämrat möjligheten att spara i värdepapper, för att i slutändan inte kunna realisera någon som helst vinst i pengar. Det låter enligt mig inte som sitt livs bästa investering, utan som sitt liv sämsta investering. TS har både rätt och fel. När han är 65 år och inser att han bor i en obelånad bostad som då antagligen är värd 100Mkr i den tidens penningvärde kommer att inse att det var hans livs bästa investering. Då kan han även börja casha hem t.ex belåna den med 1% varje år och ta ut pengarna och få en bra ålderdom.
Den som däremot bor i hyresrätt har ju ingenting när man fyller 65, och barnen får ärva ingenting.
Att en bostad även har en löpande kostnad t.ex renovering är delvis investering delvis löpande kostnad. Man kan även investera i en Ferrari från 1970-talet som stiger i värde, men den kostar riktigt mycket varje år att köra.
Jag föreslår alla att de FÖRST äger minst 50% av sin bostad innan de köper aktier. Så mycket smartare att spendera sina pengar, om man har lite, på kombinationen investering och fint boende. Aktier är dessutom mycket svårare än bostad att tjäna pengar på. man kan ju även förlora allt på aktier, det är i princip omöjligt med en bostad.
Att bo i ett fint dyrt område är en slags investering. Dels för din egen allmänna hälsas skull, dels för barnens framtid om de får gå i bra skola.
Den som däremot bor i hyresrätt har ju ingenting när man fyller 65, och barnen får ärva ingenting.
Att en bostad även har en löpande kostnad t.ex renovering är delvis investering delvis löpande kostnad. Man kan även investera i en Ferrari från 1970-talet som stiger i värde, men den kostar riktigt mycket varje år att köra.
Jag föreslår alla att de FÖRST äger minst 50% av sin bostad innan de köper aktier. Så mycket smartare att spendera sina pengar, om man har lite, på kombinationen investering och fint boende. Aktier är dessutom mycket svårare än bostad att tjäna pengar på. man kan ju även förlora allt på aktier, det är i princip omöjligt med en bostad.
Att bo i ett fint dyrt område är en slags investering. Dels för din egen allmänna hälsas skull, dels för barnens framtid om de får gå i bra skola.
En person som däremot bor i en billig hyresrätt slipper att betala ränte-, drifts- och renoveringskostnader, utan kan istället lägga allt överskott på andra investeringar såsom värdepapper. En sådan person kan därefter leva passivt på avkastningen på kapitalet enligt 4-procentregeln resten av livet medan personen som äger villan måste leva på garantipensionen.