2024-09-06, 21:35
  #109
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
TS har både rätt och fel. När han är 65 år och inser att han bor i en obelånad bostad som då antagligen är värd 100Mkr i den tidens penningvärde kommer att inse att det var hans livs bästa investering. Då kan han även börja casha hem t.ex belåna den med 1% varje år och ta ut pengarna och få en bra ålderdom.

Den som däremot bor i hyresrätt har ju ingenting när man fyller 65, och barnen får ärva ingenting.

Att en bostad även har en löpande kostnad t.ex renovering är delvis investering delvis löpande kostnad. Man kan även investera i en Ferrari från 1970-talet som stiger i värde, men den kostar riktigt mycket varje år att köra.

Jag föreslår alla att de FÖRST äger minst 50% av sin bostad innan de köper aktier. Så mycket smartare att spendera sina pengar, om man har lite, på kombinationen investering och fint boende. Aktier är dessutom mycket svårare än bostad att tjäna pengar på. man kan ju även förlora allt på aktier, det är i princip omöjligt med en bostad.

Att bo i ett fint dyrt område är en slags investering. Dels för din egen allmänna hälsas skull, dels för barnens framtid om de får gå i bra skola.
Jag håller inte med dig. Den som är 65 år gammal och har lyckats betala av sitt lån på sin 100-miljonersvilla kan sällan realisera vinsten. Antingen eftersom denna person vill bo kvar i bostaden eller för att motsvarande bostäder i samma område också är värda 100 miljoner kr. Personen i fråga har således levt hela sitt liv och amorterat pengar och betalat ränta, vilket naturligtvis försämrat möjligheten att spara i värdepapper, för att i slutändan inte kunna realisera någon som helst vinst i pengar. Det låter enligt mig inte som sitt livs bästa investering, utan som sitt liv sämsta investering.

En person som däremot bor i en billig hyresrätt slipper att betala ränte-, drifts- och renoveringskostnader, utan kan istället lägga allt överskott på andra investeringar såsom värdepapper. En sådan person kan därefter leva passivt på avkastningen på kapitalet enligt 4-procentregeln resten av livet medan personen som äger villan måste leva på garantipensionen.
Citera
2024-09-06, 21:38
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
För mig handlar investeringar om att köpa något i syfte att göra en framtida vinst i pengar. Således kan en bostad i form av hus eller lägenhet rent definitionsmässigt vara en investering om syftet är att i framtiden sälja lägenhet och göra en vinst i pengar.
Så en Tesla var en investering eftersom den gick sälja för ett högre pris begagnad än man fick betala för den som ny.
Citera
2024-09-06, 21:41
  #111
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Så en Tesla var en investering eftersom den gick sälja för ett högre pris begagnad än man fick betala för den som ny.
Självklart kan en bil vara en investering. Till exempel brukar veteranbilar gå upp i värde över tid. Däremot är en bil, för de allra flesta, inte en investering utan ett transportmedel för att ta sig från punkt A till punkt B.
Citera
2024-09-06, 21:43
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart kan en bil vara en investering. Till exempel brukar veteranbilar gå upp i värde över tid. Däremot är en bil, för de allra flesta, inte en investering utan ett transportmedel för att ta sig från punkt A till punkt B.
Liksom en bostad för de flesta är en plats där man har sin säng.
Citera
2024-09-06, 21:47
  #113
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Du kan inte ens basala saker som att HR är det dyraste sättet att bo på, betydligt dyrare än att äga en BR. Du ser bara kostnaden för det nya köket, men i själva verket betalar du den i hyran + bonusvinst till hyresvärden.
Nja, i Sverige gäller bruksvärdeshyra, det vill säga värdet bestäms utifrån hyresgästens perspektiv och tar varken hänsyn till hyresvärdens kostnader eller geografiska plats för lägenheten. Således kan du få en fin hyresrätt till ett bättre pris än marknadspriset. När du köper bostad så måste du betala drifts-, renoverings- och räntekostnader som du slipper när du äger en hyresrätt.
Citat:
Alla som bor i HR gör andra till miljonärer. Detta vet folk med förnuft och sannolikheten att en HR-människa ger goda råd på börsen är Noll.
Ur en investeringssynpunkt är det absolut bästa man kan göra att investera på börsen eftersom den genomsnittliga årsavkastningen är högre än prisutvecklingen på bostäder de senaste 150 åren.
Citat:
Tips: om man har drivkraften "jag ska bli rik på börsen" så är man dömd till att förlora allting. Alla andra är smartare och tar den personens pengar.
Om man gamblar på börsen är man dömd att förlora allting, korrekt. Om man däremot investerar långsiktigt i indexfonder kommer man få en förväntad genomsnittlig årsavkastning på 7-9%.
Citera
2024-09-06, 21:48
  #114
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Liksom en bostad för de flesta är en plats där man har sin säng.
Stämmer. Det är sällan en investering, utan en kostnad.
Citera
2024-09-06, 21:52
  #115
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag håller inte med dig. Den som är 65 år gammal och har lyckats betala av sitt lån på sin 100-miljonersvilla kan sällan realisera vinsten. Antingen eftersom denna person vill bo kvar i bostaden eller för att motsvarande bostäder i samma område också är värda 100 miljoner kr. Personen i fråga har således levt hela sitt liv och amorterat pengar och betalat ränta, vilket naturligtvis försämrat möjligheten att spara i värdepapper, för att i slutändan inte kunna realisera någon som helst vinst i pengar. Det låter enligt mig inte som sitt livs bästa investering, utan som sitt liv sämsta investering.

En person som däremot bor i en billig hyresrätt slipper att betala ränte-, drifts- och renoveringskostnader, utan kan istället lägga allt överskott på andra investeringar såsom värdepapper. En sådan person kan därefter leva passivt på avkastningen på kapitalet enligt 4-procentregeln resten av livet medan personen som äger villan måste leva på garantipensionen.

Fast om man blandar in vilja blir det snabbt subjektivt. Han kanske mycket väl skulle kunna tänka sig att bo in en 90-miljonersvilla med 10 miljoner på banken i stället.
Citera
2024-09-06, 21:58
  #116
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Fast om man blandar in vilja blir det snabbt subjektivt. Han kanske mycket väl skulle kunna tänka sig att bo in en 90-miljonersvilla med 10 miljoner på banken i stället.
Må så vara, men i praktiken brukar man antingen behålla sin bostad tills man dör eller sälja den och realisera vinsten på en ny renovering eller liknande. Den som äger värdepapper kan med lätthet fortsätta realisera 4% av kapitalet för resten av livet, medan den som har sitt kapital bundet i sitt boende ständigt måste sälja och flytta någon annanstans, någonting en pensionär sällan orkar göra.
Citera
2024-09-06, 22:02
  #117
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Nej men du påstår däremot att man tjänar pengar på att belåna sig för att konsumera en villa med det enda argumentet att du ska sälja villan.

Så när du bestämt dig för att ”sluta bo” så ska du då ligga i diket med dina miljoner? Eller om du säljer med förlust, då får du ligga i diket med dina skulder?

Sluta tro att din belånade bostad är en investering. Det är konsumtion för att bo, för dom allra allra flesta förknippat med stora kostnader. Mycket stora kostnader nu när räntan går upp och priserna på fastigheter går ner, för dom som belånat sig till enorma summor, 4-5 miljoner och uppåt.

Det går för övrigt att bo mer eller mindre gratis (eller iaf. otroligt billigt) i såkallade ”Tiny house” så det finns ett tredje alternativ som varken gör en till lånetorsk eller göder en redan fet hyresvärd.
I Sverige är det dessutom väldigt lätt att bo gratis i hyresrätter. Om hyran ligger 10k/mån räcker det med ett kapital på 3 miljoner på börsen för att man ska kunna betala hyran resten av livet enligt 4-procentregeln. Betydligt bättre investeringstips än att belåna sig upp över öronen för en så pass osäker investering som en bostad är.
Citera
2024-09-06, 22:05
  #118
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Må så vara, men i praktiken brukar man antingen behålla sin bostad tills man dör eller sälja den och realisera vinsten på en ny renovering eller liknande. Den som äger värdepapper kan med lätthet fortsätta realisera 4% av kapitalet för resten av livet, medan den som har sitt kapital bundet i sitt boende ständigt måste sälja och flytta någon annanstans, någonting en pensionär sällan orkar göra.

Det stämmer säkert på de rikaste i samhället med jättefina villor, men standard för svenssons är väl snarare att man köper ett hus, uppfostrar barnen och sen köper någon trea i stan 20-25 år senare.
Citera
2024-09-06, 22:06
  #119
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Men herrejävlar nu får ju folk skärpa sig!!!

Konsumera in villa, nu får du för fan gå och kamma dig!

Vad blir det härnäst, att folk konsumerar aktier?
Att folk investerar i resor till Mallis?!
Man bor inte i sina aktier. Men man bor i sin bostad.
Citera
2024-09-06, 22:09
  #120
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Det stämmer säkert på de rikaste i samhället med jättefina villor, men standard för svenssons är väl snarare att man köper ett hus, uppfostrar barnen och sen köper någon trea i stan 20-25 år senare.
Ja, och då är frågan om man ens gjort någon vinst med tanke på alla drifts-, renoverings- och räntekostnader man betalat genom åren. Risken är ändå att man går +-0 när dessutom likvärdiga bostäder ökat lika mycket i värde som sin egen bostad.

Men visst, jag påstår inte att det är omöjligt att tjäna pengar på bostäder i Sverige, jag påpekar bara att börsen är en betydligt bättre investeringsstrategi än att försöka göra "bostadskarriär".
__________________
Senast redigerad av Libertarismus 2024-09-06 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in