Citat:
Ursprungligen postat av
Schmuck2000
Att du antar saker som du inte har en aning om är bara ett bevis på att du inte vet vad du pratar om. Har du provat att lyssna på fakta istället för att agera som en liten känslostyrd bitch?
Fakta är att de allra flesta som lever i dag och som köpt bostad under sin livstid har gjort en väldigt bra affär. Inte endast genom värdeökning, utan även genom att kunna bo betydligt billigare än de i motsvarande hyresrätt.
Om du sedan inte vill kalla det investering är en annan sak.
Min känsla är att hyrestorskarna i tråden försöker försvara sin strategi genom att hitta argument för hyresrätter som inte är det minsta hållbara.
Jag vill inte outa mig för mycket, men min bostad kostar per månad hälften av vad närmast motsvarande hyresrätt kostar. Bara där har jag "sparat" in nästan en miljon. Och ja, räntor är medräknade. Knappa tjugo år. Har lagd kanske femtontusen på reparationer.
Dessutom är värdet i dag en dryg miljon mer än vad jag betalade.
Hade jag satt pengarna jag köpte för på börsen så hade det varit två miljoner i dag (7% plus per år).
Den jämförelsen haltar dock eftersom man måste bo någonstans.
Jämför man med en hyresrätt så har en egen bostad varit en extremt god affär. Hur framtiden ser ut kan ingen veta.
Och jag är inte främmande för att en dag sälja, realisera vinsten, och flytta in i en hyresrätt. Har stått i bostadskö så pass länge nu att jag kan välja något med riktigt bra läge och acceptabel hyra, vilket jag inte hade kunnat göra för tjugo år sedan.
Mitt sparande under tiden jag bott här har mestadels hamnat på börsen. Hade jag bott i hyresrätt hade jag inte kunnat spara lika mycket.