2024-09-07, 17:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag tar det bara en gång till. Börsen slår bostäder ENBART för att vi befinner oss i ATH just idag när du väljer att ta detum. Om börsen sjunker så lite som 20% det kommande året så går lägenheter förbi aktier som investeringsråd.
Om och om, jag bryr mig mer om det faktiska utfallet än dina hypotetiska spekulationer.
Citera
2024-09-07, 17:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det finns ingen "billig hyresrätt". Att hyra är det dyraste sättet att bo, överlägset. Varenda hyreskrona är bortkastad, medans ett köp av BR kan ge god vinst, lika bra som börsen, och samtidigt ger låg månadsavgift.
Vad händer om räntekostnaderna för en bostadsrätt överstiger hyran för en motsvarig hyresrätt?
Citera
2024-09-07, 17:17
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om och om, jag bryr mig mer om det faktiska utfallet än dina hypotetiska spekulationer.
Eftersom det ingår ett datum i "det faktiska utfallet", som råkar vara "idag", som råkar vara nära ATH på börsen, så kallas det cherrypicking.

Jag har hållit på med bostäder i 30 år och aktier i 25 år. T.ex vet jag att perioden 2008-2020 är den längsta bull-perioden i aktiernas historia. Just den period använder du som exempel och kallar "normal". Nej, det är den inte.
Citera
2024-09-07, 17:21
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Vad händer om räntekostnaderna för en bostadsrätt överstiger hyran för en motsvarig hyresrätt?
Det spelar ju ingen roll eftersom du har ännu högre lånekostnader, högre räntor, om du lånar till aktier istället för en bostad.

Men vi har ju kommit överens om att man aldrig ska låna för att investera, varken till bostad eller aktier.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-07 kl. 17:24.
Citera
2024-09-07, 17:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Eftersom det ingår ett datum i "det faktiska utfallet", som råkar vara "idag", som råkar vara nära ATH på börsen, så kallas det cherrypicking.

Jag har hållit på med bostäder i 30 år och aktier i 25 år. T.ex vet jag att perioden 2008-2020 är den längsta bull-perioden i aktiernas historia. Just den period använder du som exempel och kallar "normal". Nej, det är den inte.
Va? Jag använde 1997-2021, jag inkluderar alltså flera börskrascher inklusive it-bubblan.
Citera
2024-09-07, 17:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det spelar ju ingen roll eftersom du har ännu högre lånekostnader, högre räntor, om du lånar till aktier istället för en bostad.

Men vi har ju kommit överens om att man aldrig ska låna för att investera, varken till bostad eller aktier.
Jag har aldrig påstått att man ska låna till aktier.

Så vad händer när räntekostnaderna överstiger hyran?
Citera
2024-09-07, 17:29
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Va? Jag använde 1997-2021, jag inkluderar alltså flera börskrascher inklusive it-bubblan.
Men du har ju också med uppgången i ditt intervall, det som senare gav kraschen, börsen sprack inte 1997 den sprack 2000. Om du byter ditt intervall till 2000 så får du en chock. Vi pratar om att Ericsson kostade 200 kr och nu 24 år senare kostar den 60 kr. Så bra är "stabila aktier" att investera i om man går in fel datum.

Med en bostad kan man knappast gå in fel datum. Det finns inga år när en bostad faller med 98% i värde, som Ericsson gjorde år 2000-01. Jag köpte för 3 kr efrer kraschen.
Citera
2024-09-07, 17:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men du har ju också med uppgången i ditt intervall, det som senare gav kraschen, börsen sprack inte 1997 den sprack 2000. Om du byter ditt intervall till 2000 så får du en chock. Vi pratar om att Ericsson kostade 200 kr och nu 24 år senare kostar den 60 kr. Så bra är "stabila aktier" att investera i om man går in fel datum.

Med en bostad kan man knappast gå in fel datum. Det finns inga år när en bostad faller med 98% i värde, som Ericsson gjorde år 2000-01. Jag köpte för 3 kr efrer kraschen.
Självklart kan man gå in i fel datum vad gäller bostäder, hela 1900-talet var fel läge.
Citera
2024-09-07, 17:31
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att man ska låna till aktier.

Så vad händer när räntekostnaderna överstiger hyran?
Att äga är alltid billigare än att hyra. Att hyra ger samma kostnad + vinst till någon annan. I hyran ingår hyresvärdens räntekostnader, men han tar hela värdestegringen.

Svaret på din flumfråga är: det finns 0 personer som blivit miljonärer på sin HR och 1M personer på sin BR.

Jag måste skriva allting två gånger. Undrar varför.
Citera
2024-09-07, 17:32
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Självklart kan man gå in i fel datum vad gäller bostäder, hela 1900-talet var fel läge.
Alla som köpt bostad 1990-2010 har blivit miljonärer. Min egen villa värd 15Mkr kostade 1.8Mkr 1994. Det går inte att fatta vad du dillar om. Nu är det trollvarning på dig och vi bryter där.
Citera
2024-09-07, 17:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Att äga är alltid billigare än att hyra. Att hyra ger samma kostnad + vinst till någon annan. I hyran ingår hyresvärdens räntekostnader, men han tar hela värdestegringen.

Svaret på din flumfråga är: det finns 0 personer som blivit miljonärer på sin HR och 1M personer på sin BR.

Jag måste skriva allting två gånger. Undrar varför.
Okej, min hyra är lägre än räntekostnaderna för en motsvarig lägenhet.
Citera
2024-09-07, 17:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Alla som köpt bostad 1990-2010 har blivit miljonärer. Min egen villa värd 15Mkr kostade 1.8Mkr 1994. Det går inte att fatta vad du dillar om. Nu är det trollvarning på dig och vi bryter där.
Jepp, men 1890 till 1990 var det inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in