Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
I sak har du naturligtvis rätt, båda kan göra sig en hacka. Den som använder bostadsmarknaden har potential att göra sig en större hacka på kortare tid tack vare den enorma hävstång man får på 2-6x beroende på hur mycket man belånar bostaden.
Min poäng dock är att det följer att man tar en högre risk med att använda allt sitt kapital till att investera i en bostad, eftersom hävstången är hög och diversifieringen låg. Om bostadspriserna förblir detsamma (eller ligger plus men under bolåneräntan i procent) så går man back på sin investering, och då har man satt sig rejält i skiten. Äger man å andra sidan värdepapper är det lättare att diversifiera portföljen och förvänta sig en årlig genomsnittlig avkastning på 7-9%. Dessutom en avkastning som är realiserbar i pengar.
Och det är väl därför man ska se husets ekonomiska "överskott" som en bonus, och inte som en ekonomisk tillgång
Jag räknar tex inte med husets ev försäljningsvärde i min framtida ekonomiska planer, när jag ska gå i pension osv, mer än som just en ev bonus om vi flyttar.
Sen är det ju 100 olika faktorer som spelar in om man ska jämföra totalkostnaden för sitt boende och jämföra, och i regel så är det svårt att jämföra boenden med likadana förutsättningar, då man sällan hyr hela hus.
Ett hus med tomt på landet eller en 2:a på 65km2 mitt i stan?
Ska transportkostnader med in, som i regel är betydligt större (men behöver inte vara det) om man bor i hus.
Hur värderar man tiden man lägger ner, eller tycker man bara det är roligt att renovera så det kan jämföras med vilken hobby som helst?
Kan ta ett exempel med mitt boende. Lånade nyligen på 500k för att bygga ett garage, enligt mäklaren så höjde det värdet med 5-700k. Inte så mycket till investering alkst, men kanske blir lite mer på sikt om 10-15år.
Men det är ju inte därför jag byggt garaget, det är ju för att jag vill ha ett ordentligt garage för att ägna mig åt mina hobbies. Hade lånat samma summa även om mäklaren sa att det inte påverkade huspriset ett dugg.
Tror också gör de flesta som inte gör väldigt snabba vinster på dyra villor, utan som bor länge mer går plus minus noll. Och det är väl iof helt ok.