2024-09-07, 09:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det är det ju sannolikt men man ska bo också.
Jag har svårt att se att prisutvecklingen i Stockholms innerstad kommer gå lika fort från dagens 130.000 kr kvadratmeterna till 260.000 kr kvadratmetern som förra dubblingen från 65.000 kr kvadratmetern till 130.000 kvadratmetern
Absolut. Och här menar jag att om man vill bo i en bostadsrätt så ska man naturligtvis göra det, men gör det inte för att det är en potentiell investering. Om du redan har en billig hyresrätt så tjänar du antagligen mer i längden på att lägga din hypotetiska amortering + räntekostnad på börsen istället.
Citera
2024-09-07, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
I sak har du naturligtvis rätt, båda kan göra sig en hacka. Den som använder bostadsmarknaden har potential att göra sig en större hacka på kortare tid tack vare den enorma hävstång man får på 2-6x beroende på hur mycket man belånar bostaden.

Min poäng dock är att det följer att man tar en högre risk med att använda allt sitt kapital till att investera i en bostad, eftersom hävstången är hög och diversifieringen låg. Om bostadspriserna förblir detsamma (eller ligger plus men under bolåneräntan i procent) så går man back på sin investering, och då har man satt sig rejält i skiten. Äger man å andra sidan värdepapper är det lättare att diversifiera portföljen och förvänta sig en årlig genomsnittlig avkastning på 7-9%. Dessutom en avkastning som är realiserbar i pengar.

Och det är väl därför man ska se husets ekonomiska "överskott" som en bonus, och inte som en ekonomisk tillgång

Jag räknar tex inte med husets ev försäljningsvärde i min framtida ekonomiska planer, när jag ska gå i pension osv, mer än som just en ev bonus om vi flyttar.

Sen är det ju 100 olika faktorer som spelar in om man ska jämföra totalkostnaden för sitt boende och jämföra, och i regel så är det svårt att jämföra boenden med likadana förutsättningar, då man sällan hyr hela hus.

Ett hus med tomt på landet eller en 2:a på 65km2 mitt i stan?
Ska transportkostnader med in, som i regel är betydligt större (men behöver inte vara det) om man bor i hus.

Hur värderar man tiden man lägger ner, eller tycker man bara det är roligt att renovera så det kan jämföras med vilken hobby som helst?

Kan ta ett exempel med mitt boende. Lånade nyligen på 500k för att bygga ett garage, enligt mäklaren så höjde det värdet med 5-700k. Inte så mycket till investering alkst, men kanske blir lite mer på sikt om 10-15år.
Men det är ju inte därför jag byggt garaget, det är ju för att jag vill ha ett ordentligt garage för att ägna mig åt mina hobbies. Hade lånat samma summa även om mäklaren sa att det inte påverkade huspriset ett dugg.

Tror också gör de flesta som inte gör väldigt snabba vinster på dyra villor, utan som bor länge mer går plus minus noll. Och det är väl iof helt ok.
Citera
2024-09-07, 09:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Tittar vi på inflationsjusterat fastighetsprisindex finns det anledning att utmana idén att bostäder alltid ökar i värdet.

Det har varit så stora svängningar se senaste tio åren att det kommer sitta många i bostäder med oförändrat eller minskat värde.

* I Stockholm ligger man nu på samma realprisnivå som i början på 2015, så ingen värdeökning har skett senaste 10 åren i princip. För hela riket är det de senaste 8 åren som ingen reell värdeökning har skett.

* Det finns köpare som köpt på toppar 2017 och framförallt 2021 som sett en rejäl realvärdeminskning på sin villa. Även om de tuggar i sig att de kan sälja för vad de köpte för 2021 kan de ha tappat 30%+ i värde på sitt ägande. De här kan få vänta 10+ år innan realvärdet är detsamma som de köpte för, även om marknaden tar fart igen och priserna ökar.
Dessutom handlar det ju inte bara om bostadens värde vid köp och försäljning som avgöra huruvida man gått plus eller minus, man måste ju ta hänsyn till de övriga kostnader som det innebär att ha en bostad kontra en hyresrätt, det vill säga räntekostnader, avgift till bostadsrättsföreningen, driftskostnader samt eventuella renoveringskostnader. Den som har hyresrätt behöver vanligtvis inte betala alla de kostnader från hyresvärdens sida eftersom i Sverige gäller bruksvärdeshyra.
Citera
2024-09-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Tittar vi på inflationsjusterat fastighetsprisindex finns det anledning att utmana idén att bostäder alltid ökar i värdet.

Det har varit så stora svängningar se senaste tio åren att det kommer sitta många i bostäder med oförändrat eller minskat värde.

* I Stockholm ligger man nu på samma realprisnivå som i början på 2015, så ingen värdeökning har skett senaste 10 åren i princip. För hela riket är det de senaste 8 åren som ingen reell värdeökning har skett.

* Det finns köpare som köpt på toppar 2017 och framförallt 2021 som sett en rejäl realvärdeminskning på sin villa. Även om de tuggar i sig att de kan sälja för vad de köpte för 2021 kan de ha tappat 30%+ i värde på sitt ägande. De här kan få vänta 10+ år innan realvärdet är detsamma som de köpte för, även om marknaden tar fart igen och priserna ökar.

Det är helt sant, och det är ju det här som gör att inflationen "äter upp" lånen. För lånet går inte upp, utan blir hela tiden mindre och mindre del av husvärdet.
Jag tillhör dem som fick låna 100% , plus lite att renovera för, så lånade 120% av vad jag köpte huset för. Det var 2003, med 4,1% ränta. Idag är belåningsgraden 30% ungefär, och det är exakt samma summa fortfarande.

Vilket gör att kostnaden till banken blir hela tiden en mindre och mindre del av min inkomst, då den också gått upp, ca 150% jämfört med när jag köpte huset.

Nackdelen med hyresrätt är att där går hyrorna upp motsvarande vad lönen gör.

Sen finns det en massa andra skillnader, belyste bara just inflationensbiten som gar två sidor av myntet.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-09-07 kl. 10:09.
Citera
2024-09-07, 09:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Och det är väl därför man ska se husets ekonomiska "överskott" som en bonus, och inte som en ekonomisk tillgång

Jag räknar tex inte med husets ev försäljningsvärde i min framtida ekonomiska planer, när jag ska gå i pension osv, mer än som just en ev bonus om vi flyttar.

Sen är det ju 100 olika faktorer som spelar in om man ska jämföra totalkostnaden för sitt boende och jämföra, och i regel så är det svårt att jämföra boenden med likadana förutsättningar, då man sällan hyr hela hus.

Ett hus med tomt på landet eller en 2:a på 65km2 mitt i stan?
Ska transportkostnader med in, som i regel är betydligt större (men behöver inte vara det) om man bor i hus.

Hur värderar man tiden man lägger ner, eller tycker man bara det är roligt att renovera så det kan jämföras med vilken hobby som helst?

Kan ta ett exempel med mitt boende. Lånade nyligen på 500k för att bygga ett garage, enligt mäklaren så höjde det värdet med 5-700k. Inte så mycket till investering alkst, men kanske blir lite mer på sikt om 10-15år.
Men det är ju inte därför jag byggt garaget, det är ju för att jag vill ha ett ordentligt garage för att ägna mig åt mina hobbies. Hade lånat samma summa även om mäklaren sa att det inte påverkade huspriset ett dugg.

Tror också gör de flesta som inte gör väldigt snabba vinster på dyra villor, utan som bor länge mer går plus minus noll. Och det är väl iof helt ok.
Jag är helt enig med dig. Om man tycker om att äga bostaden (ex. för att man gillar att renovera eller pyssla i trädgården) så innebär det ju ett egenvärde som kan vara värt den summa pengar det kostar att äga bostaden. Och det är detta det primära målet med att äga sin bostad borde vara, nämligen att det är något man trivs med. Rent sekundärt borde man sin bostad som en investering.
Citera
2024-09-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Du har en annan parameter: graden av amortering som slår direkt på boendekostnaden. Personligen skulle jag aldrig köpa någonting som krävde 2% amortering. Eftersom du då köper med högre risk/större belåning. Samt att det lär bli billigare mån kostnad att hyra någonting motsvarande. Menar; investeringen-sett på längre sikt; om du t ex betalar 2000 mindre i månaden än motsvarande att hyra i 1a-2a hand. Då tjänar du ju 24t per år. Egentligen lite skralt med tanke på framtida renoveringar. Men min point är som sagt att ju större skillnad + jämfört med att hyra, ju bättre rullande investering. Man kan väl också säga att en investering kan vara att köpa i ett område som betraktas som tryggt och det finns väldigt få hr, mest bara dyrare köpesbostäder och omgivningen är ganska lugn och trygg, ja det är en form av investering för sinnesro.

Om du hyr ett motsvarande boende, dvs ett hus lär det kosta betydligt mer än de där 2 %, då du även betalar uthyrarens vinst.
Citera
2024-09-07, 10:20
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Men herrejävlar nu får ju folk skärpa sig!!!

Konsumera in villa, nu får du för fan gå och kamma dig!

Vad blir det härnäst, att folk konsumerar aktier?
Att folk investerar i resor till Mallis?!

Ja det är så dumt så dumt. Men folk har väl läst i Aftonbladet att ”bostaden är en investering” och så sväljer dom det med hull och hår och maxbelånar sig.
Citera
2024-09-07, 10:22
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Var har du fått för dig att investeringar inte får ha löpande kostnader? Är en aktiefond som har en avgift ingen investering då med andra ord?

Aktiefonder med höga avgifter brukar man ju normalt sett undvika men visst finns det även finansiella instrument som är dyra och äter upp ditt kapital.
Citera
2024-09-07, 10:23
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Man kan ju faktiskt efter man sålt och har tex 3 miljoner över skaffa en hyresrätt, och ha gott om pengar att göra nått roligt fört, eller köpa ett mycket billigare hus när barnen flyttat, eller man blir pensionär och kan bo i en liten byhåla när man inte behöver ta hänsyn till närhet till jobb osv.

Vissa verkar tro att man hela tiden måste växla upp sitt boende genom livet.

Varför ska du flytta in i en hyresrätt när du sålt? Det rimliga vore väl att köpa ett hus om det nu är en så bra investering?
Citera
2024-09-07, 10:24
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så har det varit en ganska lång tid nu.
Varför skulle man ha skulder? Och om, så kan man väl fortfarande få tag på en hyresrätt.
Kan väl tycka som du, att man inte ska se sitt boende som en investering.

Men vi är många som sett våra bostäder öka ejält i värde.
Så nu är du inne på att bo i tält?

Det där att lån skulle vara tabu, är något vissa verkligen har fått till sig. Resultatet blir att de aldrig någonsin kommer kunna köpa sig en egen bostad.

Istället kommer de att hyra, i sämre områden och till högre kostnad. Tyckte jag hörde WT någonstans. Okunniga och korkade.

Intressant läsning om din idé om att det egna boendet skulle vara någon slags investering.

https://www.flashback.org/t3628215
Citera
2024-09-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Ja det är så dumt så dumt. Men folk har väl läst i Aftonbladet att ”bostaden är en investering” och så sväljer dom det med hull och hår och maxbelånar sig.
Ja, tänk de där stackarna som köpte hus i mitten av 90-talet för några hundra tusen och sitter idag på en obelånad bostad med ett värde på 7-8 miljoner och tror att det är en investering?!

Haha, vilka idioter!

De har ju trots allt haft utgifter för slitage på huset på några tusenlappar!

Hahaha!
Citera
2024-09-07, 10:28
Medlem
Min bostadsrätt har ökat med 200% sen jag köpte den och är bara belånad till 20%. Hur är det inte en investering? Senast värderad till över elva mille, sjunkit lite från toppen då liknande gick för nästan fjorton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in