2024-09-07, 22:27
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Ja, hur tror du man löser det?
Minska ner forumet tills moderatorerna hinner granska det som postas eller tillsätt fler som hinner granska inläggen. Fungerar inget av detta får forumet läggas ner för bryta mot lagen är inte en godkänd åtgärd.

Modereringen fungerar redan utmärkt. Forumet bryter dessutom inte mot någon lagstiftning.

admin
Citera
2024-09-07, 22:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Mellan 14-30 dagar från att inlägget har rapporterats eller kommit till forumägarens kännedom. Finns lite olika tidsavgränsningar angivna, men 2-3 veckor är en bra riktlinje. Åklagaren i detta ärende har angivit 14 dagar, men inte efter de blev rapporterade, utan 14 dagar efter de blivit postade på forumet. Vilket är rätt intressant, då det inte finns lagligt stöd för en sådan tolkning.

admin
Luddigt, godtyckligt och amatörmässigt (aldrig prövat förut). Grå gubbar i statlig tjänst försöker sig på att förstå internet.

Kul att de tyckte att J.A. pratade för snabbt, det säger allt...
Citera
2024-09-07, 22:32
Medlem
Johan-Palms avatar
Citat:
Mellan 14-30 dagar från att inlägget har rapporterats eller kommit till forumägarens kännedom. Finns lite olika tidsavgränsningar angivna, men 2-3 veckor är en bra riktlinje. Åklagaren i detta ärende har angivit 14 dagar, men inte efter de blev rapporterade, utan 14 dagar efter de blivit postade på forumet. Vilket är rätt intressant, då det inte finns lagligt stöd för en sådan tolkning.

admin

Åklagare ska bara driva åtal där de tror att de har en chans att vinna, men ändå finns det åklagare som driver sånt här. Uppenbar aktivism.
Citera
2024-09-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
HMF finns inte i Amerika utan är ett fenomen i vissa av Europas ”demokratier”.

I.o.m att man de facto inskränker möjligheten att uttrycka sina åsikter utan att dömas, så inskränker den även demokratin. Man får inte tycka som man vill.

HMF är därför antidemokratisk. Det är mycket enkelt. Det är förtryck.

Att döma Jan Axelsson för det här är bara en del av något större. Man gör samma saker i England och andra länder.

Det förtjänar inget annat än en revolution, vilket är den allra minsta reaktionen det kommer skapa.

Aldrig någonsin i världshistorien någonstans har förtryck av åsikter slutat bra. Det blir i bästa fall revolution.
Jepp, dock har folk börjat få hatbrottsdomar på dig ändå.. fast det inte egentligen finns hatbrott i den mån vi har det. Domstolarna har upphållt vissa av det men en del överklagas. Men jag menade att muppSverige då borde gripa Reddit anställda som befinner sig i Sverige o användare med för den delen.
Om det på allvar inte spelar roll var serverna befinner sig bara var personen är

Ingen har kunnat svara vad skillnaden skulle vara mot då när idiotiskt nog Jan greps.
Vi har inte yttrandefrihet nej, I reel mening.

Trycket måste bli för starkt slut nog, ja.
Det har varit många uppvaknanden senaste tiden, skönt nog.
O censuren går väl långt.
England dömer folk för terroristbrott att sätta upp affischer etc etc

Så handen runt oss klämmer väl hårt nu
Citera
2024-09-07, 22:40
Medlem
Citat:
Modereringen fungerar redan utmärkt. Forumet bryter dessutom inte mot någon lagstiftning.

admin
Det vet vi inte ännu. Åsikter kan man ju ha, en del färgade åt ett håll andra färgade åt ett annat håll. Den åtalades åsikt brukar alltid vara "icke skyldig". Vi får se hur domen blir.
Citera
2024-09-07, 22:42
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Men jag menade att muppSverige då borde gripa Reddit anställda som befinner sig i Sverige o användare med för den delen.

Reddit lyder inte under svensk lagstiftning.

admin
Citera
2024-09-07, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Det vet vi inte ännu. Åsikter kan man ju ha, en del färgade åt ett håll andra färgade åt ett annat håll. Den åtalades åsikt brukar alltid vara "icke skyldig". Vi får se hur domen blir.

Tycker inte att modereringen fungerar utmärkt specifikt gällande HMF, men utifrån det JA:s advokat skrivit i erinran och det som admin anfört i denna tråd, undrar jag nog om inte åklagaren känt sig lite för säker på sin sak. Att ett fåtal inlägg i sammanhanget slunkit igenom känns tveksamt om det verkligen är betrakta som grovt oaktsamt.
Citera
2024-09-07, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Nej jag tycker debatten ska vara öppen. Olika folkslag, kulturer, religioner, personligheter, länder etc har olika tendenser och gör saker på olika sätt. Det är till o med skillnad mellan Norrland, Stockholm och Göteborg. Man ska kunna diskutera detta öppet så länge man håller sig saklig och i upplysning/utbildningssyfte eller bara allmänt vill diskutera det.

Rasistiska påhopp, kommentarer och spekulationer tillför liksom inget annat än humoristisk läsning.
Eller vad tycker du?

Edit:
(FB) Flashbacks grundare (Jan Axelsson) åtalad - för inlägg postade på Flashback
Ett typexempel på inlägg som inte tillför något. Han kunde lika gärna skrivit att jag står för negervåldtäkter o terrorism... Killen har 0 att diskutera, tror inte ens han förstod vad jag skrev.. och kvalitén på inläggen under påskkravallerna var långt under detta.

Så som du och jag diskuterar tycker jag man ska kunna diskutera allt.

Ja men tycker du ”rasistiska påhopp” i ”rasistiska trådar” är ok?

Eller vill du även att de ska förbjuda racistiska trådar?
Citera
2024-09-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Har läst några exempel från fup där det inte framgår att de helt uppenbart bryter mot hmf, att de anmälts och inte plockats bort. Men finns det något inlägg som står i kontrast till detta så är det högintressant.
OK. Då har du en annan uppfattning än åklagaren. Jag väljer att tro på de som har rätt kompetens på området i första hand.
Citera
2024-09-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Finns någon sammanfattning med de 12 inläggen det handlar om med citat?

Det är ju 119 sidor med massor av inlägg huller om buller.

Eller är det HMF att citera en offentlig FUP?

Om inte borde det läggas till en länk i ts till sammanfattning med alla 12 inlägg.

Här är ett citat från FUP, av Feverilex:
*=o

Länken som anges fungerar inte och finns inte på archive.org: "https://www.flashback.org/sp79871072"
Du citerade ett väldigt tydligt fall av HMF. Håller du inte med? Om du anser att lagen är felaktig då är det en annan sak. Lagen gäller tills den ändras.
Citera
2024-09-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Ja, jag har inte sagt något annat? Men om VD för t.ex. Microsoft bodde i Sverige, men bolaget är i USA, så gäller amerikanska lagar för de servrar som står i USA och EU samt Sveriges lagar för de servrar som står i Sverige. De har ju skaffat servrar i Europa för att runda GDPR.

Det är ju liksom väldigt centralt vilket lands lagar det är som gäller. Därav min tidigare kommentar. Medborgarskap är sekundärt i sammanhanget. I Sverige kan jag säga att Xi jinping är nalle puh utan att det händer nått. Åker jag till Kina och säger det så åker jag i trubbel med rättvisan.

Exakt samma scenario i det här fallet, då USA kanske inte har samma lag som oss. Och om de har det så tvivlar jag på att de skulle driva ett fall mot ägaren av ett svenskt forum, där 99.9% av alla inlägg postas på svenska. Och mängden amerikaner som förstår svenska är väl inte ens 0.01% skulle jag tro. Därav jag svarat på den ursprungliga frågan samt ditt inlägg. Nu kommer jag inte lägga mer tid på detta.

Tack! Då gäller svensk lag.
Eftersom åtal har väckts har ju åklagaren uppenbarligen ansett att det är korrekt i det här fallet. Den är svår att snacka bort ändå.
Citera
2024-09-07, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Varför är det så viktigt att få lov att skriva neger o dyl? Jag förstår inte poängen med det. Den enda poängen med det verkar vara att sprida missaktning och hat, vilket alltså är olagligt i Sverige.

Jag ser ingen poäng med det, det är inte viktigt. Men de andra sidorna censurerar allt som är ifrågasättande, kritiskt mot invandring eller annat som upplevs som känsligt.

De som jagar Flashback och har hatat forumet sedan 15-20 år är emot det fria ordet. De vill censurera verkligheten. Det är inte ord som neger de vill åt, de vill åt verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in