2024-09-07, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av analking
I ryssland kan du skriva fritt på telegram tex.
Här kommef bara aftonbladets kommentardfält vara kvar där man inte får kritisera invsndringrn tex

Nej, i Ryssland kan du inte fritt skriva på Telegram. Om de kommer på att du skrivit något olagligt eller exempelvis infiltrerar ett kriminellt nätverk som svenska polisen har gjort genom olika krypteringschattar så åker du såklart dit. Skillnaden är väl att både Ryssland och Kina inte försöker kriminalisera användningen av VPNs och till viss grad så håller inte Ryssland sina medborgare ansvariga för de techplatformar de äger, även om de försökte med Telegram.

Det är klart mer censur i Rysslan och Kina men censuren är inte så täckande som den börjar bli i väst och Brasilien, att det alltså inte går att undfly den.
Citera
2024-09-07, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skadel
Skaffa bara ett utgivningsbevis Jan, så får du bete sig precis hur du vill. Står över alla lagar i hela världen till och med.
Även utgivningsbevis är hotat. Sverige håller på att gå mot en totalitarism samhälle.

Tacka SD & M för detta förresten.
När de satt i opinionen kritiserade de S för att vara odemokratiska, så fort de fick makten glömde de bort demokratin för nu är det "säkerhet" som går före demokrati.
Citera
2024-09-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Anmälaren heter Hans St*fansson står det ju i FUPen.

*=e

Vad är detta för kränkt liten stackare? Vilken fjant haha.

Undrar om det är muppen som figurerar på Lexbase? Det finns inte så många med det där namnet, så det skulle kunna vara honom.
Senast redigerad av obyn 2024-09-07 kl. 19:21.
Citera
2024-09-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Kan du ge ett exempel på inlägg som uppenbart bryter mot hmf, har rapporterats och inte plockats bort?

Du är medlem sedan 2003 med över 9000 inlägg men vill ha exempel på inlägg som bryter mot hmf som inte har tagits bort?

Jo tjena, vilka jävla underforum hänger du på för att ha missat detta? Lägg av dumhuvud.
Citera
2024-09-07, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av muppliberal
Hur ser lagen och yttrandefriheten ut på liknande forum i negerländer?

Menar du i Frankrike eller UK? Eller USA kanske?
I USA heter det "hate speech" och fungerar ganska samma som här i Sverige.
Du kan läsa mer här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hate_speech
Citera
2024-09-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midtown
Klart det är fritt. Men då måste ju vi vara fria att föra en ocensurerad och ärlig diskussion utan att debatten stryps.

Det handlar inte om att någon kallat någon neger eller liknande. Det handlar om att de finns ett politiskt motiverat hat mot Flashback och andra aktörer som låter individer att fritt diskutera ämnen utefter verklig fakta. De har hatat Flashback sedan 15 år tillbaks i tiden, minst.

För de gillar inte att statsmedias och vänstermedias lögner och censur sipprar igenom till miljontals läsare, som i sin tur sprider det vidare till sin umgängeskrets.
Janne Josefsson har pratat om hur SVT under hans tid censurerade. Det är satt i system att tysta.

Jag föredrar att man inte trakasserar folk baserat på hudfärg och sånt. Men hellre Flashback som det är idag än att det blir som Familjeliv.
Varför är det så viktigt att få lov att skriva neger o dyl? Jag förstår inte poängen med det. Den enda poängen med det verkar vara att sprida missaktning och hat, vilket alltså är olagligt i Sverige.
Citera
2024-09-07, 19:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Jag vet själv domare som är inne och läser på Flashback så jag tror inte det finns någon sådan agenda.

Det tror inte jag heller, i de flesta fall.

Men åklagaren har gillrat en fälla här genom att ta med 43 inlägg, varav de allra flesta får anses vara trams i sammanhanget.

Därmed har han gett rätten en möjlighet att avvisa 40 men fälla tre, samtidigt som de kan fortsatt känna sig toleranta och oväldiga.

Till sist några ord av Baruch Spinoza, som verkar lika kontroversiella idag som när de skrevs 1669 (Tractatus Theologico-Politicus, kapitel 20)

Citat:
The harder the authorities try to take away this freedom of speech, the more stubbornly men will resist. Not everyone, of course; not the greedy or the flatterers or others whose characters are weak [244] and whose greatest joy comes from thinking about the money in their coffers and having bloated bellies. But there will be resistance from those whom a good upbringing, integrity of character, and virtue have made more free.

Citat:
From this fact about human nature, it follows that laws restricting people’s opinions don’t affect rascals but only honest men. Their target— · whether or not this was the legislators’ intention · —isn’t • to restrain scoundrels but rather • to make life difficult for honourable men.

Citat:
It’s true of course that such freedom sometimes has drawbacks. But what was ever so cleverly devised that no disadvantages could arise from it? Trying to shape laws so that they head off in advance all the disadvantages will do more harm than good; so various kinds of bad behaviour can’t be prohibited by law
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-09-07 kl. 19:52.
Citera
2024-09-07, 19:41
Medlem
Håller med om tonen är hatisk ”ibland” men som någon som inte håller med så har jag lärt mig att sortera + att det är intressant att veta vad folk tänker. Det vore the end of an era om de vinner, och vart går då gränsen? Det är ju mycket som skrivs här som är obekvämt. Kanske att de/någon gömmer sig bakom HMF men i verkligheten helt enkelt inte vill ha ett kritiskt forum. Det är ju allt möjligt som kritiseras och läggs upp här. Och från att från början kanske dragit mer rassar så tror jag hela Sverige nu har en relation till FB och går in här så fort något händer. Såklart det inte passar.
Citera
2024-09-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Man blev ju lite förvånad när man kom fram till hotellet i Peking år 2017 med familjen och de på tydlig anslagstavla meddelade att google och facebook inte fanns åtkomligt i Kina. Tydligen ska även vi dit. Kina, verkligen världens lyckligaste land.

Om ser bortom ordet neger som tydligen är alldeles för mycket för dagens Sverige 2024, så användes fb av politiker för att kolla av läget i landet och hur olika beslut landat, av journalister som en del av researchen vid olika ämnen och av polisen vid brottsutredning. Säkert finns de massa andra som använder fb som en faktiskt viktig källa utan att de någonsin skulle erkänt det.
Vill man ha bort fb, så lycka till!
Sverige står för ännu mer omfattande utmaningar i framtiden i massa olika områden och utan bl a fb, så lär det inte bli lättare.
Läggs fb ner, så går jag själv helt offline och börjar läsa massa böcker igen som tidsfördriv och skiter alls i att engagera mig mer i detta korkade land.
Citera
2024-09-07, 19:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Håller med om tonen är hatisk ”ibland” men som någon som inte håller med så har jag lärt mig att sortera + att det är intressant att veta vad folk tänker. Det vore the end of an era om de vinner, och vart går då gränsen? Det är ju mycket som skrivs här som är obekvämt. Kanske att de/någon gömmer sig bakom HMF men i verkligheten helt enkelt inte vill ha ett kritiskt forum. Det är ju allt möjligt som kritiseras och läggs upp här. Och från att från början kanske dragit mer rassar så tror jag hela Sverige nu har en relation till FB och går in här så fort något händer. Såklart det inte passar.

Tonen är även hatisk på gator och torg, det hetsas också, blir ju bara så dumt att agera mot Axelsson.

Får man inte föra en diskussion på en plats flyttar den till en annan.
Citera
2024-09-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Att posterna plockas ned redan efter 2-3 timmar betyder att Flashback måste byta system om åtalet vinner i domstol.

Då måste ett karantänsystem till där poster plockas bort tillfälligt direkt vid rapportering, vilket öppnar upp för påverkanskampanjer där "skräpkonton" kan användas enbart för att rapportera och förstöra diskussioner.

Det i sig vore slutet för forumet tror jag.

Jag ser faktiskt slutet för alla typer av forum med Flashbacks upplägg om det slutar med seger för åklagarsidan.

Btw hur många poster är det per dag på flashback, jag tycker 2-3 timmar låter bra
Det är tydligen en missuppfattning. I FUP står det att några inlägg postades i Februari 2022 och när polisen kontrollerade dem i Februari 2024 fanns de kvar. I Mars 2024 togs de bort efter att den åtalade förhörts. Så tror jag på goda grunder att det ligger till. Alltså i ungefär 2 år har de legat öppet för publiken att läsa. Vad jag förstått är tanken att de skall tas bort inom en vecka eller i vart fall inom en månad.

Citat:
Det krävs med andra ord inte att administratören omedelbart tar bort sådana kommentarer, eftersom det inte är grovt oaktsamt att vänta tills man får tillfälle att gå in på sidan. Administratören bör dock inte vänta för länge.
https://lawline.se/answers/maste-den-som-har-en-facebooksida-ta-bort-rasistiska-inlagg
Citera
2024-09-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Det är tydligen en missuppfattning. I FUP står det att några inlägg postades i Februari 2022 och när polisen kontrollerade dem i Februari 2024 fanns de kvar. I Mars 2024 togs de bort efter att den åtalade förhörts. Så tror jag på goda grunder att det ligger till. Alltså i ungefär 2 år har de legat öppet för publiken att läsa. Vad jag förstått är tanken att de skall tas bort inom en vecka eller i vart fall inom en månad.

https://lawline.se/answers/maste-den-som-har-en-facebooksida-ta-bort-rasistiska-inlagg

Oj ja det var skillnad. Jag grundade mitt inlägg på denna admin post 214 i denna tråd:

"Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att samtliga inlägg som åtalats var raderade 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade."

Nu inser jag att posterna i sig kan vara gamla och inte rapporterades när tråden var aktuell.

Dock tycker jag det är orimligt för Admin och moderatorer att hitta hmf om det inte rapporterats, det postat väldigt många inlägg varje dag , moderatorer kan inte läsa allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in