2024-09-07, 22:14
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om moderatorerna skulle behöva kolla igenom alla inlägg innan de får blir synliga online skulle flashback bli något helt annat än idag. Dessutom skulle antalet moderatorer behöva utökas rejält, och det skulle nog kunna bli svårt att rekrytera så många som skulle behövas.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Om det är 100 moderatorer, så skulle de behöva läsa 100 inlägg var. Antal inlägg skulle nog minska rejält om hela forumet förmodererades.

Ifall inläggen förhandsgranskades så vore lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor inte längre tillämplig. Den kräver tvärtom att inläggen inte förhandsgranskas. Lagen är vidare också mycket tydlig med att samtliga inlägg inte behöver läsas. Däremot så förväntas än skälig översyn och att det finns möjlighet att rapportera inlägg som innehåller exempelvis hets mot folkgrupp.

admin
Citera
2024-09-07, 22:15
Medlem
AI löser detta
Citera
2024-09-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det postas ca. 10 000 inlägg per dygn (runt 300 000 per månad). Vem skulle ha tid att gå igenom dem?
Ja, hur tror du man löser det?
Minska ner forumet tills moderatorerna hinner granska det som postas eller tillsätt fler som hinner granska inläggen. Fungerar inget av detta får forumet läggas ner för bryta mot lagen är inte en godkänd åtgärd.
Citera
2024-09-07, 22:17
Medlem
JA, vill håller på dig!
Citera
2024-09-07, 22:19
Medlem
Bajskottens avatar
Finner detta intressant:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Han driver Flashback fortfarande.
Det är bara Flashback Forum han är förbjuden att driva.
Dessutom äger han varumärket "Flashback", så visst inflytande lär han nog ha ändå ...

admin

(FB) Vad gör Jan Axelsson idag?

Kanske redan har postats, har inte läst allt.
Citera
2024-09-07, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fantastiskt hur man ens kan komma på tanken att anklaga J.A. för "grov oaktsamhet" när 100 personer jobbar för forumet och raderar 10%+ av allt som skrivs.

Jag ber också tråden att komma ihåg att det inte är HMF (gummiparagrafen) som prövas, det är tiden det tagit att radera inlägg som bedömts utgöra brott mot lagen om hets mot folkgrupp. Någon exakt tidsgräns ser jag inte att lagstiftaren anger, men ändå anser åklagare att J.A. brutit mot denna spöktidsgräns...

Om hundra personer jobbar med att granska inlägg och rapporter bör Axelsson med råge gjort vad som ankommer honom enligt lagens förarbete.
Citera
2024-09-07, 22:20
Administrator
admins avatar
Citat:
Jag ber också tråden att komma ihåg att det inte är HMF (gummiparagrafen) som prövas, det är tiden det tagit att radera inlägg som bedömts utgöra brott mot lagen om hets mot folkgrupp. Någon exakt tidsgräns ser jag inte att lagstiftaren anger, men ändå anser åklagare att J.A. brutit mot denna spöktidsgräns...

Mellan 14-30 dagar från att inlägget har rapporterats eller kommit till forumägarens kännedom. Finns lite olika tidsavgränsningar angivna, men 2-3 veckor är en bra riktlinje. Åklagaren i detta ärende har angivit 14 dagar, men inte efter de blev rapporterade, utan 14 dagar efter de blivit postade på forumet. Vilket är rätt intressant, då det inte finns lagligt stöd för en sådan tolkning.

admin
Citera
2024-09-07, 22:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Det väcker också frågan om allmän spridning. Hur många läser två år gamla inlägg om specifika händelser (upplopp pga koranbränningar) som skedde för två år sedan?

Kallt kaffe. Snö som föll ifjol.

Jag anser att den kronologiska ordningen är en fördel med Flashback gentemot BBS-lagen. Gamla utsagor om muslimer som getknullare lyfts inte fram av någon algoritm, utan vill någon nå ut med det budskapet så måste det skrivas på nytt. Och då riskera bli raderat pronto.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-09-07 kl. 22:30.
Citera
2024-09-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Minska ner forumet tills moderatorerna hinner granska det som postas eller tillsätt fler som hinner granska inläggen. Fungerar inget av detta får forumet läggas ner för bryta mot lagen är inte en godkänd åtgärd.

Jag är inte så insatt i den här lagen, men admin skrev precis att då skulle ansvaret för elektroniska anslagstavlor inte längre vara tillämplig.
Citera
2024-09-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Mellan 14-30 dagar (olika uppgifter förekommer) från inlägget kommit till kännedom för tillhandahållaren av tjänsten. Jag tror att det för säkerhets skull är klokt att utgå från 14 dagar, vilket också åklagaren har gjort i den aktuella anmälan. Lagstiftaren är dock mycket tydlig med att den inte förväntar sig att tillhandahållaren av tjänsten granskar varje inlägg. Se regeringens proposition 1997/98:15 (ansvar för elektroniska anslagstavlor, s. 15-18) för ytterligare information.

I NJA 2023 sid 246 står det dessutom att "en begränsning av yttrandefriheten får inte gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den och får inte heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. Vid bedömningen av vilka begränsningar som får göras ska särskilt beaktas vikten av vidaste möjliga yttrandefrihet i bl.a. politiska angelägenheter."

Länken du hänvisar till avser målet mot Facebookgruppen "Stå upp för Sverige". Går inte alls att jämföra med detta ärende. Extremt annorlunda upplägg. Vissa av inläggen som fälldes var t.o.m. postade av den åtalade, och de med fel åsikter kastades ur gruppen. Om jag mins rätt så kollade han inte ens sin inbox och ifall inlägg blivit rapporterade, men dubbelkolla gärna detta. Var ett tag sen jag läste domen. Mål B 8432-19 (Svea Hovrätt).

admin
Jag siktade bara på tiden det får ta tills inlägg tas bort. Kanske var ett dåligt exempel jag länkade till. Jag får göra bättre ifrån mig i nästa försök.
Citera
2024-09-07, 22:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum

Vi vet ännu inte om Axelsson fälls.

Att förhandsgranska och sålla i statens tjänst är censur, möjligheten att yttra sig fritt skulle vara bortblåst och forumet förlorar sin funktion.
Citera
2024-09-07, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Finns någon sammanfattning med de 12 inläggen det handlar om med citat?

Det är ju 119 sidor med massor av inlägg huller om buller.

Eller är det HMF att citera en offentlig FUP?

Om inte borde det läggas till en länk i ts till sammanfattning med alla 12 inlägg.

Hej hej

Läs stämningsansökan, där finns en lista med hänvisning till sidnummer och inläggens numrering

Är väl en 15-30 minuters jobb att sätta ihop en sån lista som du efterfrågar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in