2024-09-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vill påpeka följande:
Varenda jävel, som har lite vett i skallen, som hänger på Flashback VET att hmf är en åsiktslag som inte har någon annan funktion än att tysta kritiker och oppositionella och som vi gladeligen skiter i att följa, eftersom det är en kommunistisk skitlag.

Grejen är ju den att det handlar inte om hets mot folkgrupp att nämna "neger" utan att man vill införa censur.
Får man inte använda just exakt ett explicit ord, så är det ju inget annat än censur.
Vad tycker vi om det - DDR!
Visst, jag kan vara helt med på det, men som sagt åtalspunkten är i mitt tycke helt fel och handlar mer om en form av censur.
JA bör i vilket fall inte bli åtalad för det som han blivit utan det som det handlar om är hur fb som står för yttrandefrihet faktiskt ändå ev. ska kunna bli lite censurerat.
Citera
2024-09-07, 21:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Grejen är ju den att det handlar inte om hets mot folkgrupp att nämna "neger" utan att man vill införa censur.
Får man inte använda just exakt ett explicit ord, så är det ju inget annat än censur.
Vad tycker vi om det - DDR!
Visst, jag kan vara helt med på det, men som sagt åtalspunkten är i mitt tycke helt fel och handlar mer om en form av censur.
JA bör i vilket fall inte bli åtalad för det som han blivit utan det som det handlar om är hur fb som står för yttrandefrihet faktiskt ändå ev. ska kunna bli lite censurerat.

Det finns synonymer till de problematiska orden.

Afrikanskt utseende, afrikans härkomst, svart, mörk, brun, pigmenterad, kulturellt avvikande, nya grannar, invandrare, ikke svenskt utseende. Mena utomeuropeisk härkomst osv

Onödigt att binda ris till egen rygg o ta fokus från själva innehållet.
Citera
2024-09-07, 21:21
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Test2344
Nej, jag är uppenbarligen inte smart nog för detta och saknar denna kunskap.
Men du säger alltså att efter 11 år och 9k inlägg här på Flashback att du inte hittar sådanna inlägg trots dina kunskaper om hur man hittar dessa inlägg?
Är det vad du säger? Är det något du hade svurit på?

Åtalet gäller inte ifall det publicerats inlägg på Flashback som innehåller hets mot folkgrupp.
Det har postats mängder av sådana inlägg genom åren, och det har också raderats mängder av sådana inlägg.
Åtalet gäller inlägg som rapporterats innehålla hets mot folkgrupp, men som inte raderats trots att de blivit rapporterade. Alla andra inlägg är i just denna diskussion helt ointressanta.

Vi raderar återkommande inlägg som innehåller hets mot folkgrupp. Vissa pga att de har rapporterats, vissa pga att vi upptäcker dem själva, Antingen att vi ser dem i diskussionen, eller att vi upptäcker dem när vi söker efter dem.

Under den aktuella tidsperioden 2022-2023 så raderades det över 750 000 inlägg, vilket är över 1000 inlägg per dygn. Givetvis innehåller inte alla hets mot folkgrupp. Men varför du fullt allvar verkar tro att vi ignorerar dessa inlägg är för mig helt otroligt. vad skulle vi vinna på det?

admin
Citera
2024-09-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är uppenbart att Test2344 inte har några exempel.
Om det är så superenkelt så räcker det med att du endast nämner ett (1) inlägg.

Så för att vara extra tydliga, så tar vi det väldigt långsamt.
Vi letar efter ett inlägg som a) innehåller hets mot folkgrupp, och som b) rapporterats för regel 1.03., och trots som detta c) inte har raderats.

Inlägget bör inte heller ha rapporterats under de senaste minuterna. Givetvis jättebra ifall du använder RP-funktionen, men det är isf. bra om vi har möjlighet att titta på inlägget innan.

Så istället för att anklaga moderatorerna för att inte radera inläggen som rapporteras, så önskar vi nu konkreta exempel. Och ja, jag är seriös!!!

admin
Exakt, jag tror det är flera användare här som inte riktigt förstår rekvisiten för att det hela ska bli olagligt för ägaren till den elektroniska anslagstavlan. Det tål nog därför att upprepas att det i lagen inte finns krav på att man ska ha någon proaktiv 24/7 bevakning på inläggens laglighet, utan agera skyndsamt när man blir uppmärksammad på inlägg som uppenbart bryter mot lagen. Detta innebär också att inlägg kan bli liggande ett bra tag om de inte uppmärksammas, utan att för den sakens skull ägaren begår brott.
Citera
2024-09-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det finns i FUP här. Postades tidigare i tråden. https://gofile.io/d/pfrtH4
Finns någon sammanfattning med de 12 inläggen det handlar om med citat?

Det är ju 119 sidor med massor av inlägg huller om buller.

Eller är det HMF att citera en offentlig FUP?

Om inte borde det läggas till en länk i ts till sammanfattning med alla 12 inlägg.

Här är ett citat från FUP, av Feverilex:
Citat:
"Vidrig apa.

Rada upp alla s*malier och sätt ett nacksk*tt i samtliga så löser sig sveriges problem, likt magi
"
*=o

Länken som anges fungerar inte och finns inte på archive.org: "https://www.flashback.org/sp79871072"
Citera
2024-09-07, 21:36
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det stämmer inte. Det är den anvarige utgivaren som har det juridiska ansvaret. Dvs en människa. Man kan inte åtala en server.

Ja, jag har inte sagt något annat? Men om VD för t.ex. Microsoft bodde i Sverige, men bolaget är i USA, så gäller amerikanska lagar för de servrar som står i USA och EU samt Sveriges lagar för de servrar som står i Sverige. De har ju skaffat servrar i Europa för att runda GDPR.

Det är ju liksom väldigt centralt vilket lands lagar det är som gäller. Därav min tidigare kommentar. Medborgarskap är sekundärt i sammanhanget. I Sverige kan jag säga att Xi jinping är nalle puh utan att det händer nått. Åker jag till Kina och säger det så åker jag i trubbel med rättvisan.

Exakt samma scenario i det här fallet, då USA kanske inte har samma lag som oss. Och om de har det så tvivlar jag på att de skulle driva ett fall mot ägaren av ett svenskt forum, där 99.9% av alla inlägg postas på svenska. Och mängden amerikaner som förstår svenska är väl inte ens 0.01% skulle jag tro. Därav jag svarat på den ursprungliga frågan samt ditt inlägg. Nu kommer jag inte lägga mer tid på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Vi kanske kan börja med att konstatera att Flashback sedan några år är helt svenskt. Se nedanstående tråd för mer detaljer:

(FB) Flashback.org är numera ett svenskt forum!

Tack! Då gäller svensk lag.
Citera
2024-09-07, 21:44
Medlem
Okynnesåtal?

Låter som att de inte ens har ett case. Storhildor, korrupta batikhäxor och invandrare inkvoterade på myndigheter som är i farten nu igen?
Citera
2024-09-07, 21:47
Administrator
admins avatar
"Flashbacks grundare Jan Axelsson åtalas för brott mot lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor ... Men av invändningar från Axelssons advokat framgår att åklagaren kan få svårt att få Flashback-grundaren dömd för brottet."

Svårvunnet åtal mot Flashbacks grundare
https://www.friatider.se/svarvunnet-atal-mot-flashbacks-grundare

admin
Citera
2024-09-07, 22:01
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det postas ca. 10 000 inlägg per dygn (runt 300 000 per månad). Vem skulle ha tid att gå igenom dem?
Om moderatorerna skulle behöva kolla igenom alla inlägg innan de får blir synliga online skulle flashback bli något helt annat än idag. Dessutom skulle antalet moderatorer behöva utökas rejält, och det skulle nog kunna bli svårt att rekrytera så många som skulle behövas.
Senast redigerad av schizophrenia 2024-09-07 kl. 22:06.
Citera
2024-09-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om moderatorerna skulle behöva kolla igenom alla inlägg innan de får blir synliga online skulle flashback bli något helt annat än idag. Dessutom skulle antalet moderatorer behöva utökas rejält, och det skulle nog kunna bli svårt att rekrytera så många som skulle behövs.

Om det är 100 moderatorer, så skulle de behöva läsa 100 inlägg var. Antal inlägg skulle nog minska rejält om hela forumet förmodererades.
Citera
2024-09-07, 22:09
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fantastiskt hur man ens kan komma på tanken att anklaga J.A. för "grov oaktsamhet" när 100 personer jobbar för forumet och raderar 10%+ av allt som skrivs.

Jag ber också tråden att komma ihåg att det inte är HMF (gummiparagrafen) som prövas, det är tiden det tagit att radera inlägg som bedömts utgöra brott mot lagen om hets mot folkgrupp. Någon exakt tidsgräns ser jag inte att lagstiftaren anger, men ändå anser åklagare att J.A. brutit mot denna spöktidsgräns...
Citera
2024-09-07, 22:10
Medlem
Flashback kanske borde göra som Tiktok, det vill säga, man filtrerar automatiskt vissa ord (så som rasistiska invektiv). Det hade gjort Flashback till en vettigare plats då det är urbota tröttsamt att se vissa ord så som n-ordet i var och vartannat inlägg. Det tillför ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in