2024-04-04, 13:37
Medlem
Om jag fattat det rätt så verkar det som dom flesta är missnöjda med rusta och matcha. Jag skulle vilja säga att det helt beror på leverantör.

Tyvärr tar inte arbetsförmedlingen emot omdöme så väljer att lägga in det här.

Jag gick mitt program via Studentconsulting. Väldigt lärorikt och fick faktiskt ut något av det. Så om man behöver välja leverantör så rekommenderar jag sc.
Citera
2024-04-25, 16:35
Medlem
Vilket äckligt korrupt ekonomiskt svart hål rusta & matcha är.
Det är att kasta skattepengar i sjön verkligen!!
Citera
2024-04-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hur har det gått för dig, har du bytt leverantör?

Man har alltid rätt att byta leverantör om man känner att det är fel plats man har valt och kommit till och något man rätt till flera gånger om det behövs för att man ska känna att det fungerar med coachen som ska hjälpa en att få ett jobb - det är ju det som är poängen med programmet.

När jag var en kort vända på Rusta och Matcha hade vi fysiska träffar må-fred mellan 9-16.

Gör som min kompis säg att ni ska flytta till annan ort då slipper ni rusta och matcha ni behöver bara söka jobb och pengarna kommer in på kontot 25 varje månad det är vad han säger iaf, de jagar inte honom och sist han hade möte så var det en arbetsförmedlare som gått i hans gymnasieklass så han kände sig förnedrad skämdes och bytte ort/kontor
Citera
2024-04-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Jag har dock inte rätt till sjukpenning, så det är uteslutet. Fick iaf göra dagens uppgift på distans, men samma sak och problem kommer att dyka upp kommande varje vecka tills jag kan köra bil igen.

Jag kan säkert få ett förlängt läkarintyg från vårdcentralen, men jag måste ta sjukledigheten från egen ficka. Är man dessutom sjukskriven längre än en månad så blir man utskriven från AF, och det ställer till mera problem än det är värt det. Att inte ha sjukpenning i 3 veckor exempelvis och stå för den kostnaden själv är illa nog.

Men om du är sjuk har du rätt att få sjukpenning så som du får pengar från arbetsförmedlingen? Om man inte har ett jobb hur får man då pengar från försäkringskassan? De går väl på inkomst?

Gör som min kompis säg att ni ska flytta till annan ort då slipper ni rusta och matcha ni behöver bara söka jobb och pengarna kommer in på kontot 25 varje månad det är vad han säger iaf, de jagar inte honom och sist han hade möte så var det en arbetsförmedlare som gått i hans gymnasieklass så han kände sig förnedrad skämdes och bytte ort/kontor
Citera
2024-04-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Men om du är sjuk har du rätt att få sjukpenning så som du får pengar från arbetsförmedlingen? Om man inte har ett jobb hur får man då pengar från försäkringskassan? De går väl på inkomst?

Alla som är arbetslösa har inte rätt till sjukpenning. Det kan hända att man råkat göra ett misstag förr och då förlorar man den rätten till att få sjukpenning helt. Misstaget kan vara en varning från Arbetsförmedlingen eller karensdagar, när man tidigare kanske sökt för få arbeten eller andra misstag.

Om man är långtidsarbetslös så går man ifrån A-kassan till Försäkringskassan och får ersättning ifrån dem istället som heter aktivitetsstöd. Det stödet är samma summa som A-kassa.

Det funkar knappast nu att bara säga man ska flytta. Då lär man göra det också. Alla blir inskrivna i Rusta och Matcha nu förtiden. Spelar ingen roll om man har A-kassa dagar kvar eller ej. Tackar du nej till Rusta och Matcha kan du bli av med din ersättning.
Vi arbetslösa får dessutom pengar den 26 för att rätta dig lite.
Citera
2024-04-28, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Alla som är arbetslösa har inte rätt till sjukpenning. Det kan hända att man råkat göra ett misstag förr och då förlorar man den rätten till att få sjukpenning helt. Misstaget kan vara en varning från Arbetsförmedlingen eller karensdagar, när man tidigare kanske sökt för få arbeten eller andra misstag.

Om man är långtidsarbetslös så går man ifrån A-kassan till Försäkringskassan och får ersättning ifrån dem istället som heter aktivitetsstöd. Det stödet är samma summa som A-kassa.

Det funkar knappast nu att bara säga man ska flytta. Då lär man göra det också. Alla blir inskrivna i Rusta och Matcha nu förtiden. Spelar ingen roll om man har A-kassa dagar kvar eller ej. Tackar du nej till Rusta och Matcha kan du bli av med din ersättning.
Vi arbetslösa får dessutom pengar den 26 för att rätta dig lite.

Är tyvärr inte insatt därför frågar jag dig hur det fungerar, vad jag har hört så är rusta och matcha förnedarnade det är alltså studenter som pluggar som annars jobbar extra, de är alltså 23-24 åringar som ska vägleda vuxna människor som är 31-32 år? Jag syftade på om man är sjuk och inte kan delta i rusta och matcha har man ens rätt till sjukpenning då?

Enligt min kompis var han sist med i rusta och matcha 2021 sen har han bara sökt jobb och fått aktivitetsstöd varje månad, AF har inte jagat honom att gå på praktik eller delta i någon rusta och matcha.
Citera
2024-04-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Är tyvärr inte insatt därför frågar jag dig hur det fungerar, vad jag har hört så är rusta och matcha förnedarnade det är alltså studenter som pluggar som annars jobbar extra, de är alltså 23-24 åringar som ska vägleda vuxna människor som är 31-32 år? Jag syftade på om man är sjuk och inte kan delta i rusta och matcha har man ens rätt till sjukpenning då?

Enligt min kompis var han sist med i rusta och matcha 2021 sen har han bara sökt jobb och fått aktivitetsstöd varje månad, AF har inte jagat honom att gå på praktik eller delta i någon rusta och matcha.

Det stämmer inte. Det är ju ett yrke som man behöver en del utbildningar till för att få arbeta som. Oavsett, jag har aldrig varit med om en coach som vi kallar dem, att de skulle varit där som en extratjänst. Att det är yngre har ju inget med saken att göra. Det är väl många som är yngre och jobbar med äldre? Läkare till exempel..

Man kan ha, eller har rätt till sjukpenning oavsett om man arbetar eller är arbetslös ja.
Däremot lär man ju inte få så mycket i ersättning från Försäkringskassan eftersom det baseras på vad man har i aktivitetsstöd redan jämfört med någon som arbetar.

Det är lite olika beroende på vad man har fått för handläggare, men om din polare bara glider på ett bananskal så kommer det nog inte funka så länge till..
Citera
2024-08-04, 00:23
Medlem
Cloud88s avatar
Hur mycket får man i ersättning om man deltar i rusta och matcha ? Aktivitetsstöd bara från försäkringskassan? Om man inte arbetat på flera år och inte varit medlem i någon Q kassa.
Citera
2024-08-04, 00:45
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloud88
Hur mycket får man i ersättning om man deltar i rusta och matcha ? Aktivitetsstöd bara från försäkringskassan? Om man inte arbetat på flera år och inte varit medlem i någon Q kassa.

223:- förutsatt att du är över 25 år.
Men allt står skrivet på f-kassans hemsida.
Citera
2024-08-04, 11:52
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloud88

Småpengar runt 4000kr/månaden som mest.
Citera
2024-08-04, 12:13
Medlem
Vodos avatar
Ni som har rusta och matcha hade ni aktiviteter under sommaren eller var det semester uppehåll?
Som arbetslös och inskriven hos arbetsförmedlingen har man väl ingen semester? Fast jag ska svära på att jag deltagit på aktiviteter alla dagar jag söker ersättning för hos försäkringskassan. Aktiviteter som inte blir av när min handläggare på arbetsförmedlingen hade semester och ingen vikarie tog vid.
Citera
2024-08-04, 12:21
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
223:- förutsatt att du är över 25 år.
Men allt står skrivet på f-kassans hemsida.

Det är då 223kr om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in