Citat:
Ursprungligen postat av
Lifegoeson1
Är tyvärr inte insatt därför frågar jag dig hur det fungerar, vad jag har hört så är rusta och matcha förnedarnade det är alltså studenter som pluggar som annars jobbar extra, de är alltså 23-24 åringar som ska vägleda vuxna människor som är 31-32 år? Jag syftade på om man är sjuk och inte kan delta i rusta och matcha har man ens rätt till sjukpenning då?
Enligt min kompis var han sist med i rusta och matcha 2021 sen har han bara sökt jobb och fått aktivitetsstöd varje månad, AF har inte jagat honom att gå på praktik eller delta i någon rusta och matcha.
Det stämmer inte. Det är ju ett yrke som man behöver en del utbildningar till för att få arbeta som. Oavsett, jag har aldrig varit med om en coach som vi kallar dem, att de skulle varit där som en extratjänst. Att det är yngre har ju inget med saken att göra. Det är väl många som är yngre och jobbar med äldre? Läkare till exempel..
Man kan ha, eller har rätt till sjukpenning oavsett om man arbetar eller är arbetslös ja.
Däremot lär man ju inte få så mycket i ersättning från Försäkringskassan eftersom det baseras på vad man har i aktivitetsstöd redan jämfört med någon som arbetar.
Det är lite olika beroende på vad man har fått för handläggare, men om din polare bara glider på ett bananskal så kommer det nog inte funka så länge till..