2023-12-15, 15:07
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har äldre släkting som blev av med jobbet under pandemin ( konkurs)

Har gick sina a-kassedaga, sedan 1 år på rusta och matcha och är nu inne på sitt andra år
på rusta och matcha innan han fyller 65 och kan gå i pension.

Skulle han hamna på samhall eller annat skulle han ta pension i förtid men som det är i dag
är det minimal belasting att träffa sin " coach" som mycket väl vet att han bara sitter av tiden.
Utbildning är uteslutet pga ålder. Han hade gärna gått någon kurs i svetsning eller fått gratis
C/E kort men AF vill inte betala.

Verkar riskfritt att " hoppa av" arbetslivet vid 62-63 om man lessnat rejält på sitt jobb.

Han kan i och för sig ta ut pension redan nu om han vill, men det lär han väl förlora på.

Undrar vad det finns för åldersgräns i rusta och matcha? Om det går att vara kvar i programmet längre än till 65 så vore det ju förmånligt eftersom pensionen blir högre ju längre man väntar med att ta ut den.
Citera
2023-12-15, 15:25
Medlem
george.sthlms avatar
[quote=Sonny00|86706955]Han kan i och för sig ta ut pension redan nu om han vill, men det lär han väl förlora på.

Undrar vad det finns för åldersgräns i rusta och matcha? Om det går att vara kvar i programmet längre än till 65 så vore det ju förmånligt eftersom pensionen blir högre ju längre man väntar med att ta ut den.[/QUOT

A-kassa är tills 66 år och jag gissar att även FK ändrat till 66 år på stöd&matchning från och med i år.
Citera
2023-12-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Man får inte tacka nej om man vill ha pengar, däremot har man rätt att byta om handläggaren visar sig vara värdelös, lite skillnad.

Man får visst tacka nej, då får man straff i 5 dagar och that's it.
Så mycket skitsnack i tråden.
Rusta och matcha är frivilligt.
Citera
2023-12-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Man får inte tacka nej om man vill ha pengar, däremot har man rätt att byta om handläggaren visar sig vara värdelös, lite skillnad.

Man får visst tacka nej.
Står t.om på akassornas hemsida.
Citera
2023-12-15, 18:00
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Man får visst tacka nej.

Ok då finns det ingen mening med det programmet, vilket slöseri till ingen nytta.
Citera
2023-12-15, 20:41
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Man får visst tacka nej.

Naturligtvis kan man tacka nej, men det får allvarliga följder:

Om man har a-kassa och tackar nej till att delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program – till exempel Rusta och matcha – anses man ha förlängt sin arbetslöshet och kan bli avstängd från arbetslöshetsersättning.

Vid första tillfället stängs man av i 5 avstängningsdagar,
andra tillfället stängs man av i 10 ersättningsdagar,
tredje tillfället är det 45 ersättningsdagar.
Skulle man tacka nej en fjärde gång upphör rätten till arbetslöshetsersättning.
För att åter få rätt till arbetslöshetsersättning måste man jobba ihop ett nytt arbetsvillkor.”

https://www.akademikernasakassa.se/s...lta-i-program/
Citera
2023-12-15, 21:08
Medlem
DaveMirras avatar
1. När fikusarna på AF kontaktar dig, långt innan dina stämplingsdagar hos Akassan gått ut och "erbjuder" dig Rusta&Jula tramset, säger du följande:

"Okej? Så bara för att jag är muslim och homosexuell, anser ni att jag inte kan söka jobb på egen hand? Är ni verkligen så homofobiska och islamofobiska på AF?? Jag vill ha kontaktuppgifterna till din chef. Jag kommer kontakta tidningen Expo, och DO och berätta för dom att ni anser att muslimer och bögar inte klarar av att söka jobb på egen hand"

2. Blir du ändå inskickad på tramset, anmäler du myglarbolaget DAG ETT för sexuella trakasserier, hot och övergrepp. AF är då skyldiga att påbörja en utredning. Du kommer slippa delta i tramset, och bibehålla din ersättning.

Jag vet, till 110% att detta fungerar. Jag har själv gjort såhär. Är inte arbetslös längre, men jag har hundratals mail, ett 30 tal inspelade samtal, och massvis med screenshots.

Blir jag arbetslös i framtiden, kör jag på detta koncept igen.

Såväl AF som deras larviga underleverantörer är LIVRÄDDA för att kränka muslimer, judar, fikusar och transor. Allt som har med diskriminering att göra, undviker dom. För dom blir ofta tilltryckta av DO. Detta är nästan enda sättet att trycka till dom på. Men oh dear motherfucking lord vad bra det fungerar.

Spela dina kort rätt, stå på dig, och visa för dom att du biter hårdare än vad dom gör. Dom kommer backa, lämna dig ifred och låta dig hållas.

Bättre fly än illa fäkta när vapnen som används är islam/judendom och regnbågsflaggan.

/ DaveMirra
Citera
2023-12-15, 21:54
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Efter det jag läst i akassatrådarna så har de börjat hetsa mer och mer kring att tvinga in folk R&M, och vissa förstår inte att det är frivilligt. Ja, man får straff i ett par dagar. Men det är det enda.
Ett par dagar är väl första gången? Om man tackar nej igen blir det väl en vecka, sen tre veckor etc. tills man till slut stängs av från bidrag? Om man bara gick miste om ett par dagars bidrag för evigt så skulle ingen gå på R&M (som är meningslös lekstuga till iaf. 90%.
Citera
2023-12-16, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Naturligtvis kan man tacka nej, men det får allvarliga följder:

Om man har a-kassa och tackar nej till att delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program – till exempel Rusta och matcha – anses man ha förlängt sin arbetslöshet och kan bli avstängd från arbetslöshetsersättning.

Vid första tillfället stängs man av i 5 avstängningsdagar,
andra tillfället stängs man av i 10 ersättningsdagar,
tredje tillfället är det 45 ersättningsdagar.
Skulle man tacka nej en fjärde gång upphör rätten till arbetslöshetsersättning.
För att åter få rätt till arbetslöshetsersättning måste man jobba ihop ett nytt arbetsvillkor.”

https://www.akademikernasakassa.se/s...lta-i-program/

Ja om man tackar nej den FJÄRDE gången ja.
När snackar vi om den fjärde gången?
Citera
2023-12-16, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ett par dagar är väl första gången? Om man tackar nej igen blir det väl en vecka, sen tre veckor etc. tills man till slut stängs av från bidrag? Om man bara gick miste om ett par dagars bidrag för evigt så skulle ingen gå på R&M (som är meningslös lekstuga till iaf. 90%.

Du låter ju helt korkad.

90% av tråden visste inte ens om det förrän jag påtalade det.
Citera
2023-12-20, 11:31
Avstängd
Rusta & matcha är inget annat än ren övervakning på order från af. De erbjuder inget som inte af redan erbjudit.
Citera
2023-12-20, 14:11
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Så går det när man är lat med jobbsökandet. En kompis vart tvingad att sitta där 6 timmar per dag måndag till fredag tills han lärde sig hur man söker jobb och rätt antal. Låter som det kan behövas för dig.

Det har iofs absolut ingenting med om man är lat eller inte sköter sitt arbetssökande att göra överhuvudtaget. Det är bara AFs flyttande av siffror. Programmet i sig är helt meningslöst och hjälper ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in