2024-08-10, 11:59
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.


Lön hänger ihop med utgifter.
Skall bärplockaren få mer i lön måste bären kosta mer till kunden.

Så har vi 16 åriga Lisa med a-traktor som kostar försäkring, drivmedel, avbetalning, skatt osv på 2500:- i månaden så behöver denne ta ca 4000:- från sin bruttolön att avsätta till att enbart komma till arbetsplatsen. Har de lön på 20.000:- brutto så blir det indirekt 16.000:- brutto men ca 11.000 i nettolön för att jobba 100% jobb.

När en ny dator kostar 40-55.000:- eller nyaste mobilen kostar 20.000:- osv så lockar det ingen till dessa jobb.

Folk behöver sättas i arbete där det lönar sig att jobba, folk har inte råd att jobba.

Jag hade jobb i annan stad, kostade mig ca halva lönen i resekostnad bil. Det innebar att pundarLasse på gatan med soc + bostadsbidrag fick ut samma lön som mig i slutänden = var inte så roligt att jobba 9 h och köra bil i 2h och 45 min varje dag, dvs 12 timmar avsatt till jobb innan jag kom hem dödstrött och tillslut sa upp mig efter enorm sömnbrist, viktnedgång.

Så kontentan av detta var att jag inte hade råd att bibehålla det jobbet !
Citera
2024-08-10, 11:59
  #182
Medlem
cacas avatar
Ett slappt samhälle skapar luckor där det finns folk som går arbetslösa på bidrag samtidigt det finns arbeten att tillgå. Sen att säga det är jobbigt plocka bär ojoj stackars människor som får slita lite för sina pengar under en begränsad tid i livet kanske 2 månader, troligen blir skadorna irreversibla.

Nej erbjud socialbidragstagaren i första hand att vi har hittat försörjning åt dig i 2 månader, du ska plocka bär och få en egen lön. Nej då drar vi in bidraget.
I andra hand arbetslösa, samma erbjudande.
Vore inte så svååårt egentligen och frisk luft och motion är inget skadligt för folkhälsan.

Minns en svunnen tid då kördes eleverna ut i skogen på skolan en dag för plocka bär till sylt som skulle räcka hela året inkl ortens ålderdomshem som sedan bespisningspersonalen gjorde riktig sylt på. Idag skulle både bris och polisanmälningar hagla över den skola som gjorde nått sånt mot de stackars barnen. Barn som idag istället får äta ultra processerad sylt innehållandes minst 50% äppelmos och div E ämnen med okänd verkan på kroppen i längre perspektiv. ( undra varför fetma ökar i samhället )

Skulle själv aldrig äta sk köpt lingonsylt, par timmar i skogen och man har så man klarar sig ett år och får en 100% sylt och inget industrijox.
Citera
2024-08-10, 12:07
  #183
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
A-kassa är en försäkring.
Oavsett om du vill kalla det för bidrag eller försäkring, så är a-kassa till för att du ska ha något om du absolut inte kan försörja dig. Tanken med a-kassa var aldrig att man skulle få chilla för att man var för fin för att plocka bär.
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Lönen är för låg för att täcka resor och dubbla boenden.
Det är billigare att sysselsätta lokala arbetslösa än att flyga in folk från andra sidan jorden, för då kan man spara på flygbiljetterna.
Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion
Bärplockaren Joy från Thailand får ut 17 kronor i timmen
70 timmar i veckan. Inga lediga dagar. I tre månader. För det får bärplockaren Joy Phubutta ut runt 15 500 kronor. Han är nöjd. Andra har det värre. I fjol åkte paret Tongdee hem skuldsatta.
Vissa blir skuldsatta för att de måste betala för flyg och annat - kostnader som inte hade existerat om man kunde sjasa ut lokala dagdrivare på myren i stället.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är väl inte många svenskar som klarar jobbet helt enkelt.. svårt att få tag på personal som orkar gå i skogen bland mygg hela dagarna.
svenskarna är ättlingar till ett folk som bröt en av Europas minst bördiga jordar. Fortfarande på 1970-talet fanns det småtorpare som bedrev jordbruk i norra Norrland. Sen kom bidragen till alla som inte ville jobba och då dog den trenden ut för gott.
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Min far var tom ledig från sitt industrijobb på 70-talet för att plocka för då tjänade han dubbelt så bra när han plockade bär som han gjorde på sitt ordinarie jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Ja, om bärföretagen betalar ut sådana löner så kommer de ej ha problem hitta arbetskraft.
På 1970-talet var det mycket svårare att leva på bidrag, jag tror att det var i princip bara invalider som gjorde det. Gammal hårdrockare (som drev en blogg och hängde på Flashback för ca 10 år sedan) var barn då. Hans mamma fick jobba och slita för det fanns inte bidrag.

Som en följd av det var lönerna lägre också, eftersom folk fick jobba om de inte skulle svälta ihjäl. Då var det också lönsamt att bedriva industriell verksamhet i landet. Det var till stor del effekterna av bidrag som exempelvis drev Kockums ut ur Sverige, då det var lönsammare att öppna ett varv i Sydkorea. När det inte finns bidrag till folk som vill sitta hemma och chilla, så tar folk jobb till en lägre lön också.
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Förr, fram till i början av 2000 talet betalade de så pass bra för bären att det var lönsamt för vanliga svenskar, arbetslösa som drygade ut a-kassan eller arbetande som ville tjäna en extra hacka och till och med folk från öststaterna som körde bil hit för att tjäna en slant.
Det hade varit intressant att veta om inköpspriset på bär har följt den allmänna KPI-inflationen.
Citera
2024-08-10, 12:15
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Oavsett om du vill kalla det för bidrag eller försäkring, så är a-kassa till för att du ska ha något om du absolut inte kan försörja dig. Tanken med a-kassa var aldrig att man skulle få chilla för att man var för fin för att plocka bär.

A-kassa är en försäkring för att man ej ska behöva göra avsevärda sänkningar av sin livskvalitet bara för att man råkar bli arbetslös. Att tvingas flytta till en barack i Västernorrlands skogar är en avsevärd sänkning.

Citat:
Det är billigare att sysselsätta lokala arbetslösa än att flyga in folk från andra sidan jorden, för då kan man spara på flygbiljetterna.

Det är den anställde som får bekosta resorna.

Citat:
På 1970-talet var det mycket svårare att leva på bidrag, jag tror att det var i princip bara invalider som gjorde det. Gammal hårdrockare (som drev en blogg och hängde på Flashback för ca 10 år sedan) var barn då. Hans mamma fick jobba och slita för det fanns inte bidrag.

Som en följd av det var lönerna lägre också, eftersom folk fick jobba om de inte skulle svälta ihjäl. Då var det också lönsamt att bedriva industriell verksamhet i landet. Det var till stor del effekterna av bidrag som exempelvis drev Kockums ut ur Sverige, då det var lönsammare att öppna ett varv i Sydkorea. När det inte finns bidrag till folk som vill sitta hemma och chilla, så tar folk jobb till en lägre lön också.
Det hade varit intressant att veta om inköpspriset på bär har följt den allmänna KPI-inflationen.

Ja, svenskar vill inte ha lika låga löner som på 70-talet. Fullt förståeligt. Men du kanske själv vill sänka din lön?
Citera
2024-08-10, 12:19
  #185
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Faller på så många punkter.

1. Dessa muslimska kvinnor har barn de ej kan lämna.
2. Lönen är för låg för att täcka resor, dubbla boenden, samt räcka till att leva på även utanför säsong.
3. De har låg produktivitet så arbetsgivarens affärsmodell går ej runt.

Dessa kvinnor passar bättre i städjobb/Samhall.


Om Svennebanan anser det är så viktigt ha sylt på köksbordet så får han plocka sina egna bär eller vara beredd på att betala mycket mer för sylt så att bärföretag kan locka inhemsk arbetskraft. Varför skulle man välja bärföretaget när rensa fisk i Norge är bättre betalt.
1. det fins dagis, jag jobbar och har barn tex.
2. AG eller SOC står för resekostnader, tänk om alla skulle sluta jobba pga resekostnader.
3. Tydligen inte, eftersom dom söker plockare.
__________________
Senast redigerad av Nigarn 2024-08-10 kl. 12:22.
Citera
2024-08-10, 12:21
  #186
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
A-kassa är en försäkring.

Bärplockning är bara säsongsjobb så bärplockaren kommer fortfarande vara arbetslös om någon månad.

Lönen är för låg för att täcka resor och dubbla boenden.

Många arbetslösa har barn som man ej kan resa ifrån.

Då får de väl flytta närmre bären, finns massor med lediga bostäder norrut. Bidrag/försäkringar gäller bara om det verkligen inte finns några alternativ, finns det arbetstillfällen i norra Sverige så är det bara att ta bort ersättningar om någon vägrar ta jobbet.
Citera
2024-08-10, 12:21
  #187
Avslutad
Ja för ni svenskar är för fina för att plocka bär kanske?????
Citera
2024-08-10, 12:23
  #188
Medlem
KillPus avatar
Det bör krylla i skogar av bärplockare fr Rosengård, Rinkeby, Hjällbo mm. Om man hade vettigt styre i landet och ställde riktiga krav på SOC-folket. Men man vågar inte. Inte ens SD-skojare, liberalernas dörrmatta.
Följande bör gälla: Sopa gatan (plocka bär) eller bo på gatan!
Citera
2024-08-10, 12:23
  #189
Medlem
Sylt är definitivt inget måste i kylskåpet.
Har man inte råd att köpa sin sylt och är för lat för att plocka bär och göra egen sylt så får man helt enkelt vara utan, så svårt är väl inte det att förstå?

Gäller annars samma sak med städning? Jag har inte råd att köpa in städtjänster och är för lat för att ta rätt på min egen skit. Det måste vara något fel på branschen! Det är moderaternas fel!
Citera
2024-08-10, 12:23
  #190
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Ja för ni svenskar är för fina för att plocka bär kanske?????
Ut i skogen med dig, din samhällsbörda.
Citera
2024-08-10, 12:25
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
1. det fins dagis, jag jobbar och har barn tex.
2. AG eller SOC står för resekostnader.
3. Tydligen inte, eftersom dom söker plockare.

1. Dagis tillåter inte att du lämnar dina barn där medan du åker bort för att plocka bär i Västernorrland i några månader.
2. Soc betalar inte för resor kors och tvärs över Sverige.
3. De söker plockare med hög produktivitet. Ekonomin går ej ihop med omotiverade Rinkeby-mammor som anställda.
Citera
2024-08-10, 12:26
  #192
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vissa blir skuldsatta för att de måste betala för flyg och annat - kostnader som inte hade existerat om man kunde sjasa ut lokala dagdrivare på myren i stället.

Dagdrivare på bidrag har ofta lite dåliga marginaler, om man kunde tillåta inkomster upp till ett visst belopp utan att det påverkar ens dagdrivarersättning så man kanske hade kunnat skippa bärplockartrafficking?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in