2024-08-10, 01:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hade du fått detta ultimatum hade du sagt att det inte fanns så mycket lingon eller gått ut i social media och sagt att alla pissar på lingonen eller plockar med bajsfingrar.

Vad vet du om kiss och bajs i blåbärsskogen? Det låter som om du har läst för mycket Mors lilla Olle. Tro mig jag har jobbat med skitjobb som betalar ännu sämre!
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej precis, och nu säger bärföretagen att de lägger sig ned och dör nör de inte får tillräckligt med Thailändare. Jag tycker att de istället borde komma med alternativa upplägg, som även kan locka svenskar.
Ja jag kan hålla med om detta. De blev bortklemade under Äggskallens tid som statsminister och sen Svetsaren som skrek att vi inte skulle bygga murar. Att folk till slut skulle få nog av de öppna gränserna stod skrivet på väggen eftersom verkligheten kom ikapp fler och fler... men tydligen verkar bärodlarna ha varit sist i kön.

Det finns massvis med ungdomar som inte vet hur man hittar jobb, de borde stå utanför skolorna på vårterminen och ragga folk!
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Man vill inte ta ett jobb som är väldigt slitigt för 32kr i timmen bara för att vissa fått rätt att göra så under många år.
Lönen är mer än så.
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den stora frågan är varför inte myndigheter villkorar a-kassa, socialbidrag och alla andra jävla pengar som slängs på arbetslösa med att plocka bär eller gör vad fan annars som det är svårt att få ihop folk att göra.
Myndigheterna styrs av politiker. Politiker får sina röster av dels de som går på bidrag och dels de som betalar för bidragen. Den senare gruppen är ofta naiv och har dålig koll på hur generöst livet på bidrag är. Vissa tror att man måste äta gröt året runt och gå med loppätna kläder ifall man går på bidrag, vilket är en föråldrad bild.

Om man rånar Peter för att ge till Paul och allt det där... med det sagt så måste Tidöpartierna ta tag i detta, för om det fortsätter så här så kommer de att få öka invandringen igen vilket går emot exakt det som de lovade folk. Att återigen flyga in thailändare när halva Angered och Rinkeby går på bidrag skulle innebära ett erkännande och ett kvitto på att regeringen inte förmår sätta folk i arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Uppenbarligen erbjuder inte arbetsgivarna/bäruppköparna tillräckligt bra betalt och/eller bra övriga villkor. Om man bara gjorde det skulle det givetvis inte vara några problem att finna arbetskraft. Betalar man tillräckligt så kommer folk, enkel marknadsekonomi. Sedan kan arbetsgivarna/bäruppköparna komma på vilka andra svammelargument man vill.
Vad är tillräckligt bra betalt? Uppenbarligen duger inte 24000/månad för ett jobb som inte kräver utbildning alls och som barn kan utföra. Vad vill du att lönen ska ligga på?
Citera
2024-08-10, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Konstiga argument.

Villkoren är trots allt inte jättedåliga. Med ett bra rese/boende/lönepaket borde det gå att locka folk.

Att du inte gillar nuvarande regering och ser nordkoreaner överallt, det är ditt problem.

Dom vill inte ha Svenskar. Dom intervjuade en av det fåtal företagare som finns kvar och på frågan om i fall han hade anställt svenskar om det inte löst sig mer arbetstillståndet för Thailändarna svarade han:

"Ja då hade jag varit tvungen att försöka anställa folk här i från"

Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Varför? Jag har aldrig någonsin sett/hört/läst att en Svensk velat arbeta med att plocka bär. Eller ens gjort det. Någonsin. (För eget behov givetvis men aldrig som inkomstrelaterat arbete)

Det är inte helt ovanligt. Jag har själv plockat och sålt och har långt ifrån varit enda svensk som gjort det. Finns bäruppköpare som köper upp som det är bara att svänga förbi. Eller så går det att hitta andra kanaler. Precis som med fisk.
Citera
2024-08-10, 01:53
Medlem
Kottkompotts avatar
Med tanke på att max 5% av bären i Sverige plockas hade det inte vara några problem att introducera tiotusentals inhemska arbetstillfällen, bara man skeppar ut folket till rätt ställen.
Citera
2024-08-10, 02:36
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är inte helt ovanligt. Jag har själv plockat och sålt och har långt ifrån varit enda svensk som gjort det. Finns bäruppköpare som köper upp som det är bara att svänga förbi. Eller så går det att hitta andra kanaler. Precis som med fisk.

Visst, men du var inte anställd. Även jag har sålt t.ex fisk i min ungdom för att få ihop stålar till cigg och bensin till moppen.
Citera
2024-08-10, 02:45
Medlem
mensverkets avatar
Hahaha brist.. jackpot för de som plockat i år då!
Citera
2024-08-10, 04:59
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
I min ungdom plockade jag bär och tjänade 20 snabba kronor varje gång jag ville ha glass eller godis.

Tacka Tidö för att vi inte kan få hit några bärplockare i år.
Det finns mycket att tacka tidö för, framför allt kanske det blir en öppning för att ryggradslösa svenska ungdomar och svartmusk kommer ut i skogen och får göra lite nytta!
Citera
2024-08-10, 06:41
Medlem
stpungens avatar
15 kr/kg betalas för lingon i värmland, en 10 liters hink ger ca 6kg bär, alltså knappa 100kr/hink, du plockar ca två hinkar i timmen med bra flyt, men då ska du veta var bären finns också, sällan växer bären vid vägkanten, det blir ofta långa och tunga transporter över risiga hyggen, (lingon växer bäst på gamla hyggen)sol och regn. mygg, knott, älgflugor, fästingar osv…. Ett genomsnitt på timpenning kanske landar på 100kr/Tim, mkt slit för lite pengar. 15kr/kg var vad det betalades för bären för 25-30 år sen, sen utländska plockare kom har inköpspriserna havererat totalt, uppköparna får dubbla priserna så börjar folk plocka bär igen..
Senast redigerad av stpungen 2024-08-10 kl. 06:46.
Citera
2024-08-10, 06:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Företagen vill inte anställa svenskar som är medvetna om sina rättigheter. Lönen i sig behöver inte vara usel, det går troligtvis att komma upp i över 30 000kr/månad om man ligger i. Sen huserar företagen in thailändarna i mögliga baracker och tar en oskälig hyra för det för att komma undan med att betala ut halva lönen.
Citera
2024-08-10, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.
Då borde man också välja bort sin akassa om man hellre väljer att sitta på röven än att göra något för pengarna.
Citera
2024-08-10, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.

trött ?
Citera
2024-08-10, 07:12
Medlem
Skicka ut alla nyanlända till skogen. Plocka bär och förstå svensk kultur. Bären lämnas till skolor och äldreboenden , Win - Win.
Citera
2024-08-10, 07:17
Bannlyst
Det är nog ingen brist på personal i bärplockeribranschen men tjuvaktiga bärföretag har saboterat för sig själva genom oärliga metoder, slavliknande förhållanden på jobbet, olaga frihetsberövande och ej utbetalda löner. Beter du dig som en ljugande tjuv så vill ingen jobba för dig, inte svårare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in