2024-08-10, 16:13
  #265
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Korkad frågeställning.

Fråga dig själv varför man flyger in folk från andra sidan jorden över huvudtaget.

Stenhårt jobb som svenskar inte klarar eller vill utföra för betalningen som erbjuds.

Man gör det eftersom det är billigare.

Men nu är det slut på det. Vilket är bra.

Nu får alla betala det de kostar eller plocka bären själv.

win win.
Citera
2024-08-10, 16:19
  #266
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Man gör det eftersom det är billigare.

Men nu är det slut på det. Vilket är bra.

Nu får alla betala det de kostar eller plocka bären själv.

win win.

Och då tänker du dig att gruppen arbetslösa skall lösa det. Blir nog jättemånga bär plockade. De är ju upptagna med att gnälla över sina liv på flashback.

Det finns massor av jobb. Folk är inte arbetslösa för att det inte finns jobb.
Citera
2024-08-10, 16:23
  #267
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.


https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Ja, arbetslösa "svenskar" och svenskar skall exempelvis plocka bär för att erhålla sina generösa bidrag - allt annat är rena gojan. Dags att ställa krav på särskilt importerat löske som bara drar benen efter sig, år efter år...
Citera
2024-08-10, 16:25
  #268
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Och då tänker du dig att gruppen arbetslösa skall lösa det. Blir nog jättemånga bär plockade. De är ju upptagna med att gnälla över sina liv på flashback.

Det är inte mitt eller det svenska samhällets problem. Det är svenska bärföretagens problem. Blåbär och lingon är ingen basvara som är nödvändig för överlevnad, det är ett tillbehör, med många liknande alternativ.

Bärföretagen får fixa vilkor som europeer kan tänkas arbeta för. Annars får de inga bär sålda.

Vi som konsumenter får istället betala det de kostar när vi sedan köper en burk med lingonsylt i butik.

De som då inte har råd med blåbär eller lingon, får hitta något annat mer prisvärt alternativ tex. jordgubbsylt eller om det vill sig riktigt illa äppelmos.
Citera
2024-08-10, 16:27
  #269
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Det tror jag inte gemene svensk vill. Jag tror även majoriteten av alla skribenter här i tråden och som gnäller på ungdomar/arbetslösa/invandrare whatever själva aldrig haft ett fysiskt jobb eller något jobb överhuvudtaget. Definitivt hade ingen av er gått halvt böjd i 8 timmar bland en massa mygg och skit och plockat bär


Handlar inte om att vilja, eller inte. Vill du inte så får du inga bidrag. Varför skall folk som inte "vill" arbeta för sina penningar erhålla dem? Varför skall de kunna slå dank och låta andra försörja dem, månad efter månad, år efter år - helt utan insats?

Nej, tvinga ut latmaskarna i skogen och låt dem plocka bär för sina bidrag - allt annat är kontraproduktivt...
Citera
2024-08-10, 16:38
  #270
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle till och med gå så långt och säga att vanliga svenskar inte KAN plocka bär i mer än några få timmar. Våra kroppar har gradvist anpassats för stillasittande och monotona träningsmoment. Vi skulle aldrig kunna gå runt med böjd rygg dag efter dag som thailändarna gör på risfälten.


Hahahaha - så du menar att evolutionen sett till att etniska svenskar ej kan plocka bär lika effektivt och länge såsom ex. asiater? Skärp dig, för i helvete - finns bara incitamenten så skall du fasiekn få se på bärplockning. Är du långtidsarbetslös, oavsett ras, så skall du tvingas jobba för dina bidrag, oavsett om det är bärplockning, eller annat. Hmm, detta torde kunna vara ett "utpressningsläge" för myndigheterna. Tar du inte jobbet inom din egna kommun, vadhelst det än månde vara, så skickas du norrut och tvingas plocka bär...
Citera
2024-08-10, 16:38
  #271
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Handlar inte om att vilja, eller inte. Vill du inte så får du inga bidrag. Varför skall folk som inte "vill" arbeta för sina penningar erhålla dem? Varför skall de kunna slå dank och låta andra försörja dem, månad efter månad, år efter år - helt utan insats?

Nej, tvinga ut latmaskarna i skogen och låt dem plocka bär för sina bidrag - allt annat är kontraproduktivt...

Men så funkar det inte i verkliga livet och i Sverige. Oavsett vad du tycker om det. Ingen kommer tvinga ut arbetslösa i skogen under pistolhot som många tuffingar här på Flashback vill. Det kommer ju folk från andra sidan jorden och skor sig gott på skattepengar och ingen gör något åt detta alls. Det kan man roa sig och tänka på medans man sitter i någon bilkö en slaskig novembermorgon på väg till ett skitjobb medans somaliefamiljen sitter inne och myser i en varm lägenhet någonstans på vår bekostnad. Jag tror svensken innerst inne tycker om att försörja folk som inte vill arbeta. Samt skänka miljarder i EU bidrag så svettiga greker kan gå i pension vid 50 års åldern.
Citera
2024-08-10, 16:40
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är ju detta som bärföretagen måste ändra på. Nu när minimilön och andra regler successivt introduceras, och det blir svårare att flyga in Thailändare, så måste bärföretagen helt enkelt tänka till.

Ingen betalar 500 spänn för en burk lingonsylt.
Citera
2024-08-10, 16:41
  #273
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Ingen boende i Sverige vill arbeta för de slavlöner som bärföretagarna erbjuder. En sådan lön går det aldrig att leva på i ett västland. Bärföretagen täljer guld med tälgkniv genom att plocvka in dessa utländska plockare. Dessutom smiter de från arbetsgivaransvar, försäkringar och skatter vilket gör det än mer lönsamt.
Citera
2024-08-10, 16:45
  #274
Medlem
Hannitys avatar
Minns att mina föräldrar kunde plocka bär i någon timme efter jobbet på fredagseftermiddagen och sedan veckohandla mat för pengarna. Lokala ICA och Konsumbutiken konkurrerade om vem som kunde betala mest för bären. Detta var i mitten av 80-talet. Sen började det dyka upp polacker och andra öststatsfolk som pressade ner priserna. Efter detta kom thailändrarna och pressade ned priserna ännu mer.
Citera
2024-08-10, 16:47
  #275
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ingen betalar 500 spänn för en burk lingonsylt.

Det får marknaden avgöra.
Citera
2024-08-10, 16:49
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Det är väl ganska självklart att de inte får avtalsenliga löner? I så fall hade ju arbetslösa här tagit jobben. Men kanske påverkar det också att man ska vara ute i veckor i obygden och plocka. Ska jag gå med på det vill jag ha riktigt bra betalt, ob osv. Många kanske har familj och barn som ska lämnas och hämtas på dagis eller skola. Då kan man inte ta ett sådant jobb. Men har man inte familj borde man så klart kunna det. Men kanske inte för en skitlön.

Jag hade kunnat tänka mig det 2 veckor på sommaren men då hade jag nog velat ha 50.000 kr minst för de två veckorna. Med tanke på att man måste bo i ett skjul typ och jobba intensivt.
__________________
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-08-10 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in