Citat:
Ursprungligen postat av
izquierda
Finns finns väl en hel del svenskar som tycker det är kul plocka bär och har det som fritidssysselsättning. Flera här i tråden. Men företagen måste göra det värt ekonomiskt så att man som anställd går ordentligt plus på att plocka bär i Västernorrlands skogar jämfört med att jobba i stan.
Jag menar givetvis inte att alla är lata. Men tror det är väldigt svårt att få ut Sveriges arbetslösa i skogen för att plocka, tex invandrarna har stor ovana av skog och mark och nöjer sig ofta med lite och de svenskar som är arbetslösa är oftast inte av det rätta virket. De som redan har ett jobb kräver ju bättre betalt om de inte enbart gör det för att det är kul, som även jag gör för husbehov om jag hinner. Lite lättare att köpa lingonsylt i affären fast att den oftast inte är någon vidare smaksensation.
Skulle den som redan har ett jobb vara ledig för att plocka måste priserna bli skyhöga, så den bästa lösningen är nog thailändare och dyl.
Andra jobb som är hårda som finns i skogen som tex plantsättning och röjning av olika slag har ju visat sig att det främst är östeuropeiska arbetare som duger till detta. Sen spelar givetvis lönen stor roll men överlag är svenskt för lata för att orka med detta. Varför slita i skogen när man kan sitta och jäsa på en industri eller bakom en skärm? Har även väldigt svårt att se att långtidsarbetslösa skulle duga till nästan något som är fysiskt slitsamt, de saknar väldigt ofta driv.
De som plockade förr var ju uppväxta under en annan tid där livet var betydligt hårdare än nu. Att jämföra min uppväxt på 80- och 90-talet med tex min fars på 40- och 50-tal så är det en enorm skillnad. Mitt största problem var att jag fick inte äta glass varje dag och han åt det någon enstaka gång, många saknade el(åtminstone på landsbygden) och rinnande vatten och det fanns inget av livets moderniteter vi nu tar för givet. Folk var av ett annat virke än dagens svenskar helt enkelt.