2024-08-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Min far var tom ledig från sitt industrijobb på 70-talet för att plocka för då tjänade han dubbelt så bra när han plockade bär som han gjorde på sitt ordinarie jobb.

Ja, om bärföretagen betalar ut sådana löner så kommer de ej ha problem hitta arbetskraft.
Citera
2024-08-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Ja, om bärföretagen betalar ut sådana löner så kommer de ej ha problem hitta arbetskraft.

Det tror jag ändå att de kommer att ha, svenskar är för lata.
Citera
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
Medlem
Glits avatar
Efter 2023 blev det väl lagstadgat att thailändska bärplockare ska ha minst 80% dagens medianlön, så det är väl knappt värt det längre när dessa personer inte kan utnyttjas lika lätt.

Kan dock tänka mig att det fortfarande är mycket svarta pengar i denna bransch.`

Thai folk jobbar rätt hårt för liten peng, tror i snitt går det det inte att jämföra med en vanlig svensk.
Citera
2024-08-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Det tror jag ändå att de kommer att ha, svenskar är för lata.

Finns finns väl en hel del svenskar som tycker det är kul plocka bär och har det som fritidssysselsättning. Flera här i tråden. Men företagen måste göra det värt ekonomiskt så att man som anställd går ordentligt plus på att plocka bär i Västernorrlands skogar jämfört med att jobba i stan.
Citera
2024-08-10, 10:49
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Nej, de är lata, saknar arbetsmoral, dric och kommer göra ett fantastiskt dåligt jobb.

Men det är väl därför man har chefer som jagar på slökukarna?

Nej, det kan ju nästan verka som att de arbetslösa har mycket att säga till om.
Citera
2024-08-10, 10:55
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Du förordar alltså att Svenskar ska tvingas ta jobb som i praktiken kan leda till ersättningar som är att jämföra med slaveri. Fantastiskt!

Ta nu och boka en biljett till Nordkorea där du hör hemma. Din specialpedagog kan säkert göra det om du har svårt att fixa det själv.

Själv anser jag att alla ska ha en inkomst som gör att de klarar sig på den och att vi inte ska ha någon lönedumpning eller konstgjorda jobb.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte tycker att det är en mänskligt rättighet att vägra att dra sitt strå till samhällsstacken. Om man gör det så ska man inte ha någon ersättning, det är klart att är man sjuk och inte kan göra det är en sak. Men, om man är ung och helt arbetsför så tycker inte jag att man ska ha rätten att vägra att jobba.
Citera
2024-08-10, 10:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen
Bärföretagen är nog inte tafatta men bortskämda.

Förr, fram till i början av 2000 talet betalade de så pass bra för bären att det var lönsamt för vanliga svenskar, arbetslösa som drygade ut a-kassan eller arbetande som ville tjäna en extra hacka och till och med folk från öststaterna som körde bil hit för att tjäna en slant.

Men sedan kom de på tricket att lura hit thailändare som fick slava istället och uppköparna behövde inte längre betala rimliga priser så svenskarna slutade plocka.

Nu står bärföretagen där utan thailändska slavar men de vill inte betala svenskarna för bären.
Citera
2024-08-10, 11:03
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.
Om man gör fel ja...
Min gamla mor är alltså ute i skogen i dagar i sträck och plockar bär, bara för nöjes/husbehovs skull.
Om man som ungdom är för lat för att arbeta med vad en 70-80-åringar gör för nöjes skull så skall man fan skämmas.
Citera
2024-08-10, 11:06
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.

Jag tror man underskattar svårighetsgraden i att snabbt plocka stora mängder bär. Thailändarna är välmotiverade proffs.

Möjligtvis kan bärplockning vara något för yngre friska svenskar med god fysik. Typ studenter från gymnasium eller högskola.

Den genomsnittliga omotiverade, halvgamla arbetslöse med dålig fysik är nog en mardröm för bärföretagare att anställa.
Citera
2024-08-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Finns finns väl en hel del svenskar som tycker det är kul plocka bär och har det som fritidssysselsättning. Flera här i tråden. Men företagen måste göra det värt ekonomiskt så att man som anställd går ordentligt plus på att plocka bär i Västernorrlands skogar jämfört med att jobba i stan.

Jag menar givetvis inte att alla är lata. Men tror det är väldigt svårt att få ut Sveriges arbetslösa i skogen för att plocka, tex invandrarna har stor ovana av skog och mark och nöjer sig ofta med lite och de svenskar som är arbetslösa är oftast inte av det rätta virket. De som redan har ett jobb kräver ju bättre betalt om de inte enbart gör det för att det är kul, som även jag gör för husbehov om jag hinner. Lite lättare att köpa lingonsylt i affären fast att den oftast inte är någon vidare smaksensation.

Skulle den som redan har ett jobb vara ledig för att plocka måste priserna bli skyhöga, så den bästa lösningen är nog thailändare och dyl.

Andra jobb som är hårda som finns i skogen som tex plantsättning och röjning av olika slag har ju visat sig att det främst är östeuropeiska arbetare som duger till detta. Sen spelar givetvis lönen stor roll men överlag är svenskt för lata för att orka med detta. Varför slita i skogen när man kan sitta och jäsa på en industri eller bakom en skärm? Har även väldigt svårt att se att långtidsarbetslösa skulle duga till nästan något som är fysiskt slitsamt, de saknar väldigt ofta driv.

De som plockade förr var ju uppväxta under en annan tid där livet var betydligt hårdare än nu. Att jämföra min uppväxt på 80- och 90-talet med tex min fars på 40- och 50-tal så är det en enorm skillnad. Mitt största problem var att jag fick inte äta glass varje dag och han åt det någon enstaka gång, många saknade el(åtminstone på landsbygden) och rinnande vatten och det fanns inget av livets moderniteter vi nu tar för givet. Folk var av ett annat virke än dagens svenskar helt enkelt.
Citera
2024-08-10, 11:08
Medlem
Svenskar och invandrare är alldeles för lata och bortskämda för att plocka bär. Det ställs inga krav alls på socialfall och arbetslösa att de ska göra minsta ansträngning, men självklart borde de -efter förmåga- plocka bär och skotta snö och liknande insatser för att få ut sin ersättning. Rejält höjda löner för bärplockare skulle sannolikt kunna locka ut fler svenskar i bärskogen, men då skulle å andra sidan bären/maten bli väldigt mycket dyrare - och då blir det ramaskri och protester i konsumtionsledet istället. Många vill handla bär, kläder, prylar m.m. billigt, men förstår inte att det oftast förutsätter att det finns billig och högpresterande arbetskraft. Vilket i sin tur oftast betyder asiater....i värsta fall barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in