2024-08-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
PÖ har lagt en artikel från EP som kommentar (Upphovsrätt och att citera hela artiklar bakom betalvägg är visst ok...)
30 april 2022
Citerar dom delar som berör ekonomi.
- Sedan 12 april bor "Eva" hemma hos sina föräldrar, som inte har möjlighet att arbeta då de måste se till dotterns behov dygnet runt

- Familjen har också fått en tuff ekonomisk situation, "Martins" hustru har börjat en ny anställning och har fått inleda det nya jobbet med obetald tjänstledighet.

Ja precis. Så var kommer inkomsten på 804 254 (kollade exakt summa) ifrån? Inte precis vad jag skulle kalla en "ansträngd" ekonomisk situation. Året innan (2021) låg inkomsten precis som 2023 på 400 k+.
Citera
2024-08-07, 18:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vad vet vi om vilka skäl kommunen hade för att föreslå den lösning man föreslog? Vi ser det ju uppenbart som ett tungt argument för hvb, att kommunen föreslagit det. Men då glömmer vi helt bort den lilla detaljen att orsaken till att det ens las upp på bordet är att kommunen misslyckats något så jävligt. Om man först misslyckas, med något där familjen lyckats, så är det ju lite tveksamt till att ge kommunen rollen som den kompetenta i den här historien.

Hvb är inte en modell som är utvecklad för att ta hand om personer inom LSS, så återigen, hur vet vi att kommunen har förmågan att avgöra att just det här hvb-hemmet har den kompetensen som det egentligen inte behöver ha?
Vi vet att korta lösningar är dåliga för målgruppen, men åter så antar vi att kommunen som redan misslyckats ska vara den parten i målet som vet när vi kan använda oss av korta lösningar.
Behöver vi ens fundera över varför familjen utnyttjar sin fulla rätt som ges i lagen och tacka nej till en lösning som man inte, av någon orsak inte gillar? Som sagt så är Sverige en demokrati, där medborgarna har en rätt till självbestämmande, varför skulle såna rättigheter inte gälla den här familjen?

Kommunen suger getpenis, det har vi märkt. Men om de hänvisar till ett ställe där man kan ta reda på hur A ska få det bättre, nog kan det vara värt att testa? HBV utredningshem är kanske kommunal drift? Men de måste ju ändå vara dedikerade medarbetare. Det är inte Norrlands inland utan det existerar samhällsservice.

Hon är ju ung, jätteviktigt att hon hamnar rätt. Ensamboendebunker är ingen ljusnande framtid. Ska hon sitta där resten av livet? En pina och ovärdigt skulle jag säga. Klart hon kommer må piss och vilja trösta sig med djur.

Och jaja, vet hon är svår att flytta på, men jag tänker på lång sikt nu.
Citera
2024-08-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Ja precis. Så var kommer inkomsten på 804 254 (kollade exakt summa) ifrån? Inte precis vad jag skulle kalla en "ansträngd" ekonomisk situation. Året innan (2021) låg inkomsten precis som 2023 på 400 k+.

Hypotetisk så kan hon ha jobbat fram till sista mars och sen precis påbörjat nytt jobb i april när tösen kom hem.
Sen när hon fick anställning som ass för dottern vet jag inte.
Har man mycket pengar brukar man dra på sig stora utgifter.
Men någon nöd på dom går det nog inte.
Finns nog mycket att sälja om det krisar.

Men det hör inte till ämnet.

Frågan är Essie.
Och att ha henne i en cykelvagn verkar helsnurrigt?
Hon gjorde ju inget utan kommando enligt farfar och bör ha kunnat springa brevid cykeln.
Frågan är om hon inte hade sluppit koppeltvång då det "räcker" med att du har sån pli på hunden att det räcker med ett osynligt koppel. ( va förr iaf)
Och bli tvingad att försöka sova brevid någon som rätt som det är får utbrott och slår dig
Fy fan! Måtte aldrig något djur behöva vara nära någon med den problematiken
Citera
2024-08-07, 19:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Intressant i sammanhanget är att 2022 när familjens ekonomi var så ansträngd låg C's inkomst på 800 000+.

Va! Är du säker? Har googlat fru Osynlig men hittade knappt nånting. Någon annan snokade lite bättre och. kom fram till att hon bara hade gymnasieutbildning och haft vanliga kneg. Var tidigt i tråden, glömt.

Det här kunde vi kanske snoka mer i. Vad hade hon för jobb? Något eget företag att få aktieutdelning från?
Citera
2024-08-07, 19:11
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Verkligheten överträffar dikten ännu en gång!, så absurt att det inte kan vara påhitt. Dubbla tamponger är praktexempel.

Nja, förmögen..... Då har man pengar på banken och tillgångar. Det tror jag inte.Huset är ett högst ordinärt radhus.

Hög lön har han, om han nu inte fått sparken (!) och svävar i fallskärm ett tag till. Men han har dyra vanor, vill konsumera, ha dyra bilar, båt osv. Kanske fru Osynlig är dyr i drift också. Nån älskarinna som kostar, gubbsjuk är han ju.

Tror han lever över eller på gränsen av sina tillgångar och det har lett till att han fifflar. Och bedrägeri var han så duktig på att det blev en sidokarrriär, speciellt lura kommunen.

Att de blev fattiga för att mamman fick ta hand om A tror jag inte ett dugg på. Bara gnäll för att det ska se bra ut i artikeln. Hon har ju 40k i månaden 2023 och innan dess bara vanliga kneg. Tror aldrig hon haft sån lön och det för att ta hand om sitt kött och blod.

Ovanstående är spekulationer och ska icke tagas för Sanning.

Jag har från början tyckt det är märkligt med det högst ordinära radhuset med tanke på hans årsinkomster. Det rimmar även illa med vilken typ av inredningsstandard C verkar föredra.
Citera
2024-08-07, 19:12
Medlem
Citat:
Hypotetisk så kan hon ha jobbat fram till sista mars och sen precis påbörjat nytt jobb i april när tösen kom hem.
Sen när hon fick anställning som ass för dottern vet jag inte.
Har man mycket pengar brukar man dra på sig stora utgifter.
Men någon nöd på dom går det nog inte.
Finns nog mycket att sälja om det krisar.

Men det hör inte till ämnet.

Frågan är Essie.
Och att ha henne i en cykelvagn verkar helsnurrigt?
Hon gjorde ju inget utan kommando enligt farfar och bör ha kunnat springa brevid cykeln.
Frågan är om hon inte hade sluppit koppeltvång då det "räcker" med att du har sån pli på hunden att det räcker med ett osynligt koppel. ( va förr iaf)
Och bli tvingad att försöka sova brevid någon som rätt som det är får utbrott och slår dig
Fy fan! Måtte aldrig något djur behöva vara nära någon med den problematiken

Jo, frågan om vad hon gjorde i en cykelvagn öht skulle man ju vilja ha svar på.

Angående något helt annat; i P's berömda försvarstal talas det om att "hålla tillbaka" Essie när A får utbrott. Jag har funderat på det där, hålla tillbaka från att springa från eller till A?
Citera
2024-08-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Va! Är du säker? Har googlat fru Osynlig men hittade knappt nånting. Någon annan snokade lite bättre och. kom fram till att hon bara hade gymnasieutbildning och haft vanliga kneg. Var tidigt i tråden, glömt.

Det här kunde vi kanske snoka mer i. Vad hade hon för jobb? Något eget företag att få aktieutdelning från?

Ja, har hämtat in uppgifterna. Kan lägga in här när jag klurat ut hur man gör. Ja, jag vill också minnas att det skrivits om låginkomstyrken. Inga bolagsengagemang bortsett från det enda kända som talats om i tråden.
Citera
2024-08-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Jag har från början tyckt det är märkligt med det högst ordinära radhuset med tanke på hans årsinkomster. Det rimmar även illa med vilken typ av inredningsstandard C verkar föredra.

P framstår i mina ögon som själva sinnebilden av någon som lever över sina tillgångar. Nu spekulerar jag bara, men om han tagit lån till både bilar, båtar, sommarställe och resor kan han ju ha stora summor att betala av på.
Citera
2024-08-07, 19:30
Medlem
Citat:
Då ska vi se..
24-06-20 upprättas en tjänsteanteckning av LS vid samtal med hundhjälpen.
I den framkommer det en del väldigt oroväckande saker som Essie tvingas utstå.
Det framkommer oxå att hundhjälpen kommer att kontakta familjen.
(Det här dokumentet skrevs ut 26/7, drygt en månad efter anmälan kom in)

När och om hundhjälpen kontaktade familjen har jag inte sett dokument på så det lämnar jag därhän. Men bör rimligtvis har skett straxt efter den 20/6

Men LS har kontaktat familjen via brev och jag vill minnas även samtal.
Så familjen var fullt medvetna om att LS hade ett ärende.

Och den 21/7 kommer det in en anmälan till polisen.
Amälan enligt 8 kap 1§ djurskyddsförordningen
där UL uppger att hundägarens dotter sparkar ner hunden ur soffan, slår hunden i huvudet eller på kroppen när hon är missnöjd med den. (och lite fler beskrivningar)

Så det vi kan se av bara dom två anmälningarna så är det helt uppenbart ( iaf för mig) att Essie fått stryk.
Därtill kommer pappans egna ord i sitt "försvarstal" där det först förnekades att A gjort illa Essie, lite längre ner i texten framkom att hon sparkat Essie en gång i aggression. (Det blev ändrat och ordet "rumpan" lades till)
Och ännu längre ner så kan Essie blivit puttad av en gunga när hon varit busig och A inte hunnit stoppa gungan. Och även nåt om att hon kan ha kommit för nära när dom sparkat boll. (orkar inte gå igenom all den texten igen)
Den texten blev ändrad flera gånger till att nyligen försvinna helt.

Ls stängde sin utredning då dom inte kan utreda vidare då Essie är borta. Däremot så finns det en mejlkonversation där det står att LS planerade ett besök. Ett oanmält sådant.
Och då Essie var borta men det ändå var så pass graverande bevis dom fått in så skickades ärendet till polis att utreda.
Och vart den utredningen är idag vet jag inte då jag inte sett någon dokumentation på det. Men enligt inlägg här så är det pågående under förundersökningssekretess.

Ursäkta för novellen men det var lite svårt att sammanfatta på ett bra sätt.

När och hur fick LS reda på att det fanns ingen hund?

Tack för sammanfattningen men hemsk att läsa ytterligare detaljer hur Essie misshandlades. Tacksam att du inte skrev mer MEN sanningen ska ju fram.
Citera
2024-08-07, 19:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending

Inte en inredningsstil som går i hop med en våldsamt utagerande kvinna som tar till hammare mm precis.

Eller en hund som hårar och har lortiga tassar. Dreglar? Nä labbar brukar väl inte dregla...?

De vill ju inte bo med dottern heller och skaffar djur som kärlekssubstitut.

Kanske har de flera hus? Behöver inte vara skrivna på dem, kan vara på ett företag...?
Citera
2024-08-07, 19:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Bra det kommer fram för djurskyddsinspektörer gillar att läsa på både sociala medier, Blocket o säkerligen även Flashback.

Att sitta i en vagn strider mot djurskyddslagen, ett djur ska ha möjlighet att ha ett naturligt beteende. De räknas även in som kännande varelser.

Ok, det håller jag med om och då tänkte jag rätt om vagnsittande. Det är för att A tycker det är kul
Men vi vet ju inte hur ofta.
Citera
2024-08-07, 19:41
Medlem
https://delafil.se/ff727ff5269f109a/Screenshot_20240807_185413_Drive.jpg

https://delafil.se/822f72bb9b7b29f1/Screenshot_20240807_185519_Drive.jpg

https://delafil.se/e6dbf0dc3482767a/Screenshot_20240807_185541_Drive.jpg

https://delafil.se/07d0e4101dd13915/Screenshot_20240807_185600_Drive.jpg

https://delafil.se/3ef0d3df06b0c5d1/Screenshot_20240807_192920_Chrome.jpg

https://delafil.se/3c9a0c60fc86e4ec/Screenshot_20240807_192905_Chrome.jpg

https://delafil.se/47f6960601cf74c0/Screenshot_20240807_192900_Chrome.jpg

https://delafil.se/ce48809e2556ed60/Screenshot_20240807_192830_Chrome.jpg