2024-08-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Han har ju plockat bort en ohygglig massa inlägg sen sist. Men igår delade han en bild och skrev inviger den nya, och det var knappast frun eller katten, som också finns med på bild, som han bytt ut. Man såg dessutom att det inte var samma husbil.

Ja, okej, det verkar faktiskt som att det skulle vara en ny bil, det kan jag hålla med om.
Citera
2024-08-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Det hade spruckit vid den 15-månaderskontrollen som Essie skulle göra inom en snar framtid. En veterinärundersökning var nog det sista familjen ville Essie skulle gå igenom.
Därför försvinner Essie o en ny ska fram att användas i 15 månader. Sen då? En ny hund till?

Ja så tänkte jag också. På det sättet skulle hunden/hundarna blir en bruksvara som en rullstol helt enkelt enligt Ps skrivelse. Är den trasig, så ska den bytas ut. Men det hade kanske bara gått en gång att byta till en ny fräsch oskadat hund. Inte en andra gång. Hoppas dock att det aldrig bli så.

Hur skulle det gått till resten av Amandas liv? Föräldrarna vill nog ha en slagpåse för A hela tiden som helst inte ska vara assistenter eftersom pågår det för mycket och för länge (det har dt redan gjort) skulle hon hamna på ett HVB-hem = no cash till P.
Citera
2024-08-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag vill också bli PA om man tjänar så där jäkla bra.

Nu var jag lite snabb med att svara innan jag hade läst ikapp alla sidor. Har det framkommit om mammans inkomst inkluderar andra saker än lönen hon fick som assistent år dottern?

Nej, det har inte framkommit exakt vad inkomsten består i, såvitt jag vet.
Citera
2024-08-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Fast hade inte A rätt att bestämma själv? Ska nu familjen bestämma var hon vill bo? O är det familjen eller förvaltaren som har den lagliga rätten? A är ju inte omyndigförklarad o du har tidigare skrivit att hon har både rösträtt, rätt att gifta sig med vem hon vill men när det gäller boendet så ska familjen bestämma? Låter mkt ologiskt!

Att tacka ja eller nej till insatser enligt LSS, faller inom området rättshandlingar, och är därför något som förvaltare förväntas göra. Vilket egentligen inte är så ologiskt. Det mesta som kräver en underskrift är rättshandlingar som förvaltare ska sköta. Sedan kanske det finns något krav på underskrift för äktenskap, det är mer än jag vet just nu.
När jag använder familjen som begrepp är det snarare att betrakta som ett begrepp för att avskilja det från kommunen. Om det är A själv, eller A+P eller A+päron som fattar det faktiskta beslutet vet jag inget om, vilket gör att jag använder en mer svepande benämning.
Citera
2024-08-07, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det här var intressant. Visste det var vanligt i USA men inte här. Ska googla lite för eget intresse

Ja, instämmer att det är intressant. Fanns några inlägg här tidigare med diskussion om just personer med IF och hur de döms till straff i Sverige. Tänkte att jag länkar till ett par sidor som tar upp ämnet.
Citera
2024-08-07, 16:51
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Att farfar Le*f varit en hög militär lär ha format sin son Patr*k till att bli den psykopat han nu verkar vara, en tanke som slår mej är om broder P*t*r även är en psykopat eller om han är en vanlig reko kille? Att farfar är en styrande person har vi verkligen fått se här i denna såpopera om Essie via olika kritiska inlägg av honom i sociala medier. Det är ivf mystiskt tyst av kommentarerna från Patr*ks fru och även av hans bror om hela denna historia!
Någon näringsidkare gav sig till känna i tråden någonstans halvvägs. Och hävdade att han inte kunde vara tyst längre. Han menade att bägge bröderna var helt omöjliga att ha att göra med. Tror han skrev att P1 var värst. Men sanningshalten i inlägget låter jag vara osagt
Citera
2024-08-07, 16:55
Medlem
Harry_s avatar
700 sidor om en hund
kan någon sammanfatta?
Citera
2024-08-07, 16:58
Medlem
Då ska vi se..
24-06-20 upprättas en tjänsteanteckning av LS vid samtal med hundhjälpen.
I den framkommer det en del väldigt oroväckande saker som Essie tvingas utstå.
Det framkommer oxå att hundhjälpen kommer att kontakta familjen.
(Det här dokumentet skrevs ut 26/7, drygt en månad efter anmälan kom in)

När och om hundhjälpen kontaktade familjen har jag inte sett dokument på så det lämnar jag därhän. Men bör rimligtvis har skett straxt efter den 20/6

Men LS har kontaktat familjen via brev och jag vill minnas även samtal.
Så familjen var fullt medvetna om att LS hade ett ärende.

Och den 21/7 kommer det in en anmälan till polisen.
Amälan enligt 8 kap 1§ djurskyddsförordningen
där UL uppger att hundägarens dotter sparkar ner hunden ur soffan, slår hunden i huvudet eller på kroppen när hon är missnöjd med den. (och lite fler beskrivningar)

Så det vi kan se av bara dom två anmälningarna så är det helt uppenbart ( iaf för mig) att Essie fått stryk.
Därtill kommer pappans egna ord i sitt "försvarstal" där det först förnekades att A gjort illa Essie, lite längre ner i texten framkom att hon sparkat Essie en gång i aggression. (Det blev ändrat och ordet "rumpan" lades till)
Och ännu längre ner så kan Essie blivit puttad av en gunga när hon varit busig och A inte hunnit stoppa gungan. Och även nåt om att hon kan ha kommit för nära när dom sparkat boll. (orkar inte gå igenom all den texten igen)
Den texten blev ändrad flera gånger till att nyligen försvinna helt.

Ls stängde sin utredning då dom inte kan utreda vidare då Essie är borta. Däremot så finns det en mejlkonversation där det står att LS planerade ett besök. Ett oanmält sådant.
Och då Essie var borta men det ändå var så pass graverande bevis dom fått in så skickades ärendet till polis att utreda.
Och vart den utredningen är idag vet jag inte då jag inte sett någon dokumentation på det. Men enligt inlägg här så är det pågående under förundersökningssekretess.

Ursäkta för novellen men det var lite svårt att sammanfatta på ett bra sätt.
Citera
2024-08-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det är två helt olika frågor. Men ni förstår tydligen inte ens det…

Det ena handlar om huruvida ett hem förlorar sin socialrätts-inga status av att vara ett hem för att någon vistas i det och får betalt för det och därmed tycker att det blir deras arbetsplats enligt arbetsrätten. Vilket är fel. Båda lagstiftningarna gäller och ska upprätthållas vilket betyder att ett hem är inte vilken arbetsplats som helst i laglig mening utan också lika mycket någons hem. Det krävs således en ömsesidig respekt för varandras behov. Inte bara den enes före den andres. Inte bara arbetstagarens över den boende. Man har således ingen makt över brukarens hem.

Det andra handlar om när man får filma och inte. Igen två olika lagstiftningar. Den ena handlar om övervakning. Den andra om rätt och möjlighet att filma.något.
Man för inte som privatperson övervaka någon som arbetar i ens hem eller i någon annans hem.
Men man får filma någon öppet som gett sitt samtycke till det. Sen om den kameran sitter på väggen eller hålls av en kameraman från TV4 spelar ingen roll.
Två olika lagstiftningar. Punkt.

Nej. Du försöker återigen förskjuta sanningen medelst dina noveller med irrelevanta faktafel. Det hjälper inte. Det är förbjuden att filma arbetstagare på deras arbetsplats, inget skarvande i världen kommer ändra på det. Punkt.
Citera
2024-08-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Att tacka ja eller nej till insatser enligt LSS, faller inom området rättshandlingar, och är därför något som förvaltare förväntas göra. Vilket egentligen inte är så ologiskt. Det mesta som kräver en underskrift är rättshandlingar som förvaltare ska sköta. Sedan kanske det finns något krav på underskrift för äktenskap, det är mer än jag vet just nu.
När jag använder familjen som begrepp är det snarare att betrakta som ett begrepp för att avskilja det från kommunen. Om det är A själv, eller A+P eller A+päron som fattar det faktiskta beslutet vet jag inget om, vilket gör att jag använder en mer svepande benämning.

I vart fall ska hindersprövningen signeras.

O eftersom A inte är omyndig så kanske hon egentligen vill bo på ett annat boende än det nya där hon kommer att bo själv.
Där fanns ju bara en pizzeria. Jag hoppas innerligt att hon får en stimulerande dagverksamhet med andra personer. Känns ju lite som att gömma undan henne för omvärlden med det nya boendet.

Du har varit väldigt tydlig innan om förvaltarens roll o inte använt familjen som en svepande benämning. Därför jag frågar så tydligheten kommer fram.
Citera
2024-08-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
700 sidor om en hund
kan någon sammanfatta?

Sammanfattning av länken från TV4
https://www.tv4.se/artikel/4en2FLNZd4bz6hxI2us5f1/kamerorna-staengdes-av-sen-var-essie-borta-har-inte-vagat-beraetta

En mkt intressant tråd att läsa igenom, rekommenderar verkligen det.
Senast redigerad av Blondpion 2024-08-07 kl. 17:27.
Citera
2024-08-07, 17:12
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
700 sidor om en hund
kan någon sammanfatta?
Bara börja traggla från inlägg 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera