2024-08-06, 11:00
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -mjau-mjau-mjau-
Man måste ju vara sinnesjuk för att ha så många kameror!
Dessutom får de absolut inte vara riktade ut mot allmän väg och grannar.

Pappan är en Psykopat, svårare än så är det inte.
Citera
2024-08-06, 11:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det står dock att man ska ha erfarenhet av lågaffektivt bemötande...

Det står att det är meriterande, så inte ens det är ett krav. Mycket beklämmande, men också en förklaring till varför det slutar som det gör med okunniga assistenter som pladdrar på facebook på ett sätt som kan ge dem fängelse.
Citera
2024-08-06, 11:09
Medlem
Jag tänker att säger man som pappa "Essie är borta" "Essie är död" , "Essie är på sjukhuset" om inte dessa fraser är tråd sanningar det ultimata tecknet på att Essie är död.
Har man en "fyra åring" och inte vill att hon ska kunna avslöja vad som har hänt skulle det vara det enda sättet att förhindra att "fyra åringen" blir trodd om hon pratar med andra om Essie i sin närhet.
Citera
2024-08-06, 11:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Erfarenhet är inte en utbildning som flashmaner skrev att personliga assistenter har. Har själv jobbat som PA och har efterfrågat utbildning för olika diagnoser, sjukdomar, problematik men sånt finns inte.
Man lär sig genom familjen och/eller andra erfarna assistenter. Jag fick lära upp andra assistenter efter bara en vecka med en mycket komplicerad brukare.

Det är stor brist på assistenter, ca. 3500 och de där unga tjejerna som ska vara rädda för sina jobb (bli uppsagta) hos A. kan lätt hitta andra jobb.

På länken finns en kort film med siffror/statistik.
https://www.tv4.se/artikel/35nxr9mfl5XsvvRgYuPEns/lever-i-staendig-stress-kommer-jag-kunna-fortsaetta-leva-mitt-liv

Det var kanske lätt att missuppfatta vad jag avsåg i det inlägget du refererar till angående min kommentar där.

Det jag gav uttryck för var min åsikt om att de ska ha en adekvat utbildning, inte att de nödvändigtvis har en sådan. Det finns ju tyvärr ingen sådan offentlig utbildning, bara privata. Och sådana utbildningar är det väl extemt få PA som har, relativt sett.

Vilken typ av utbildning en PA behöver är ju väldigt avhängigt av brukarens behov. Men ett minimum för alla PA borde vara en utbildning i regelverken som gäller alla PA, samt också en utbildning i hur man bemöter sina brukare rent generellt. Det är ju ganska stor skillnad i komplexitet att vara PA åt en person som är förlamad i benen efter en olycka och sitter i rullstol, men är fullt frisk i övrigt, och en person som lider av grav autism och är utåtagerande. I det förra fallet funkar det relativt bra att ha en "vanlig medmänniska" med omhändertagande personlighet som PA, men i det senare behövs någon som är väl införstådd med brukarens diagnos och särskilda behov.
Citera
2024-08-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag har ingen aning om hur stort detta hus är, pappan har sett till att de ska ha personal dygnet runt och de ska väl få plats också. Men å andra sidan så verkar nattpersonal vara i samma rum som dottern nattetid.

Min tanke är att det borde väl finnas fler som är som denna kvinna och att det borde finnas ett boende där de kan bo tillsammans (med egna rum) och med gemensam personal.

Detta är en vansinnigt dyr kostnad för kommunen, vore intressant att få reda på hur de tänkte i detta fall! Om det inte fanns något boende akut, när hon blev utskickad, så borde det vara en tillfällig lösning att hon ska ta över föräldrarnas hus.

En utredning gällande både kommunen/pappan vore på sin plats. Hur mycket har han fått bestämma, varför får han/vill tacka nej till utredning av dottern? Har han känningar bland anställde på kommunen som godkänt denna lösning?
Och som jag läst i tråden, tackat nej till ett föreslaget boende?

Varför väljer han ett assistentbolag som ligger långt från boendet?

Många frågor från mig som enkel skattebetalare!

1. LSS är en rättighetslagstiftning för personer som antingen har en medfödd funktionsnedsättning (av allvarligare slag), eller har förvärvat en hjärnskada t ex genom en större olycka, eller på annat sätt utvecklat så stora funktionshinder att man kan jämställas med de andra två grupperna funktionsmässigt.
Man klassas och bedöms utifrån dessa tre grupperingar som också går under namnet personkrets 1 - 3.
A ingår i personkrets 1, som innebär att hon har medfödda funktionsnedsättningar.

2. LSS är en rättighetslag som bygger på att samhället, alltså vi genom demokratiska processer och val anser att människor som dessa som tillhör samhällets absolut svagaste ska ha rätt till en ”god livskvalitet” trots sina svåra handikapp. (God livskvalitet skiljer LSS lagen ifrån SoL, socialtjänstlagen som endast måste kunna garantera en ”skälig levnadsnivå”). I LSS rättighet ingår t ex att själv kunna få bestämma vilken form av boende man vill ha (eftersom det är en rättighet som samhället anser att friska människor normalt har, som inte befinner sig i ekonomiskt obestånd). Man resonerar helt enkelt att personer som fötts med eller förvärvat genom olyckor svåra funktionsnedsättningar inte har skapat sin situation själva. Såvitt jag kan se så har kommunen räknat med att det boende de nu beslutat att hon ska bo på i deras regi ska kosta lika mycket per månad som det boende hon är i nu… strax under 400 000 per månad enligt den IVO dom som figurerat i tråden. Lejonparten av den kostnaden är personalkostnad.

3. I Sverige har inga föräldrar skyldighet att kvarstå som vårdnadshavare med ekonomisk försörjningsplikt också för vuxna barn oavsett om de har funktionsnedsättningar eller inte. Det är en skulle jag vilja säga lika självklar rättighet som att vi här anser att föräldrar ska ha ekonomisk ersättning från staten för föräldraledighet osv. Dvs trots att det då i teorin missgynnar de som väljer att inte skaffa barn. I Sverige äger heller inte föräldrar sina barn som de ibland gör i andra länder. Ytterst har i Sverige staten ansvar för alla barn och därmed också funktionsnedsatta personer i landet som aldrig kommer att kunna sörja för sig själva som vuxna…

3. Olika boendeformer fungerar olika bra för olika personer. Och även om man har vissa valmöjligheter i teorin så i praktiken så ställs de flesta i för ganska snäva val. Och har man inte via sina anhöriga möjlighet att tex köpa bostadsrätt eller hus i ett område där det är ont om hyreslägenheter så kan ibland enda valmöjligheten som återstår vara just gruppboende.
I det här fallet har ju gruppboende fungerat tidigare för A i en annan kommun. Men i Enköping har det ju inte fungerat alls. (Just den kommunen har haft ganska stora svårigheter på sina gruppboenden. Det har förekommit både mord och mordförsök på personal på två av deras gruppboenden strax innan A fick lämna det gruppboende som hon bodde på innan t ex…)

4. Kommuner och staten vet att bra närstående är guld värda för personer med svåra funktionsnedsättningar för i praktiken är de trots sina personkretsrättigheter ganska rättslösa i vårt samhälle om inte deras närstående finns. Det är betydligt tyngre för kommunen både ekonomiskt och tidsmässigt att ta hand om LSS personer som saknar bra anhörigstöd! Därför värnar kommunerna de anhöriga och lyssnar också på dem. De är också för det mesta de personer som känner brukaren bäst och har längst erfarenhet av dennes funktionsnedsättningar och förmågor. All forskning också internationellt betonar betydelsen av anhöriga för att stärka livskvaliteten för personer med funktionsnedsättningar. Eftersom personal sällan känner lika stort ansvar för sina kunder som en närstående gör. Därför försöker man införliva de närstående så mycket som möjligt.

5. När det kommer till att familjen tackade nej till erbjudande om plats på ett HVB-hem, som för den som inte då vet så är det ett utredningshem som kommunen använder sig av för att utreda omvårdnads och stöd behov enligt socialtjänstlagens regelverk. Det finns HVB hem för utredning av vårdnads och hemförhållanden i tex misstänkta fall av misshandel. Eller så finns det HVB hem som utreder omvårdnad i samband med nydiagnosticering av tex psykisk ohälsa eller sjukdom osv… Personer med LSS omfattas inte av socialtjänstlagen vilket betyder att HVB hem är inte en korrekt insats för en person som A. Det är därför helt korrekt av hennes förvaltare, vilket alltså är den funktion som här tackar nej till det erbjudandet, inte P i egenskap av hennes pappa. Jag känner inte till någon förvaltare som om inte den var helt inkompetent skulle tacka ja till en sådan placering.
Den är också i sammanhanget helt olämplig givet att redan flytten ifrån Järna blivit turbulent. Att flytta runt en person som A till olika ställen kan förvärra hennes exempelvis då utåtagerande mycket. Och en placering på HVB-hem är alltid en tillfällig lösning vilket skulle innebära en ny flytt inom några månader igen…

6. Varför A’s pappa i egenskap av hennes förvaltare valt att engagera ett assistansbolag långt bort i tok det vet inte jag. Gissningsvis för att de kunnat presentera en kalkyl som ekonomiskt gått ihop utan att skära emellan alltför mycket. Problemet med systemet med privata assistansbolag är att de också ska tjäna pengar och deras inkomst tas ifrån den beräknade summa pengar som kommunen tilldelat för en specifik mängd tid. Och den tiden måste brukaren få, vilket också kommunen kräver redovisning på. Ju mer assistansbolaget vill ha i betalt för att förse boendet med assistenter - desto lägre löner kan man erbjuda. Vilket i sin tur gör det svårare att hitta kompetent personal och leder till större personalomsättning. Det är möjligt att ett bolag som sitter i Jämtland kan ha mindre omkostnader och därför tar mindre andel av pengarna? Men det är en ren gissning ifrån min sida.
Citera
2024-08-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OklaraKlara
Jag tänker att säger man som pappa "Essie är borta" "Essie är död" , "Essie är på sjukhuset" om inte dessa fraser är tråd sanningar det ultimata tecknet på att Essie är död.
Har man en "fyra åring" och inte vill att hon ska kunna avslöja vad som har hänt skulle det vara det enda sättet att förhindra att "fyra åringen" blir trodd om hon pratar med andra om Essie i sin närhet.

Undrar vad A. skulle svara om man frågar henne vad som har hänt med Essie eller om hon har sett om pappan gjorde något med Essie?
Citera
2024-08-06, 11:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Att familjen avvaktat med att berätta för dottern är om något ett bevis på att Essie har försvunnit.
Annars finns ingen anledning för dem att hålla dottern ovetandes. Det var ju för att de hoppades få tillbaka Essie utan att dottern behövde få veta, vilket sannolikt skulle resultera i ett utåtagerande från dotterns sida. Klart de vill bespara henne och hennes omgivning det om de kan.

Nu har det väl dock gått så lång tid att de har berättat för dottern. Men av det har vi hört nada, vilket visar ganska tydligt att ingen i tråden har någon närmre kontakt med familjen.
Citera
2024-08-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det var kanske lätt att missuppfatta vad jag avsåg i det inlägget du refererar till angående min kommentar där.

Det jag gav uttryck för var min åsikt om att de ska ha en adekvat utbildning, inte att de nödvändigtvis har en sådan. Det finns ju tyvärr ingen sådan offentlig utbildning, bara privata. Och sådana utbildningar är det väl extemt få PA som har, relativt sett.

Vilken typ av utbildning en PA behöver är ju väldigt avhängigt av brukarens behov. Men ett minimum för alla PA borde vara en utbildning i regelverken som gäller alla PA, samt också en utbildning i hur man bemöter sina brukare rent generellt. Det är ju ganska stor skillnad i komplexitet att vara PA åt en person som är förlamad i benen efter en olycka och sitter i rullstol, men är fullt frisk i övrigt, och en person som lider av grav autism och är utåtagerande. I det förra fallet funkar det relativt bra att ha en "vanlig medmänniska" med omhändertagande personlighet som PA, men i det senare behövs någon som är väl införstådd med brukarens diagnos och särskilda behov.

Frågan är hur hittar man så unga assistenter som "är väl införstådd med brukarens diagnos och särskilda behov."?

Jag önskade att det fanns en yrkesutbildning med olika inriktningar för personliga assistenter som höjer statusen på detta yrke.
Citera
2024-08-06, 11:37
Medlem
Mopsans avatar
Är det någon som gjort en oros anmälan på familjen Ö och pappa P till socialtjänsten?
Det kan inte vara en sund miljö att leva i för en svårt psykiskt funktionshindrad person.
Hundar som ”försvinner” mytiskt och familjen gör allt för att hindra folk från att hjälpa till att hitta Essie. Allt som jag läser om A gör mig mer orolig. Det verkar som att pappa P vill isolera henne från verkligheten och andra människor totalt. Får mig att tänka på boken Pojken som kallades DET.
Skrämmande att Facebook grupper stängs ner och alla som yppar något som inte passar blir blockade och varnade.
Det är inte en sund miljö för någon.

Jag kan gärna vara den som gör en orosanmälan. Det här måste få ett slut. Kontrollen måste stoppas och skulle det visa sig att Essie mördats så är det väl högst olämpligt att A bor där under familjen Ö kontroll.
Citera
2024-08-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Kan det vara därför som Essie avfärdats som död redan efter en vecka av ägaren, för att Agria betalar ut då?
Kan det också vara därför man tar bort efterlysningar, stänger av kommentarsfält på fb etc...
Tvärstopp blev det med allt, råder stor tystnad nu från Essie's alla familjemedlemmar ju närmare vi kommer brytpunkten för just 1 månad.

Är ju så att, om du har tilläggsförsäkring Agria Användbarhet så betalas livförsäkring ut efter 1 månad, vi närmar oss månadsgränsen nu
🤔

( stort OBS!
Endast en teori )

Vet man med säkerhet att Essie är försäkrad hos Agria?
Citera
2024-08-06, 11:54
Medlem
Citat:

Jag har inte själv någon erfarenhet av hur det är att vara förälder till en svårt funktionsnedsatt person- Men har det däremot på nära håll då en nära anhörig till mig har ett barn med svår autism och intellektuell funktionsnedsättning. (Jag vet inte exakt vad A har för funtktionsnedsättningar eller diagnoser bortom att hennes familj uttalat NPF och sagt att hon ibland kan bete sig som en 4-åring, vilket tyder på att det också kan finnas med en intellektuell funktionsnedsättning).

Personen jag känner är idag i 30-års åldern men på grund av sin autism och sina intellektuella svårigheter så kan hon lätt fastna i resonemang som hon då ältar om och om igen i månader när något triggar just de spåren.
Hon är t ex väldigt triggad av saker som hon upplever som orättvisa och kan ofta uppleva att både vara rädd för att behandla andra orättvist såväl som att bli häftigt arg och upprörd om hon tycker att någon behandlar henne eller någon annan orättvist. Och då går liksom den bandspelaren igång och varvar upp henne mer och mer. Hennes föräldrar har genom åren blivit oerhört skickliga på att avleda henne när de märker att en trigger börjar aktiveras. Vilket är en förmåga som de genom att ha så stor erfarenhet av henne förvärvat.

Jag berättar det för att ge en tydligare bild av hur det som kan betraktas som jättekonstigt för en utomstående kan vara väldigt självklart och begripligt för en förälder till ett funktionsnedsatt barn.

Det den hör familjen enligt deras egen Facebookgrupp skrev ifrån början var att de valde att säga till A att ”Essie låg på sjukhus”. De valde också att flytta på A till en annan plats direkt. Min gissning - och jag vill betona att det är en gissning - är att det antagligen är mer hanterbart för A om hon tror att hunden är på sjukhus än om man sagt att den är borta. Och att risken för att dra igång nåt också minskar om hon inte är i miljön där hunden normalt är. För det väcker kanske väldigt mycket frågor som kanske också omfattar några av hennes sannolika triggers? Hon verkar ju ha lätt till utåtagerande beteende och kan kanske bli helt okontrollerbar då? Med en sådan liten ”vit lögn” kanske man kan balansera situationen bättre?
Beroende på hur betydelsefull (eller inte) hunden varit för henne så kan det också bli lättare att ge ett mer permanent besked om att hunden aningen är borta eller förmodad död till henne när det uppstått lite tids eller minnesmässig distans till försvinnandet sett ur A’s synvinkel då? Men också det är en kvalificerad gissning.

Vad jag däremot är rätt säker på det är att vad de valt att säga till A om hunden har mer att göra med hur man undviker att dra igång henne för att t ex undvika epilepsianfall, (som hon enligt tidigare artiklar i enköpingsposten medicinerar för) än på grund av något annat skäl.

Jag vill med det samtidigt tydliggöra att jag inte tagit någon ställning till hur eller varför hunden Essie har försvunnit. Det är för mig ännu en olöst gåta.
Citera
2024-08-06, 12:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Frågan är hur hittar man så unga assistenter som "är väl införstådd med brukarens diagnos och särskilda behov."?

Jag önskade att det fanns en yrkesutbildning med olika inriktningar för personliga assistenter som höjer statusen på detta yrke.

Nej, man gör ju inte det. Det krävs utbildning och sannolikt också praktik för att tillgodogöra sig de kunskaper som behövs för att vara assistent åt en brukare som dottern i detta fallet, menar jag. Precis som du säger så behövs det riktiga utbildningar, och statusen behöver upp från rock bottom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in