2024-08-07, 22:49
Medlem
Här kommer en länk till ett ärende med daboksblad från kammarrätten i Stockholm emot försäkringskassan på 123 sidor, väldigt mycket är maskat, IvO , boenden m.m handlar det om.

Jag tycker familje s aktiva ansökningar och envist fortsätter få rätt att hon ska ha ännu mer assitenser där nämns inte Essie någonstans, borde inte assistanshunden vara nämnd i dessa punkter för att visa varför det behöver mer hjälp

Tillägg detta finns uppgifter som är känsliga därav domstolen har maskat så sådant är maskat.

https://delafil.se/f4912a9e00b0aef0/Sekretessprövad_akt_3168-24.pdf

https://delafil.se/a20b7d8e93d1ab70/Stockholm_KR_3168-24_Dagboksblad_2024-08-07.pdf
Senast redigerad av Saga23 2024-08-07 kl. 23:21.
Citera
2024-08-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Det låter ju inte klokt, jag har börjat att ifrågasätta hela idén med assistanshundar, förutom kanske ledarhund. Hundföraren måste ju förtjäna tilliten från hunden, annars blir det ju bara som någon dresserad apa, det är så konstigt allting.

Precis, de ska bli en enhet som litar på varandra, ha förtroende för varandra.
Citera
2024-08-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det här rullstolsuttalandena är det säkert nån som screenshottat. Jag har sett det på minst två ställen men tror det var fru Osynlig som sa,/skrev det ena gången. De hade haft möte om A och hon slätade över diverse dumheter som pappan blöttat ur sig.

"Hunden har inga känslor, den är som en rullstol"
Står i dokumentet från LS, skärmdumpen finns på FB och även på "hans" LinkedIn.
Skärmdump där några kommenterade i ett offentlig inlägg om att Essie var borta:
https://ibb.co/JyNZtvW

Om man söker på PÖ på LinkedIn kan man välja att bara visa inlägg som har en koppling till P.
Sen får vi se om han läser här och hur snabbt han tar bort kommentarerna.
Citera
2024-08-07, 23:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Här kommer en länk till ett ärende med daboksblad från kammarrätten i Stockholm emot försäkringskassan på 123 sidor, väldigt mycket är maskat, IvO , boenden m.m handlar det om.

https://delafil.se/f4912a9e00b0aef0/Sekretessprövad_akt_3168-24.pdf

https://delafil.se/a20b7d8e93d1ab70/Stockholm_KR_3168-24_Dagboksblad_2024-08-07.pdf

Tack!
123 sidor var det inte i filen, eller fick jag inte med allt?

Är detta något som ska till IVO igen eller är det här en ny omgång? Det var lite mildare text denna gång, inget om kniv, hammare och eltejp, blixtsnabba utfall osv.
Citera
2024-08-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ett tips i all välmening,

Länkarna du delar vore önskvärt att man beskriver vad för relevans dom har till trådens topic.

Man ska ej behöva klicka på länken för att få veta vad dom innehåller.

Ett kort citat till varje länks innehåll, tack

Just det, sorry! Är som sagt ny på det här, men ska självklart fixa till. Tror man kan redigera inlägget. Tack för påminnelsen!
Citera
2024-08-07, 23:14
Medlem
Citat:
Tack!

Är detta något som ska till IVO igen eller är det här en ny omgång? Det var lite mildare text denna gång, inget om kniv, hammare och eltejp, blixtsnabba utfall osv.

Det är massa sidor maskade
Citera
2024-08-07, 23:19
Medlem
Citat:
Tack!

Da förösker få rätt om assistans det de förklarade i förvaltningsrätten emot försäkringskassan. Nu tar de underlaget ifrån allt med IvO boenden m.m för att då rätt i kammarrätten istället och det är pågående ärenden nu. Advokat krävde sekretess 5/8
Citera
2024-08-07, 23:27
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det låter inte klokt, eftersom det inte är sant. Det sprids väldigt mycket lögner om pappan här i tråden av ett gäng näthatare, och det där är en av de sakerna.

En assistanshund skiiljer sig från en vanlig sällskapshund på några väsentliga punkter. En sådan punkt gäller tillgänglighet för brukaren. En brukare skall inte hindras från att besöka olika inrättningar, som affärer, restauranger, apotek, osv, bara för att denne har en assistanshund. Precis som en person som sitter i rullstol får ta med sig rullstolen in i en affär och sitta i den inne i affären, så bör en autist med en assistanshund få ta med sig assistanshunden in. Man jämför här då autistens hund med den rörelsehindrades rullstol. Att försäkringsbolag därtill betraktar hundar som en sak, då de ingår i gruppen sakförsäkringar, är ett annat exempel på att hundar ur vissa perspektiv ses som "saker". Det är återigen bara ett gäng näthatare som försöker vända precis allting emot pappan och familjen genom att ljuga om sådana här saker.

Här kan du läsa om hur en assistanshund till en autist, som Essie, fungerar och vilken nytta den kan göra.

https://www.habilitering.se/kunskap-och-stod/temasidor/hjalpmedel/douglas-och-assistanshunden-rocky/
Hur vet du att det är lögner? Känner du honom? Jag tycker att det är ren fakta som delas.
Citera
2024-08-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Meningar hämtade från "försvarstalet"
Assisterna får inte kela och mysa med Essie utan det får endast A göra. Det är alltid viktigt att ge Essie uppmärksamhet så hon känner sig sedd och önskad i alla situationer även om personal ta över Essie för en stund. ( MINA ORD: Men bara av A för assistenterna får inte)
Assistenterna ska ta undan Essie när A blir aggressiv
Assistenterna ska ta undan Essie när A gapar och skriker.
Assistenterna ska motivera A att gå ut på promenad med Essie.
Assisterna ska ringa mamman om dom inte lyckats motivera A till promenad så hon kan ta den.
Assistenterna ska se till att inget händer Essie när A tar med sig Essie till badrummet.
Assisterna ska träna Essie och A på olika kommandon
Essie ska ligga med ute när A badar.
Essie ska sitta i en cykelvagn när dom är ute och cyklar.
Essie ska... Essie ska och ska... (MINA ORD: allt utom att få vara bara hund en stund.)

Tydligt är ju att man inte "bara" är assistent i det huset utan man är djurskötare/djurtränare och mänsklig sköld för att skydda hunden oxå. ("bara" i citattecken då jag anser att assistent yrket är ett jäkla slitgöra men samtidigt väldigt fint yrke.)

Vad skulle hundägaren och den som är utbildad att vara hundförare åt assistanshunden göra?
Och den andra assistenten som ev är någon form av chef för dom andra assistenterna?
Dom assistenterna borde ha en grundlön på 300 kr i timmen plus risktillägg i särskilt svåra situationer med ALLA dessa oberäkneliga och plötsliga arbetsuppgifter som kan uppstå på sekunden.

Finns gränser vad man kan kräva, synd att ingen eller alla inte satte stopp för detta tidigare.

Gå till fackets skyddsombud, begär att det görs granskning av arbetsplatsen, behövs kanske ett skyddstopp i nuvarande boende. Eran arbetsplats

Ring och anmäl hos AMV

Ring IVO och anmäl ( ej anonymt rekommenderar jag )

Bombadera assistansbolaget med avvikelserapporter med allt från utsattheten för hot och våld, kränkningar från anhöriga ( om det förekommit ) ös på med avvikelse som är berättigade att skriva, spelar ingen roll om händelsen var pytteliten eller en tornado.

Kontakta VD på assistentbolaget.

Men snälla ni assistenter va inte tysta, stå upp för er själva och ta ingen skit, håll huvudet högt i alla lägen!

Än en gång ta kontakt med IVO, jag har själv samarbetat med IVO om att dra tillbaka tillstånd för att få bedriva verksamhet under LSS-lagen.

Stå på er ni är guld värda, ni härliga Personliga assistenter i vårat Sverige!
Citera
2024-08-07, 23:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Da förösker få rätt om assistans det de förklarade i förvaltningsrätten emot försäkringskassan. Nu tar de underlaget ifrån allt med IvO boenden m.m för att då rätt i kammarrätten istället och det är pågående ärenden nu. Advokat krävde sekretess 5/8

Aha. Ja det förstår man ju att de vill ha,vi ska inte veta. Släpps sekretessen när ärendet är avslutat?

Det var ju extremt många dokument. Brukar det vara så här?
Citera
2024-08-07, 23:33
Medlem
Jag undrar lite om hunden Molly som fanns hos familjen Ö men som omplacerades hos en bekant innan Essie kom in i bilden.

Varför skaffade de Molly (genuint hundintresse? ) och hur länge hade de henne?
Senast redigerad av colomar 2024-08-07 kl. 23:37. Anledning: Språkfel
Citera
2024-08-07, 23:34
Medlem
Citat:
Aha. Ja det förstår man ju att de vill ha,vi ska inte veta. Släpps sekretessen när ärendet är avslutat?

Det var ju extremt många dokument. Brukar det vara så här?

Nej det är inte normalt med så mkt maskade uppgifter för att få rätt i kammarrätten och få prövningstillstånd men dete väl familjens desperata behov av att få mer assistans till henne , allt som är maskat från IVO får jag ut omaskade ifrån IvO själva nu är det kammarrätten som maskat

Här står det vad som lämnats ut och inte och varför

https://delafil.se/fcd79c30719c3d8e/Tjänstemannabesked_3168-24.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in