2024-07-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Min erfarenhet är att många av dessa som blinkar vänster fortsätter med detta fast man kör av till höger, knappast något som tyder på tydlighet.

Nej högerblinket ut är naturligtvis viktigast. Men jag förstår verkligen inte hur det kan vara svårt.
Citera
2024-07-31, 21:37
Medlem
Åkt mycket 2+1 väg det senaste och brukar ligga några km över hastighetsbegränsningen men får alltid någon som ligger tätt-tätt bakom. Ökar +10 km men fortfarande tätt-tätt efter. Så kommer äntligen 2-filig sträcka.. går ner i hastighet till hastighetsbegränsningen eller -5km.. inte fan kör åbäket om. Hur tänker dessa människor? Kör om eller håll avstånd!
Citera
2024-07-31, 21:38
Avslutad
Generellt sett: Kvinnor.
Citera
2024-08-18, 01:16
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En liten kommentar…

Trafikrytmen ska bara följas om den är inom vad trafiklagarna säger rörande hastighet etc, vilket betyder att är trafikrytmen 97 kmh på en 80-väg så ska man inte följa trafikrytmen, då ska man lägga sig i en hastighet på max 80 för då gör man rätt. Alla andra som kör fortare utan giltigt skäl är de som gör fel…

Det kan du ju tycka men det är fortfarande du som blir störningsmomentet. Väljer DU att bryta mot trafikrytmen så är det också ditt ansvar att underlätta för bakomvarande att köra om. Du kan likt den paragrafryttare du brukar vara luta dig mot vilka lagar eller trafikförordningar du vill men det förändrar inte det faktum att det är du som är problemet om majoriteten av alla andra tycker att du kör för sakta.

Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Vad tycker du om omkörning på insidan när du själv ligger i 120 och inte ens har möjlighet att flytta på dig. DET är irriterande...

Blir du omkörd på högersidan så hade du j uppenbarligen möjlighet att flytta dig right?

Citat:
Ursprungligen postat av ermex
Folk som hoggar vänsterfilen och inte har uppmärksamhet. Jag skiter i om jag färdas i alldeles för hög hastighet, kör du inte om ska du vara i högerfil. Om du väl kör om så gör du det snabbt så jag kan komma förbi. Det är din skyldighet att inte hindra trafik i onödan.

Korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
vad bra att du skiter i det, för vi skiter i dig också och blockerar dig mer än gärna. kräv inte att andra ska följa lagen om du inte gör det själv först. Det enda du kan kräva är att de i vänsterfilen inte kör under skyltad hastighet i onödan. Kör man olagligt fort har du inga rättigheter öht, utan riskerar endast andra människors liv. Pga det feltänket du sysslar med så kommer vi dra dra ut på våra omkörningar och låta de ta extra lång tid. Alltid lika roligt när man ser nån idiot som ligger och hetsar där bak som börja koka

Kräv inte respekt om du inte kan visa det själv först unge!

Ingen fara, det är sådana som dig som man kör om på höger sida i en flygande omkörning så kan du ligga kvar gråtandes i vänsterfilen i din traktor. Kloroformstinkande vänsterfilsmongon känns nämligen igen på lååångt avstånd.
Du har ingen som helst anin
Citera
2024-08-18, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Det kan du ju tycka men det är fortfarande du som blir störningsmomentet.

Det handlar inte om tyckande utan är objektiva fakta att jag i en sådan situation är den som gör rätt, vilket bekräftats om polisen gjort en hastighetskoll och mätt de andra bilarna till 97 och mig till 80.
Du kan ju gissa vilka som då hade fått bot och vem som inte fått det….

Citat:
Väljer DU att bryta mot trafikrytmen så är det också ditt ansvar att underlätta för bakomvarande att köra om.

Var har jag skrivit att jag inte skulle underlätta för bakomvarande att köra om?
Dock har även de som är bakom mig och vill köra fortare också ansvar för en massa saker, eller tror du att de ska få göra och köra som de vill i trafiken utan att bry sig i vad TF säger…

Citat:
Du kan likt den paragrafryttare du brukar vara luta dig mot vilka lagar eller trafikförordningar du vill men det förändrar inte det faktum att det är du som är problemet om majoriteten av alla andra tycker att du kör för sakta.

Fast om jag kör i 80 på 80-väg så kör jag inte för sakta, då är det de andra som kör i 97 som kör för fort och gör fel.
Menar du att trafiklagarna inte gäller längre bara för att folk vill köra fortare än skyltat….?
Märkligt att alla idioter som likt dig retar sig på andra i trafiken, t ex tycker de kör för sakta och är i vägen för dem själva, bara ser de paragrafer i TF som de tycker passar dem själva men lyckas missa alla lagar som säger att även de har ett flertal grundläggande skyldigheter. Det vanligen egoism på högsta nivå hos er i trafiken…

Du kan förresten testa att i körskola på lektioner, och på uppkörning, lägga dig på 97 på 80-väg bara för att ”alla”andra kör i 97 där, och se om du får godkänt eller får ta cykeln hem igen….
Citera
2024-08-21, 22:34
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Åkt mycket 2+1 väg det senaste och brukar ligga några km över hastighetsbegränsningen men får alltid någon som ligger tätt-tätt bakom. Ökar +10 km men fortfarande tätt-tätt efter. Så kommer äntligen 2-filig sträcka.. går ner i hastighet till hastighetsbegränsningen eller -5km.. inte fan kör åbäket om. Hur tänker dessa människor? Kör om eller håll avstånd!

Jag ligger alltid över hastigbegränsningen (förutom 30,40 och 50-väg). På 2-1 väg har jag farthållaren på 110 om hastigheten är 100. Norr om Gävle E4an, så är det 100 och 110. Jag ligger antingen på 110 eller 120 km i timmen. Hamnar jag bakom en som pumpar 100 så kör jag om när vägen delar sig.

Jag körde mycket väg 56 i sommar (Heby-Valbo). Den är både 2+1, 100 km i tim och 80 väg. Jag avskyr att ligga bakom dom som ska pumpa 80 km i tim på den sträcken. Jag kör om och sätter farthållaren på 90 km i tim. Vissa delar av sträckan finns kamera också.
Citera
2024-08-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag ligger alltid över hastigbegränsningen (förutom 30,40 och 50-väg). På 2-1 väg har jag farthållaren på 110 om hastigheten är 100. Norr om Gävle E4an, så är det 100 och 110. Jag ligger antingen på 110 eller 120 km i timmen. Hamnar jag bakom en som pumpar 100 så kör jag om när vägen delar sig.

Jag körde mycket väg 56 i sommar (Heby-Valbo). Den är både 2+1, 100 km i tim och 80 väg. Jag avskyr att ligga bakom dom som ska pumpa 80 km i tim på den sträcken. Jag kör om och sätter farthållaren på 90 km i tim. Vissa delar av sträckan finns kamera också.

Ja, tacksamt när man kör om när omkörningsfil uppstår, om man vill hålla en högre hastighet. Något är fel när man har samma bil mycket tätt bakom sig långa sträckor oavsett om man håller 75, 80, 90 eller 95. Känns som att vissa bara önskar ha en bil framför sig men hur man inte kan hålla vettigt avstånd förstår jag verkligen inte då det bör vara bästa sättet att förhindra olyckor.
Citera
2024-08-27, 20:59
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
2. Folk som i bilköer inte ställer sig tätt bakom bilen framför, utan 15 meter bakom och kör fram lite i taget. Då tvingas jag göra samma sak som står bakom idioten för att det inte ska bli en stor lucka.

Intressant. Vid längre köer innan rondeller eller rödljus gör jag just så, men stannar inte utan utövar världsmästerskapet i krypkörning. Det smittar av sig bakåt och kön som då smyger fram istället för att axa, nita och gasa. Mjuk körning. Prova!
Citera
2024-09-08, 00:57
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Det handlar inte om tyckande utan är objektiva fakta att jag i en sådan situation är den som gör rätt, vilket bekräftats om polisen gjort en hastighetskoll och mätt de andra bilarna till 97 och mig till 80.
Du kan ju gissa vilka som då hade fått bot och vem som inte fått det….

Den här tråden handlar inte om vem som skulle få bot eller ha juridiskt rätt på sin sida, den handlar om vad som irriterar andra i trafiken. Och med ditt tankesätt så är du uppenbarligen en sådan.
Den största skillnaden mellan dig och mig är att du har regelboken uppkörd i röven och på ett patologiskt sätt inte verkar förstå att trafik är en dynamisk miljö. En miljö där avvikelser från vad som är "rätt" och inte ibland är nödvändiga för att trafiken ska flyta på och fungera smidigt, en miljö där man tvingas använda hjärnan och ta olika beslut i olika situationer och anpassa sig därefter och inte enbart fastna i teoretiska regler likt en autist.
Jag har redan tidigare gett dig exempel på t.ex. felaktig stopskyltning utan funktion och det finns såklart en uppsjö av meningslösa eller överdrivet reglerade miljöer i trafiken.

Citat:
Var har jag skrivit att jag inte skulle underlätta för bakomvarande att köra om?
Dock har även de som är bakom mig och vill köra fortare också ansvar för en massa saker, eller tror du att de ska få göra och köra som de vill i trafiken utan att bry sig i vad TF säger…

Nej, båda parter har naturligtvis ansvar. Så länge du underlättar för bakomvarande att köra om så är det såklart helt ok att du kör 80 på 80 väg. De jag talar om och som är idioter är de som verkar tro att "här är minsann bara 80 så då ska också köra i 80 och lägga mig längst ut till vänster så att jag minsann visar att de inte får köra fortare än så". Och av dina tidigare inlägg att döma så verkar du vara en sådan person, har jag fel är ingen gladare än mig.

Citat:
Fast om jag kör i 80 på 80-väg så kör jag inte för sakta, då är det de andra som kör i 97 som kör för fort och gör fel.
Menar du att trafiklagarna inte gäller längre bara för att folk vill köra fortare än skyltat….?
Märkligt att alla idioter som likt dig retar sig på andra i trafiken, t ex tycker de kör för sakta och är i vägen för dem själva, bara ser de paragrafer i TF som de tycker passar dem själva men lyckas missa alla lagar som säger att även de har ett flertal grundläggande skyldigheter. Det vanligen egoism på högsta nivå hos er i trafiken…

Läs mitt svar på ditt första inlägg..

Citat:
Du kan förresten testa att i körskola på lektioner, och på uppkörning, lägga dig på 97 på 80-väg bara för att ”alla”andra kör i 97 där, och se om du får godkänt eller får ta cykeln hem igen….

Varför skulle jag befatta mig med en körskola? Försöker du med patologiskt vurmande för TA statuera någon form av poäng? Återigen, läs mitt svar på ditt första inlägg...
Citera
2024-09-08, 03:38
Medlem
Pungsvings avatar
Problemet är att folk är stressade. Stressade är irriterade. Irriterade agerar irrationellt. Irrationellt agerande i trafik är farligt. Farliga medtrafikanter gör en stressad...

Det bästa sättet att undika detta är att skapa distans till andra medtrafikanter. Min taktik gör vissa medtrafikanter väldigt irriterande, men man måste hålla huvudet kallt och agera rationellt. Jag försöker ha bra avstånd till bilen framför mig hela tiden. Om bilen bromsar så släpper jag på gasen genast och börjar rulla. Jag hinner sällan ikapp för bilen framför gasar på igen. Då har jag ingen brådska att hinna ikapp och det skapas en lucka som växer. Snart nog bromsar bilen igen och jag börjar rulla. Mina bromsbelägg brukar vara 15 tusen mil.
Senast redigerad av Pungsving 2024-09-08 kl. 03:45.
Citera
2024-09-08, 06:00
Medlem
Citat:
Den här tråden handlar inte om vem som skulle få bot eller ha juridiskt rätt på sin sida, den handlar om vad som irriterar andra i trafiken.

Om man irriteras av andras körning så som du uppvisar i dina inlägg i tråden från 2009 fram till idag, så har du inte i trafiken att göra. Du skulle aldrig klara en uppkörning om du uppvisade den attityden vid en uppkörning

Citat:
Och med ditt tankesätt så är du uppenbarligen en sådan.

Du har uppenbarligen någon diagnos om du utan att känna mig och aldrig sett mig köra, ändå tror att du ”uppenbart” skulle veta nåt om hur jag kör.

Citat:
Den största skillnaden mellan dig och mig är att du har regelboken uppkörd i röven och på ett patologiskt sätt inte verkar förstå att trafik är en dynamisk miljö.

Jag har kört motorfordon i trafiken sedan 1975, och är du så korkad att du tror att någon under sådan tid inte lärt sig att trafikmiljön är synnerligen dynamisk, så är dina vanföreställningar inte mitt fel.

Jag har Trafikförordningen i huvudet, du verkar däremot ha röven som huvud….

Citat:
En miljö där avvikelser från vad som är "rätt" och inte ibland är nödvändiga för att trafiken ska flyta på och fungera smidigt, en miljö där man tvingas använda hjärnan och ta olika beslut i olika situationer och anpassa sig därefter och inte enbart fastna i teoretiska regler likt en autist.

Grundläggande gäller TF, och det är inte fritt och upp till var och en att efter eget huvud tycka och göra som de vill, när de vill. Du begriper såklart inte det, men om du tycker att du kan och för göra så, och andra i samma situation som regleras av TF tycker att de får göra si, så kan det bli galet fel, och båda tycker de gjorde rätt och blir sura på de andra. Följ vad TF säger och vad körskolor lär ut, hitta inte på egna idéer bara för att ni inte kan TF eller minns vad körskolor lärde er, eller för att ni inte har lust att följa trafikreglerna.

Citat:
Jag har redan tidigare gett dig exempel på t.ex. felaktig stopskyltning utan funktion och det finns såklart en uppsjö av meningslösa eller överdrivet reglerade miljöer i trafiken.

En stoppskylt är en stoppskylt oavsett var den står och vad du tycker, den skall följas.
Vad du tycker är fullständigt irrelevant, för du kan ju ha fel i ditt tyckande.

Normalt sätt så bökar man inte med att sätta upp en stoppskylt utan att de som har mandat att bestämma detta, kommit fram till att behov för en stoppskylt finns.

Citat:
Nej, båda parter har naturligtvis ansvar. Så länge du underlättar för bakomvarande att köra om så är det såklart helt ok att du kör 80 på 80 väg.

Man får alltid köra 80 på 80-väg, så länge inget i TF förbjuder det eller talar emot det

Citat:
De jag talar om och som är idioter är de som verkar tro att "här är minsann bara 80 så då ska också köra i 80 och lägga mig längst ut till vänster så att jag minsann visar att de inte får köra fortare än så".

Då gör de såklart fel, men hur ska du veta varför de gör si eller så…? Jag ligger ofta mer mot mittlinjen vid t ex körning i mörker, som en säkerhetsåtgärd.

Och du, hur mycket nytta gör det egentligen att hålla till höger på en vanlig landsväg, utan egentlig vägren (och man har inte skyldighet att gå ut på vägren bara för att andra vill köra om) när den som kör om ändå måste gå över mittlinjen för omkörningen. Kan inte omkörningen göras utan att mötande blir drabbade, så skall inte omkörning göras.

Omkörning skall endast göras om man hinner tillbaka till den egna högra körbanan i god tid innan mötande trafik kan störas, och allt kan ske inom skyltad hastighet (eller den för aktuellt fordon högsta tillåtna på aktuell väg). Enkelt va…?

Citat:
Och av dina tidigare inlägg att döma så verkar du vara en sådan person, har jag fel är ingen gladare än mig.

Du har haft kopiösa mängder fel i princip alla dina inlägg i tråden sen 2009

Citat:
Läs mitt svar på ditt första inlägg..

Se svar ovan

Citat:
Varför skulle jag befatta mig med en körskola? Försöker du med patologiskt vurmande för TA statuera någon form av poäng? Återigen, läs mitt svar på ditt första inlägg...

Du har helt uppenbart, sett till ditt eget vittnesmål sedan 2009 om din trafikmässigt mentala status, stort akut behov av repetisjon i körskola och krav på ny uppkörning.
Citera
2024-09-08, 12:14
Medlem
MurderOnes avatar
Vad som är mest irriterande beror på var jag befinner mig.

Mörk landsväg → Folk som inte bländar av i tid. (Någongång ibland är tyvärr jag idioten som glömmer att blända av. Vanligtvis när jag kör andras bilar)

Rondeller → Senfärdiga idioter som inte kör in i rondellen när lucka finns. Det är som att de inte är med i matchen och kan se i förväg var en lucka kommer finnas och då vara på hugget. Istället är det först när det är tomt som de börjar att kolla om det är fritt att köra ut och då hinner nästa bil komma.

Parkeringar → Folk som inte visar respekt för andras egendom. Med tanke på hur mycket dörruppslag som finns på bilar så handlar det inte om otur, man skiter helt enkelt i om man skadar andras egendom.

Motorvägar → Är det inte trafikstockning så håll till höger. Kör om när du kan göra det utan att hålla upp snabbare trafik bakifrån. Det är inte svårt, det handlar om vett & etikett.
Undrar om samma personer:
Bromsar upp cyklister på cykelbanan?
Blockerar folk i mataffären med sin kundvagn bara för att de själva har halva eftermiddagen på sig att handla?
Inte går ur spår när snabbare åkare är på väg ifatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in