2006-12-18, 18:27
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillhjalle
Jaså? Såhär står det iaf i körboken jag använde på skolan: "Korsar du en cykelbana, har du väjningsplikt mot trafikanterna på cykelbanan." Det tolkar iaf jag som att cyklisterna har företräde
vad det står i din körbok är fullständigt ointressant då det är trafikförordningen som gäller och där står dt att förare som svänger i korsning eller kör ut ur en cirkulationsplats SKALL lämna företräde gentemot dom som håller på att korsa eller precis skall till att korsa vägen.
däremot har DU som kommer på cykelbana SKYLDIGHET att väja för förare på väg som kör rakt igenom en korsning till exempel.
i många fall har du också skyldighet att lämna företräde mot förare på väg som skall in i en cirkulationsplats.
enda gången du kan kräva att få köra är gentemot förare som svänger i korsning eller kör ut ur cirkulationsplats annars har du konsekvent skyldighet att stanna om inget annat anges via skyltar eller ljussgnaler.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

om texten är svårbegriplig finns animeringar att titta på hos vägverket
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Citera
2006-12-18, 18:47
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
vad det står i din körbok är fullständigt ointressant då det är trafikförordningen som gäller och där står dt att förare som svänger i korsning eller kör ut ur en cirkulationsplats SKALL lämna företräde gentemot dom som håller på att korsa eller precis skall till att korsa vägen.
däremot har DU som kommer på cykelbana SKYLDIGHET att väja för förare på väg som kör rakt igenom en korsning till exempel.
i många fall har du också skyldighet att lämna företräde mot förare på väg som skall in i en cirkulationsplats.
enda gången du kan kräva att få köra är gentemot förare som svänger i korsning eller kör ut ur cirkulationsplats annars har du konsekvent skyldighet att stanna om inget annat anges via skyltar eller ljussgnaler.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Allt du skriver ovan gäller cykelöverfart, medan det lillhjalle skrev gäller cykelbana.
Citera
2006-12-18, 18:51
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatmannen
Allt du skriver ovan gäller cykelöverfart, medan det lillhjalle skrev gäller cykelbana.
att dömma av vad h*n skrev lät det som h*n kommer på en cykelbana som korsas av en väg/gata och då gäller dom regler jag nämnde, att det saknas övergångställe är oväsentligt.
det står inget om att dom går parallelt precis bredvid varann för då korsar dom ju inte varann.

Den sträcka jag cyklar varje dag innehåller flera ställen där bilvägen korsar cykel/gåvägen

Citera
2006-12-18, 18:56
Medlem
Var i helskotta ska jag börja.
Bor i Västerås förövrigt
* De som trycker på grönt knappen när det är ett övergångsställe med ljussignaler trots att det kommer EN bil från vardera hållet. Brukar skälla ut den som gör det, även om jag cyklar förbi

* De som cyklar på vänster sida. Skäller ut dem och säger att vi har högertrafik

* Gångare som tar upp hela gångbanan

* De som står och snackar och tar upp hela cykelbanan. Brukar säga bra möteslokal

* Gångare och cyklister som går/cyklar mot rött trots att man inte får göra så. Brukar säga att det är olagligt till cyklisterna och att jag hoppas de blir påkörda

* Gångare och cyklister som går/cyklar över övergångsställen utan att se sig för trots att det kanske är 70 och man riskerar att köra på dem

* Cyklister som cyklar mot enkelriktat och inte tror att trafikreglerna gäller dem, brukar skrika att regler är till för att följas

* Cyklister som inte stannar vid stopskylt trots att den gäller dem också, brukar säga att den gäller er också

* Cyklister som cyklar utan lysen, brukar skrika att jag hoppas snuten tar er för det är olagligt att cykla utan lysen

* Flera cyklister i bredd på cykelbana som dessutom cyklar extremt sakta. Struntar i att använda ringklockan, jag cyklar tätt bakom dem och skriker "Flytta på er" för bästa effekt

* Traktorer/Epatraktorer(bilar som bara går max 30) på allt över 50 vägar. Epatraktorer borde inte få framföras på annat än övningskörningsbanor då förarna inte kan trafikreglerna

* De som kör ut ur en korsning när man kommer i 70 och lägger sig framför i 50.

* De som lägger sig i vänsterfilen på väg in i rondellen och kör rakt fram trots att den är markerad enbart vänster.

* Lastbilar som kör om andra lastbilar på E18. Speciellt irreterande när skithögarna gör det i samband med 2+1 väg på väg mot Köping

* Lastbilar som kör om en när man åker på E18 och håller lagstadgade 70 som en del av E18 är i Västerås

* Mopeder som kör mot rött i korsningar, trafikregeler gäller tydligen inte mopeder.

* Alla som lägger sig två m från en på vägen när man kör i lagdstadgad hastighet. Ibland bromsar jag och de tvingas tvärnita. Andra gånger släpper jag på gasen så de får göra detsamma.

* I shoppingområden där de som väntar på parkering inte kan vänta utan måste köra så närma som möjligt så man inte kan backa ut.

* De som ligger i 10-20 km/h för långsamt på vägen och den är utformad så det inte går att köra om. Brukar tuta och lägga mig nära dem för att få dem att öka farten, för att sedan sakta ner för att inte orsaka olycka

* De som parkerar så man inte kommer ur bilen när man ska tillbaka till bilen

* De som slår upp dörren utan att bry sig om bilen brevid

* De som tar upp så mycket utrymme som möjligt på parkeringar utan markerade rutor

* De som vägrar släppa in en när man ska in på motorvägen trots att man blinkar, jag går alltid ut i andra vägbanan när jag har möjlighet

* De som inte blinkar när de ska svänga när man ligger bakom eller väntar på att köra ut

* De som närmar sig en korsning i hög fart (man tror man ska köra på dem när de kör ut) för att sedan bromsa vid korsningen

* De som kör om på insidan

* Lastbilar, minibussar, bussar och liknande otyg som kör fortare än de får enligt lagen på motorväg.

* Fordonsförare som struntar i vägbyggen och blåser förbi dem så snabbt som möjligt. jag anpassar min fart efter dessa vägbyggen, oavsett vad den bakom mig anser

* Glömde. De gångtrafikanter som inte tackar när man släpper över dem. Jag tackar bilister som släpper förbi mig då jag anser det vara hövligt
kommer inte på något mer just nu
Citera
2006-12-18, 19:02
Medlem
Citat:
En bilist som inte blinkar inne i en rondell ämnar fortsätta köra i rondellen. Svårare än så är det inte. Enda anledningen till att blinka vänster inne i en rondell är om den är tvåfilig och man tänker byta fil till den inre ringen.

Enligt mina körskollärare OCH min teoribok ska man blinka vänster innan rondellen om man ska till vänster enbart. När man sen kommer till den böj när man åk 2/3 av vägen i rondellen ska man blinka höger i skydd av refugen där och sen gå ut i höger fil och sedan köra ut ur rondellen

När man ska rakt på i rondellen blinkar man inte, när man ska åt höger blinkar man just höger
Citera
2006-12-18, 19:06
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
att dömma av vad h*n skrev lät det som h*n kommer på en cykelbana som korsas av en väg/gata och då gäller dom regler jag nämnde, att det saknas övergångställe är oväsentligt.
det står inget om att dom går parallelt precis bredvid varann för då korsar dom ju inte varann.
Men h*n har helt rätt även om du missförstod det h*n skrev. Ska du som bilist korsa en cykelbanahar du väjningsplikt. Vad som gäller vid cykelöverfarter är i det sammanhanget totalt ointressant.
Citat:
Den sträcka jag cyklar varje dag innehåller flera ställen där bilvägen korsar cykel/gåvägen
Det är intressant och jag noterar det. Det är dock totalt irrelevant för vad h*n skrev då h*n irriterade sig på saker som gällde cykelbana.
Citera
2006-12-18, 19:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Men h*n har helt rätt även om du missförstod det h*n skrev. Ska du som bilist korsa en cykelbanahar du väjningsplikt. Vad som gäller vid cykelöverfarter är i det sammanhanget totalt ointressant.

Det är intressant och jag noterar det. Det är dock totalt irrelevant för vad h*n skrev då h*n irriterade sig på saker som gällde cykelbana.
men även om cykelbanan är en del av vägen så har bilisterna fortfarande inte konsekvent väjningsplikt vilket det påstods utan det är bara dom som svänger som skall lämna företräde vid korsningar, i korsningar gäller ju fortfarande dom "3 stegen", först gäller ljussignaler om det finns, finns inte det gäller dom skyltar som finns, finns inga skyltar gäller ju högerregeln.

det finns ju gator/vägar med 1-2 filer och en cykelbana ihop och då gäller ju självklart väjningsplikt för filbyte till avfart när cykelbanan korsas.

och om en väg och en cykelbana möts så blir det ju en cykelöverfart, en cykelbana är en cykelbana endast om den är ensam och inte korsas av en annan gata/väg
Citera
2006-12-18, 19:45
Medlem
paridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Var i helskotta ska jag börja.
Bor i Västerås förövrigt
* De som trycker på grönt knappen när det är ett övergångsställe med ljussignaler trots att det kommer EN bil från vardera hållet. Brukar skälla ut den som gör det, även om jag cyklar förbi
...

* Gångare och cyklister som går/cyklar mot rött trots att man inte får göra så. Brukar säga att det är olagligt till cyklisterna och att jag hoppas de blir påkörda
Ska man stå kvar och vänta tills det kommer fler bilar och trycka då istället?

Citat:
* Gångare och cyklister som går/cyklar över övergångsställen utan att se sig för trots att det kanske är 70 och man riskerar att köra på dem
Finns inte övergångsställen på 70-vägar..

Det jag irriterar mig på är personer som tror de kan alla trafikregler och att dom själva aldrig gör några misstag, men blir asförbannade på andra såfort någon gör nånting som inte passar dem.
Finns nog många i den här tråden...
Citera
2006-12-18, 20:16
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
men även om cykelbanan är en del av vägen så har bilisterna fortfarande inte konsekvent väjningsplikt vilket det påstods utan det är bara dom som svänger som skall lämna företräde vid korsningar, i korsningar gäller ju fortfarande dom "3 stegen", först gäller ljussignaler om det finns, finns inte det gäller dom skyltar som finns, finns inga skyltar gäller ju högerregeln.
I situationen du beskriver ovan är det inte lägre en cykelbana. När den går ut i korsningen blir det en cykelöverfart och då gäller precis de regler du så tydligt beskrivit.
Citat:
det finns ju gator/vägar med 1-2 filer och en cykelbana ihop och då gäller ju självklart väjningsplikt för filbyte till avfart när cykelbanan korsas.

och om en väg och en cykelbana möts så blir det ju en cykelöverfart, en cykelbana är en cykelbana endast om den är ensam och inte korsas av en annan gata/väg
Det finns fler situationer regeln om väjningsplikt vid cykelbana gäller. Se t.ex. cykelbanorna i Stockholm som måste korsas för att nå parkeringsplatserna utmed vägen. Även många in- och utfarter till parkeringshus korsar trottoarer och cykelbanor. Här måste bilisterna ge väg åt cyklister. Jag har själv (som cyklist) blivit påkörd av en bilist som var på väg ut ur ett parkeringshus, så för att göra detta on-topic igen så är detta något som irriterar mig fruktansvärt.

Kort sagt: jag tror vi är överens, men du har inte varit tydlig med vad du menar med cykelbana.
Citera
2006-12-19, 00:10
Medlem
Magnums avatar
Nu tycker jag nån moderator tar tag i detta och sammanfogar de båda trådarna. Onödigt med två likadana jättetrådar och korspostningar.
Citera
2006-12-19, 00:49
Medlem
soppatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Cyklister som några nämnt håller jag med om är ett gissel. Många har uppenbart svåra perceptionsstörningar och verkar ibland även sakna synförmåga. Hur många gånger möts man inte av en förvånad, efterbliven blick?. De tycks tänka: oj, var kom bilen ifrån?. Surprise, jag var där hela tiden, föll inte ned från himmelen. Får jag en på huven någon gång ska jag bara ta och skrapa av skiten och köra vidare tror jag, kanske avliva först med fälgkorset om jag har en bra dag och känner mig snäll .

Håller med där..
Citera
2006-12-19, 01:28
Medlem
Citat:
Enligt mina körskollärare OCH min teoribok ska man blinka vänster innan rondellen om man ska till vänster enbart. När man sen kommer till den böj när man åk 2/3 av vägen i rondellen ska man blinka höger i skydd av refugen där och sen gå ut i höger fil och sedan köra ut ur rondellen

När man ska rakt på i rondellen blinkar man inte, när man ska åt höger blinkar man just höger

Då får du nog be honom läsa och lära sig dom nya reglerna.

För om du i en tvåfilig rondell ligger i vänster körfält när du ska "rakt fram" och sen inte kommer blinka höger eller lämna företräde åt den som åker i höger körfält som ska fortsätta runt, så är du ganska fucked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in