Citat:
Ursprungligen postat av
HundenHansson
Till mitt försvar säger jag först: Jag tycker inte jag är speciellt hetsig i trafiken. Kör i laglig hastighet för det mesta och håller avstånd. Anser inte att folk som håller hastighetsbegränsningarna är väglöss. Man får till och med köra något under skyltad fart om man vill.
Med detta sagt så får jag krupp på folk som inte har vett att hålla lite tempo när det är påkallat. Exempel:
* Trafikljus. Det slår om till grönt och föraren framför verkar först behöva lägga mobilen på laddning, fundera en stund på var kopplingen sitter nu igen, sedan trycka ned sagda pedal, peta i ettan och först därefter lååångsamt rulla iväg från korsningen.
* Påfarter. Uttjatat ämne. Men varför ska det vara så fruktansvärt svårt att gasa upp i lämplig hastighet när man ska ut på motorväg? Man är faktiskt en trafikfara om man inte anpassar farten, utan glider ut på motorvägen i 60 knyck. Dessutom utan att ha någon vidare uppsikt bakåt och tycka att alla andra ska flytta på sig för här kommer jag!
* Rondeller: Det finns inte en bil i sikte, men av någon anledning ska man stanna en stund för att kolla att kusten är klar innan man vågar köra vidare. De enda gånger jag varit nära att köra på folk bakifrån har varit i dessa situationer. Jag tittar själv åt vänster och ser att det är tomt på bilar och gör mig redo att rulla vidare ut i cirkulationsplatsen. Då ser jag att idioten framför har stannat och jag får tvärnita.
Kan bara hålla med! Det som särskilt stör mig är folk som just inte kan se till att komma iväg när det slår om från rött till grönt. Framförallt i stan och under rusningstrafik och framförallt vid signaler som "tas" av kollektivtrafiken. Ibland är intervallet så kort att enbart två eller tre kommer över för att idioten främst sitter och slöar med mobilen.
Något annat som stör mig är att folk inte kan planera sin körning. T ex att de hamnar stående mitt i en korsning på grund av köer och på så sätt blockerar för alla andra. Kör inte ut i korsningen då!
Sen de som ligger i fel fil på en motorväg som delar sig och efter heldragen linje upptäcker detta och då drar linjen och spärrområde och bara förväntar sig att folk ska flytta sig eller vara beredda på en sån idiotmanöver. Kör man fel på en motorväg, fortsätt i färdriktningen till nästa avfart och vänd där, precis som reglerna gäller.
Ytterligare en sak är de som inte blinkar vid filbyte eller påbörjar filbytet först och blinkar sen.
En annan sak är 2-1 vägar. T ex är det 100 km/h som gäller. Då ligger de 110 på den tvåfiliga sträckan och går ner till 85 på enkelfils sträckan. En annan sak är de som då får för sig att köra om en lastbil och inte kan dra på lite under omkörningen, utan ska sega sig om så max två bilar kommer om på en två km lång sträcka.
Sen de som håller på med mobilen under körning. Just här upplever jag att unga kvinnor är överrepresenterade.
Kan också störa mig på de som ska in i en rondell och det är helt fritt åt alla håll och god sikt som ändå ska stanna. Tror dessa personer tittar typ max en meter framför motorhuven, och är samma personer som kör på motorväg och kommer ikapp en lastbil, bromsar och kastar sig ut i vänsterfilen med noll koll.