Citat:
Ursprungligen postat av
Groyk
Så du menar att om någon kör enligt bilens hastighetsmätare(vilket jag trots allt tror många fortfarande gör) och håller hastigheten enligt den, så har du rätt att ligga två meter bakom och utsätta den framförvarande och andra medtrafikanter för mycket stor fara?
Detta pga att du kör enl. gps:ens visade hastighet.
Uppfattar jag dig rätt där?
Och du menar att man kan ligga i upp till 90km/h på 70-väg(alltså att mätaren slår fel på 20km/h i den farten) och undkomma böter vid en eventuell fartkontroll.
Är det rätt uppfattat?
God kväll, Generalen.
Nä, svaret på din första fråga är att man aldrig ligger 2 meter bakom för du kör redan tillräckligt snabbt för att inte kvala in till att vara ett mål för hetsning. En nice bilförare helt enkelt.
Andra frågan så slår mätaren fel på typ 10 km/t (kanske lite mindre då) vid den hastigheten, och kör du 2 km för fort så får du ändå samma böter som du kör 10 km för fort. Och det är en rimlig hastihetsöverträdelde både för plånboken och som argument om polisen stannar dig.
Själv har jag kört bil varje arbetsdag i 10 år inne i Göteborgs centrum och omnejd. Där har majoriteten av bilisterna fattat samma sak. Bara fartkamerorna vi undviker. Frihet under ansvar när det är som bäst. Vi tar hand om varandra och skapar ett gött tempo i trafiken. Därför jag fortfarande jobbar kvar i stan.