2024-06-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenzoDynga420
Trist å höra men du är långt ifrån ensam! Ångest är bread and butter för alla i en benzo AT..
Jag har aldrig haft ångest förutom när jag tänt av så för mig är det lätt att säga vad som är at eller inte. Grymt av dig att ta dig till gymmet fast du mår keff!

Jag var helt hembunden under många månader.. jag tror att ungefär 6 månader kunde jag markant märka skillnad..

Tack för dina kommentarer det får en att fortsätta pusha på de dagar som man är som lägst. 5 veckor idag utan benzo. Möte med läkare nästa vecka angående medicinering men om det är benzon som skapar denna ångesten/oroligheten så är det bäst att inte kolla på hur många dagar ren man är och bara försöka komma tillbaka till bra rutiner igen känner jag.
Citera
2024-06-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggahem
Tack för dina kommentarer det får en att fortsätta pusha på de dagar som man är som lägst. 5 veckor idag utan benzo. Möte med läkare nästa vecka angående medicinering men om det är benzon som skapar denna ångesten/oroligheten så är det bäst att inte kolla på hur många dagar ren man är och bara försöka komma tillbaka till bra rutiner igen känner jag.

Är ungefär i samma sits som dig, är dock 3 veckor clean från benson. Ångesten/oron är såpass kraftig att jag inte klarar av mitt jobb längre , får ingen sinnesro. Är vettskrämd hela tiden. Är psykisk och fysisk utmattad av det här. Jag har inte knaprat lika länge som de flesta här heller för den delen, men under 1 år cirka.

Jag kan inte riktigt sätta finger på om detta är utsättningssymptom eller om det beror på något annat. För det känns verkligen som att det aldrig kommer bli bra. Funderar på att packa väskan och dra utomlands 1 månad.
Citera
2024-06-30, 15:01
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:

Detta är viktigt upptäckte jag själv när jag klev av. Att istället för att räkna dagar och "ställa in" sig på att "bara det går fem dagar till osv" och ha en massa förväntningar för att man läst att någon annan efter den tiden mådde mycket bättre bör man precis som du beskriver skapa en vardag och en ny person inom sig själv som inte längre brukar ångestdämpande substanser. Där är dina intryck och dem energier samt miljöer du vistas i väsentliga för ditt välmående.

För mig var det viktigt att först och främst se till att mitt hem är en plats där jag känner mig trygg och genuint tycker om att vara i. Man brukar säga att man ofta kan avgöra ganska bra en människas mentala dags tillstånd genom att se hur dennes hem ser ut. Därför såg jag till redan i början när det var det sista jag ville göra att städa, möblera och göra mitt hem till ett ställe där det inte alls såg ut som att jag mådde skit och på det sättet "manifestera" ditt välmående snabbare då ens hem är ett ställe man vistas i en hel del och då vill man inte att det under en läkningsprocess ska reflektera psykisk ohälsa utan tvärtom.

Som användaren ovanför skriver också är det så viktigt med sunda rutiner du sakta men säkert skapar mer och mer för varje dag. Man kan börja med såna enkla saker som att ta en dusch när man vaknar. Se till att gå upp och gå och lägga sig samma tid varje dag. Laga varierad och nyttig mat som ger energi och inte tvärtom. Finns en uppsjö av saker man bör tillämpa som rutin i sitt nya liv utan dessa medikament.

I början för mig kändes såna enkla sysslor som att raka sig, gå en promenad och laga en enkel måltid som att bestiga berg, men efter ett tag hade dessa utvecklats från tex. promenader till en timme dagligen på gymmet. Matlagning blev även något jag genuint tyckte om och lade ner tid på och jag lärde mig fade:a mitt eget skägg vilket blev en smått rolig syssla jag kunde se fram emot för jag blev lite bättre på det varje gång.

Man måste börja med att krypa för att till slut lära sig flyga.
Citera
2024-07-02, 11:54
Medlem
Gr0v! Hur går det för dig? Det var ett tag sedan som du skrev här. Går det bra, eller har du blivit sämre?
Citera
2024-07-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Gr0v! Hur går det för dig? Det var ett tag sedan som du skrev här. Går det bra, eller har du blivit sämre?

Det går sjukt mycket bättre just nu. Kan känna av det då o då under dagarna men släpper relativt fort, värst är nog kvällarna. Kan sova rätt bra med melatonin, funkar även utan men tar en bra stund att somna.
Är fortfarande lite benso nere men piggnar till då o då. Varken druckit lr tagit nått på över en vecka men alkoholen gjorde mkt i början. Absolut inte det bästa men gud vad det lindrade atn! Kör minst en månad till för att sedan känna efter om man faktiskt kan uppskatta några öl istället för att ha det till sömnen.
Citera
2024-07-03, 07:23
Medlem
Citat:

Det är garanterat ATn. Grattis till 5 veckor grymt!!

Var försiktig med AD och SSRI om dom vill skriva ut det. En del får värre AT av det men en del blir hjälpt.
Citera
2024-07-07, 17:19
Medlem
Någon som självmant lyckats kliva av ett benz missbruk långt sådant. ( årligen ) bzd missbruk helt enkelt. Att sluta tvärt är förenat med fara att trappa ner eller byta sin primära benzo mot t ex stesolid också kan vara svårt. En sak jag läst och sett är att verkligen vara ihärdig aldrig gå upp i dos när man väl börjat. Inneliggande etc inom vården i Sverige i vart fall brukar inte följa upp så bra vilket resulterar i många återfall går liksom inte bara att kliva upp på ”avgiftning” en vecka om du gått på skiten i flera år och försöka klara av tortyren som kommer efter. Långsamma nedtrappningar någon som har lite erfarenheter att dela med sig av ? Återfall etc ingår i ett missbruk. Just bzd är en av dem svårare drogerna då det slår fysiskt också så det gör ju nådigt ont från topp till tå med alla symtomer för att inte nämna att man även kan få tremor osv
Citera
2024-07-07, 17:38
Medlem
Ni som sitter med världens abstinens gör det helt i onödan.
Klev av ett 10 år långt bruk nästan smärtfritt med en nedtrappning som tog 6 månader.

Har innan kört CT men det är värdelöst.

Trappa ner Max 10% ca var 10 dag och det kommer gå galant.

Det behöver inte vara onödigt slitsamt, det är inte bra att gå för fort, hjärnan läker under nedtrappningen!
Citera
2024-07-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Ni som sitter med världens abstinens gör det helt i onödan.
Klev av ett 10 år långt bruk nästan smärtfritt med en nedtrappning som tog 6 månader.

Har innan kört CT men det är värdelöst.

Trappa ner Max 10% ca var 10 dag och det kommer gå galant.

Det behöver inte vara onödigt slitsamt, det är inte bra att gå för fort, hjärnan läker under nedtrappningen!

Jag borde verkligen kört den metoden , är 1 månad fri från benson och AT:n blir bara värre. Det är fruktansvärt , ångesten och oron är fan inte att leka med. Aldrig varit med om liknande
Citera
2024-07-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriusbastardo
Är ungefär i samma sits som dig, är dock 3 veckor clean från benson. Ångesten/oron är såpass kraftig att jag inte klarar av mitt jobb längre , får ingen sinnesro. Är vettskrämd hela tiden. Är psykisk och fysisk utmattad av det här. Jag har inte knaprat lika länge som de flesta här heller för den delen, men under 1 år cirka.

Jag kan inte riktigt sätta finger på om detta är utsättningssymptom eller om det beror på något annat. För det känns verkligen som att det aldrig kommer bli bra. Funderar på att packa väskan och dra utomlands 1 månad.

Att vara livrädd hela tiden är en av de vanligaste symptomen. Din fight or flight respons är van att alltid bli lugnad av benzo så nu är det fullt fräs i hjärnan.
Ångest, rädsla och insomnia är väl det vanligaste psykiska symptomen.
Jag är 9 månader fri och kan säga att det blir bättre! Men det går sakta.. hjärnan måste läka..
Citera
2024-07-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriusbastardo
Jag borde verkligen kört den metoden , är 1 månad fri från benson och AT:n blir bara värre. Det är fruktansvärt , ångesten och oron är fan inte att leka med. Aldrig varit med om liknande

Gå inte på igen det är vanligt att det blir 7 resor värre då. Man "retar" centralsystemet och det blir värre varje gång man kliver av.

Bra jobbat. Månad 1-3 brukar vara värst.
Citera
2024-07-13, 17:33
Medlem
Resan blev mycket längre än vad man förväntat ..

Min ångest/oro blir inte bättre utan snarare tvärtom, detta börjar trötta mig ut ordentligt. Känns som att jag missar ut på livet när jag isolerar mig hemma på det här sättet , även fast jag tränar och tar långa promenader dagligen.

Finns det någon medicin som kan hjälpa emot dessa utsättningssymptom och som inte har några biverkningar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in