Citat:
Ursprungligen postat av
Tryggahem
Tack för dina kommentarer det får en att fortsätta pusha på de dagar som man är som lägst. 5 veckor idag utan benzo. Möte med läkare nästa vecka angående medicinering men om det är benzon som skapar denna ångesten/oroligheten så är det bäst att inte kolla på hur många dagar ren man är och bara försöka komma tillbaka till bra rutiner igen känner jag.
Detta är viktigt upptäckte jag själv när jag klev av. Att istället för att räkna dagar och "ställa in" sig på att "bara det går fem dagar till osv" och ha en massa förväntningar för att man läst att någon annan efter den tiden mådde mycket bättre bör man precis som du beskriver skapa en vardag och en ny person inom sig själv som inte längre brukar ångestdämpande substanser. Där är dina intryck och dem energier samt miljöer du vistas i väsentliga för ditt välmående.
För mig var det viktigt att först och främst se till att mitt hem är en plats där jag känner mig trygg och genuint tycker om att vara i. Man brukar säga att man ofta kan avgöra ganska bra en människas mentala dags tillstånd genom att se hur dennes hem ser ut. Därför såg jag till redan i början när det var det sista jag ville göra att städa, möblera och göra mitt hem till ett ställe där det inte alls såg ut som att jag mådde skit och på det sättet "manifestera" ditt välmående snabbare då ens hem är ett ställe man vistas i en hel del och då vill man inte att det under en läkningsprocess ska reflektera psykisk ohälsa utan tvärtom.
Som användaren ovanför skriver också är det så viktigt med sunda rutiner du sakta men säkert skapar mer och mer för varje dag. Man kan börja med såna enkla saker som att ta en dusch när man vaknar. Se till att gå upp och gå och lägga sig samma tid varje dag. Laga varierad och nyttig mat som ger energi och inte tvärtom. Finns en uppsjö av saker man bör tillämpa som rutin i sitt nya liv utan dessa medikament.
I början för mig kändes såna enkla sysslor som att raka sig, gå en promenad och laga en enkel måltid som att bestiga berg, men efter ett tag hade dessa utvecklats från tex. promenader till en timme dagligen på gymmet. Matlagning blev även något jag genuint tyckte om och lade ner tid på och jag lärde mig fade:a mitt eget skägg vilket blev en smått rolig syssla jag kunde se fram emot för jag blev lite bättre på det varje gång.
Man måste börja med att krypa för att till slut lära sig flyga.