2024-06-16, 16:25
Medlem
Du kanske inte blir våldtagen av en björn men ansiktet kan bli riktigt deformerat.... vilken utfallsvariabel man är intresserad av är ju också relevant på ett vis. Pratar vi om sexuellt våld, dödlighet eller svåra skador kopplade till ansiktet? Allt detta har ju också relevans.

Varning för extremt starka bilder (de skador som en björn kan göra mot en människa):

https://www.reddit.com/r/HumansAreMetal/comments/hgc254/this_man_survived_a_bear_attack_in_2016_left/

Sedan pratas det om att kvinnor aldrig kan känna sig helt trygga. Det kan inte män heller göra. Finns psykobrudar som kan närsomhelst ta kål på en.
Citera
2024-06-16, 16:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ja, individer har rätt till sin egen upplevelse. Tipset var mer för att mildra kvinnors känsla av obehag och hade inte med mannens känslor att göra. För det ju som så att det inte är ett val. Björnen springer oftast i väg men mannen kommer naturligtvis fortsätta med sitt ärende i skogen oavsett vad vissa kvinnor känner när de möter en man. Då kan det vara bra att påminna sig om statistiken och att majoriteten av män inte är våldsverkare. Det kan ju vara bättre att utgå från det än att känna obehag.
Fast det är inte vad majoriteten gör som väcker obehag och otrygghet - det är vad den enskilda mannen kan tänkas göra.

Citat:
Men när man lyssnar på kvinnorna kan det tolkas som att de inte egentligen är särskilt rädda för en främmande man i skogen och hellre möter en björn. Det är ju vansinne. Man kan tolka hela björn vs man debatten som att den främmande mannen är en symbol för mäns våld mot kvinnor och skogen är en symbol för platsen där kvinnor oftast är som mest isolerade och mest våld därför sker, hemmet. Men du har nog rätt. Försökte nog tolka dessa kvinnor lite för generöst. De möter nog hellre en björn än en man när de är ensamma ute i skogen och tror att detta blir ett mer angenämt möte. Vem man möter i skogen är trots allt en av de mest relevanta scenarierna för dagens urbana feministiska rörelse.
Varför drar du in dagens urbana feministiska rörelse?
Män utgår ett hot mot kvinnor - tills man vet att personen inte är det - alldeles oavsett vilken politisk ideologi man ansluter sig till.
Citera
2024-06-16, 16:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du kanske inte blir våldtagen av en björn men ansiktet kan bli riktigt deformerat.... vilken utfallsvariabel man är intresserad av är ju också relevant på ett vis. Pratar vi om sexuellt våld, dödlighet eller svåra skador kopplade till ansiktet? Allt detta har ju också relevans.

Varning för extremt starka bilder (de skador som en björn kan göra mot en människa):

https://www.reddit.com/r/HumansAreMetal/comments/hgc254/this_man_survived_a_bear_attack_in_2016_left/

Sedan pratas det om att kvinnor aldrig kan känna sig helt trygga. Det kan inte män heller göra. Finns psykobrudar som kan närsomhelst ta kål på en.
Han i länken överlevde.

Har du set bilden på Elin Krantz som mötte en främmande man. Stark bild som visar vad en man kan göra mot en kvinna - hon överlevde inte.
Senast redigerad av micro113 2024-06-16 kl. 16:41.
Citera
2024-06-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han i länken överlevde.

Här kan du se bild på kvinna som mötte en främmande man. Stark bild som visar vad en man kan göra mot en kvinna - hon överlevde inte.

https://demokracija.si/tujina/multikulturnost-ubija-dobesedno-in-memoriam-elin-krantz-10-let-kasneje-26-september-2010-2020/

Det du och trådskaparen gör är att bygga upp ett narrativ som inte är baserat på någon substans överhuvudtaget. Det är tröttsamt och osmakligt.

Du pratar om farliga män och nu skickar du en artikel om en tragisk berättelse. Vad ska jag göra med den informationen menar du?

Att män kan vara farliga har vi män fått höra i tråden med önskvärd tydlighet.

Min poäng var att jag inte tycker att en björns farlighet ska underskattas på felaktiga grunder. Det var min poäng med att visa bilden på björnattacken.

Och som man ser jag ingen vits att validera substanslösa rädslor. Jag gör faktiskt inte det.

Trådskaparens felaktiga logik har i varje fall motbevisats nu, så det är bra.
Citera
2024-06-16, 16:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det du och trådskaparen gör är att bygga upp ett narrativ som inte är baserat på någon substans överhuvudtaget. Det är tröttsamt och osmakligt.

Du pratar om farliga män och nu skickar du en artikel om en tragisk berättelse. Vad ska jag göra med den informationen menar du?

Att män kan vara farliga har vi män fått höra i tråden med önskvärd tydlighet.

Min poäng var att jag inte tycker att en björns farlighet ska underskattas på felaktiga grunder. Det var min poäng med att visa bilden på björnattacken.

Och som man ser jag ingen vits att validera substanslösa rädslor. Jag gör faktiskt inte det.

Trådskaparens felaktiga logik har i varje fall motbevisats nu, så det är bra.
Nej, det är du och en del andra som inte förstår - men som promt skall tvinga kvinnor att tänka på ett sätt som är hänsynsfullt gentemot män.

Vad är en substanslös rädsla?
Citera
2024-06-16, 16:59
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Fast det är inte vad majoriteten gör som väcker obehag och otrygghet - det är vad den enskilda mannen kan tänkas göra. Varför drar du in dagens urbana feministiska rörelse?
Män utgår ett hot mot kvinnor - tills man vet att personen inte är det - alldeles oavsett vilken politisk ideologi man ansluter sig till.

Kan tänkas göra: Med andra ord en irrationell och hysterisk rädsla baserat på fördomar. Drar naturligtvis in dagens urbana feministiska rörelse då det är lite lustigt att feminister som aldrig sett en björn annat än på zoo tycker att det mötet är att föredra när man är ensam i skogen. Det blir extra lustigt då det är ett möte som med 99% sannolikhet aldrig kommer ske. Men du får väl tänka som så att alla män är skyldiga till motsatsen bevisats. Det är dock en radikalfeministisk tanke som exempelvis inte liberalismen håller med om. Ha det nu bra och skit inte på dig om du springer på en man i skogen.
Citera
2024-06-16, 17:02
Medlem
Citat:
Nej, det är du och en del andra som inte förstår - men som promt skall tvinga kvinnor att tänka på ett sätt som är hänsynsfullt gentemot män.

Vad är en substanslös rädsla?

Jo, jag förstår allt. Precis allt. Jag struntar i den känslomässiga biten och du och vissa andra kan inte ta det. Logik och fakta > känslor.

Nej, jag försöker inte tvinga kvinnor att tänka på ett visst sätt. Jag konstaterar att trådskaparen har tänkt fel i sin uträkning och i vissa resonemang.

En substanslös rädsla är för mig en rädsla som inte har någon uppbackning av något slag eller bevisad förankring i verkligheten men som ändå existerar på ett emotionellt plan. Sådana här rädslor är viktiga att bemöta när de är på bekostnad av en annan grupp människor i samhället (män).

Och du har även skrivit något i stil med att statistik inte kan användas för att vägleda en enskild individ eller något i den stilen i den här tråden?
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-16 kl. 17:04.
Citera
2024-06-16, 17:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Kan tänkas göra: Med andra ord en irrationell och hysterisk rädsla baserat på fördomar. Drar naturligtvis in dagens urbana feministiska rörelse då det är lite lustigt att feminister som aldrig sett en björn annat än på zoo tycker att det mötet är att föredra när man är ensam i skogen. Det blir extra lustigt då det är ett möte som med 99% sannolikhet aldrig kommer ske. Men du får väl tänka som så att alla män är skyldiga till motsatsen bevisats. Det är dock en radikalfeministisk tanke som exempelvis inte liberalismen håller med om. Ha det nu bra och skit inte på dig om du springer på en man i skogen.
Nej, det är en oro och rädsla baserad på faktiskt fara. Främmande män på isolerade platser är ett reellt hot för kvinnor. Björnar är inte det.
Vilka feminister är det som säger det? Var framgår det att det är feminister? Var framgår de att svaret de ger har sin grund i feminism?

Det du använder som argument är irrationellt och hysteriskt. Det är dags att börja inse att alla kvinnor som tänker, tycker, väljer eller gör något män känner sig kränkta av eller ogillar inte är feminister.
Citera
2024-06-16, 17:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, jag förstår allt. Precis allt. Jag struntar i den känslomässiga biten och du och vissa andra kan inte ta det. Logik och fakta > känslor.
Det är fullständigt ointressant vad du känner inför den. Du får däremot acceptera de val kvinnor gör och att de gör valen utan att bry sig om vad du känner.
Citat:
Nej, jag försöker inte tvinga kvinnor att tänka på ett visst sätt. Jag konstaterar att trådskaparen har tänkt fel i sin uträkning och i vissa resonemang.
Jo, du försöker trycka på kvinnor att du minsann har rätt.
Du kan inte ha det i denna fråga.

Citat:
En substanslös rädsla är för mig en rädsla som inte har någon uppbackning av något slag eller bevisad förankring i verkligheten men som ändå existerar på ett emotionellt plan. Sådana här rädslor är viktiga att bemöta när de är på bekostnad av en annan grupp människor i samhället (män).
Återigen. Den är inte substanslös -- vill du se en bild på Elin Krantz efter hennes möte med en främmande man?

Citat:
Och du har även skrivit något i stil med att statistik inte kan användas för att vägleda en enskild individ eller något i den stilen i den här tråden?
Något sånt - ja.
Och eftersom du inte ens vet vad jag sagt så är det ju meningslöst för dig att kommentera och mig att besvara en icke-kommentar.
Citera
2024-06-16, 17:19
Medlem
Citat:
Det är fullständigt ointressant vad du känner inför den. Du får däremot acceptera de val kvinnor gör och att de gör valen utan att bry sig om vad du känner.

Nej, det är inte ointressant att jag säger som det är. Eftersom trådskaparen har plockat fram siffror och pratat om vad som är farligare så kommer logiskt och statistiskt resonerande absolut in i bilden. Jag är ledsen.

Citat:
Jo, du försöker trycka på kvinnor att du minsann har rätt.
Du kan inte ha det i denna fråga.

Jag har resonerat rätt, ja. Mitt resonemang är korrekt medans Merapis resonemang är fel. Jag kan absolut ha rätt i att Merapi har resonerat fel.

Citat:
Återigen. Den är inte substanslös -- vill du se en bild på Elin Krantz efter hennes möte med en främmande man?

Utifrån min definition så är rädslan substanslös eftersom det finns ingen analys som bestyrker att det är farligare att möta en björn än en man. Om du använder en annan definition än vad jag gör så är det meningslöst att säga: ''Det är inte substanslöst''. Då blir det inget annat än en semantisk meningsskiljaktighet. Om du accepterar min definition, så har du inget annat val än att medge att det är en substanslös rädsla. Om detta resonemang inte stämmer, så var vänligen presentera belägg som tydligt illustrerar att det är farligare att möta en björn än en man.

Citat:
Något sånt - ja.
Och eftersom du inte ens vet vad jag sagt så är det ju meningslöst för dig att kommentera och mig att besvara en icke-kommentar.

Nej, jag kommer inte ihåg allt du har sagt i tråden eftersom det är ingen prioritet. Men min raka fråga är: Kan statistik användas för att vägleda en enskild individ? Ja/nej?
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-16 kl. 17:27.
Citera
2024-06-16, 17:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det är inte ointressant att jag säger som det är. Eftersom trådskaparen har plockat fram siffror och pratat om vad som är farligare så kommer logiskt och statistiskt resonerande absolut in i bilden. Jag är ledsen.
Jo, du är man så din uppfattning är helt egal.

Citat:
Jag har resonerat rätt, ja. Mitt resonemang är korrekt medans Merapis resonemang är fel. Jag kan absolut ha rätt i att Merapi har resonerat fel.
Nej, du resonerar inte rätt för du förstår inte ens vad du resonerar om.

Citat:
Utifrån min definition så är rädslan substanslös eftersom det finns ingen analys som bestyrker att det är farligare att möta en björn än en man. Om du använder en annan definition än vad jag gör så är det meningslöst att säga: ''Det är inte substanslöst''. Då blir det inget annat än en semantisk meningsskiljaktighet. Om du accepterar min definition, så har du inget annat val än att medge att det är en substanslös rädsla. Om detta resonemang inte stämmer, så var vänligen presentera belägg som tydligt illustrerar att det är farligare att möta en björn än en man.
Din definition och din uppfattning är egal.

Citat:
Nej, jag kommer inte ihåg allt du har sagt i tråden eftersom det är ingen prioritet. Men min raka fråga är: Kan statistik användas för att vägleda en enskild individ? Ja/nej?
Det är en diskussion som inte ens varit uppe.
Citera
2024-06-16, 17:43
Medlem
Är man i en relation med en kvinna ingår det att vara behjälplig med med beteende och prat som avser att minska rädslor.

Det bästa är att båda inser detta att en stor del av att vara i en relation är att hjälpa den andra personen mentalt.

Inte tvinga på något utan man måste finna något som båda kan tycka är bra att bli bättre på. Rädsla är inte speciellt bra det kan de flesta hålla med om.

Om en kvinna är rädd för män;

1. Bara att vara med en man gör henne mindre rädd om mannen är trevlig och inte skadar henne har hennes bästa i tankarna.

2. Kan ju prata hur män ska vara för att inte göra henne rädd.

3. Kan prata om när hon hade någon bra relation med en man.

4. Kan prata om trygghet.

5. Kan prata om vilka problem män orsakar kvinnor.

6. Hur kan jag göra så du inte är rädd.

Om mannen är tillräckligt omtänksam och intresserad av henne kommer hon bli lite mindre rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in