Citat:
Ursprungligen postat av
BobboSundgren
Ja, jag gjorde så att jag räknade ut det baserat på inrapporterade fall mot hur många pojkar som var i den åldern under pandemin.
Det finns i själva verket ingen anledning att argumentera eller debattera prevalensen klinisk och subklinisk myokardit i samband med infektion av SARS-CoV-2 kontra vaccination med mRNA-1273 då det får anses vitsordat att vaccination med mRNA-1273 till unga män är förenat med en kraftigt förhöjd risk för myokardit. I själva verket är det just prevalensen av myokardit i vaccinerade unga män som gör att den generella risken för myokardit för alla grupper sammantaget bedöms högre än den är.
Man skulle naturligtvis stoppat användningen av Moderna tidigare för den gruppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Att risken för myocarditis är högre för gruppen unga män vid vaccination med Moderna är känt sedan tidigare. Personligen är jag förvånad att man inte stoppat användningen av det vaccinet för just den gruppen. Det har man gjort i vissa länder (t.ex. Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland etc. etc.) men inte i Storbritannien där studien gjorts. Dock måste man konstatera att användningen av vaccinet är ytterst begränsad. Man har sedan Mars 2021 registrerat 100,000 fall där personer fått Moderna som andra dos.
Om man sedan utökar diskussionen till att gälla vaccination generellt och i synnerhet risken för myokardit hamnar saken i ett helt annat läge, men det är som sagt inte ämnet för tråden.