2024-06-02, 12:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror jag de gör, men de märker det inte. Det existerar ca 3 000 björnar i norra Sverige som har rätt stora områden de lufsar runt på, så rätt självklart stöter dess björnar ihop med människor mest hela tiden.
men radien för en björn att notera existensen av en människa i närheten är rejält större än vad det är för en människa notera en björn och när den gör det så drar den med resultatet att människan inte uppfattat björnen överhuvudtaget.

Och då har inget möte skett. Eller menar du att du har mött en person bara genom att ni befinner er i samma kvarter?
Citera
2024-06-02, 12:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Som vanligt svarar du inte eftersom du vet att ditt svar avslöjar att man visst tar med statistiska beräkningar i sina beslut. Även i enskilda situationer. Dörrexemplet är en enskild situation där du tar med kända sannolikheter (statistik) i ditt val av vilken dörr du går in genom.
Nej, det gör jag inte. Jag utgår från vad som är bakom dörren och vilka direkta - inte statistiska - risker det kan innebära.

Citat:
Efter att ha läst om hur kvinnor brukar drabbas av "frozen fright" så skulle jag bli mäkta förvånad om kvinnan inte blir det i ett möte med en aggresisv björn.
Att hålla sig lugn och stilla är en mycket bra strategi om man råkar på en björn.

Citat:
Vilket korkat resonemang. Statistiken skulle t.ex. inte hjälpa dig om du blir attackerad och dödad av björnen heller. Även om du skulle vara den första heller? Eller?
Det är ju precis det jag säger. Statistisk är uträkningar på gruppnivå och tämligen värdelösa i den enskilda situationen för statistik vare sig förutsäger eller utesluter något.
Citera
2024-06-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För att du har bestämt det?

För att naturen har bestämt det.

Du gör skäl för ditt användarnamn i alla fall, den saken är klar.
Citera
2024-06-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast du har ju ingen statistik. Du har en känsla av att björnar skulle kunna vara farligare än män.

Många kvinnor har en känsla av motsatsen. Din känsla väger inte tyngre än deras.

Det beror på att många kvinnor är fullkomligt efterblivna och dumma i huvudet.

VERKLIGHETEN väger tyngre än kvinnors "känslor".
Citera
2024-06-02, 12:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88

Verkligheten är att fler kvinnor dödas av främmande män än av björnar.
Citera
2024-06-02, 12:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Man ska lägga sig ner, skydda huvud och nacke så gott man kan så "frozen fright" funkar nog inte eftersom man då tydligen blir helt apatiskt och inte blir förmögen att göra något. Varken väsnas, kasta saker framför björnen eller ha tankeverksamheten att man ska lägga sig ner och skydda huvud och nacke. När jag har läst om "frozen fright" blir man helt oförmögen att göra någonting alls.
Det är i princip den sista åtgärden om det handlar om starkt provocerad björn som inte ger sig av på grund av andra signaler.

Jag råkar hellre ut för Frozen fright med en björn än en man som vill mig illa. I björnens ögon är det icke-aggressivt vilket kan få den att vika av -- i mannens ögon så är det fritt fram och inget motstånd.

Så om vi lägger till "frozen fright" (som alla kvinnor nu tydligen drabbas av - och inga män förstås) så väljer jag björnen varje dag i veckan.
Citera
2024-06-02, 12:27
Avstängd
Citat:

Det är slående hur lite förståelse för kvinnors perspektiv det finns hos män på flashback. Hur ni tycker att ni kan kalla oss för det ena och det andra.
Björnen framstår mer och mer som det trivsammare valet. Tur dock att det finns en massa vettiga män också. Bara inte på flashback.
Citera
2024-06-02, 12:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Nja, det här är faktiskt en okänd risk som inte ska direkt förkastas baserad på vår intuition om vad som är farligt eller inte. Vi har inte bra statistik för att fastställa risker vid möten med björn, de är trots allt ganska skygga och vet att människor är farliga väsen som innebär en onödig risk i björnens liv.

Det finns också en del mentalt störda män som ofta vandrar i skogen, men det finns också skadade björnar som är desperata och björnhonor med ungar som är beredda att ta onödiga risker då de känner att ungarna kan vara hotade.

Oavsett riskerna så är jag ganska så säker på att en kvinna direkt blir mer rädd när de stöter på en björn i skogen än en okänd man, oavsett hur de svarade på frågan.
Citera
2024-06-02, 12:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gör jag inte. Jag utgår från vad som är bakom dörren och vilka direkta - inte statistiska - risker det kan innebära.

Att hålla sig lugn och stilla är en mycket bra strategi om man råkar på en björn.

Det är ju precis det jag säger. Statistisk är uträkningar på gruppnivå och tämligen värdelösa i den enskilda situationen för statistik vare sig förutsäger eller utesluter något.

Du visste ju förutsättningarna. Du har två val. Precis som i fallet med björnen vs man.
Dörr A du dör 8 av 10 ggr. Dörr B du dör 1 av 10 ggr. Vilken väljer du och varför?

Du ska tydligen agera och kasta saker framför björnen, väsnas och om inte det fungerar lägga dig på marken på mage och skydda nacke och huvud. Vad jag har läst om "frozen fright" så verkar dessa kvinnor inte varit förmögna att göra något - totalt apatiska så jag vet inte om det är så bra i dessa fall heller.

Om nu statistik inte säger någonting. Hur kan du då säga att män är mer våldsbenägna än kvinnor?
Enligt ditt resonemang så spelar ju inte statistik någon roll så då antar jag utifrån som du säger den enskilda situationen så kan kvinnan du möter vara lika farlig som mannen du möter och björnen vara lika farlig som mannen/kvinnan du möter så då spelar det ju ingen som helst roll vilket val man gör.
Citera
2024-06-02, 12:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är i princip den sista åtgärden om det handlar om starkt provocerad björn som inte ger sig av på grund av andra signaler.

Jag råkar hellre ut för Frozen fright med en björn än en man som vill mig illa. I björnens ögon är det icke-aggressivt vilket kan få den att vika av -- i mannens ögon så är det fritt fram och inget motstånd.

Så om vi lägger till "frozen fright" (som alla kvinnor nu tydligen drabbas av - och inga män förstås) så väljer jag björnen varje dag i veckan.

När jag läst om "frozen fright" är det faktiskt uteslutande kvinnor som verkar drabbas av detta.
Och de verkar inte förmögna att göra något. Inte säga nej, inte väsnas, inte röra sig ingen ting.
Så varför skulle de kunna agera på något sätt enligt nedan om de drabbas av "frozen fright" i mötet med en björn.?

"Om du möter en björn i skogen, försök behålla lugnet. Gör tydliga ljud, så att björnen hela tiden hör dig. Var lugn i dina rörelser. Gå långsamt tillbaka samma väg som du kom. Spring inte, eftersom det kan väcka jaktinstinkt och björnen kan springa i över 60 km/h.
Om björnen ställer sig på bakbenen är det för att den vill se bättre, förstå situationen bättre och få mer vittring av närområdet. Det behöver inte vara ett aggressivt beteende. Går björnen emot dig så tänk på att de ser ganska dåligt, så lägg gärna ifrån dig något plagg, en keps eller en jacka när du backar. Då kan björnen nosa på föremålet, känna doften av människa och gå därifrån.
Om björnen blivit överraskad, skrämd eller provocerad kan den göra en ”skenattack” som ett försök att skrämma bort dig. Genom att behålla ditt lugn och långsamt dra dig tillbaka, visar du att du inte är ett hot.
Blir du direkt angripen av en björn utan chans att backa, vilket sällan inträffar, rulla ihop dig på marken och se till att skydda huvudet och nacken."
Citera
2024-06-02, 12:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du visste ju förutsättningarna. Du har två val. Precis som i fallet med björnen vs man.
Dörr A du dör 8 av 10 ggr. Dörr B du dör 1 av 10 ggr. Vilken väljer du och varför?
Ingen -varför skall jag gå in genom dörr som inte ger mig något jag är intresserad av.
Jag springer inte genom dörrar för att det är kul.
Ditt exempel är inte adekvat utan ett försök tvinga fram ett icke-relevant svar.

Har vi däremot de två dörrarna och du sitter innanför den med 10% risk och min man sitter innanför den med 90% risk - så skulle jag välja dörren till min man, eftersom han tillhör de 10% som inte skulle skada mig och som skulle bistå mig om jag råkade illa ut.
Dig vet jag inget om - du kan tillhöra de 10% som är ute efter att skada och döda. Du går bort.

Citat:
Du ska tydligen agera och kasta saker framför björnen, väsnas och om inte det fungerar lägga dig på marken på mage och skydda nacke och huvud. Vad jag har läst om "frozen fright" så verkar dessa kvinnor inte varit förmögna att göra något - totalt apatiska så jag vet inte om det är så bra i dessa fall heller.
Frozen fright drabbar också män som blir oförmögna inför för hotfulla situationer - och det drabbar långt ifrån alla kvinnor.
Att hålla sig stilla är helt klart mycket bättre än att försöka slåss med björnen eller springa.

Citat:
Om nu statistik inte säger någonting. Hur kan du då säga att män är mer våldsbenägna än kvinnor?
Återigen - statistik är giltigt på gruppnivå. Man kan se förekomster på gruppnivå, men aldrig överföra statistik på enskilda individer.

Citat:
Enligt ditt resonemang så spelar ju inte statistik någon roll så då antar jag utifrån som du säger den enskilda situationen så kan kvinnan du möter vara lika farlig som mannen du möter och björnen vara lika farlig som mannen/kvinnan du möter så då spelar det ju ingen som helst roll vilket val man gör.
Jo eftersom jag gör bedömningen utifrån min verklighet så spelar det givetvis roll vilket val jag gör för egen del.
Björnar och kvinnor våldtar och dödar inte kvinnor i skogen -- en del män gör det. Alltså vill jag inte träffa på en främmande man i skogen.

Om du istället väljer att undvika kvinnor så är det så klart upp till dig - det påverkar inte mitt val.
Citera
2024-06-02, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
När jag läst om "frozen fright" är det faktiskt uteslutande kvinnor som verkar drabbas av detta.
Och de verkar inte förmögna att göra något. Inte säga nej, inte väsnas, inte röra sig ingen ting.
Så varför skulle de kunna agera på något sätt enligt nedan om de drabbas av "frozen fright" i mötet med en björn.?
Nej, det är inte bara kvinnor. Termen används ofta när man talar om sexualbrott och bedömningar av dessa och därför är det den debattens som synts.
Att människor - både män och kvinnor - kan bli handlingsförlamade i olika situationer borde däremot vara känt också för dig.

Citat:
"Om du möter en björn i skogen, försök behålla lugnet. Gör tydliga ljud, så att björnen hela tiden hör dig. Var lugn i dina rörelser. Gå långsamt tillbaka samma väg som du kom. Spring inte, eftersom det kan väcka jaktinstinkt och björnen kan springa i över 60 km/h.
Om björnen ställer sig på bakbenen är det för att den vill se bättre, förstå situationen bättre och få mer vittring av närområdet. Det behöver inte vara ett aggressivt beteende. Går björnen emot dig så tänk på att de ser ganska dåligt, så lägg gärna ifrån dig något plagg, en keps eller en jacka när du backar. Då kan björnen nosa på föremålet, känna doften av människa och gå därifrån.
Om björnen blivit överraskad, skrämd eller provocerad kan den göra en ”skenattack” som ett försök att skrämma bort dig. Genom att behålla ditt lugn och långsamt dra dig tillbaka, visar du att du inte är ett hot.
Blir du direkt angripen av en björn utan chans att backa, vilket sällan inträffar, rulla ihop dig på marken och se till att skydda huvudet och nacken."
När du citerar text så hör det till god ton att ge en länk till texten.

När du nu var inne och läste på sidan så hoppas jag att du skummade de där meningarna om att brunbjörnen är skygg och fredlig och undviker människa snarare än att attackera.
Det är alltså tämligen ofarligt även om du ser en björn i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in