2024-05-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Arikeln
– Det kan vara så att män är utsatta för våld från sin partner för att de är utsätter.

det är ju den vanligaste formen av relationsvåld , dvs bägge "parterna" slåss. följt av bara kvinnan slår, och sisst bara mannen slår.
Citera
2024-05-22, 17:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är ju den vanligaste formen av relationsvåld , dvs bägge "parterna" slåss. följt av bara kvinnan slår, och sisst bara mannen slår.
Verkligen - släng ut en undersökning som visar på den fredliga mannen som sällan slår och när han gör det så är det bara försvarsvåld.

Någon seriös sådan finns inte.

Att parterna "slåss" handlar ofta om att kvinnan försöker freda sig - inte att mannen blir påhoppad och uppspöad.
Citera
2024-05-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hur ska ni bortförklara att det mördas ca 15 kvinnor per år pga mäns våld mot dem och bara 2-3 män?

Män är bättre på att mörda. och sen har vi ju ett biologiskt övertag när vi blir attackerade av kvinnor.

Och du pratar ju om en exceptionellt liten grupp här, dvs "mördare" snarare än män och kvinnor (de grupperna mördar typ aldrig, och det skiljer minst sagt dvs enstaka ppm av befolkningen.

och i gruppen mördare så föredrar kvinnor att mörda partners, och män att mörda bekanta.

Citat:
Och studier som enkom tar upp misshandel dvs våld av en viss grad dvs inte knuffar eller dylikt utan regelrätt misshandel så dominerar män totalt.

knuffar och örfilar är misshandel (om än ringa, och är brotsligt)
Citera
2024-05-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ur artikeln - som du kanske borde besvärat dig med att läsa.

Av de tillfrågade männen som uppgett att de utsätts för våld i hemmet svarar nästan två tredjedelar att de tillfrågade att de också är våldsamma mot partner.
Ja, män får så klart skylla sig själva när de får stryk

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hur ska ni bortförklara att det mördas ca 15 kvinnor per år pga mäns våld mot dem och bara 2-3 män?
Hur förklarar du dessa 2-3 män?
Citera
2024-05-22, 17:22
Medlem
Citat:
Arikeln
– Det kan vara så att män är utsatta för våld från sin partner för att de är utsätter.
"Det kan vara så".

Ja, det kan vara så att alla kvinnor som får stryk, får stryk för att de utsatt sin man för psykisk terror.

Det kan vara så, eller hur?
Citera
2024-05-22, 17:23
Medlem
Citat:
Verkligen - släng ut en undersökning som visar på den fredliga mannen som sällan slår och när han gör det så är det bara försvarsvåld.

inte försvarsvåld utan 2 våldsamma. män är något mer benägna att använda våld än kvinnor, men det är ingen jätteskillnad, 6/10 män kan ta till våld , 4/10 kvinnor kan ta till våld. (fritt ur minnet)

Citat:
Någon seriös sådan finns inte.

Vad menar du med seriös?
jag brukar exkludera alla studier som har färre än 500 citeringar / där huvudförfattaren har ett h-index lägre än 15

Citat:
Att parterna "slåss" handlar ofta om att kvinnan försöker freda sig - inte att mannen blir påhoppad och uppspöad.

att mannen utsätts för (fysiskt)våld är den näst vanligaste formen av relationsvåld, (även om jag nu är marginellt så utsattheten snarare bör beskrivas som likvärdig med hänsyn till felmarginaler, precis som i brås undersökningar gällande utsatthet). och ja, män är bättre på att det, troligtvis även de som inte slåss.
Citera
2024-05-22, 17:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
inte försvarsvåld utan 2 våldsamma. män är något mer benägna att använda våld än kvinnor, men det är ingen jätteskillnad, 6/10 män kan ta till våld , 4/10 kvinnor kan ta till våld. (fritt ur minnet)

Det är en väldigt stor skillnad på det våld som utövas av män mot kvinnor. Det är mycket grövre, mer systematiskt och omfattande än tvärtom.

Citat:
Vad menar du med seriös?
jag brukar exkludera alla studier som har färre än 500 citeringar / där huvudförfattaren har ett h-index lägre än 15
En med ett vettigt upplägg och som drar slutsatser som faktiskt går att dra.

Citat:
att mannen utsätts för (fysiskt)våld är den näst vanligaste formen av relationsvåld, (även om jag nu är marginellt så utsattheten snarare bör beskrivas som likvärdig med hänsyn till felmarginaler, precis som i brås undersökningar gällande utsatthet). och ja, män är bättre på att det, troligtvis även de som inte slåss.
Den vanligaste är att mannen utsätter kvinnan - ja. Det är korrekt.
Nej, utsattheten är inte likvärdig. Kvinnor utsätts i långt högre grad för grövre våld och sexuellt våld, män anger högre grad av psykiskt våld .. (som att de nekas sex t ex)
Citera
2024-05-22, 17:45
Medlem
Citat:
Det är en väldigt stor skillnad på det våld som utövas av män mot kvinnor. Det är mycket grövre, mer systematiskt och omfattande än tvärtom.

Det kan man ju naturligtvis anse som en personlig "upplevelse/känsla" det som, men det betyder ju inte att det objektivt är så. likt "morbidity-mortality paradox"

Citat:
En med ett vettigt upplägg och som drar slutsatser som faktiskt går att dra.

Duger än världens främsta inom fältet sociologer inom fältet (på merit då givetvis)? där även svenskar är med i urvalsgruppen?

Dominance and symmetry in partner violence by male and female university students in 32 nations
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740907001855

https://scholar.google.com/citations?user=Uj4uJ80AAAAJ&hl=en

Citat:
Den vanligaste är att mannen utsätter kvinnan - ja. Det är korrekt.
Nej, vanligast är två som "slåss" (eller ja, "knuffas" som vissa beskriver det....skulle beskriva allt våld förutom det exceptionellt ovanliga, där någon har ihjäl den andra )

det näst vanligaste är kvinnor som slår män, följt av män som slår kvinnor, dock så är det inom felmarginalen, såväl i brås trygghetsundersökningar som i andra i studien jag länkade ovan, därav =likvärdigt

Citat:
Nej, utsattheten är inte likvärdig. Kvinnor utsätts i långt högre grad för grövre våld och sexuellt våld, män anger högre grad av psykiskt våld .. (som att de nekas sex t ex)

ja, sexuellt våld, "grövre" får du nog definera? om min fru knuffar mig så hårt hon kan, och jag knuffar henne så hårt jag kan så blir det ju grövre, utan att nödvändigtvis passera ringa misshandel (som inte räknas av dig?)
Citera
2024-05-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Nej, DU skrev:

"Nej, var TREDJE kvinna i EU har utsatts för antingen partnervåld eller sexuellt våld. Är det inte tillräckligt för dig?"

Var har jag skrivit att det inte är tillräckligt för mig?

Jag googlade: https://sverigesradio.se/artikel/5667696
Enligt ny forskning är män mer, eller lika, utsatta för våld i nära relationer än kvinnor. Det visar resultatet av två undersökningar från Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet.

Är det tillräckligt för dig?

Du skrev:

Fy fan!
jag skulle säga att officiella statistiken är extremt missvissande då det finns ett stort stigma runt män att anmäla partner våld, samt för att polisen kommer utgå i utredning att du förtjänade det som förövare eller att du förlöjligas med att du borde kunna ta skit.
vi har nog ett 10 gånger högre mörkertal hos män.
samt att kvinnors statistik är nog riktigt uppblåst. då tjejer gnäller misshandel om ingenting
nu orkar jag inte hittar nyheten. men någon tjej hade sms trakkaserat en kille med tusentals medelanden i månader o så sa han bara slutar du inte får du en spark i magen o han dömdes för kvinnomisshandel o hon gick fri.
eller när en tjej hotade om våldtäkt men killen hade spelat in hennes avsugning och ist dömdes han för olaga sexövergrepp mot henne eftersom hon inte samtyckit.
Citera
2024-05-22, 18:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det kan man ju naturligtvis anse som en personlig "upplevelse/känsla" det som, men det betyder ju inte att det objektivt är så. likt "morbidity-mortality paradox"
Nej, jag har läst tillräckligt många undersökningar för att slippa sitta och "känna" mig fram.

Citat:
Duger än världens främsta inom fältet sociologer inom fältet (på merit då givetvis)? där även svenskar är med i urvalsgruppen?

Dominance and symmetry in partner violence by male and female university students in 32 nations
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740907001855

https://scholar.google.com/citations?user=Uj4uJ80AAAAJ&hl=en
Nej, det där undersökningen har stötts tidigare - och när gruppen är avgränsad till studenter på Universtitetsnivå så är den applicerbar utanför den gruppen.
Och det är inte relationsvåld den siktar in sig på "International Dating Violence Study."

Precis som du inte kan fråga uteliggarna om deras verklighet och sedan applicera det på andra.

Citat:
Nej, vanligast är två som "slåss" (eller ja, "knuffas" som vissa beskriver det....skulle beskriva allt våld förutom det exceptionellt ovanliga, där någon har ihjäl den andra )

det näst vanligaste är kvinnor som slår män, följt av män som slår kvinnor, dock så är det inom felmarginalen, såväl i brås trygghetsundersökningar som i andra i studien jag länkade ovan, därav =likvärdigt
Är detta stycket du menar -- för det är ju vad som sägs om ämnet.

Bland dem som utsatts för misshandel är det således vanligare bland
kvinnor än bland män att uppge upprepad utsatthet, särskilt när det gäller
andelen som har utsatts fyra gånger eller fler (se figur 3.6). Det är viktigt att
understryka att kvinnors utsatthet för misshandel sannolikt underskattas i
högre grad. Det beror på att det är vanligare att kvinnor utsätts för misshandel vid upprepade tillfällen av en närstående, och det är en typ av
utsatthet som är särskilt svår att fånga upp i frågeundersökningar

https://bra.se/download/18.126e8d3a18afe99a9721d6c/1696837149983/2023_Nationella_trygghetsundersokningen_2023.pdf

Citat:
ja, sexuellt våld, "grövre" får du nog definera? om min fru knuffar mig så hårt hon kan, och jag knuffar henne så hårt jag kan så blir det ju grövre, utan att nödvändigtvis passera ringa misshandel (som inte räknas av dig?)
Måste jag definiera sexuellt våld?
Citera
2024-05-22, 18:45
Medlem
Citat:
Nej, jag har läst tillräckligt många undersökningar för att slippa sitta och "känna" mig fram.

så länge de inte är gjorda av idioter som känner sig fram så är det ju bra.

Citat:
Nej, det där undersökningen har stötts tidigare - och när gruppen är avgränsad till studenter på Universtitetsnivå så är den applicerbar utanför den gruppen.
Och det är inte relationsvåld den siktar in sig på "International Dating Violence Study."

uhm. alla studier och undersökningar är avgränsade. brå frågar ju inte alla heller, det betyder ju brå ska ogilitförklars?

och jag tycker absolut att tex dett färska kvinnomord ska räknas som våld i nära relationer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbWOVP/smsade-och-bad-om-hjalp-sedan-slogs-hon-ihjal-i-umea

och datasetten är från International Dating Violence Study står mer om den här.
https://www.icpsr.umich.edu/web/ICPSR/studies/29583

Citat:
Precis som du inte kan fråga uteliggarna om deras verklighet och sedan applicera det på andra.

så problemet är att det rör sig om 10`000+ vuxna som deltagit i studien och svarat på frågor kommer ur universitetsmiljö?

den datasetten stämmer ju rätt bra med brås trygghetsundersökning.

Citat:
Är detta stycket du menar -- för det är ju vad som sägs om ämnet.

Bland dem som utsatts för misshandel är det således vanligare bland
kvinnor än bland män att uppge upprepad utsatthet, särskilt när det gäller
andelen som har utsatts fyra gånger eller fler (se figur 3.6). Det är viktigt att
understryka att kvinnors utsatthet för misshandel sannolikt underskattas i
högre grad. Det beror på att det är vanligare att kvinnor utsätts för misshandel vid upprepade tillfällen av en närstående, och det är en typ av
utsatthet som är särskilt svår att fånga upp i frågeundersökningar

https://bra.se/download/18.126e8d3a18afe99a9721d6c/1696837149983/2023_Nationella_trygghetsundersokningen_2023.pdf

Jag brukar läsa "brås" slutsattser och upplevelser utifrån författarnas trovärdighet bland sina branschkolegor (dvs h-index), det går lika bra att tolka det som det är mer än dubbelt så många män som kvinnor som utsattes för misshandel mer än 4ggr. ergo, kvinnor använder våld i högre utsträckning för att dominer sin partner (och då stämmer det helt plötsligt även det, med studien jag länkade)

Citat:
Måste jag definiera sexuellt våld?

nej, grovt våld.
Senast redigerad av slö 2024-05-22 kl. 18:50.
Citera
2024-05-22, 19:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
så länge de inte är gjorda av idioter som känner sig fram så är det ju bra.

uhm. alla studier och undersökningar är avgränsade. brå frågar ju inte alla heller, det betyder ju brå ska ogilitförklars?
NTU och annan statistik från BrÅ utgår inte från en begränsad grupp.

Citat:
och jag tycker absolut att tex dett färska kvinnomord ska räknas som våld i nära relationer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbWOVP/smsade-och-bad-om-hjalp-sedan-slogs-hon-ihjal-i-umea
Det gör det väl.

Citat:
och datasetten är från International Dating Violence Study står mer om den här.
https://www.icpsr.umich.edu/web/ICPSR/studies/29583
Den är fortfarande inte applicebar utanför studenter på Universitet - och då främst i dejting situationer.

Citat:
så problemet är att det rör sig om 10`000+ vuxna som deltagit i studien och svarat på frågor kommer ur universitetsmiljö?
Det är inget problem om den används för att beskriva just studenter på Universitetet. Det går dock inte att applicera rakt av på svenska studenter - eller på enskilda länder, eftersom det är skilda villkor och strukturer beroende på vilket land man befinner sig i.

Citat:
den datasetten stämmer ju rätt bra med brås trygghetsundersökning.
Hur då menar du -- citera och förklara.

Citat:
Jag brukar läsa "brås" slutsattser och upplevelser utifrån författarnas trovärdighet bland sina branschkolegor (dvs h-index), det går lika bra att tolka det som det är mer än dubbelt så många män som kvinnor som utsattes för misshandel mer än 4ggr. ergo, kvinnor använder våld i högre utsträckning för att dominer sin partner (och då stämmer det helt plötsligt även det, med studien jag länkade)
Nej, det går det inte - eftersom det inte finns stöd för det i undersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in