Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Fakta är att älgar har skadat mer kvinnor än vad björnar har senaste 125 åren.
Finns i vart fall 1 fall av älg som dödat kvinna i skog..
Det finns 300 000 älgar och 2800 björnar i Sverige, alltså 100 gånger fler älgar.
Grejen är att så få kvinnor rör sig i de vilda skogstrakterna ensamma att det är väldigt liten chans att de någonsin stöter på en björn mitt i ingenstans. Det var väl en kvinnlig joggare i Sverige som senast blev anfallen av en björn. Jag ser dock väldigt få kvinnor som springer ensamma i väldigt isolerade ställen utanför civilisationen (betydligt fler män som gör det, liksom exempelvis cyklar mtb eller är ute och jagar eller tältar mitt i vildmarken).
Vi måste statistiskt isolera variabler för att detta ska fungera, och vi har nog inte tillräckligt mycket data för att få bra statistik angående oddsen här.
Hur ofta stöter kvinnor på främmande män i isolerade ställen i deras liv? Antagligen hundratals gånger, utan att något händer för de flesta. Hur ofta det är specifikt i skogen vet jag inte, men väldigt få nyheter kommer att just där hemskheterna händer med främmande män i skogen (betydligt oftare stadsparker i mörkret, mörka gator, etc.).
Det finns 1500-2000 gånger fler män och 100 gånger fler älgar än björnar. Väldigt få kvinnor har någonsin varit ensamma med en björn, och chansen att de stöter på farligaste typer av björnar som hona med ungar eller en skadad björn som inte har ätit på länge är ännu mindre.
Det är fullt troligt att kvinnor alltså stöter på i sin helhet ännu mycket mer än 2000 gånger fler män i isolerade områden, då män och kvinnor rör sig i samma områden och kvinnor rör sig knappt i de områden där björnar rör sig.
Kvinnor så som män har större chans att skadas av män, då vi knappt någonsin kommer att någonsin se en björn när vi är ensamma i skogen. Oddsen att skadas av just en björn är därmed minimal, då ingen någonsin ens stöter på björnar, desto mindre farliga björnar.