2024-06-02, 11:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du verkar ju inte förstå att du löper samma risk (större risk) om du råkar på en björn som inte är fredlig.
Återigen. Björnar fungerar inte som människor, de går inte ut i akt och mening att våldta och mörda kvinnor.
En situation med en björn som är aggressiv har man många fler möjligheter att hantera än med en främmande man som vill skada eller döda.
Aggressiva män är t ex svåra att skrämma bort, aggressiva björnar går att skrämma, överlista osv osv.

Citat:
Du har rätt men det talar om sannolikheten att något ska hända och det är väl det man bör ha i beaktande när man gör sina val.
Nej, för den sannolikheten är oväsentlig i den enskilda situationen.

Citat:
Du kan välja att gå in genom dörr A. Gör du det så är sannolikheten att du dör 90%. (Fast du måste inte dö, du kan överleva).
Eller så kan du välja att gå in genom dörr B. Gör du det så är sannolikheten att du dör 10%. (Fast du måste inte dö, du kan överleva).
Vilken dörr väljer du och varför i sådana fall?
Ingen dörr --- för såvitt jag vet finns inget bakom dörren som jag vill ha.
Citera
2024-06-02, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Nu får ni sluta, det ÄR farligare att möta en björn än en man i skogen.

Går inte att komma runt detta på något sätt.

Så det här är en helt onödig diskussion.

Jag har aldrig hört om en kvinna som blivit våldtagen av en björn, har du?
Citera
2024-06-02, 11:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Gör det? jag tycker nog detta "synnerligen aggressiva" mer är synligt i den europeiska kulturen/ västerländska kulturen. Är det någon kultur som varit och härjat, plundrat, koloniserat, förslavat, sugit ut etc etc så är det ju den västerländska. Idag är vi lite vettigare men på totalen sett så är vi nog värst av alla.

grymheterna som britterna eller Belgien sysslade med i afrika ex...
Här kan du läsa om Kung Leopold härjningar i Kongo:

https://svarthistoria.com/blog/kolonialiseringen-av-kongo-amp-kung-leopold-iis-skrckvlde-del-3

"Det officiella dödsantalet är inte fastställt men de flesta siffror pekar på att 10-15 miljoner kongoleser dog under Leopold II:s välde, en dryg halvering av befolkningen."

beundransvärt "duktigt" eller hur? hinna ha ihjäl 10-15 miljoner människor samt lemlästa ytterligare några hundratusen..tror jag inte ens assyrierna klarade genomföra...

Assyrierna tillhör de forntida imperierna, tycker jag inte går hävda är samma kulturer som nutida.

Det är bara din kristna kulturs känsla av skuldkänslor som får dig att alltid söka en spegel när du läser historia, hade du läst historia utan denna spegel och sett hur andra kulturer historiskt betet sig så skulle du givetvis inte alltid driva igenom din katolska bön "mea culpa, mea culpa maxima".

Givetvis finns det inga muslimer som kommer med din "mea culpa" angående den mycket mer brutala slavhandel som de bedrev i Afrika, lika lite som turkar kommer med "mea culpa" över att de tog en femtedel av kristna barn som slavar i Balkan eller att de massmördade och massvåldtog 2 miljoner kristna armenier och pontiska greker för bara 100 år sedan.

Men till saken hör att jag tog just mellanöstern mot sydostasien för att vi ska slippa ditt korridorseende och istället får du försöka objektivt studera varför dessa två kulturer skiljer sig så. Du har större chans att vara objektiv när du tvingas studera kulturer som inte är din egen, och det gäller även mig själv.

Citat:
Tror nog inte vi helt kan lita på någon av dessa länders statistik gällande mord/ dödsfall.

Kan vi inte lita på någon angående något så är det intetsägande att diskutera något alls. Men till saken hör att det är långvarig fred emellan sydostasiens länder, du kan resa omkring dessa länder utan problem med motorcykel. Folk ler till dig och är vänliga när du får problem. De muslimska delarna av sydostasien är helt klart något mindre leende än de buddistiska delarna, men de är fortfarande inte så konfliktsökande som araberna. De bär inte på hundratals år av konflikter som måste göras upp. Vietnameser är till och med folket som älskar USA mer än något annat folk i Världen, trots det massiva krig de hade mot jänkarna för bara 50 år sedan.

Så, anledningen att så många svenskar och nordeuropeer turistar i typ Sydostasien och inte mellanöstern (som är betydligt närmare) är för att de är av en trevligare temperament än de i mellanöstern, och de är beredda att resa tusentals km längre för att nå ditt. Jämför slutligen Libanon, Israel och Syrien mot Malaysia och Singapore; massa etniska och religiösa grupper som lever sida vid sida i fred i Sydostasien medan de har ständiga olösliga konflikter i Mellanöstern.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-02 kl. 11:26.
Citera
2024-06-02, 11:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Återigen. Björnar fungerar inte som människor, de går inte ut i akt och mening att våldta och mörda kvinnor.
En situation med en björn som är aggressiv har man många fler möjligheter att hantera än med en främmande man som vill skada eller döda.
Aggressiva män är t ex svåra att skrämma bort, aggressiva björnar går att skrämma, överlista osv osv.

Nej, för den sannolikheten är oväsentlig i den enskilda situationen.

Ingen dörr --- för såvitt jag vet finns inget bakom dörren som jag vill ha.

Som vanligt svarar du inte eftersom du vet att ditt svar avslöjar att man visst tar med statistiska beräkningar i sina beslut. Även i enskilda situationer. Dörrexemplet är en enskild situation där du tar med kända sannolikheter (statistik) i ditt val av vilken dörr du går in genom.

Efter att ha läst om hur kvinnor brukar drabbas av "frozen fright" så skulle jag bli mäkta förvånad om kvinnan inte blir det i ett möte med en aggresisv björn.
Citera
2024-06-02, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Som vanligt svarar du inte eftersom du vet att ditt svar avslöjar att man visst tar med statistiska beräkningar i sina beslut. Även i enskilda situationer. Dörrexemplet är en enskild situation där du tar med kända sannolikheter (statistik) i ditt val av vilken dörr du går in genom.

Efter att ha läst om hur kvinnor brukar drabbas av "frozen fright" så skulle jag bli mäkta förvånad om kvinnan inte blir det i ett möte med en aggresisv björn.
Att spela död är tydligen det vettigaste man kan göra vid möte med svensk brunbjörn. Så frozen flight kanske inte är så dumt ändå. Funkar dock aldrig på en man som vill en illa.
Citera
2024-06-02, 11:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag behöver ingen statistik eftersom mitt avgörande gäller mig som individ och inte risker på gruppnivå.
Jag är inte hjälpt av om större delen av män är helt fredlig om jag råkar på en man som inte är det.
Det är det ni inte förstår.

När du korsar en gata så tittar inte du på vad statistiken säger om hur många som blivit påkörda där - du tittar på trafiken och passerar när du anser det vara ofarligt eller låg risk -- alldeles oavsett statistik.
Statistiken skulle inte hjälpa dig om du klev ut i gatan och blev påkörd, inte ens om du är den första som blir det på den gatan.
Statistiska beräkningar säger inget om enskilda situationer.

Hög risk i statistiken betyder inte att något kommer att hända
Låg risk i statistiken betyder inte att inget kommer att hända

Vilket korkat resonemang. Statistiken skulle t.ex. inte hjälpa dig om du blir attackerad och dödad av björnen heller. Även om du skulle vara den första heller? Eller?
Citera
2024-06-02, 11:46
Medlem
Citat:
Hur kan det vara farligare när vi har den statistik vi har?

Berätta.....och ge även gärna exempel från verkligheten som visar på hur farliga svenska björnar är mot kvinnor i skogsmark.
jag gav just en hel radda med exempel från mördade, våldtagna och misshandlade kvinnor i skogar och nej det var ingen björn inblandad i något av fallen utan........just det.

Fakta är att älgar har skadat mer kvinnor än vad björnar har senaste 125 åren.
Finns i vart fall 1 fall av älg som dödat kvinna i skog..

Det spelar ingen roll hur det ser ut i verkligheten, för i verkligheten möter inte kvinnor björnar i skogen särskilt ofta.
Citera
2024-06-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast nu handlar det om att möta en främmande man och hur det känns för kvinnor.

Det där du skriver om får du starta en egen tråd om.

Jo men känslan skapas av möten med tidigare män.

Det skapas också av vad som står i tidningarna och vad som kvinnor lär sig när de pratar med andra kvinnor.

Känslor kommer inte från tomma intet , man sätter ditt dem för att man tycker det passar med vad som händer.
Citera
2024-06-02, 11:57
Medlem
Citat:
Att spela död är tydligen det vettigaste man kan göra vid möte med svensk brunbjörn. Så frozen flight kanske inte är så dumt ändå. Funkar dock aldrig på en man som vill en illa.

Det har hjälpt många vid t.ex terrordåd, att de har låtsas vara döda.
Citera
2024-06-02, 12:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Fakta är att älgar har skadat mer kvinnor än vad björnar har senaste 125 åren.
Finns i vart fall 1 fall av älg som dödat kvinna i skog..

Det finns 300 000 älgar och 2800 björnar i Sverige, alltså 100 gånger fler älgar.

Grejen är att så få kvinnor rör sig i de vilda skogstrakterna ensamma att det är väldigt liten chans att de någonsin stöter på en björn mitt i ingenstans. Det var väl en kvinnlig joggare i Sverige som senast blev anfallen av en björn. Jag ser dock väldigt få kvinnor som springer ensamma i väldigt isolerade ställen utanför civilisationen (betydligt fler män som gör det, liksom exempelvis cyklar mtb eller är ute och jagar eller tältar mitt i vildmarken).

Vi måste statistiskt isolera variabler för att detta ska fungera, och vi har nog inte tillräckligt mycket data för att få bra statistik angående oddsen här.

Hur ofta stöter kvinnor på främmande män i isolerade ställen i deras liv? Antagligen hundratals gånger, utan att något händer för de flesta. Hur ofta det är specifikt i skogen vet jag inte, men väldigt få nyheter kommer att just där hemskheterna händer med främmande män i skogen (betydligt oftare stadsparker i mörkret, mörka gator, etc.).

Det finns 1500-2000 gånger fler män och 100 gånger fler älgar än björnar. Väldigt få kvinnor har någonsin varit ensamma med en björn, och chansen att de stöter på farligaste typer av björnar som hona med ungar eller en skadad björn som inte har ätit på länge är ännu mindre.

Det är fullt troligt att kvinnor alltså stöter på i sin helhet ännu mycket mer än 2000 gånger fler män i isolerade områden, då män och kvinnor rör sig i samma områden och kvinnor rör sig knappt i de områden där björnar rör sig.

Kvinnor så som män har större chans att skadas av män, då vi knappt någonsin kommer att någonsin se en björn när vi är ensamma i skogen. Oddsen att skadas av just en björn är därmed minimal, då ingen någonsin ens stöter på björnar, desto mindre farliga björnar.
Citera
2024-06-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Det spelar ingen roll hur det ser ut i verkligheten, för i verkligheten möter inte kvinnor björnar i skogen särskilt ofta.

Tror jag de gör, men de märker det inte. Det existerar ca 3 000 björnar i norra Sverige som har rätt stora områden de lufsar runt på, så rätt självklart stöter dess björnar ihop med människor mest hela tiden.
men radien för en björn att notera existensen av en människa i närheten är rejält större än vad det är för en människa notera en björn och när den gör det så drar den med resultatet att människan inte uppfattat björnen överhuvudtaget.
Citera
2024-06-02, 12:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Man ska lägga sig ner, skydda huvud och nacke så gott man kan så "frozen fright" funkar nog inte eftersom man då tydligen blir helt apatiskt och inte blir förmögen att göra något. Varken väsnas, kasta saker framför björnen eller ha tankeverksamheten att man ska lägga sig ner och skydda huvud och nacke. När jag har läst om "frozen fright" blir man helt oförmögen att göra någonting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in